הקבוצות המשחקות
.jpg)
(סוחרים לא מורשים). מבין הסוחרים ברכב, יש כאלה הפועלים ללא מגרש וללא רישוי ופיקוח. סוחרים רבים כאלה מסתירים זאת, אך קל לגלות זאת: הם לא הבעלים המקוריים של הרכב ומייצגים מישהו – עם מגוון מרשים של דרגות קרבה או רמת ידידות - שלא יכול (הודו, רב עם אשתו, גיסתי שרה שלא מבינה, אבא חולה של חבר ועוד כמה מאות). אפשר לדעת מוקדם למדי במי מדובר, אם מבקשים לברר ביחס ל"אוטו". ניסיון לבירור באיזה אוטו מדובר, משמעותו שיש כמה. הבעיה: היעדר פיקוח, בסיס של בלוף בעסקה בגלל הסתרת העיסוק ומצב לדגמים בעייתיים.
בעלי מכוניות. בעלי מכוניות מוכרים את המכונית החדשה שלהם, או המשומשת, מהבית, כמו שהיה תמיד. ניתן להגיע אליהם בעיקר דרך מדור רכב ביד2 אבל לא רק, ורשימה מלאה מופיעה כאן. כאן המגוון העשיר ביותר של היצע הדגמים והגרסאות.
היצע ומחיר
חברות הליסינג מציעות בעיקר דגמים נפוצים מאוד ולרוב ברמת האבזור הבסיסית. לא תמצאו במגרשים דגמים מיוחדים, גרסאות מאובזרות מאוד וכו'. האקסמפלרים העומדים למכירה הם בני שלוש שנים, וניתן למצוא, לפעמים, גם צעירים יותר.
למרות הגיל הצעיר של הרכב, הנסועה (קילומטראז') גבוהה. בממוצע, מדובר על קצת יותר מאשר פי שניים קילומטרים בשנה(!) בהשוואה לרכב דומה בבעלות פרטית – 32,000 ק"מ מול 15,000 ק"מ. אלה שהשתמשו ברכב חברה הם גם אלה שאחראים לקביעה ש"רכב השטח הטוב ביותר הוא רכב ליסינג". בקיצור: הרבה נסועה, פוטנציאל התעללות.
רכב ליסינג, בוודאי רכב מהשכרה, אמור להימכר במחיר נמוך משמעותית מזה המופיע במחירוני הרכב של לוי יצחק ויד2. בשני המחירונים קיימת טכניקת חישוב לחישוב הערך שלהם, והמחירים במגרשים אמורים לשקף זאת. לעתים, המחירים נמוכים מעבר לזאת בגלל הצטברות מלאי; לפעמים הם גבוהים יותר בגלל ביקוש רגעי לדגם מסוים.
.jpg)
עסקי הטרייד אין מעלים את רף ההיצע. כאן ניתן למצוא גם דגמים נפוצים פחות, מאובזרים יותר, עם נסועה נמוכה – כלומר, רכב מבעלות פרטית. בנוסף, ניתן למצוא במגרשים אלה גם רכב משומש מיד שנייה, בייחוד אם מדובר במשהו מבוקש מאוד ו/או יוקרתי ו/או ייחודי (אך בעל ערך מסחרי). לא פחות חשוב: רכבי יוקרה במחיר נאה ובמצב משובח.
היצע עממי הרבה יותר, בעיקר בתחום המחירים, ניתן למצוא במגרשי רכב. כאן נמצאים גם דגמים מיד שנייה, שלישית ומעלה, ישנים וישנים יותר, מבוקשים פחות וגם לא כל כך. במגרשים אלה ניתן למצוא גם פליטי ליסינג/השכרה/טרייד אין, שערכם המסחרי נמוך (מצב חיצוני, קילומטראז' מופרך, היצע עצום בשוק) אך עם שנתון חיובי (2-4 שנים) ולפעמים בדגם מיוחד או ברמת אבזור סבירה.
כלל בעלי הרכב הפרטי, מציע את המגוון הגדול ביותר של דגמים, גרסאות, רמות אבזור, שנתונים, בעלויות וכו' – גם עם נסועה נמוכה, כאשר הבעלות הייתה תמיד של אדם יחיד. אם הבעלות הייתה תמיד פרטית, המחירים כאן יהיו הגבוהים ביותר, וכאשר מדובר בדגמים/גרסאות מבוקשים – המוכרים גם יקבלו את המחיר שביקשו (לפי הבדיקה והמצב, כמובן). במקרים מעטים אך ידועים, יהיו דגמים שיימכרו במחירים גבוהים יותר מ"מחיר המחירון". עניין של היצע וביקוש, כמובן.
הולכים לקנות רכב יד שניה
תהליך הקנייה הפשוט ביותר הוא בחברות הליסינג. מספר המכוניות עצום, מגרשים מפוזרים בכל הארץ, צוות מוכרים עומד לרשותכם, המידע על הרכב מסודר. בנוסף, מציעות חברות אלה מסלולי רכישה מושכים ומושכים יותר. מחיר ההלוואה גבוה מזה שסניף הבנק שלכם נותן, אך הלוואה זו אינה פוגעת בתקרת האשראי (אובליגו). הבנק מצדו אינו נוהג להעניק הלוואה לרכב משומש (בניגוד לחדש) המבוססת על שיעבוד הרכב (מה שלא פוגע בתקרת האשראי).
.jpg)
גם עסקי הטרייד אין מחברים את הלקוחות למסלולי אשראי למיניהם, וגם כאן מדובר באותם יתרונות וחסרונות.
חלק מבעלי מגרשי המכוניות יודעים להפנות את הלקוחות לחברת מימון כזו או אחרת. ההיצע שיש להם זה מה שיש, אבל מכיוון שהם קשורים ומקושרים, הם יכולים להביא למגרש משהו שיכול לעניין אתכם.
התהליך המייגע ביותר הוא קניית רכב ממוכר פרטי. כאן נדרש תיאום טלפוני מייגע המנסה לשלב זמן ומקום המתאימים לכם ולמוכר (המחמיר כאשר צריך לקבוע בדיקה). בנוסף, התשלום צריך להתבצע במזומן עם העברת הבעלות. כאשר כל מוכר הוא אוטו אחד, ואתם רוצים לראות כמה – ועוד לא דיברנו על בדיקות (אבל מיד נעשה את זה) – הסיפור יכול להיות מתיש. ויקר. אבל, מול כל אלה מחכה לכם, אם תחפשו טוב, האקסמפלר המתאים ביותר ובמצב הטוב ביותר.
אחריות
רכב מחברת ליסינג וטרייד אין כולל בדיקה ומציע אחריות – לפחות למכלולים עיקריים (מנוע, הילוכים) למספר חודשים. אבל. הבדיקה במקרים רבים שטחית, והאחריות החלקית לא מונעת הוצאות. יצוין הטרייד אין של לובינסקי המעניק אחריות מלאה לשנתיים (לדגמים אחדים). רשתות מגרשים לרכב משומש מעניקות אף הן, במקרים מסוימים, אחריות כזאת.
אין לחתום על קבלת הרכב "ללא בעיות" כל עוד כל הבעיות שנמצאו בבדיקה (מיד) לא טופלו.
כמובן, כל זה אינו מתקיים בקנייה מבעל מגרש מכוניות או ממוכר פרטי. כאן, המקסימום שתקבלו הוא "התחייבות בבדיקה" – כמעט תמיד במגרש, לפעמים אצל מוכר פרטי – ואז צריך לגבות אותה בחוזה כתוב. אותה "התחייבות בבדיקה" היא הבטחה להחזר של מחיר הבדיקה במכון אם התגלתה בעיה המונעת קניית רכב, בייחוד כזאת שהמוכר צריך לדעת עליה, כגון נזק בשלדה לאחר תאונה, מנוע שגמר את דרכו או אוטו שלא זז רברס.
בדיקה, בדיקה כפולה ואיפוס
כמובן, לפני שנכנסים לשלב המעשי, יש לבדוק התאמת מספרי שלדה ומנוע למספר הרישוי ברשיון הרכב, בעלות ושיעבוד. יש ספק? אין ספק. תודה ושלום.
תהליך הקנייה היעיל ביותר והזול מכולם יהיה במגרשים הגדולים, עם בונוסים בדמות היצע, אחריות ומימון. הרכב שיוצע לכם שם הוא החדש ביותר בממוצע – אך במגרשי הליסינג הוא יהיה הדל באבזור ובעיקר עשיר בשימוש (כולל לא ידידותי); המחיר, עם זאת, נמוך יחסית. מגרשי הטרייד אין מוסיפים היצע של מכוניות מבעלות פרטית – עם היתרונות ועם המחיר – עם היצע אקסמפלרים נמוך יותר ומגוון דגמים וגרסאות עשיר יותר.
.jpg)