שני צמדים
במבחן שלנו יש שתי מכוניות סדאן ושני האצ'בקים. נכון, לרוב אנחנו לא משווים בין תצורות מרכב שונות, אבל הנתונים שהצטברו בשירותי הייעוץ שלנו מראים כי אלו הן המכוניות ה"חמות" בקטגוריית המשפחתיות ה"חמימות", וזה מספיק כדי שנחרוג ממנהגנו הפעם. ולמתמודדות, לפי א'-ב': אופל אסטרה מתייצבת כאן עם מנוע 1.4 ליטר טורבו המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית. המכונית מוצעת ברמת אבזור בסיסית למדי, בתמורה ל-124,000 שקלים. קיימת גם גרסת GTC שהגיעה לארץ לפני מספר חודשים ועולה 150,000 שקלים. סיטרואן C4 בגרסתה הבכירה מוצעת עם מנוע 1.6 ליטר טורבו המשודך לתיבה רובוטית. גם כאן יש רק רמת אבזור אחת, אבל הרשימה ארוכה במיוחד, וכל זה בעבור 140,000 שקלים. הגרסה הנכונה של פולקסווגן ג'טה למבחן שלנו היא גרסת האמצע, 1.4 ליטר טורבו עם תיבה כפולת מצמדים ב-141,000 שקלים, ברמת אבזור בסיסית במיוחד. אחרונה היא פורד פוקוס, מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי המשודך לתיבה כפולת מצמדים. היא היחידה שמוצעת בשתי רמות אבזור כשהבסיסית מביניהן עולה 130,000 שקלים. עבור הגרסה המאובזרת תיפרדו מעשרת אלפים שקלים נוספים, כשרכב ההדגמה דורש עוד חמישייה עבור חיישני חנייה לפנים ומאחור ומערכת חניה אוטומטית. לדרך!
מראה עיניים
רכב ההדגמה צויד בשפע תוספות בתשלום – חישוקי מגנזיום, ריפודי עור, מערכת מולטימדיה עם חיבור USB ומערכת ניווט, מצלמה וחיישני חנייה אחוריים וצבע מטאלי. סה"כ 24,000 שקלים – שמביאים את מחיר המכונית לקטגוריית המשפחתיות הגדולות... בכל הקשור למרווח מלפנים אין באסטרה בעיה באף מדד, אם כי המושבים לא מצטיינים – חלק מהבוחנים הלינו על הנוחות, וכולם לא אהבו את הבסיס הקצר. מעבר למושב האחורי מתבצע דרך דלת עם מפתח צר – וזה משמעותי לאנשים מבוגרים או למי שצריך לקשור ילדים במושב בטיחות. למרות בסיס גלגלים נדיב, מרווח הברכיים גבולי. מרווח הראש טוב מאוד אבל הראות החוצה מוגבלת לגבוהים. תא המטען בסדר, אם כי הוא פחות גדול ושימושי מאשר בהאצ'בק השנייה, ה-C4.
ה-C4 מוצעת ברמת אבזור אחת, אבל היא מציעה הרבה מאוד – בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, חיישני חנייה לפנים-אחור, חיישן לגודל חנייה, חיישני גשם ואורות, חיבור בלוטות', שקע 220V בין המושבים, ובפינת החריג (מאוד) יש מסאג' בכיסאות הקדמיים, משהו שלא תמצאו כסטנדרט גם אצל מרצדס S קלאס. עוד גאדג'ט נחמד היא האפשרות לשנות את צבע התאורה של לוח המחוונים. תוכלו גם לשנות את צלילי ההתראה של המכונית לקולות מוזרים כמו קרקור ואזעקה. ברצינות.
גם בג'טה יש חוסר בסעיף האבזור עם היעדרה של בקרת שיוט וחיבור בלוטות', אבל יש בקרת אקלים מפוצלת. בכל הקשור למרווח לא חסר דבר גם לא לנהגים מגודלים, והמושבים הקדמיים נוחים למדי, אך מושב הנוסע נמוך מאוד וגרר תלונות. תלונה נוספת הופנתה אל משענת היד, אותה לא ניתן לכוון לגובה או לאורך כפי שמקובל במכוניות הקונצרן. אומנם במבחן הזה רק ה-C4 מציעה אופציה כזו, אך לא ברור מדוע המנגנון המקובל של החברה נפקד כאן. המושב האחורי מפתיע עם מרווח רגליים גדול במיוחד, הטוב בחבורה הזו בפער מורגש. חבל שמרווח הראש לא מבריק ויפריע לגבוהים. הג'טה היא היחידה עם פתחי מיזוג לאחור – נוח ושימושי במדינה חמה כמו שלנו. שימושי גם תא המטען הענקי – גדול, עמוק ועם פתח סביר בגודלו.
הפוקוס מתחרה עם ה-C4 על תואר התא הנאה במבחן, ומנצחת רק בזכות איכות חומרים טובה יותר. גם כאן יש שפע בלתי נגמר של אבזור – בקרות אקלים ושיוט, בלוטות' מקורי, גג שמש, תפעול קולי לרוב המערכות שעובד יפה, מערכת קול של סוני, בקיצור – לא חסר. באופן מפתיע רכב ההדגמה השמיע זמזום מכיוון לוח השעונים שלא נשמע בפגישות הקודמות עם דגמי הפוקוס החדשה, כנראה קורבן של התקנה מרושלת. יושבי המושב האחורי ייהנו ממושב נוח ומרווח ברכיים וראש בסדר. תא המטען מחוויר מול זה של הג'טה ולא מצטיין באופן כללי.
בכל הקשור לבטיחות נציין לטובה שלכל המכוניות הנבחנות יש ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק של יורו NCAP, ובכל זאת מגיע צל"ש מיוחד לסיטרואן C4, היחידה שמציעה, ועוד כסטנדרט, מערכת לזיהוי רכב עוקף בשטח המת.
נותנים בגז
הבאה בתור היא אופל אסטרה, גם כאן מנוע בנפח 1.4 ליטר אבל עם מעט יותר סוסים – 140 כ"ס ב-4,900-6,000 סל"ד ו-20.4 קג"מ ב-1,850-4,900 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית (היחידה כאן עם תיבה פלנטרית מסורתית) בעלת 6 יחסי העברה. 100 קמ"ש מושגים ב-10.2 שניות בדרך למהירות מירבית של 200 קמ"ש. יחידת ההנעה של האסטרה מתאימה כמו כפפה לנהגים רגועים – הם יקבלו כוח זמין ושופע, יחד עם נינוחות וחלקות מעולים.
ה-C4 מתייצבת למבחן עם מנוע 1.6 ליטר טורבו המספק 156 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-24.4 קג"מ ב-1,400 סל"ד, ומשודך לתיבת הילוכים רובוטית עם מצמד בודד. נתוני הביצועים הרשמיים מספרים על 8.7 שניות ל-100 קמ"ש ו-214 קמ"ש מרביים. המנוע של ה-C4 הוא הטוב בחבורה, חזק מאוד מצד אחד וחסכוני יחסית מצד שני עם פעולה וצליל נעימים. אבל כמו שאתם בטח חושדים כבר, יש אבל – והוא גדול.
הפוקוס היא היחידה כאן עם מנוע לא מוגדש, אבל זה לא אומר שנתוני ההספק לא נאים. מנוע ה-2.0 ליטר מספק 170 כ"ס ב-6,600 סל"ד ו-20.6 קג"מ ב-4,500 סל"ד (שימו לב לפער בזמינות המומנט מול המנועים המוגדשים). המנוע משודך לתיבה רובוטית כפולת מצמדים ומשושת הילוכים, ונתוני הביצועים מדברים על 9.0 שניות ל-100 קמ"ש ו-207 קמ"ש מרביים.
הרושם הראשוני הוא שהמנוע כאן פחות חזק מאשר באחרות, אבל בהחלט חזק בפני עצמו. הוא לינארי מאוד ומושך יפה במעלה הסל"ד, שם הוא מייצר צליל נעים למדי. תיבת ההילוכים עובדת טוב ב-95% מהזמן, עם בעיות דומות בעיר לאלו של ה-DSG (בחירת הילוך לא החלטית ורעידות בזחילה), אבל במינון נמוך יותר. בהשוואה ל-DSG היא עובדת מעט לאט יותר אבל יותר עגול ומרגישה יותר כמו תיבה אוטומטית רגילה. גם כאן יש אופציה לתפעול ידני, אבל מכפתור קטן על ידית ההילוכים, וזה הרבה פחות נוח בנהיגה ספורטיבית, עד כדי הפיכתו ללא שימושי. מזל שיש מצב "ספורט" לתיבה שעובד טוב, ובכלל מדובר ביחידת הנעה נעימה בסך הכל.
איך זה קרה, למרות המנוע החזק? האצבע המאשימה מופנית לתיבת ההילוכים שהעברותיה איטיות כפי שהן לא חלקות – כל פעם היה נראה שהנה ה-C4 פותחת מבערים וסוגרת את הפער, ואז בהעברת ההילוך היא "נשאבה" לאחור. בתאוצות הביניים הפוקוס הייתה שוב ראשונה, כאשר הפעם ה-C4 שנייה – אם התיבה הייתה במצב הרוח הנכון (אבל על כך אפשר לחפות בתפעול ידני). האסטרה והג'טה הביאו את המאסף בביצועים דומים עד זהים ובפער קטן מאחור. עוד הוכחה לזה שתחושות יכולות להיות מטעות...
בכל הקשור לדלק, ובהתחשב בקצב, כל המכוניות הפתיעו לטובה, ואלו התוצאות בסוף היום: אופל עם 8 ק"מ לליטר; פוקוס עם 9.2 ק"מ לליטר; ג'טה עם 9.7 ק"מ לליטר; וה-C4 עם 10.1 ק"מ לליטר. בשיוט בכ-120 קמ"ש: אופל עם 14.0 ק"מ לליטר; פוקוס עם 15.8 ק"מ לליטר; ג'טה עם 17 ק"מ לליטר; סיטרואן עם 17.2 ק"מ לליטר.
בין בורות וחיבורים
נוחות נסיעה היא פרק חשוב במבחן למשפחתיות. בקטע העירוני כולן הפגינו נימוסי נוחות טובים באופן מפתיע, אך הפוקוס התמקמה במקום הראשון עם רייד נעים ואיכותי ועבודה טובה של המתלים. נכון, מרגישים את השיבושים אבל לא ברמה מציקה. במקום השני מתייצבת ה-C4, היא טובה מאוד על שיבושים קטנים, שמשוככים מצוין עם תחושה שהמתלים עובדים באמת יפה, אבל היא קצת פחות טובה על שיבושים בעלי שפה חדה.
מחוץ לעיר הפערים כבר היו גדולים יותר. במקום האחרון התמקמה הג'טה, שהייתה פשוט לא נעימה על השיבושים הקטנים במהירות שיוט בינעירונית והעבירה קפיצות קטנות לתא הנוסעים ללא הרף. אגב, באופן מוזר הג'טה הייתה נוחה יותר מאחור מאשר מלפנים (לרוב זה הפוך) בכביש המהיר. נציין לחיוב את הריסון המצוין על גלים גדולים ולא לחיוב את הרעש מהמראות ורעשי כביש.
בפער משמעותי מהג'טה נמצאת האסטרה, שהגיעה למקום השלישי מחוץ לעיר. היא נעימה על השיבושים הקטנים, הם מורגשים אומנם אבל הווליום בו הם מועברים לתא הנוסעים נמוך יותר משמעותית מהג’טה, ועל גלים היא רכה יותר באופן מורגש, אבל לא מתנדנדת יתר על המידה. נציין שמאחור מרגישים רעש מכיוון תא המטען, אבל מלפנים האסטרה הייתה השקטה ביותר.
במקום השני נמצאת ה-C4, מצוינת על השיבושים הקטנים אבל פה ושם חומק לו איזה שיבוש דרך מערך המתלים ישירות אל תא הנוסעים. רמת הרעש ממוצעת, אם כי בשיוט היא מעט פחות שקטה מהפוקוס (ומהאסטרה מלפנים, כאמור). גם היא קצת רכה על גלים ושינויי גובה, אבל לא באורח מטריד.
סגניתה המפתיעה היא ה-C4. בנהיגה כזו התיבה סבירה – אם כי עדין העדפנו את התפעול הידני הנוח – המנוע דוחף בעוז, הבלמים מצוינים (בעיר, אגב, חלק מהבוחנים התלוננו על חדות יתר מצד הבלמים) ויש שפע אחיזה. אפילו ההגה מעביר מעט מידע, אבל סובל מלוחמת שיבושים וכוח ובחוסר דיוק שפוגע בביטחון בפניות מהירות. אבל האחיזה טובה והמנוע יוצרים שותפה דינאמית טובה שאפשר לנהוג בה באמת מהר בביטחון.
נציין לטובה את הבלמים בכל המכוניות שלא התעייפו בצורה מורגשת, אבל נראה שאלו של הג'טה העבירו תחושה שפחות אהבו את העומס הרב בנהיגה הדינאמית והעלו ריח של חוסר שביעות רצון, אם כי עוצמת הבלימה הייתה עדיין טובה בסך הכל.
בסוף היום
ועכשיו לפוקוס. אחרי שקראתם את המבחן, המיקום שלה לא אמור להפתיע אתכם – היא קטפה את המקום הראשון בתא הנוסעים, בביצועים, בנוחות ובחדוות הנהיגה, וגם בשאר הסעיפים התמקמה גבוה. הפוקוס היא המכונית הנוחה ביותר, המאובזרת ביותר (אם כי בפער קטן מה-C4) – והיחידה עם גרסת בסיס מאובזרת למדי במחיר תחרותי. ובנוסף היא המהנה ביותר לנהיגה ומרווחת למדי. אז נכון, פה ושם התיבה הרובוטית של פורד עובדת רק בסדר ולא יותר מזה, אבל מדובר בתלונה מינורית. היא גם היחידה בה יש אפשרות לבחור בגרסת האצ'בק או סטיישן (בחירת האבות במערכת) במחיר זהה. כך שהפוקוס מתייצבת גם בראש המשפחתיות החזקות עם מכונית מעולה שמגובה בתמורה מעולה לכסף, גם בגרסת ה-2.0 ליטר הבסיסית, וגם במאובזרת.