משרד האוצר, כבר אמרנו אין ספור פעמים, הוא-הוא הקובע את הכיוון העיקרי אליו הולך שוק הרכב הישראלי.

תקנות בית האוצר הן שאפשרו להאצ'בק שלוש דלתות לקבל הכרה כמסחרית; הכתיבו את היבוא של מנועי 1.3 ליטר למשפחתיות ולאחר מכן 1.6 ליטר; גרמו לכך שרכבי שטח ומיניוואנים, שהוגדרו "רכב מסחרי", זכו להטבות מס מפליגות, נמכרו בהמוניהם, אבדו את ההכרה ונעלמו; מדיניות "שווי שימוש" וההטבות לרכב צמוד היא שהביא לעלייתן של חברות הליסינג ולהיקף השימוש ברכב חברה, ולאחר שקוצצו הביאו לירידתן ולשינוי בהיקף השימוש.

הביטוי העכשווי להשפעת האוצר הוא במיסוי הירוק שהוזיל באופן דרמטי את דגמי המיני והסופרמיני. חלקן בעוגת הקנייה המקומית עלה משמעותית, כולל נכונות לא מוכרת גם להסתפק בהאצ'בק ולא בלימוזינה ממש (סדאן) וגם בתיבה ידנית, לא מזמן כמעט תועבה מקומית. חלק מהשינויים, כדאי לשים לב, לא רק השפיע ישירות על הקנייה אלא גם על האופן בו מר ישראלי אפיין את הרכב שלו.
צי הרכב בישראל: מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים
צילום: מנהל
אז מה יש למספרים לספר לנו?
וכעת האוצר עושה כדבר הזה בתחום אבזור הבטיחות, עם ניקוד המעודד מערכות בטיחותיות מתקדמות. אם המיסוי הירוק משפר את רמת החיים, המדיניות הזו משפרת את תוחלת החיים עצמה.

וכמובן, הכנסות ישירות מרכב (יבוא וחלקים) הם עניין חשוב מאוד בתקציב המדינה, והמיסוי עליו הוא-הוא הגורם העיקרי למחירו הגבוה של הרכב בישראל. על כל אלה ועל עוד דברים, בנתונים הבאים שפרסמה רשות המסים ביחס לשוק הרכב בישראל ב-2013.

מסים, כספים, מס ירוק ותקנות בטיחות
הכנסות המדינה מיבוא רכב ב-2013 הגיעו ל-8.283 מיליארד שקל. יבוא חלפים הוסיף עוד 421 מיליון שקל. זוהי עלייה כוללת של 4.4% ביחס ל-2012 ונתון כפול מזה של 1995. נתון זה מהווה כמעט 4% מהכנסות המדינה ממסים ומאגרות.

המס העיקרי הוא מס קנייה המוטל על רכב פרטי ורכב מסחרי: 83% (ופחות – לפי דרגת הזיהום; ויותר, אם מדובר ברכב שמחירו מעל 300,000 שקל); המס על אופנועים הוא 72% ועל קטנועים 40%. רכב המגיע ממדינות שאין לישראל הסכמי סחר (יפן, קוריאה) חייב במכס של 7%. יהיו שינויים ברכב הדו גלגלי.
המס על רכב היברידי (דרגת זיהום 2 בלבד) – 30%; היברידיPlug-In שעיקרו חשמלי – 20%; רכב חשמלי בלבד – 8%.
צי הרכב בישראל: מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים
צילום: מנהל
ציון ירוק ממוצע של רכב נוסעים, לפי חודש רכישה בשנים 2009-תחילת 2014
ב-2013 נרשמה עלייה בכמות כלי הרכב המיובאים, אך בגלל המס הירוק נרשמה ירידה בהכנסות המדינה ממסים בתחילת השנה. לקראת סוף השנה התייצבו תקבולי המסים הודות לעדכון נוסחת "המיסוי הירוק".

מס הקנייה הממוצע לרכב ב-2013: 31,271 שקל, המהווים 60% מערך היבוא. מס הקנייה הממוצע לרכב ב-2005: 42,937 שקל, 85% מערך היבוא. כידוע, חלקם של המכוניות הקטנות והזולות עלה משמעותית.

בנוסף למס הירוק, המשפיע כאמור על מחירי הרכב, נכנסה לתוקף רפורמה במתן תמריצים לאביזרי בטיחות; הדבר נעשה באמצעות ניקוד אבזור בטיחות מתקדם המתורגם להנחה במיסוי. הניקוד הזה מתייחס גם להרכבת מערכות בטיחות בארץ.

עם פרוץ 2015 תיכנס לתוקף נוסחה ירוקה חדשה שתביא לייקור חלק מהדגמים ותהיה בתוקף שנתיים. למשקיעים בחומר ולמעמיקים בנושא, הרי הנוסחה החדשה לפניכם.

צי הרכב בישראל: מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים
צילום: מנהל

שוק הרכב
שוק הליסינג ירד משיא של 60% מכלל הרכישות ב-2007 ל-32.1% ב-2013; מכירות לציי רכב בלבד/חברות הליסינג היוו ב-2013 רק 24.2% מכלל הרכב חדש.

