אבני דרך
צאלים, גבולות, מצפה גבולות, הדיונה הגדולה של דקל, חולות חלוצה, הר קרן, חולות עגור, רחובות בנגב, נחל שונרה, חולות שונרה, שבטה.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול חולי ובעבירות קלה בחורף ועבירות בינונית בימי הקיץ. המסלול מתאים לכל רכבי השטח, לרבות כלי פנאי ללא הילוך כוח (אבל עם הנעה כפולה).
בכל מקרה אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.
אין לזרוק זבל, גם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול 58 ק"מ והזמן הנדרש לעבור אותו הוא כ-4 עד 6 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולמשך העצירות באתרים השונים לאורכו.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 17 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.
מספר טיפים לנהיגה בשטח חולי
נהיגה בחול היא חוויה נעימה לנוסעים ולנהג המכיר את רזי הנהיגה בחול, אך ברגע אחד אפשר לשקוע בחול עמוק, והחוויה יכולה להפוך לחוויה מסוג אחר, יש יאמרו סיוט...
מכאן החשיבות של טיול בשני כלי רכב וציוד גרירה בסיסי!
יש להיזהר מתלוליות או שיחים האוספים סביבם חול, היכולים להקפיץ את הרכב, להסיטו מהמסלול ואף לקרוע צמיג.
יש לשים לב בחציית "סכיני הדיונות" ולהפנות הגה ואת קדמת הרכב לכיוון הירידה ולא לצידה.
יש לשמור מרווח בין כלי הרכב בשיירה על מנת שלא שניהם ישקעו יחד.
תחילת המסלול
בצומת הכניסה לקיבוץ גבולות שעל כביש מספר 222 המחבר את צומת גבולות במערב (למי שמגיע מכיוון אשקלון) עם צומת צאלים במזרח (למי שמגיע מכיוון אופקים - באר שבע).
נ.צ. 1 - צומת הכניסה לגבולות
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים לכביש הנכנס לקיבוץ גבולות.
1.6 ק"מ, ממש לפני השער הצהוב של הקיבוץ, פונים ימינה עם הכביש/דרך והשלט ל"מצפה גבולות".
2.3 ק"מ צומת T בו פונים שמאלה על הכביש לכיוון מצפה גבולות.
3.1 ק"מ צומת מצפה גבולות.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השלט לכיוון מצפה גבולות.
0.3 ק"מ צומת T על הגדר של הקיבוץ, בו פונים ימינה ונוסעים עד לסוף הכביש.
0.7 ק"מ אתר מצפה גבולות - המצפה הוקם במטרה לשמור על אדמות שרכשה קק"ל בנגב והיה חלוץ ההתיישבות בנגב. גבולות הינו הראשון מבין "שלושת המצפים" שהוקמו בשנת 1943 בנגב, והפך בסוף 1946 לקיבוץ גבולות. תושבי מצפה גבולות היוו את הגרעינים שהקימו ישובים וקיבוצים בארץ כולל קיבוץ נירים, שהוקם במסגרת 11 הנקודות בשנת 1946.
אפשר לתאם סיור והפעלות במקום בתשלום סמלי מול רונית מקיבוץ גבולות 054-7919003
נ.צ. 3 - מצפה גבולות
חוזרים בדרך שבה באנו עד לצומת שבנ.צ. 2.
1.5 ק"מ נ.צ. 2 - צומת המצפה
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה לשביל שבין השדות.
0.2 ק"מ סוף שביל הכורכר ותחילת שביל חולי כפול בכיוון דרום (הכורכר מתעקל שמאלה למצפה גבולות).
1 ק"מ חוצים – בזהירות! – כביש אספלט צר וממשיכים על השביל דרומה בין השדות.
1.7 ק"מ חוצים צומת שבילים ואת קוביית הבטון ועליה אזהרת "שטח אש" וממשיכים דרומה.
4.1 ק"מ צומת גדול מרובה שבילים.
