אבני דרך:
המישר, נחל יחם, הר כיפה, מצפור רותם שני, מעלה הר כיפה, נחל ברק, מצוק ההעתקים, נחל עשוש, הר נשפה, רמת ברק, נחל זעף, ציר המעיינות, מעלה עשוש, נחל צופר, הר המישר.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול בליבו של שטחי אש של צה"ל ורפא"ל ואפשרי לנסיעה רק בחגים וסופי שבוע.
חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול 50 ק"מ והוא יארך בין 4 ל-7 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 10 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.
תחילת המסלול:
על כביש 40, באמצע הדרך שבין אבן דרך 54 ק"מ לאבן דרך 53 ק"מ, בפנייה מזרחה להר כיפה ולנחל ברק על השביל המסומן בכחול.
כ-44 ק"מ דרומה מהכיכר הדרומית במצפה רמון בירידה למעלה העצמאות, או כ-15 ק"מ צפונית לצומת ציחור.
פונים מזרחה על השביל המסומן בכחול ונוסעים לצד נחל יחם על דרך כבושה שלרוחבה "הדורים" - פסים גליים ומעצבנים המחייבים את הנהג למצוא את המהירות הנכונה על מנת שלא להרעיד, עד כדי פירוק, את הרכב והנוסעים.
9 ק"מ צומת שבילים בראש הר כיפה עם סימון שבילים כחול וירוק.
נ.צ. 2 – צומת כחול ירוק
מאפסים מד אוץ
ממשיכים צפונה וישר על השביל המסומן בירוק לעבר מצפור הר כיפה.
0.7 ק"מ צומת חניון הלילה של הר כיפה (משמאל לדרך) בו ממשיכים ישר וצפונה לעבר התצפית.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה וצפונה עם הסימון הירוק לכיוון התצפית.
1.8 ק"מ חניון רכב מגודר בסלעים.
נ.צ. 3 – חניון התצפית
הליכה קצרה במעלה השביל תביא אתכם למצפה לזכר סרן רותם שני (ראו בוקסה).
תצפית של הר כיפה צפונה לעבר נחל עשוש, הר המישר והר נשפה ומזרחה לעבר מצוק ההעתקים בישראל ובגדה המזרחית בירדן, הערבה וקרוב יותר לעבר רמת ברק.
מאפסים מד אוץ
חוזרים לאחור על השביל המסומן בירוק.
1.8 ק"מ הצומת של הר כיפה במפגש שבילים ירוק וכחול.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה עם השביל המסומן בכחול לכיוון הירידה של מעלה הר כיפה.
1.9 ק"מ תחילת הירידה לרמת ברק.
המעלה, באורך של כמה מאות מטרים, הוא דרדרתי, לאורכו מדרגה או שתיים ובתחתיתו, ממש לפני רמת ברק, מדרגה גדולה יותר. בירידה העבירות בינונית ודורשת מכוון קרקעי בעלייה המעלה יכול להיות קשה - תלוי כמובן בניסיון הנהג ובסוג הרכב.
2.3 ק"מ תחתית הירידה הדרדרתית של הר כיפה.
3 ק"מ קטע קצר ותלול עם מדרגות שרק נראה קשה לירידה! אם תרדו מהרכב, תבדקו את הירידה ברגל, תחליטו על ציר ירידה נוח ותשאירו מכוון קרקעי שיעזור לכם - אזי תגלו: שמה שנראה מפחיד הוא לא בהכרח כזה בזהירות ובדרך הנכונה!
3.1 ק"מ צומת שבילים של רמת ברק במפגש שביל מסומן כחול עם אדום.
נ.צ. 4 – צומת כחול אדום
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ומזרחה עם השביל המסומן בכחול.
לאורך הדרך "מיני אתגרי עבירות" של עליות וירידות קצרות.
6.1 ק"מ הירידה לתוך נחל זעף ובו מספר עצי שיטה לצד השביל מתחתם אפשר לעצור לפיקניק מוצל ושליו.
8.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לשביל לא מסומן.
8.7 ק"מ צומת T עם ציר המעיינות המסומן באדום.
נ.צ. 5 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה על השביל המסומן באדום ושביל ישראל.
4.8 ק"מ צומת שבילים המסומנים באדום בירוק למרגלות הגבעה החרוטית, בצפון מערב – נ.ג. 272.
נ.צ. 6 – צומת אדום ירוק
מי שימשיך ישר וצפונה על השביל האדום – יגיע תוך 3.6 ק"מ לראש מעלה עשוש (נ.צ. 7).
אפשר לרדת את המעלה, אבל ניתן לקבל החלטה רק לאחר שתרדו אותו ברגל! אח"כ להמשיך על הציר האדום צפונה 1.9 ק"מ עד צומת אדום - שחור ואז לפנות שמאלה ומערבה לתוך נחל עשוש לשביל המסומן בשחור. אפשר כמובן לרדת וגם לעלות חזרה את מעלה עשוש – רק למי שיודע לנהוג טוב בעליות קשות ובעל רכב מתאים!
מאפסים מד אוץ
בצומת של נ.צ. 6 פונים שמאלה ומערבה על השביל המסומן בירוק.
4.4 ק"מ מתחברים לערוץ נחל עשוש למרגלות הר נשפה (נ.ג. 429) מדרום-מערב.
בערבית נקרא הר נשף - ההר היבש ובספר ישעיהו, פרק יג', פסוק ב' נזכר ההר:
"עַל הַר נִשְׁפֶּה שְׂאוּ נֵס הָרִימוּ קוֹל לָהֶם הָנִיפוּ יָד וְיָבֹאוּ פִּתְחֵי נְדִיבִים".
נ.צ. 8 – נחל עשוש
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה לתוך הערוץ של נחל עשוש עם השביל המסומן בשחור ומטפסים במעלה נחל עשוש עד לתחילתו למרגלות הר המישר שמצפון.
14.3 ק"מ כביש אספלט של רפא"ל.
פונים שמאלה ומערבה על האספלט.
2 ק"מ צומת רפאל באמצע כביש המישר.
נ.צ. 10 – כביש המישר
עד כאן 50 ק"מ בדרכי המדבר
על כביש 40 פונים ימינה וצפונה למצפה רמון ומרכז הארץ.
או לפנות שמאלה ודרומה לכיוון צומת ציחור ואילת.
הכנת אמצעים למסלול ושיטת הניווט
אמצעים למסלול – גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – נוח כשיש, מפות סימון שבילים מס' 17 (הערבה התיכונה), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון.