קטגוריה: סופרמיני

גרסה: קופר S, חבילת אבזור Pure LED

מתחרות בולטות: אודי A1

מחיר הגרסה הנבחנת: 237,000 שקלים

עיצוב ונראות
למרות שזו הפעם הראשונה שמיני מוצעת עם חמש דלתות, הזיהוי הוא מיידי. גם במבט מהצד, היכן שהשינוי הוא הגדול ביותר, ברור במי מדובר. למרות הדלת הנוספת, ועוד 16.1 ס"מ באורך הכללי, הקשר המשפחתי ברור. וזה טוב, כי גם הדור השלישי של המיני המודרנית מצליח לשמור על האופי העליז שהוא אחד מאבני היסוד של הצלחת המיני.

חבילת ה-Pure LED ברכב ההדגמה, עם חישוקי "17 (במקום "16) ותאורה על טהרת הלד (גם פנסי הדרך!), מוסיפה הרבה למראה, אבל גם לשורת המחיר – 30,000 שקל טבין וטקילין. השורה התחתונה: רכב שמשלב הופעה אופנתית ועדכנית באריזה ייחודית ליצירת תוצאה מושכת עין.
מיני קופר S (חמש דלתות, אוט'): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
הדגם החדש מזוהה מיד כמיני, למרות תוספת הדלתות והאורך
פנים הרכב
ניכר כי מחשבה רבה הושקעה בעיצוב תא הנוסעים, והתוצאה צעירה ומוצלחת מאוד. הרכיב הדומיננטי הוא מסך גדול במרכז, שסביבו פס לד שמשנה צבעים ומציג את התפריטים בגרפיקה עליזה. כן, שוב המילה הזו. תפעול מערכת המולטימדיה והתפריטים השונים מתבצע באמצעות פיקוד דמוי I-דרייב נוח לשימוש. עם זאת, כפתור הפיקוד ממוקם באופן לא נוח, מה שאומר שהתפעול הפיזי של המערכת עלול להציק.

המרחב מלפנים מצוין עם תחושה נהדרת של מרווחים טובים בכל המדדים, וזה כולל, במפתיע ביחס לקטגוריה, מרווח ראש טוב גם לגבוהים. הדלתות מאחור קטנות, והכניסה למושב האחורי לא נוחה במיוחד, אבל אחרי שמתמקמים מגלים מרחב מספק לאנשים בגובה ממוצע (הודות לתוספת של 7.2 ס"מ לבסיס הגלגלים ביחס ל-3 דלתות), אבל כאן הגבוהים יפגשו את המושב מלפנים עם הברכיים ואת גג השמש הכפול עם הראש. המושב האמצעי קטן מאוד, לא נוח לשימוש וחסר מקום לברכיים בשל מחזיק כוסות בולט. תא המטען זכה לתוספת של 67 ליטר בהשוואה לגרסת שלוש הדלתות, אבל הוא עדיין לא גדול במיוחד. ובכל זאת, הוא יספיק בהחלט ליום-יום.
מיני קופר S (חמש דלתות, אוט'): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
המרכיב הדומיננטי הוא מסך גדול במרכז, שסביבו פס לד שמשנה צבעים
רשימת האבזור נאה, וכוללת בקרת אקלים מפוצלת, בלוטות', בקרת שיוט, חיבור USB למערכת הקול ועוד. חבל רק שאין, גם לא בגרסה המאובזרת, אביזרי בטיחות אקטיביים מעבר לבקרת יציבות. בעצם, בהתחשב במחיר, ציפינו לאבזור קצת עשיר יותר, כמו ריפודי עור למשל. חבילת הלד האמורה מוסיפה, בנוסף לחישוקים ולפנסים שהוזכרו, גם גג שמש פנורמי, קישוטי כרום חיצוניים וחיישני חניה אחוריים.

נוחות נסיעה
אנחנו בחנו את גרסת קופר S, שמטבעה מתרכזת בריסון יותר מאשר בספיגה. ועם זאת ובהקשר זה, נוחות הנסיעה טובה למדי. המתלים מצליחים לספוג לא מעט מהשיבושים, אבל מעבירים אחרים לתא הנוסעים. בעיר היא מתמודדת טוב למדי עם שיבושים קטנים, אבל מתקשה על שיבושים בינוניים וגדולים. מיני אף תקפץ פה ושם אבל לא תתרסק. מחוץ לעיר התמונה דומה, אבל את תשומת הלב תופסת רמת הרעש בתא הנוסעים. כבר באזור ה-100 קמ"ש מורגשים רעשי כביש ורוח ברמה שקשה לפספס, וב-120 קמ"ש הם כבר ממש מציקים.

התנהגות ובטיחות
המיני 5 דלתות נשארת נאמנה לא רק למסורת העיצוב, אלא גם למורשת הדינמית. היא אומנם פחות טובה מהדור הקודם, אבל עדיין אחת הטובות בתחום – מהנה וששה אלי פנייה. ההגה מציע משקל לא אחיד סביב המרכז, וזה מפריע בעיקר במהירות גבוהה. חשוב יותר: מערכת בקרת היציבות וה-ABS מפגינים לעתים (נדירות) התנהגות לא צפויה ומעט היסטרית, עניין שיכול להפריע בנהיגה נמרצת. נציין שזה קורה דווקא בלחיצה קלה יחסית על דוושת הבלם, ולא בתנאים קיצוניים. הבלמים עצמם היו בעלי עוצמה בינונית ותחושת הדוושה הייתה עצית, אבל סיבה לכך יכולה להיות גם מצבו של רכב המבחן שעבד קשה לפני שהגיע אלינו.
מיני קופר S (חמש דלתות, אוט'): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
שומרת על הגחלת
מצב "ספורט" של כלל המערכות ומצב "ספורט" של המנוע משנים משמעותית את תגובת הדוושה ומשקל ההגה. מיני 5 דלתות מהנה לנהיגה, ומציעה לנהג חובב ההגה שפע של אופי ושל יכולת דינמית, גם אם היא פחות חדה מהצפוי. המיני לא נבחנה עדיין במבחן הריסוק האירופאי, ונציין רק שבמחירה של הגרסה המאובזרת ציפינו לפגוש אבזור בטיחותי אקטיבי כמו שמירת נתיב וכו', אלא שזה לא קיים.
מנוע וביצועים
לקופר S מנוע שני ליטר טורבו, המספק 192 כ"ס ו-28.5 קג"מ, ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים. בעיר, במצב "ספורט" הרכב יוצר תחושה זריזה ועצבנית, בדיוק כמצופה. בנוסף, במצב "ספורט" של המנוע, זוכה התחום הווקלי לתוספת קולות פיצוץ מהמפלט ושריקה מהמגדש, ואלה מוסיפים המון לאווירה הקרבית. מזל שמרביתם ייעלמו אם תבחרו במצב הרגיל או החסכוני בבורר המצבים.
אך מחוץ לעיר הרכב התחושה תהיה שהרכב פחות חזק, אם כי עדיין מהיר. לתיבה אפשרות לתפעול ידני מאחורי ההגה, אבל אם תרצו עצמאות מלאה, תקבלו אותה רק עם תבטלו את בקרת היציבות באופן חלקי או מלא. חבל. צריכת הדלק בימי המבחן עמדה על 8.9 ק"מ לליטר, ובשיוט נינוח הגענו ל-16 ק"מ לליטר.
מיני קופר S (חמש דלתות, אוט'): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
התפריטים מוצגים בגרפיקה עליזה ומשעשעת
תמורה
התמורה למחיר אף פעם לא חזקה במותגי הפרמיום, וכך גם כאן. אבל גם בהשוואה ישירה למותגי יוקרה מקבילים, גרסת S, ובמיוחד חבילת Pure LED, פשוט יקרות מדי. אופציה טובה אך יקרה.

סיכום
מיני 5 דלתות מספקת את תוספת הפרקטיות המתבקשת מול מיני 3 דלתות. בהשוואה, המרווח מאחור גדל, השימושיות משופרת הודות לתוספת הדלתות, וגם תא המטען מציע נפח גדול ויעיל יותר. האופי העליז שלה עבר גנטית גם אל הדור הנוכחי, גם אם היא מעט פחות חדה מהדור היוצא. אבל במחיר הזה, לא נראה לנו שהרבה לקוחות יוכלו לגלות זאת – אולי מיני קופר הרגילה תציע חבילה משתלמת יותר.

עבור מי שמוכן (ויכול) לשלם את פרמיית המחיר, מדובר ברכב מהנה לנהיגה ויחד עם זאת שימושי. השימושיות, במקרה של מיני 5 דלתות, באה באריזה ייחודית מושכת ושונה מהממוצע.
ובכן, הניתוח הצליח, וגם דגם 5 הדלתות מצליח לשמור על הקסם של מיני, גם באריזה הפרקטית יותר.
מיני קופר S (חמש דלתות, אוט'): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר