טויוטה יאריס מול סוזוקי סוויפט מול קיה ריו – מסתערים על הסופר (גיליון 313)מלכתחילה, הערכות השוק ל-2012 לא היו גבוהות. רוב היבואניות דיברו על היקף של 190-200 אלף כלי רכב כשבכירי חברות הליסינג היו אופטימיים עוד פחות וציפו לירידה לאזור ה-170,000 כלי רכב. אבל ככל ש-2012 התקרבה לסופה, כך הצבע החל חוזר ללחיים כשבסופו של דבר את השנה שחלפה סיימנו עם 204,968 מסירות. אמנם מדובר בירידה של 9% ביחס לנתוני 2011, אבל כפי שאמר גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס: "כל עוד סיימנו מעל רף ה-200, זו שנה טובה."
מה חופנת בתוכה שנת 2013? הדעות חלוקות. לדעת חלק זו הולכת להיות שנה קשה. "
אנחנו לא ממש אופטימיים לגבי שנת 2013, השוק עדיין במיתון ולא בטוח שנגיע לאותם מספרים כמו השנה." אומר שלמה שמלצר, בעל קבוצת שלמה, שבין היתר גם אוחזת בזיכיון יבוא מותג אופל. אחרים מעריכים כי תישמר אותה רמת מכירת מכוניות חדשות וגיל אגמון, גם מדגיש כי לדעתו
שוק הרכב המקומי יהיה הרבה יותר רגוע וללא אותה כמות מבצעים מטורפת ומכוניות עם "אפס קילומטרים" שנמכרו על ידי חברות הליסינג. ניפגש כאן שוב בעוד שנה ונראה אם קלעו או שלא.
דרוג יבואניות ומותגים
אין הפתעה בכך שיבואנית יונדאי נמצאת בראש הרשימה, העניין הוא שכוחה נחלש ביחס ל-2011. מנתח שוק של 18.2% היא סיימה את 2012 עם נתח של 17%. ברשימת היורדות יונדאי אינה לבדה, איתה נמצא גם את יבואניות שברולט, רנו, קבוצת פיג'ו סיטרואן, סוזוקי, הונדה, וולוו וסובארו. על חשבונן עלו: דלק מוטורס (בעיקר בזכות פורד), צ'מפיון מוטורס (בזכות סקודה וסיאט) וטלקאר בעיקר בזכות העדנה לא זוכה קיה.
מבט פרטני יותר על המותגים יחשוף הפתעה: לראשונה מאז שנות ה-70', פורד מדורגת שנייה בטבלת המסירות תוך שהיא גם רושמת את העלייה השנייה בגדולה – 83%. רק 101 מכוניות מפרידות בינה לבין זו שבמקום השלישי – טויוטה שירדה שלב אחד וזאת על אף שסה"כ היא בין המותגים הבודדים שרשמו השנה עליה ביחס לנתונים המצטברים של 2011. עליות נצפו גם בקיה שגדלה ב-23%, במותגי צ'מפיון (סקודה 22%, סיאט 33% ואודי 11%), ב.מ.וו (17%) וקבוצת קרייזלר (39%).
העלייה הגדולה ביותר שייכת למותג מיני (193%) הודות למדיניות התמחור החדשה תחת בעלות דלק מוטורס. מדיניות זו גם הובילה את המותג לזכות בתואר נוסף: "הדגם הנמכר ביותר בישראל לשנת 2012" הודות לזינוק של 175% במכירות מיני קופר.
בפסגה כמובן, יונדאי שעבורה זוהי המדרגה העליונה בפודיום שנה שנייה ברציפות. שימו לב לפער בינה לבין פורד המדורגת מתחתיה וזאת למרות שמכירותיה של יונדאי ירדו ב-5% ביחס לנתון המצטבר של 2011.
צילום: תומר פדר
אלפא רומיאו ג'ולייטה תלתן ירוק מול רנו מגאן ספורט מול סיאט לאון קופרה R - סוסים מוגדשים (גיליון 313)
ארץ יצור
הסטיגמה היא שהלקוח הישראלי מעדיף את הרכב שלו מהמזרח הרחוק, אולם בפועל – מבלי להתייחס למיקום מטה המותג – רוב כלי הרכב עדיין מגיעים אלינו מאירופה. אם הופתעתם מכך, אז מה דעתכם על העובדה שלא רק שרובן מגיעות מהיבשת הישנה, ב-2012 כוחן של אלה עוד עלה: מנתח שוק של 48% ב-2011 לנתח שוק 55%. הנתח של אמריקה (צפון ומרכז) נותר על 4% ואילו מדינות המזרח ירדו מנתח של 48% ל-41%. אמנם, נתח השוק של דרום קוריאה עלה ב-3%, אבל לא היה בכוחו לכפות על הצניחה של יפן: מנתח שוק של 24% ב-2011 ל-14% בשנה שחלפה.