חברות הליסינג משווקות כעת גם רכב חדש כ"יד שנייה" ומציעות ליסינג תפעולי גם ללקוח פרטי (כ-8% מכלל הרכישות).

לפי מדד 100ב-2008 לרכב חדש ורכב משומש, נרשמה מאז עלייה של 5% במחירי רכב חדש למדד 105, ואילו מדד הרכב המשומש ירד ל-87; עיקר הירידה מ-2011.
צי הרכב בישראל: מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים
צילום: מנהל
מדד מחירי מכוניות חדשות ומכוניות משומשות, בשנים 2008-2014

ב-2013, מכלל הרכב שנקנה על-ידי לקוחות פרטיים, 21.5% היה חדש. כלומר: על כל חמש רכישות רכב בישראל, ארבע הן של רכב משומש. עלייה משמעותית של 10% נרשמה ברכישת רכב בן 3-6 שנים ו-6-10 שנים (דור שני ושלישי של צי הליסינג).

יבוא אישי, שהגיע ב-2008-2009 ליותר מ-3000 מכוניות לשנה, המשיך מגמת ירידה מזה מספר שנים (כ-2000 ב-2010 וב-2011; קרוב ל-1500 ב-2012) ורשם ב-2013 רק 1252, ירידה של כ-60% בחמש שנים.

לפי המותגים ונפח המנוע, ברור שיבוא אישי מתמקד במותגי יוקרה/מכוניות יקרות (200,000 שקל ומעלה). לא זה מה שיעזור לתחרות בשוק הרכב.

מכוניות
ציון ירוק ב-2009 (שנה ראשונה): 195 נקודות; 2010: 184 נקודות; 2014: 154 נקודות (לפי הנוסחה המקורית).

בישראל נרשמו עד היום 30,000 מכוניות היברידיות.
צי הרכב בישראל: מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים
צילום: מנהל
מס קניה ממוצע לרכב ושיעור המס מערך היבוא בשנים 2002-2013

במחצית הראשונה של 2012, מכוניות חדשות עם אבזור בטיחות ברמה אפס היו 11.4%; רמה 1 ורמה 2 היוו 82.9% מכלל המכוניות החדשות ואילו רמות 3, 4 ויותר היוו רק כ-5.6%. במחצית הראשונה של 2013 היוו מכוניות חדשות עם אבזור בטיחות ברמה אפס 6.8%, רמה 1 ורמה 2 ירדו ל-69.9% ואילו 3, 4 ויותר היו כבר 23.3% (פי 4).

מבין המכוניות שיובאו ביבוא אישי, רק שני דגמים נמכרו במספר דו-ספרתי, שניהם של טויוטה: קאמרי היברידית (175 יחידות) וסיינה (136 יחידות). כל שאר הדגמים הפופולריים נמכרו במספרים הנעים בין 20 ל-80 לערך.

מבין המותגים ביבוא אישי, טויוטה ראשונה עם 374 מכוניות, מרצדס שנייה עם 301 וב.מ.וו שלישית עם 94 יחידות.

ב-2005 היוו גרסאות סדאן 63% מכלל המכוניות החדשות, האצ'בק 30%, מיניוואנים 3% ורכבי פנאי/שטח 3%. ב-2013 גרסאות הסדאן הן 32%; האצ'בק עלה ל-45%; מיניוואנים עלו ל-10% ורכבי פנאי ל-11% מכלל המכירות (ההשלמות ל-100% הן של "אחר/לא-ידוע").
צי הרכב בישראל: מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים
צילום: מנהל
תאמינו או לא, אבל מכוניות האצ'בק מהוות 45% מהשוק

שימוש ברכב
הנסועה הממוצעת של רכב נוסעים בבעלות פרטית היא כ-14,600 ק"מ; כמעט כמו ב-2012, נמוכה מ-2011 ב-7.5% (15,800 ק"מ).

הנסועה הממוצעת של רכב נוסעים צמוד כמעט כפולה: כ-28,700 ק"מ וללא שינוי.

הנסועה הנמוכה ביותר, לפי מקום מגורים, היא של המכוניות בגבעתיים (11,131 ק"מ). חולון שנייה (11,547 ק"מ) ורמת גן שלישית (11,654 ק"מ).

הנסועה הגבוהה ביותר, לפי מקום מגורים, היא של המכוניות בג'סר א-זארקה (18,176 ק"מ). ולפניה עיילבון (18,135 ק"מ) וכעביה-טבאש (18,120 ק"מ). זה כמעט 60% יותר.

77% מכלל המכוניות החדשות בישראל הן בצבעים שחור/לבן/אפור; לבן ואפור 32.4% כל אחד; שחור 13.3%; 8.3% כחול/תכלת.

הצעה: הפחתה של 3% במיסוי על צבע ירוק, כתום, צהוב, סגול ואדום. כדי שיהיה יותר צבעוני.
צי הרכב בישראל: מִסְפָּרִים מְסָפְּרִים
צילום: מנהל
מה עם קצת צבע? רכב נוסעים לפי שנת רישום וצבע