.jpg)
מן המוכן
אז הגולף R אמורה להיות התשובה לכל אלו שהרימו את הראש, לכל אלו שלקחו את הקומפקטית החמה והפכו אותה ללוהטת. גם האות R משדרת מסר מאוד ברור. הו–R–דת כפפות אם תרצו. לא שניתן לדעת זאת מבחוץ. הצבע השחור די בולע את השינויים שעבר גופה של הגולף הזו בכדי להכיל את השינויים שנעשו בה. בלבן או צבע בהיר אחר היא תיראה טוב יותר, אגרסיבית בטוח. בשחור בולע-כל הזה היא נראית כמו גולף מאובזרת. אפילו הגלגלים האופציונאליים שעל מכונית המבחן, בקוטר "19, לא בולטים ונראים טבעיים למדי ומתאימים לקווים שלה. שום דבר כאן לא נראה חריג.
.jpg)
את המנוע, 2 ליטר עם 300 כ"ס, אנחנו מכירים ממכוניות אחרות של הקונצרן (S3, לאון קופרה) וגם את תיבת ה-DSG עם ששת ההילוכים. מערכת ההנעה הכפולה – דור חמישי של האלדקס – הופיעה גם כן בדגמי הקונצרן בעבר. אלו, בגדול, שלושת הגורמים שמבדילים בין הגולף הזו ל–GTI (ובכלל). וכולם קיימים על המדף של הקונצרן.
ענין ה-300 כ"ס שווה מבט נוסף. אודי S3, כנראה המתחרה הישירה ביותר של ה-R הזו, מוצעת בחו"ל עם 300 כ"ס, אבל מגיעה לארץ רק עם 280 כ"ס במפרט המיועד "למדינות חמות". ה-R, שיושבת על ציוד הנעה דומה עד זהה, משווקת בחו"ל עם 300 כ"ס ומגיעה לארץ עם 300 כ"ס; לא מדינות חמות ולא נעליים. אז יכול להיות שלאודי יש מדיניות תקיפה יותר בנוגע למכוניות שלהם, או שאולי הסוסים של ה-R נוטים להתחמם פחות.
.jpg)
סע בסבבה
בוא נוריד את זה מהלב אל הנייר כבר עכשיו. אם חשבת שה-R מתחברת ל"טיRוף" או אולי מסמלת רמת טיRלול מסוימת שתחדור לתוך המוצר המדויק והמשובח הזה שנקרא גולף – חשוב שוב. וזה ברור כבר בנסיעה המנהלתית מתוך גוש דן ובכביש שש.
זו גולף – עגולה מאוד ונעימה. במצב ‘קומפורט' בבורר, הנוחות טובה (יחסית, תכף ארחיב), העברות ההילוכים חלקות ונעימות ואפילו רעש המנוע עדין מאוד. בידוד הרעשים מעולה. יש רעשי כביש שמגיעים מהצמיגים אדירי המידות וזהו. הנוחות לא מושלמת – איך אפשר עם צמיגי הענק האלו? – אבל היא טובה בהחלט. אפילו מחשב הדרך מספר שאנחנו עוברים כרגע 14 ק"מ על כל ליטר של דלק. הגולף לא מתאמצת בשיוט הנינוח הזה ב–100 קמ"ש ו–2250 סל"ד. רגוע.
אתה בטח מצפה לשמוע עכשיו שברגע אחד ולחיצת כפתור הופכת ה-R למפלצת יורקת אש. רוטנת, צועקת, שוברת, דורשת ממך תשומת לב בצורה מופגנת ויד רמה בשביל לנהוג אותה מהר.
.jpg)
עד הקצה
לפני הרבה שנים, כשהגיע הדור החמישי של ה-GTI לישראל, יצאנו למבחן השוואתי בין אחת סטנדרטית לאחת משופרת. שם טבענו לראשונה את הביטוי ‘מכונית של 80%'. הכוונה היא שעד 80% עומס ומחויבות היא מכונית מרשימה מאוד – אבל ב-20% הנותרים היא מתחילה להתפזר.
.jpg)
אבל אם אנחנו נמשיך עם הטעות הזו, וה-GTI ודומותיה הן מכונית של 80% אז ה-R היא בלי ספק מכונית של 110%. ארבעה ברידג'סטון פוטנזה במידות 35\235 ומערכת הנעה כפולה חכמה מאוד, אומרים שאתה נשאר דבוק לכביש בצורה מעוררת השתאות. נדמה שהאחיזה אין סופית. אפשר להרגיש את מערכת ההנעה מנתבת כח לגלגלים האוחזים ומייצרת עבורך משיכה. כרגיל במצמדים מסוג זה, קשה לצפות את אופן פעולת המערכת או להסתמך עליה בכדי לייצר סימנים שחורים על האספלט, אבל את מה שמהערכת הזו אמורה לעשות – לייצר מהירות בטוחה – היא עושה בצורה מצוינת.
.jpg)
הצמיגים הקדמיים במכונית המבחן היו עייפים מאוד. האם זה אומר משהו על נטייתה לתת היגוי? או שזה אומר משהו על אלו שנהגו בה לפנינו? שאלה מצוינת. אני יכול להגיד לך שה-R מתנהגת צפוי, מהיר ובטוח. תת ההיגוי במגבלות היה ברור. אני מניח שצמיגים טובים יותר מלפנים היו משפרים את הנטייה הזו.
חבילה עוברת
.jpg)
פולקסווגן עשו עם ה-R בדיוק מה שהם היו צריכים ורצו לעשות איתה. זו קודם כל גולף. ואח"כ זו מכונית שיכולה לגרום לנהג שלה לטוס בקצב מטורף בכל כביש. והיא עושה את זה בצורה עגולה, נעימה ונינוחה. בלי דרמה. כמו פולקסווגן גולף GTI רק עם יותר כח, יותר אחיזה, יותר יכולת.
היריבה הגדולה ביותר לטעמנו מגיעה מבית; אודי S3 היא מכונית מחמיאה יותר מבחינת עיצוב וחומרים, בייחוד בתא הנוסעים. גם המחיר דומה למדי. מלבד האודי, ה-R צריכה להתמודד גם עם מכוניות מלהיבות ממנה בקטגוריה. אבל את פולקסווגן לדעתי זה לא מעניין. ל-R יש תפקיד אחד בלבד: לשמור על לקוחות שטעמו GTI ופזלו לכיוונים אחרים, בבית, בתוך החבילה היעילה הזו שהם אוהבים.