צילום: תומר פדר
רבות המכר – דרוג כללי
לראשונה מאז 2005, מאזדה 3 היא לא המכונית הלאומית של ישראל. את משבצת רבת המכר תפסה הפוקוס – מכונית אירופאית ראשונה שזוכה בתואר זה לאחר שנים ארוכות בהן השליטה הייתה יפנית. אבל עצרו והציצו לרגע בטבלה – הפוקוס מובילה על הבאה אחריה (קורולה) בכמעט 50% שמשמעותן – על כל קורולה אחת נמכרו זוג דגמי פוקוס (כמעט).
כמו ב-2011, גם ב-2012 יונדאי ממשיכה לשלוט בטבלת רבות המכר על אף שזו ירדה בכ-5% ביחס לנתוני 2011. אבל שימו לב – 4 נציגויות יש ליונדאי בעשירייה הראשונה: i35, i30, ו-i20 ו-i25 (אומנם היצרנית, בניגוד למקובל, מייצרת את ההאצ'בק והסדאן על פלטפורמה שונה בשתי הקטגוריות הללו, אבל הן עדיין שייכות לאותו פלח שוק). בהחלט הישג מרשים לכשעצמו, אך מה שקורה כאשר מחברים את נתוני גרסאות הסדאן וההצ'בק של המותג מרשים עוד יותר. פתאום שני צמדי הזאבים של יונדאי, נושכים בעקביה של הפוקוס. זה אמנם לא מספיק כדי להזיז ממקומה בפסגה את המכונית הלאומית החדשה לשנת 2012, אבל זה כבר מתחיל להיות קרוב. ועם עוד לא השתכנעתם בשליטה של יונדאי, מה דעתכם על כך שכמעט שליש ממכירות עשרת הגדולות בשנת 2012, היו מדגמי יונדאי.
חיבור תצורות המרכב השונות גם מאפשר כניסות חדשות לטבלה, כולן של קיה. המותג הקוריאני הצליח להכניס 3 נציגות לרשימת רבות המכר: פיקנטו, פורטה יחד עם הסיד והריו (בשתי תצורת המרכב). בהחלט מרשים ומסביר את הנקודה הבאה: אחת מכל ארבע מכוניות חדשות יוצרה על ידי תאגיד יונדאי-קיה.
צילום: תומר פדר
מיני
ללא ספק הפתעת השנה היא הסגמנט הזה. עד לפני כשלוש שנים היה מדובר בסגמנט זעיר שנשען בכבדות על שוק השכרות הרכב והורכב מדגם וחצי. הטפטופים שהחלו באמצע 2009 הפכו ב-2010 לשיטפון כשאת אותה שנה השוק הפצפון תרתי משמע, סיים עם כ-8,000 יח'. ב-2011 השוק זינק ל-20,700 יח' והסוף לא נראה באופק. עד עכשיו. שוק דגמי המיני מסיים את 2012 עם 18,909 יחי' - ירידה של 9% ביחס לנתוני 2011 (כגודל ירידת השוק כולו).
אבל זה רק חצי מהסיפור. אם בעבר קטגוריה זו סימלה את חזרתה של התיבה הידנית לתודעה הישראלית, הרי שהשנה היא מסמלת את דעיכתה. בסוף 2011 עמד נתח השוק של הגרסאות הידניות על 68% ממכירות הקטגוריה – השנה התחלפו היוצרות והגרסאות האוטומטיות אוחזות בנתח של 64% מהסגמנט. מה קרה? האם הלקוח הישראלי מאס ברעיון של מכונית זולה ובסיסית? האם ויתר על התיבה הידנית? לא ממש. הוא עדיין מוכן להתפשר קצת על נוחות ופינוק בתמורה לריח הניילונים והשקט הנפשי של רכב חדש באחריות. אלא שלהבדיל מבעבר, הוא מעדיף לשלם מעט יותר, לרכוש סופרמיני ידנית ולקבל מעט יותר תמורת כספו.
ב-2011 הצהירה יבואנית קיה בכל הזדמנות כי הייתה מוכרת הרבה יותר, אם רק היה לה יותר מה למכור. משפט שאנחנו רגילים לשמוע מיבואניות רבות שלעיתים נאמר כדי להסוות ביצועים בינוניים. אבל הטבלה מוכיחה שאנשי קיה לא הגזימו כשהפיקנטו כובשת את הסגמנט עם נתח של 32%. ורק כדי להוכיח את הלך הרוח של הסגמנט כולו – 84% ממכירות הפיקנטו הן מהגרסאות האוטומטיות. היא אגב אינה לבד, למעט ה-i10 והאלטו (והספארק שלא קיימת בגרסה אוטומטית) שמכרו יותר מהגרסאות הידניות (60% ו-67% בהתאמה), שאר הדגמים המרכבים את הסגמנט בעיקר נמכרו עם תיבות אוטומטיות באופן מובהק.
צילום: תומר פדר
צילום: תומר פדר
קיה פיקנטו מול יונדאי i10 – הכל בזול (גיליון 307)
סופרמיני
כבר במהלך 2011, היבואנים קלטו את הטרנד החדש והתחילו להציע גרסאות בסיסיות גם לקטגוריות הסופרמיני. הלקוח הישראלי, שנראה כי למד לשקול את הקניה על פי צרכים ויכולת כלכלית יותר מבעבר, העדיף להתפשר על התיבה הידנית ובמקום מכונית מיני אוטומטית לרכוש סופרמיני ידנית. אם ב-2011 שוק הסופרמיני צמח ב-4% בלבד – כגודל עליית השוק באותה שנה, ב-2012 סגמנט זה עלה ב-14% וזה להזכירכם בשוק שירד השנה ב-9%. התיבה הידנית שב-2011 תפסה נתח שוק של 16% מהסגמנט השתלטה על כרבע מהמכירות (27%), כאשר בדגמים בהם הוצעה תיבה ידנית במחיר מוזל לאורך כל השנה התמונה חד משמעית – סיאט איביזה (עם 67% ממכירות הדגם ב-2012), סקודה פאביה (78%), אופל קורסה (74%), רנו קליאו (62%) ופיג'ו 206 המוצעת רק עם תיבה ידנית. למעשה, אלה גם פחות או יותר המכוניות הנלחמות בזירת קטגוריית המיני עם אבזור בסיסי יותר ותיבת הילוכים ידנית.
מעניין לציין שמסר הצניעות ממשיך לחלחל שכן השנה הגיעו גרסאות מוזלות וידניות לקטגוריית התת-משפחתיות כשגם בקרב המשפחתיות הקומפקטיות התיבה הידנית נראית יותר ויותר גם אם עדיין בשוליים.
בפסגת הטבלה נמצא את ה-i20 ששומרת על כוחה עם גידול של 6% ביחס ל-2011. אולם בעוד שב-2011 הפער בינה לסיאט איביזה במקום השני עמד על 41%, ב-2012 האיביזה המשיכה בתנופה שהחלה לפני שנתיים וכעת היא ממש נושפת בעורפה של הקוריאנית. ואם כבר נגענו באחד ממוצרי צ'מפיון, נציין כי למעט הפולו שהציגה ב-2012 ירידה של 5% במכירות, שאר מותגי היבואנית מציגים גידול (איביזה 45%, פאביה 35% ו-A1 עם 5%).
שיאניות הסגמנט הן טויוטה יאריס, המטפסת מהמקום ה-22 (מתוך 24) אל השלישי עם גידול של 1,764% בקצב המכירות בעיקר בשל הפסקת שיווק הדגם הקודם באמצע 2010; קיה ריו (הא'צבק בלבד) שמציגה צמיחה של 811% ביחס לנתוני 2011 כשעיקר המכירות הן מהגרסה האוטומטית. אל רשימת המזנקות מצטרפת גם מיני שבשנה שחלפה עברה מידי קמור לניהול של דלק מוטורס. המכונית אומנם מדורגת במקום ה-20 בטבלה (מתוך 24), אך מציגה את הגידול השלישי בגודלו ביחס ל-2011 עם 175%.
