קל לפעמים לשכוח, בעולם של קפצ'ורים, ג'וקים ו-2008, שמאחורי תדמית החיים הפעילים והספורטיביים שהם משדרים, ומהווה את אחד המרכיבים היסודיים בהצלחתם, עומדת יכולת השטח. ההבטחה הסמויה שאם רק תנוח על הנהג הרוח, הוא יוכל לקצר את הדרך הביתה דרך השדות, או פשוט לברוח מההמולה אל פינה שקטה וחבויה מעין כל, הרחק בערוצי מדבר יהודה. אלא שיכולת השטח הזו הפכה לכמעט תאורטית בשנים האחרונות, לפחות בארץ. מתחת לעיצוב המנופח והשרירי נחה בדרך כלל פלטפורמת "פרייבט" כזה או אחר, עם מכלולים שתוכננו עבור הכביש, והרוב המוחלט של הכלים שנמכרו בארץ הסתפקו בהנעה קדמית בלבד. כך שמלבד מרכב מעט מוגבה לא הציעו ה"ג'יפונים" שום יתרון-שטח על פני משפחתית ממוצעת. ההנעה הכפולה נשארה נחלת הגרסאות היקרות יותר של רכבי הפנאי, או של דגמים שמראש לא השתתפו במלחמת המחירים, כמו הראב 4 של טויוטה.
עכשיו מנסה
יונדאי ישראל לשנות את התמונה ופותחת חזית חדשה במלחמת המחירים בקטגוריה (שהיא בעצמה התניעה עם גרסת הכניסה המוזלת של
יונדאי iX35). רמת האבזור הבסיסית מקבלת הנעה כפולה – דבר שהיה שמור עד עתה רק למנועים הבכירים של הדגם (2.4 ליטר בנזין ו-2.0 ליטר דיזל) – במחיר של 160,000 שקלים, תוספת של 9,000 שקלים. לשם השוואה, אם רציתם iX35 עם הנעה כפולה, הייתם צריכים עד עכשיו לשלם 200,000 שקלים עבור גרסה מאובזרת עם מנוע 2.4 ליטר.
צילום: מערכת אוטו
יצאנו לשטח כדי לתהות על יתרונות גרסת ההנעה הכפולה
גרסת ה-4X4 הבסיסית, בדיוק כמו גרסת ה-2X4, מוותרת על מספר קישוטים ואביזרים בדרך למחיר המופחת – חישוקים קלים, פסי צד מפלסטיק על הדלתות ופנסי ערפל הם בין קורבנות חרב הקיצוצים. אבל בקרת שיוט ושליטה על מערכת השמע (בהתקנה מקומית, כולל מצלמת חנייה) נשארו בתפריט. רכב המבחן הגיע עם דיפוני פנים בצבע חום ומוקה, שנראים טוב בהרבה מדיפונים שחורים, ועדיין עמידים למדי ללכלוך. אבל איכות החומרים עדיין בסיסית למדי, עם פלסטיק נוקשה ולא מרשים למגע.
עוד אלמנט ששופר במתיחת הפנים שעבר הדגם לאחרונה הוא נושא בידוד הרעשים – המנוע החדש שקט בהרבה (וגם גמיש יותר), יש פחות רעשי רוח וכביש, וגם המתלים מרעישים פחות במפגש עם מהמורות. אגב, מתלים ומהמורות – הם מתמודדים עכשיו קצת יותר טוב עם כביש משובש. הם עדיין נוקשים למדי ורחוקים מלגהץ את הכביש בצורה מושלמת, אך עובדים בצורה קצת יותר עגולה ועמוקה, וקצת פחות חובטת ומציקה מאשר לפני מתיחת הפנים. יחידת הכוח עובדת בצורה חלקה ונעימה, ובניגוד למנוע הקודם, הנוכחי לא דורש סל"ד גבוה כדי לספק דחף משמעותי, כך שאפשר להתנהל בצורה נינוחה למדי. צריכת הדלק סבירה למדי – בימי המבחן קיבלנו בין 11 ק"מ לליטר ביום שכלל בעיקר שיוט בין עירוני ל-9 ק"מ לליטר ביום שכלל הרבה פקקים ונסיעה עירונית.
צילום: מערכת אוטו
יחידת הכוח עובדת בצורה חלקה ונעימה מזו של לפני מתיחת הפנים
מבחינת הביצועים, כמו גם התנהגות הכביש, קשה להצביע על הבדל מורגש בין גרסת ההנעה הכפולה לגרסת ההנעה הקדמית בלבד. כך שמי שמתכנן להשאר עם הכביש בלבד, יכול לחסוך את תוספת המחיר.
בשטח, לעומת זאת, הסיפור אחר לגמרי. העובדה שהציר האחורי משתתף במאמץ ההנעה במקום להגרר סתם מאחור היא בדיוק ההבדל בין להתקע ללהמשיך, בין לחזור בבושת פנים אחורה כשהשביל הופך לקצת יותר מאתגר לבין השלמת הטיול בהצלחה. שיהיה ברור – ה-iX35 הוא עדיין לא "ג'יפ" אמיתי, ומי שיתקוף איתו אתגרי עבירות או שבילים קשים על בסיס קבוע יצטרך להתמודד עם תקיעות ונזקים יקרים, אך ההנעה הכפולה משפרת משמעותית את היכולת להתמודד עם הצלבות (מצב בו גלגל אחד או יותר מתנתק מהקרקע), עליות משובשות וקטעי שביל דרדרתיים, בוציים או חוליים. בקרת המשיכה כאן היא לא מהיעילות שפגשנו, ולא מצליחה להתמודד עם נסיון לזנק בעליה כשגלגל אחד באוויר, אבל כל זמן שתשמרו על מומנטום ולא תעצרו, היא תצליח להתגבר גם על הנפת גלגל לאוויר בלי בעיה. זוויות מרכב סבירות משלימות את התמונה לכדי כלי טיולים נחמד בעל יכולת גבוהה בהרבה משל כל משפחתית, אפילו אם היא מליסינג.
צילום: מערכת אוטו
אפשר לצאת לטייל גם בלי להוציא 200,000 שקלים
יונדאי ix35 עשה צעד גדול קדימה במתיחת הפנים בכל הנוגע לעידון ואיכות הנסיעה. אומנם איכות החומרים בתא הנוסעים עדיין מעט מאכזבת, אך בזכות המחיר המופחת אנו מוכנים לסלוח לו על כך. עבור מי שרוצה ג'יפון שאפשר גם לטייל איתו מבלי להתקרב לאזור ה-200,000 שקלים, ה-ix35 מהווה את אחת האופציות היחידות שמוצעות כרגע ובהחלט שווה בדיקה.
רוצים לדעת עוד על יונדאי iX35?