דודג' דארט. נראית ספורטיבית וקטנה
להופעת הדארט תורם החרטום הנמוך והמאוד כוחני, בו השבכה מורכבת כולה מהצלב הגדול של דודג'. זה לבדו יוצר תחושה מאוד אגרסיבית. האחוריים לובשים את מה שהופך לסמל ההיכר של המותג: תאורת לד אופקית לרוחב תא המטען ובין יחידות התאורה. זה תורם להופעה הייחודית וזועק למרחוק את השיוך המשפחתי: "אני דודג' ואני גאה בכך". למראה תורמים גם חישוקי ה-17 אינץ' הנאים (225/45) והמפלטים הכפולים. כל זה מפצה על כך שמהצד המכונית נראית פחות מיוחדת וקצת שגרתית מדי.
איטליאנו
הדארט מבוססת על פלטפורמה איטלקית (אלפא ג'ולייטה), ומוצעת עם מנועי "כריש נמר" של קרייזלר בנפח 2.0 ו-2.4 ליטר (160 ו-184 כ"ס בהתאמה) שמשודכים לתיבות שישה הילוכים ידניות ואוטומטיות, וגם עם מנוע ה-1.4 ליטר טורבו האיטלקי (160 כ"ס ותיבה דו-מצמדית).
המושב עצמו, עם המראה והתמיכות הסמי-ספורטיביות, נוח למדי. מאחור המרחב לרגליים נאה, אך פחות מרשים לראש. גם כאן הרכב אינו מרגיש רחב.
תא המטען קטן יחסית לסדאן משפחתית (370 ליטר), אבל הנפח והמבנה מספקים. חבל שהוא מסתיים במחיצה פנימית לפני המושבים האחוריים (מעין מחלה אמריקאית) שמבזבזת מקום. מאכזב לגלות מספר ברגים חשופים שיורדים מהמדף האחורי לכיוון המטען ומאיימים להזיק לתיקים כשדוחסים פנימה שלושה שבועות של קניות.
כדי לבדוק את רזי הרדיו הדיגיטאלי (יש כאן למשל תחנה שמשדרת רק מוזיקה של ספרינגסטין), אני פונה לצג המגע שמרכז שליטה במערך השמע, מצלמת רברס (לא איכותית במיוחד), ובמערכות שונות כולל תצוגה ייחודית לחימום/קירור. לא בטוח שזה נוח יותר משליטה דרך כפתורים, ומוזר שאין בקרת אקלים ברכב כה מצויד. לצד האמריקאי אחראיים כמה מתגים גדולים, ובייחוד הריכוז האהוב על קרייזלר של מגבים-תאורה על מנוף שמאל שדורש הסתגלות. גם תפעול מחשב הדרך, שדורש לימוד, מזכיר את שאר דגמי קרייזלר. לפחות הוא יודע לעבור למידות מטריות שמסייעות להבין כמה קר בחוץ. מרק טוויין אמר שהחורף הכי קר זה הקיץ בסן-פרנסיסקו. הוא צודק.
התנעה
כבר בכניסה לאוטו, בורר ההילוכים הפרגמאטי ובלם היד שמונח במקום הנכון רומזים שזו אינה אמריקאית קלאסית. וגם ההתנעה מפתיעה: נגיעה במפתח וההתנעה האלקטרונית גורמת למנוע ה-2.0 ליטר לשגר לחלל גרגור ספורטיבי, שתורם לאווירה שממילא נוצרה עם שני המפלטים. נוצר כאן טון עם גוון ספורטיבי שמלווה אותנו בשלבים רבים בנסיעה. וכשזה מלווה בתגובה המאוד עצבנית לדוושת הגז, נוצרת לפרקים תחושה מאוד נמרצת וספורטיבית.
אני נוטה לחשוד שהוא מרגיש מהיר יותר מאשר מהיר באמת (למרות שנתון ההאצה המכובד עומד על 8.2 שניות למאה), אבל ההרגשה דינאמית, וגם אם לא מדובר בחורכת אספלט אין לנו תלונות. התיבה משתדלת לעבוד עם הנהג אבל לא תמיד זורמת מספיק, ונוטה לעיתים להשתהות בהילוך (לרוב בגבוה מדי). צריכת הדלק נעה בין 11.1 בעיר לבין 14 ק"מ לליטר מחוץ לה.
הצד השני הוא, שלפחות על הכבישים הרעועים של אמריקה הדארט לא הכי נוחה. היא לא מתרסקת, והמתלים משדרים תחושה של עבודה, אבל הם לא מעלימים אף שיבוש. נראה שגם רעשי הכביש בולטים ויוצרים תחושה עסוקה. לבלמים יכולת סבירה. הנשיכה הראשונית דווקא חזקה אבל אחרי כן המצב פחות מרשים ולפעמים הם לא מרגישים מספיק חזקים.
הפתעה
אחרי כמה מאות קילומטרים עם דודג' דארט ברור שמדובר בהפתעה. זו אחת האמריקאיות הטובות שפגשתי בתחום העממי, מכונית עם אופי ותחושה דינאמית. יכול להיות שחובבי הז'אנר האמריקני לא יתחברו אליה, אבל היא פונה לקהל מגוון יותר.