צילום: תומר פדר
משפחתיות קטנות
בקטגוריה זו אנו כוללים מכוניות 4 דלתות שהן למעשה סופרמיני מבחינת ממדים ומיצוב. באופן מסורתי, מככבת בפסגה פרדת העבודה, חביבת הליסינג של יונדאי וכך המצב גם השנה. קיה ריו שבשנה שעברה ניצלה את חילופי הדורות ביונדאי לפריצה קדימה וכיבוש הטריטוריה שהומצאה ונשלטה ע"י האקסנט, נאלצת הפעם להסתפק במקום השני. גם כאן כדי לשים לב לפערים העצומים בין המקום הראשון לשני ובין השני לשלישי בו נמצאת מאזדה 2.
אבל אם עד עתה הטבלה הייתה מורכבת מחמישה דגמים אוטומטיים, המצב משתנה השנה. לזירה צפויות להיכנס ארבע שחקניות חדשות: סיטרואן C אליזה, פיג'ו 301 שכבר נחתו, וסקודה ראפיד וסיאט טולדו שצפיות להצטרף במהלך הרבעון הראשון של השנה. בנוסף, הן גם מגיעות בגרסאות בסיסיות יותר, תיבת הילוכים ידנית ותג מחיר אטרקטיבי של סביב 92,000 שקלים. יונדאי וקיה לא נשארו חייבות וכבר הזדרזו להציג גרסאות מתחרות עם תג מחיר של 90,000 שקלים. אז אם בסיכום 2012, הסגמנט הזה נחלש ב-25% ביחס ל-2011 – עוד אחד מסממני המיתון – לא בטוח שזה יהיה המצב בסוף השנה הזו.
צילום: תומר פדר
צילום: תומר פדר
יונדאי i25 מול קיה ריו מול שברולט סוניק – הקטגוריה שהומצאה בארץ ע"י הקוריאנים (גיליון 312)
משפחתיות
הקטגוריה של עמישראל, האלפ-שש-מאות, ממשיכה לאבד מכוחה. חמשת הראשונות מכרו בקצב שנתי של כ-41,000 מכוניות לעומת כ-45,000 מכוניות שמכרו חמשת המובילות ב2011 או לעומת 70,000 מכוניות ב-2010. בהמשך המצב מדרדר – עשרת המובילות מכרו בקצב שנתי 59,000 מכוניות לעומת 65,000 מכוניות שמכרו עשרת המובילות ב-2011 או לעומת 93,000 ב-2010. סה"כ התכווצה הקטגוריה ב-14% ביחס למכירות 2011 ואלה מציגים תמונה חד-משמעית וברורה: עמישראל מתחיל לפתח טעם מגוון, וכבר לא נעול על נוסחת האוטו עם בגאז' כמו שיש לשכן.
בפסגת ההיצע נמצא את הפוקוס, שמכירותיה צמחו ב-151%. היא במובן מסוים גם מחזקת את הטענה של המשפט הקודם: עמישראל כבר לא חייב משפחתית עם תא מטען נפרד שכן למעלה מ-60% ממכירות הפוקוס הן בתצורת סטיישן ו-15% מכלל מכירות הדגם הן עם תיבה ידנית (2,350 יח'). טויוטה קורולה מחזיקה עדיין במקום השני, אך מכירותיה ירדו ב-29%. סוגרת את השלישייה היא ה-i35 אשר כנראה גם לוקחת לקוחות מאחותה ה-i30 שמאבדת 50% מכוחה. מאזדה 3, המכונית הלאומית של השנה שעברה, מסתפקת רק במקום הרביעי עם המתנה לקראת המחליפה שתגיע אלינו בקיץ השנה.
ועוד באותו עניין של שינויי טעם. בסוף 2010, קרסו יבואנית רנו ביקשה להרחיב את גרסאות הפלואנס, והחלה בשיווק גרסת דיזל של המכונית שעיקר יעודה היה לשוק המוניות. הצעד לא ממש צלח. בסוף 2011, הוזילה היבואנית את דגמי הדיזל של הפלואנס בין 15-13 אלף שקלים ותמחרה אותן באופן חריג בשוק הישראלי, במקביל לגרסאות הבנזין. השינוי תפס. כמובן שלשינוי הובילו השפעות מבית (עזרה מצד היצרנית) והשפעות מחוץ (טלטלת מחיר הדלק והשינוי הצפוי בנוסחת המס הירוק) אבל שורה תחתונה – כ-70% מדגמי הפלואנס שמייבאת קרסו, נמכרו בגרסת הדיזל. רובם באופן מובהק עם תיבת ההילוכים האוטומטית כפולת המצמדים של רנו. במפתיע או שלא, הרצון במכונית חסכונית בדלק הגיע דווקא משוק הליסינג. ב-2013 מתכננת רנו להמשיך בתנופה עם התחלת השיווק של הלטיטוד והמגאן סטיישן בגרסאות דיזל.
