קטגוריה
: טנדרים

דגם וגרסה: טויוטה היילקס 2.4 ל', ידני ואוטומט

מתחרים בולטים: איסוזו דימקס, מיצובישי טרייטון
לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
הטויוטה היילקס היה אחד הכלים שבנו את מוניטין האמינות והעמידות של טויוטה ברחבי העולם. מאז הצגתו ב-68' הוא משרת ככלי עבודה בפינות הנידחות ביותר על כדור הארץ, מוביל ערמות גבוהות של שקי תבואה - או מקלע 0.5... אבל היום גם נהגי טנדרים רוצים יותר מאשר כלי עבודה אמין, לפחות אלו בעולם המערבי. לכן טויוטה מדגישים בהצגת ההיילקס החדש (דור שמיני) מושגים כגון בידוד רעשים ונוחות תפעול. האם סדנת הרגישות שעבר הטנדר הקשוח שיפרה אותו - או באה על חשבון דברים אחרים? בילינו כמעט 700 ק"מ על השבילים והכבישים של איסלנד כדי להתרשם בעצמנו.
טויוטה היילקס בבוץ האיסלנדי
צילום: מנהל
עיצוב ונראות
ההיילקס 2015 לובש חרטום חדש, עם גריל בולט קדימה ופנסים הנמשכים אחורה יותר לעבר קשתות הגלגלים. זה מקנה לו מראה תלת-מימדי יותר מבעבר, מתוחכם יותר - אבל כמו שהעיר אחד הנוכחים בהשקה "מעניין כמה עולה להחליף פנס יפה וגדול כזה אחרי איזה פספוס בשטח".
אבל למרות החרטום החדש, הרושם הכללי עדיין תכליתי וקשוח, ובתוספת הנגיעות המקובלות - צמיגים עבי קוביות, פגוש חליפי ואולי איזו כננת - יתנו את המראה שאנשי השטח אוהבים.

טויוטה היילקס החלפת גלגל
צילום: מנהל
פנים הרכב
גרסאות ההשקה של ההיילקס הגיעו ברמת אבזור גבוהה (בגרסאות הידניות) או גבוהה מאוד (בגרסאות האוטומטיות). אלו האחרונות כללו אבזור לא ממש אופייני לטנדרים כגון מושבי עור חשמליים ומחוממים - אבזור שלא יגיע ארצה.
עיצוב תא הנוסעים מודרני בהרבה מבעבר. מסגרת כסופה שמחלקת את הדשבורד לשתי קומות, יחד עם מסך מגע גדול במרכזה, יוצרים מראה צעיר ונעים לעין. אולם החומרים - קשיחים ופשוטים - וההרכבה הלא תמיד מדויקת מזכירים לנו כי מדובר בטנדר. ועדיין - מדובר בשיפור משמעותי לעומת הדור היוצא מבחינת התחושה בתא. אולם צריך לשים לב כי הגרסה הידנית מגיעה ארצה ללא מסך המגע (וגם בלי מערכת שמע - רק עם "הכנה לרדיו דיסק").

לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
גם בנושא תנוחת הנהיגה מציע הדור השמיני של ההיילקס שיפור משמעותי לעומת קודמו - מושב עם כיוון רחב-טווח לגובה, יחד עם הגה שמתכוונן גם לעומק, מאפשרים מציאה קלה של תנוחת נהיגה טובה.
המושב האחורי היה טוב למדי בדור הקודם, והוא טוב למדי גם בדור הזה. הוא מציע מעט יותר מרווח ראש וברכיים, אבל תנוחת הישיבה עדיין מעט זקופה מדי. הוא לא מתחרה במושב אחורי של פרייבט או רכב פנאי, אבל בהחלט מקום סביר לשהות בו גם בנסיעות ארוכות.
טויוטה היילקס - מבחן דרכים (השקה, וידאו)
צילום: מנהל
נוחות נסיעה
כיול מתלי טנדר מציב בפני המתכננים אתגר לא פשוט, בגלל המשקל הגדול שהוא אמור לשאת. מה שיהיה נוח עם מעט מטען, לא יתפקד כראוי כשהטנדר עמוס, ולהפך. הנסיעה בהשקה, מטבע הדברים היתה ללא מטען, אבל על מגוון גדול מאוד של דרכים. מאספלט איכותי ועד שבילים מסולעים. ההיילקס הפתיע עם יכולת ספיגה טובה של שיבושים קטנים, במקביל לריסון טוב על שקעים וגלים. רק בקטעים המסולעים הורגשה קופצנות יתר של הזנב - עניין סביר בהחלט.
המנוע שקט יותר מאשר מנוע ה-3.0 ל' של הדור הקודם, אך עדיין לא חרישי לחלוטין. לגבי רעשי הכביש והרוח קשה לחרוץ דין סופי, בשל התנאים בהשקה (רוח חזקה ליוותה אותנו רב הזמן). אולם נראה כי הפעולות הרבות שנקטו בטויוטה כדי להפחית את רמת הרעש בתא - הוספת חומרי בידוד בין המנוע לתא הנוסעים, הזרקת קצף אקוסטי לתוך קורות המרכב, והוספת/עיבוי אטמים בדלתות - אכן תורמים לתא שקט יותר.
טויוטה היילקס החדש בצבע כחול
צילום: מנהל

