קטגוריה: משפחתית-סטיישן

גרסה: ספורט-טורר 1.4 ל' אוטומטית

מתחרות בולטות: יונדאי i30, קיה סיד, טויוטה אוריס, פורד פוקוס, סקודה אוקטביה

מחיר הגרסה הנבחנת: 140,000 שקלים

הדור החמישי של אופל אסטרה, אשר הוצג בסוף 2015, נחת כאן לפני שבועות ספורים כאשר הוא מעוטר בתואר 'מכונית השנה 2016' באירופה. הוא הגיע בגרסת חמש דלתות וכסטיישן (ספורט-טורר). גרסת הסדאן עדיין לא הוצגה, ותגיע כנראה רק בשנה הבאה. האסטרה החדשה משקפת ניסיון מקיף של אופל להוריד במשקל תוך כדי הקטנת מידות חיצוניות: בסיס הגלגלים קצר ב-2.5 ס"מ מבעבר (266 ס"מ) ומחומשת הדלתות קוצרה ב-5 ס"מ. הסטיישן, לעומת זאת, שמרה על אורך של 470 ס"מ.
אופל אסטרה
צילום: תומר פדר

היבואן השיק את הסטיישן רק ברמת האבזור 'אנג'וי' הבסיסית במחיר של 133,000 שקלים. אולם למבחן התייצבה הספורט-טורר ברמת גימור גבוהה יותר, שבינתיים אינה קיימת בקטלוג (אבל היא היחידה שנמצאת כרגע בארץ), אולם אילן טל, מנכ"ל היבואנית, הבטיח שהיא תיובא בעתיד ותעלה 140,000 שקלים.

עיצוב ונראות
היא נראית מודרנית ועדכנית, עם חזית נעימה לעין. את הפרופיל מעטר קו כרום המשתלב בקורה האחורית בצורה המזכירה את האדם הקטנה. חישוקי ה-"17 (ייחודיים לגרסה זו) מוסיפים לתחושה הדינאמית וקו השמשות ומשחקי נפח בדופן מסייעים ליצירת מראה קומפקטי, אך במציאות האסטרה ארוכה למדי.

בשורה התחתונה – האסטרה נאה בהחלט, אך לא תמשוך תשומת לב מיוחדת במגרש החניה.
אופל אסטרה  טורר
צילום: תומר פדר

פנים הרכב
המראה המודרני ממשיך פנימה לסביבת הנהג הנעימה. המחוונים העיקריים קטנים מדי, והמשניים מעט מוסתרים, אבל צג המולטימדיה הנוח והנאה ("8 ברכב המבחן, "7 ברמת האבזור הבסיסית) מפצה על כך. הוא גם יודע להתחבר לאייפון בעזרת הקארפליי ובעתיד יתחבר גם לאנדרואיד. גם ההגה נראה טוב, עם מערך כפתורים חדש ונאה.

האסטרה המצוידת שלנו מסתייעת בשני גוונים לריפוד ולדיפון ושילוב עור, שלא קיימים ברמת האבזור הנמוכה, ובהחלט תורמים לאווירה ולתחושה אוורירית. עם זאת הופתענו לגלות מחסור בחללי אחסון בסביבת הנהג, שמאלץ את הנהג לבחור בין מקום לקפה למקום לטלפון. גם היעדר תאורה בתא הכפפות וגימור מרושל במספר נקודות היו גם הם הפתעה לא נעימה.

תנוחת הנהיגה טובה, אך עבור רובינו משענת מושב הנהג לא היתה תומכת מספיק. אופל גאה בכך שלמרות צמצום המידות החיצוניות, מרחב הפנים דווקא גדל, ואכן יושבי המושב האחורי זוכים למרחב נאה. עם זאת, המשענת הנשלפת במרכז המושב אינה איכותית במיוחד (והיא גם לא קיימת ברמת האבזור הבסיסית) ואין פתחי מיזוג מאחור.
אופל אסטרה סטיישן
צילום: תומר פדר

כיאה לסטיישן, לתא המטען מבנה שימושי ונוח, אבל הוא מעט רדוד ובאופן מוזר קיים בו נפח גדול שאינו מנוצל מתחת לרצפה. הכיסוי אינו איכותי במיוחד, אך ברמת האבזור הגבוהה זו ניתן לקפל את המושבים אחוריים בלחיצה על מתג בתא המטען – בהחלט פטנט נוח.

נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה, במיוחד ביחס למידות הצמיגים הנדיבות של רמת האבזור הגבוהה (225/45 R17), טובה למדי. האסטרה מסתדרת היטב עם רב סוגי השיבושים, וגם אם שיבושים קטנים מחוץ לעיר מורגשים מעט יותר מהרצוי, הרי שהסך הכל טוב. לתחושה מסייע גם ריסון תנודות מוצלח של המרכב. רעשי הכביש מעט בולטים מהרצוי, אבל ייתכן שחלק מהאשמה נופל על הצמיגים הרחבים.

התנהגות ובטיחות
כצפוי ממכונית אירופאית, לאסטרה התנהגות כביש ברמה גבוהה. היא אוחזת היטב, מציעה ניהוג בטוח וצפוי, וקלה לנהיגה מהירה. היא מאוד מאוזנת וסולידית גם אם לא מהנה במיוחד, וגם אם ההגה אינו מתקשר, הרי שהוא בעל משקל ודיוק טובים. הבלמים, עם זאת, נטולי מחץ.
אופל אסטרה
צילום: תומר פדר
בניגוד לרמת האבזור הבסיסית, המכונית שלנו צוידה במערך האופל-איי, שכולל התרעה ותיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית במהירות עירונית, הקרנת תמרורים, מצלמה אחורית וחיישנים היקפים (כל זה קיים גם בגרסת החמש דלתות המצוידת, 'אנג'וי פלוס'), ובנוסף ניטור שטחים מתים (ייחודי לרמת הגימור שנבחנה).

מנוע וביצועים
לאסטרה מנוע 1.4 ליטר טורבו שמייצר 150 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. שיא המומנט – 23.5 קג"מ – מגיע ב-2000 סל"ד, מעט גבוה מהמקובל במנועי טורבו היום, אבל עדיין נמוך מספיק.

מדובר במנוע נעים ויעיל, אך השילוב עם תיבה שמעדיפה נינוחות על מיצוי ההספק (שלא לומר עצלה), ופעולה מאוד ליניארית של המנוע, מטעים לחשוב שהאסטרה איטית משהיא באמת. התיבה אצה להעלות הילוכים אבל ממש לא אוהבת להוריד, כך שלא פעם מצאנו עצמנו בעליה בהילוך גבוה מדי, בסל"ד נמוך מדי, מועכים מצערת ולא מקבלים את הורדת ההילוך המתבקשת. לא עוזרת העובדה שגם עם דוושה דבוקה לרצפה התיבה מתעקשת להעלות הילוך הרבה לפני הקו האדום. אין לתיבה מצב 'ספורט' שיכול היה אולי לסייע במקרים כאלו, אבל כן יש אפשרות לתפעול ידני נוח למדי, גם אם לא הוא לא מעניק לנהג עצמאות מוחלטת.
אופל אסטרה טורר
צילום: תומר פדר

במסלול המבחן המגוון גמעה האסטרה 12.8 ק"מ לליטר – נתון לא רע בכלל ביחס לעומס ולהספק – ובקטעים בין עירוניים נינוחים יחסית קיבלנו כ-18 ק"מ לליטר.

תמורה
מסע התחייה של אופל חייב לעבור דרך מוצרים טובים, והאסטרה היא דוגמא ראויה. אהבנו את היכולת הכללית ואת התחושה המודרנית והעשירה בתא הנוסעים שלה, גם אם לא ברור איך יראה בדיוק תא הנוסעים ברמת האבזור הבסיסית (אין ליבואן כרגע רכב ברמת אבזור 'אנג'וי' בארץ, גם לא בתצוגה). כך או כך, האסטרה טורר-ספורט היא מתחרה ראויה בצמרת משפחתיות הסטיישן בארץ בזכות ביצועים טובים, מרחב פנימי טוב וצריכת דלק טובה.

אופל אסטרה אומנם לא בין הזולות בקטגוריה, אבל מעניקה תמורה ראויה לכסף – אולם לדעתנו, כאשר לוקחים בחשבון את כל מה שמתקבל ברמת האבזור הגבוהה תמורת תוספת של 7,000 שקלים, בדגש על מערכות הבטיחות, נראה לנו שזו דווקא האסטרה סטיישן היקרה יותר שנותנת תמורה עדיפה לכסף.
אופל אסטרה
צילום: תומר פדר