ראויות לציון מיוחד הן סקודה אוקטביה, שיחד עם הפוקוס וה-i35 הן היחידות המציגות עלייה ביחס לנתוני 2011 (8%). מחוץ לעשירייה הראשונה, נציין כי גם השנה פולקסווגן ג'טה (מקום 12 בטבלה) הקדימה את הגולף במכירות (המדורגת 14) ואת אופל אסטרה (13) המתחזקת בזכות הגעת הגרסה הסדאנית, הברלינה.
צילום: תומר פדר
משפחתיות גדולות
השנה אנו עדים לקץ שלטון מאזדה בסגמנט בין היתר בשל החלפת הדגם. ה-6 הייתה לרבת המכר בסגמנט הישראלי עוד מיום הצגת הדור הקודם (2002) ולמעשה עוד מאמצע חיי קודמתה ה-626 בעקבות שינוי מדיניות המחיר. ב-2012 שלטון היחיד נגמר כשברוח התקופה נאמר – העם אמר את דברו ובחר בהנהגה חדשה. אבל אל תמהרו להספיד את ה-6, זו החדשה שהגיע אלינו בתחילת השנה, בהחלט מתכננת להשתלט מחדש על כס המלוכה.
לא מפתיע לגלות שבפסגה נחתה הסופרב, אבל כן הופתענו למצוא את פיג'ו 508 במקום השני. יתרה מכך, המשפחתית הגדולה של פיג'ו היא היחידה שמציגה עלייה המכירות ביחס לשנה לפני כן, בין היתר כי החלה להימכר רק ברבעון השני של 2010. עוד מפתיעות ושלא לטובה הן צמד הקוריאניות השולטות בסגמנטים אחרים, אך כאן הן רחוקות מהפסגה: יונדאי i40 שסוגרת את העשירייה וקיה אופטימה שלזכותה יאמר שהחלה להימכר רק במחצית השנייה של השנה.
סה"כ גם קטגוריה זו הולכת ומתכווצת (29% ביחס למכירות הקבוצה ב-2011) כשהלקוחות הפוטנציאליים מוצאים להם כרכרות חדשות בין דגמי הסמי-יוקרה ורכבי שטח רכים בעלי אפקט הגעה מרשים יותר ממכונית שהוגדרה כ"מנהלים" בעבר.
צילום: תומר פדר
מיניוואנים
גם כאן התרגלנו לראות את מאזדה בפסגה, הפעם עם ה-5. אבל השנה טויוטה ורסו הוא זה שמאפיל לראש הטבלה עם עלייה של שני שלבים וגידול של 15% במכירות. בהחלט מרשים לאור העובדה כי הסגמנט כולו התכווץ ב-22%. מלבד הוורסו עוד שני מובילי נוסעים הציגו ב-2012 עלייה: פיג'ו 5008 שעלה ב-18% אבל לא ממש הצליח לנגוס במכירות שותפו לפלטפורמה, סיטרואן C4 פיקסו השומר על מקומו בטבלה; ודודג' ג'רני שמזנק ב-60% בעיקר כתוצאה ממבצעי מכירות אגרסיביים. מפתיע לראות את חוסר ההצלחה של האורלנדו של שברולט – כנראה שלציבור קשה לעכל מנועי דיזל בקטגוריה הזו.
צילום: תומר פדר
פיג'ו 5008 מול מאזדה 5 מול סיטרואן C4 פיקאסו מול רנו גרנד סניק – המשפחתית המושלמת? (גיליון 299)
בחלוקת קטגוריית המיניוואנים לשניים, ניתן לראות שקבוצת מובילי הנוסעים הגדולים התכווצה ובאופן משמעותי. כבר מספר שנים שקטגוריית המיניוואנים מאבדת מכוחה בעיקר לטובת רכבי השטח הרכים ושנת 2012 אינה יוצאת דופן כשסך מכירות הקטגוריה ירדו ב-45%. נתון זה מצטרף לנתוני שנת 2010 בה התכווצה הקטגוריה ב-39% בין היתר בשל היעלמותו של הגרנדיס שזכה לעדנה בערוב ימיו. כאן כדי לשים לב למכירות צמד מובילי הנוסעים של פורד – היחידים שמציגים עליה (19%) בסגמנט.
צילום: תומר פדר
* על פי נתוני איגוד יבואני הרכב