נ.צ. 4 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
ממשיכים על השביל המרכזי ישר וימינה לכיוון דרום.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו חוצים את הציר הצבאי המשולט: ״מורטיה״ וממשיכים ישר וימינה לציר ״מורחק״ - ציר ארוך וישר שהמשכו נראה למרחוק ולאורכו הרבה צמתים בהם יש להמשיך ישר.
8.3 ק"מ צומת שבילים גדול בו יש להמשיך ישר ודרומה עם השביל המתפתל בין דיונות החול.
9.3 ק"מ צומת שבילים בקצה הצפון מערבי של הדיונה הגדולה ושל המליחה הגדולה והשטוחה שמצפון לדיונה הגדולה.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל לכיוון הדיונה הגדולה והמשטח הגדול שצפונית לה.
0.5 ק"מ צומת עם שביל המטפס ימינה על ולצידה של הדיונה הגדולה.
עולים למעלה, לראש הדיונה ופונים שמאלה ומזרחה לכיוון שיא הגובה של הדיונה.
0.8 ק"מ בראש הדיונה הגדולה של דקל.
נ.צ. 6 - ראש הדיונה הגדולה
יורדים למטה וצפונה לכיוון המשטח הגדול ופונים ימינה ומזרחה למרגלות הדיונה הגדולה עד לצומת שבילים ברור בה נראה לראשונה סימון השבילים האדום.
1.3 ק"מ צומת שבילים עם סימון שבילים אדום.
נ.צ. 7 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום (הפנייה ימינה תכניס אתכם לתוך הדיונות).
1.1 ק"מ שביל ראשי מתחבר משמאל ויחד ממשיכים מזרחה.
1.3 ק"מ צומת שבילים עם השביל המסומן באדום.
נ.צ. 8 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרומה עם השביל המסומן באדום (אין סימון בשטח).
0.1 ק"מ צומת בו פונים דרומה על השביל הישר והארוך המסומן באדום.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ודרומה – שימו לב בעליות, בירידות ובחציית "הסכינים" של הדיונות.
2.9 ק"מ חוצים צומת שבילים גדול בלב עמק רחב עם הסימון הצבאי "ציר מצדה".
4.6 ק"מ כשעוצרים בראש הדיונה רואים מדרום את מקבץ האנטנות של הר קרן.
13.6 ק"מ צומת שבילים בנחל למרגלות הדיונות.
נ.צ. 9 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ושמאלה בשביל שבתוך הערוץ.
0.1 ק"מ השביל פונה דרומה מטפס על הדיונה חוצה וממשיך דרומה לכיוון הר קרן.
1.9 ק"מ צומת שבילים גדול עם שבילים מסומנים באדום ובכחול.
נ.צ. 10 - צומת אדום כחול
פונים שמאלה לכיוון צפון מזרח עם סימון השבילים הכחול.
3.7 ק"מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובירוק.
נ.צ. 11 - צומת כחול ירוק
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרום מזרחה על השביל המסומן בירוק לכיוון הגבעות הטרשיות.
1.6 ק"מ צומת T על הגבעה הטרשית במפגש שבילים ירוק ושחור.
נ.צ. 12 - צומת ירוק שחור
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השביל המסומן בשחור ומטפסים עוד מעלה עם השביל הראשי.
0.1 ק"מ צומת כמעט בשיא הגובה בו ממשיכים ישר, למעלה ושמאלה.
0.2 ק"מ שיא הגובה על קו פרשת המים, כמעט בנקודת הגובה 341 מטרים, ולאחריו ממשיכים ישר ודרומה בירידה.
0.4 ק"מ צומת V בחצי גובה השלוחה, בו פונים ימינה לשביל שיורד לאוכף ועולה לקו הרכס הטרשי הבא.
0.7 ק"מ חוצים את קו הרכס דרומה ויורדים מטה עם השביל המסומן בשחור.
