אופנועים וקטנועים הם כלי התחבורה הכי לא המוני שקיים – חלקם יכול לשאת רק את הרוכב, רובם מורשה לשאת עוד נוסע, וזהו. לכן משעשע שאחד הגורמים המשפיעים ביותר על מכירות הדו-גלגלי בישראל – לפי גדי אבירם, מנכ"ל מטרו – הוא פרויקט תחבורת ההמונים הגדול בישראל, הרכבת הקלה בת"א.

אבל ההגיון, למעשה, פשוט – כלים דו-גלגליים זורחים בפקקים, לכן ככל שהתנועה פקוקה יותר, עולה המוטיבציה לעבור לכלי דו-גלגלי. וזה בדיוק מה שעושות עבודות הרכבת הקלה לגוש דן – פוקקות אותו יותר ויותר, והתוצאה מורגשת באולמות המכירה של הדו-גלגלי, עם עליה של כ-7% לעומת שנה שעברה – 15,370 השנה לעומת 14,357 בשנה שעברה. אנשי מטרו צופים כי עם הרחבת העבודות והחמרת הפקקים המעבר לדו-גלגלי עוד יתחזק, ובשנה הבאה נראה צמיחה נוספת של 10% עד 15%.
מטרו – הרכבת הקלה טובה לאופנועים
צילום: מנהל
אבל במפתיע, העליה לא מתרכזת רק בכלים בסיסיים וזולים, כפי שאולי היה אפשר לצפות. נהפוך הוא – את העליה המרשימה ביותר (באחוזים) רושמת דווקא הקטגוריה ה"כבדה", אופנועים מעל 750 סמ"ק. השנה נמכרו 947 אופנועים בקטגוריה הזו, לעומת 590 בשנה שעברה – ויש סיכוי שימכרו עוד כמה בימים שנותרו עד סוף השנה. ובכלל, נתח האופנועים ("כלים עם מצמד" כהגדרת מטרו) גדל השנה לעומת שנה שעברה, וחצה את קו ה-20% מכלל המכירות (כלים בעלי רישוי צהוב. נמכרו עוד כ-800-900 כלים בעלי רישוי אפור, לספורט מוטורי). אחת הסיבות לכך היא, כמובן, עדכון שיטת המיסוי לרכב דו-גלגלי, שהפחיתה משמעותית את מחירם של אופנועים בינוניים רבים.

בדרוג היבואנים, מטרו ממשיכה להוביל את השוק עם כ-7000 מכירות, ועופר אבניר במקום השני עם כ-5000 מכירות. השינוי היחיד בפודיום הוא במקום השלישי, אליו טיפסה הונדה על חשבון דאלים שנחלשה.

ומה מתכננת מטרו לשנה החדשה? הנה הרשימה, לפי מותגים:
ימאהה תוסיף לקטגורית אופנועי הביניים אח צעיר במשפחת ה-MT – MT03. הוא יקבל את מנוע הטווין של ה-R3, ויעלה 42,000 שקלים כשיגיע באפריל. באותו מועד יצטרף למשפחה גם אח גדול, MT10, שמבוסס על ה-R1 הסופר ספורטיבי – מחירו עדיין לא נקבע, אך הוא יהיה "פחות מ-100,000 שקלים". גם עם הספק המנוע בדגם העירום יהיה מעט נמוך משל המקור (שם הוא מפיק 200 כ"ס), אין ספק שה-MT10 יהיה אופנוע מהיר מאוד...
מטרו – הרכבת הקלה טובה לאופנועים
צילום: מנהל

עוד באותו הקשר יגיע בקרוב ה-XSR700 – אופנוע המבוסס על ה-MT07, אך בעיצוב רטרו – נישה הצוברת פופולאריות באירופה. הוא יגיע בינואר ויעלה 65,000 שקלים. אחיו הגדול, ה-XSR900, יגיע באוגוסט ויעלה 76,000 שקלים.

בשטח יצטרף באפריל WR250F חדש לגמרי ל-WR450F החדש שכבר כאן. הראשון יעלה 56,000 שקלים, השני עולה 60,000 שקלים.

קוואסאקי
אל קטגורית אופנועי הסופר-ספורט בנפח ל', שזוכה לפריחה מחודשת בשנים האחרונות בארץ ובעולם, תשיק מטרו את ה-ZX10R המחודש, שעבר עדכונים רבים. הוא אמור להיות האופציה הנגישה יותר והקצת יותר שפויה (עם 197 כ"ס...) ל-H2. הוא יגיע בינואר ויעלה 130,000 שקלים.
מטרו – הרכבת הקלה טובה לאופנועים
צילום: מנהל
קוואסאקי, שהמיול שלה היה מפורצי הדרך של טרקטורי המשא (כמו שנקראו כל כלי הצל"צ בארץ עד לא מזמן), מתרחבת אל תחום הפנאי עם ה-teryx. הוא יוצא בגרסאות שני מושבים וארבעה מושבים, אך יהיה פחות ספורטיבי באופיו מהמתחרים – אפילו נתון הספק רשמי של מנוע ה-783 סמ"ק לא פורסם. מהצד השני, הוא יהיה זול משמעותית מהכלים של פולריס וקאן-אם. הכלי הדו-מושבי יעלה 100,000 שקלים, והארבע מושבי יעלה 115,000 שקלים.
עוד בתחום השטח תציע קוואסאקי את ה-KL250 ו-KL450, גרסאות חוקיות לכביש של אופנועי המוטוקרוס של החברה (KX250 ו-KX450), שעוברים הסבה באירופה ומקבלים מערכת חשמל מתאימה וגלגל "18 מאחור במקום גלגל "19. המחיר – 55,000 שקלים ו-57,000 שקלים, בהתאמה.

SYM
יצרן הקטנועים הטיוואני, האחראי לעיקר המכירות של מטרו לא יציע הרבה חידושים השנה. החדשה העיקרית נוגעת לרב המכר של החברה, הג'וירייד שגרסה מעודכנת שלו תגיע באפריל. אין עדיין פרטים מלאים, וגם המחיר לא נקבע, אך במטרו מבטיחים כי גרסת ה-200 תגיע עם ABS –פריט אבזור נדיר בקטגורית הנפח הזו.
מטרו – הרכבת הקלה טובה לאופנועים
צילום: מנהל