התנהגות ובטיחות
תיק העיתונות מבטיח כי ההיילקס החדש מציע התנהגות כביש טובה ומדויקת בהרבה משל קודמו בזכות שלדה קשיחה ותכנון מחודש של המתלים. ואכן, ההיילקס מציע יציבות טובה והתנהגות מדויקת במהירות גבוהה, וניתן "לרוץ" איתו בקצב מרשים גם על שבילי עפר. אולם ההגה ארוך מאוד ומעורפל - פחות טוב מאשר בדור הקודם - וזה מפריע בקטעים מפותלים, קטעים טכניים או סתם בעיר.
מי שחשש שיכולת השטח נפגעה בגלל הארכת החרטום וארגז המטען, יכול להירגע - הדור החדש מציע זוויות גישה ונטישה מעט טובות יותר משל הדור הקודם. גם מהלך המתלה האחורי שופר (ב-20%, ל-520 מ"מ) ויחד עם דיפרנציאל ננעל סטנדרטי, יכולת השטח לא רק שלא נפגעה, אלא גם שופרה - לפחות על הנייר.
מבחינת בטיחות, מאכזב לגלות כי טויוטה היילקס לא מציע אף מערכת בטיחות מתקדמת, גם לא כאופציה. הוא מסתפק במה שכבר הפך לסטנדרט - כריות אוויר (7) ובקרת יציבות (כולל פונקציה לייצוב נגרר). אנשי טויוטה מבטיחים ציון טוב במבחני הריסוק בזכות השלדה הקשיחה יותר, אך הרכב עדיין לא נבחן במבחנים האירופאים.
הבלמים חזקים במידה ובעלי פעולה לינארית, אך עדיין מסתפקים בתוף מאחור.
טויוטה היילקס באיסלנד
צילום: מנהל
מנוע וביצועים
להשקה - ולארץ - הגיע רק מנוע ה-2.4 ל', החדש. מנוע ה-2.8 ל', אותו פגשנו כבר בלנד-קרוזר, לא הגיע לאיסלנד, ולא יגיע אלינו בעתיד הנראה לעין. עם הספק של 150 כ"ס הוא חזק יותר ממנוע ה-2.5 ל' ששימש את הגרסה הידנית אבל פחות ממנוע ה-3.0 ל' ששירת את הגרסה האוטומטית. הוא מציע מומנט נדיב (40.8 קג"מ) ב-1600 סל"ד, כך שזמינות הכח טובה ואין תחושת עצלנות או מחסור בכח. מצד שני, נסענו כאמור לא עמוסים - איך העסק יתפקד עם מטען מלא, שלא לדבר על נגרר של 3.2 טון (ההיילקס הוא בעל כושר הגרירה הגבוה בקטגוריה), בעליות לרמת הגולן זו כבר שאלה אחרת.

לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
בתיבה הידנית ההילוך הראשון מעט ארוך מדי, ותפעול התיבה לא מצטיין - מהלך הידית קצת ארוך מדי, ובעיקר מפריעה העובדה שאין הפרדה (על ידי משיכת טבעת, למשל) בין הראשון להילוך האחורי שמשמאלו, מה שמפריע בתמרונים שדורשים מעבר בין השניים ובשילוב לשני.
התיבה האוטומטית חדשה, ומציעה שישה הילוכים בניגוד לחמישה בעבר. למרות שאנשי טויוטה התגאו באלגוריתם תפעול מתוחכם, שיודע להוריד הילוך בירידות או להישאר בהילוך נמוך בקטעים מפותלים, התיבה תפקדה כמו שלמדנו לצפות מתיבות יפניות - בצורה שקופה, זריזה וחלקה.
המנוע החדש אמור להיות גם חסכוני יותר בדלק, אך לא בפער גדול - לא משהו שיכולנו לגבש לגביו דעה בתנאי ההשקה.
משקל המטען המורשה בהיילקס הוא 850 ק"ג, אך תוצע גם גרסת הבי-דיוטי, עם קפיץ קשיח יותר מאחור (מה שאמור לפגוע בנוחות כשהרכב ריק) עם כושר העמסה של 1000 ק"ג.
שיירת טויוטה היילקס חדשים
צילום: מנהל

סיכום
ההיילקס החדש מציע שיפור של הנוסחה המוכרת מהדור היוצא. תא הנוסעים מעט מרווח יותר, עיצובו מודרני יותר, והוא מציע יותר אבזור, אך הקלף החזק הוא עדיין מתלים מכוילים טוב ויחידת כח עגולה ונעימה. אך כמו בדור הקודם, עומד לו לרועץ מחיר גבוה יותר משל המתחרים הישירים.
טויוטה היילקס החדש מבט מאחור
צילום: מנהל