1.9 ק"מ צומת שבילי כורכר בכניסה לגן לאומי רחובות.
נ.צ. 13 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
בצומת ממשיכים ישר ודרומה על השביל המרכזי והשחור (אין סימון בשטח).
0.8 ק"מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובירוק בו ממשיכים ישר, דרום-מזרחה על השחור.
1.3 ק"מ עוצרים לצד השברים מעל באר המים של רחובות בנגב.
נ.צ. 14 - רחובות בנגב
זה הזמן לצאת ולטייל ברגל בתל החורבות של רחובות בנגב. העיר הנבטית הענקית הייתה בירת המחוז של הנבטים בארץ ישראל. כיום רובה ממוטטת, קבורה תחת גלי האבנים וחולות עגור. רק מעט משרידי העיר נשתמרו: הכנסייה הגדולה, באר המים העמוקה, התיאטרון ועוד מספר מבני מגורים ומחסנים גדולים. סיור בין גלי החורבות וטיפוס לראש התל ימחיש לכם את גודל העיר העתיקה ופארה.
מאפסים מד אוץ
ממשיכים מזרחה על השביל המסומן בשחור, בדרך עמוסה ב"פודרה", למרגלות התל ומקפידים לנסוע על השביל הקרוב לתל.
1 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה לכיוון עץ השיטה הבודד.
1.1 ק"מ עץ שיטה על השביל המסומן בכחול.
נ.צ. 15 - עץ שיטה
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרומה לשביל הכחול במרכזו של נחל שונרה.
0.7 ק"מ צומת שבילים בלב הערוץ הרחב, בו ממשיכים ישר ודרומה עם הערוץ ולכיוון סוללות העפר.
השביל והסימון לא ברור, אך יש להיצמד לגדה הימנית שלמרגלות שלוחות הסלע.
אם תשימו לב, תבחינו כי הדרך חוצה שרידי טרסות עתיקות שנועדו ל"תפוס" סחף ומים בערוץ הנחל.
2.4 ק"מ חוצים שביל וערוץ וממשיכים דרומה על השביל הטרשי המסומן בכחול.
3.3 ק"מ צומת בנחל בו פונים שמאלה למרכז הערוץ.
3.4 ק"מ פונים ימינה לכיוון עץ השיטה הבודד של נחל שונרה, כשבאופק רואים את האנטנות של הר קרן.
3.7 עץ השיטה של נחל שונרה (מקום מצוין לעצירת צהריים/קפה). מכאן ממשיכים דרום-מערבה על השביל החולי שבמרכז הערוץ.
4.2 ק"מ צומת T במפגש שבילים מסומנים כחול ואדום.
נ.צ. 16 - צומת כחול אדום
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון דרום-מזרחה על הציר המסומן באדום.
0.6 חוצים את צומת השבילים הנקראים "מצדה" ו-"צורט" וממשיכים ישר לכיוון דרום-מזרח על השביל המסומן באדום (על ציר "צורט").
1.6 ק"מ חוצים גבעה טרשית וממשיכים על השביל המסומן באדום, שהופך חולי, עד שמגיעים לכביש.
יש לנסוע כל הדרך ישר על השביל המרכזי, להתעלם מהצמתים והפניות ולשים לב לירידות החדות בדיונות.
7.5 ק"מ סוף השביל למרגלות מעקה הבטיחות של כביש 211 - הכביש המחבר בין צומת טללים לצומת שבטה וצומת קציעות וניצנה.
עד כאן כ-58 ק"מ של מסלול חולות
פונים ימינה למרגלות גדר הבטיחות ובסופה שמאלה לעלות על הכביש (בזהירות!!!).
ימינה על כביש 211 לכיוון שבטה, ניצנה, עזוז וכמהין.
שמאלה, 16.8 ק"מ עד לצומת טללים שעל כביש 40 ומשם לכל מקום אחר בארץ.
שיטת הניווט – הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
מה עושים? – בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) כך שחשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.