הכנת אמצעים למסלול:
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים. גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים.
מכשיר GPS: לא חובה, אך עוזר
מפות: סימון שבילים 5-6 (בקעת הירדן)
מצפן.
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה נוספת.
מים ומזון ליום טיול בשטח.
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי ויכול לעזור במציאת הפניות שלאורך המסלול.
יש להפקיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך ולשים לב לשינויים בשטח, בהתאם לחריש השדות.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס מד אוץ עד לאיפוס מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך  ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב ל השתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

מערכת ניווט
שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
 
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות בינונית ומומלץ לרכב גבוה עם הילוך כוח.
יש לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות.
המסלול אפשרי גם לרכבי שטח המגיעים על נגרר: אופנוע, טרקטורון או באגי. מומלץ לחנות בכניסה למושב ארגמן ולצאת למסלול מעגלי.
אורכו של המסלול כ-80 ק"מ של שבילים, שטח וכביש, ואפשרי לטיול של 6 עד 10 שעות, בהתאם לעצירות ולקצב הנהיגה.
חלקו של המסלול חוצה שמורות טבע קטנות ונידחות בבקעה. אין לרדת מהשבילים המסומנים (וגם אין סיבה או צורך לעשות זאת), אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של חיות הבר. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול חוצה שטחי אש פעילים של צה"ל ואפשרי לטיול רק בסופי שבוע או בחגים שבהם שטחי האש "יבשים".
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 25 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי.

המסלול
בצפון בקעת הירדן אפשר לטייל עם רכב השטח בעליות ובירידות של מצוק ההעתקים מהבקעה להר, חזרה לבקעה ושוב למעלה בואכה חמאם-אל מליח. בקיץ חם והמסלול אפשרי רק לכלי רכב ממוזגים. בחורף ועונות המעבר נעים והמסלול אפשרי גם  בכלים פתוחים, טרקטורונים ואופנועי שטח.

אבני דרך:
צומת אדם, ג'יפתליק, רועי, שמורת אם זוקא, חמדת, משכיות, דרך אלון, מעלה שיף חמאם אל מליח, ארגמן.

בקעת הירדן
משנת 1967 בקעת הירדן היא הגבול שבין ישראל לירדן ובמרכזה ערוץ הירדן המחבר את הכנרת לים המלח. מאז בניית סכר דגניה, ולמעט שנים בודדות בהן פותחים את הסכר, הירדן יבש ואינו זורם!
21 ישובים ישראלים בנויים לאורך בקעת הירדן, כשהמעניין הוא המרקם הרב חברתי שלהם: מושבים (בקעות, חמרה, פצאל), ישובים קהילתיים (מכורה), כפר שיתופי (גיתית), היאחזות נחל (רותם), קיבוצים (נערן ויטב) וישובים דתיים (חמדת, שדמות מחולה). חלק מהיישוב מנציחים חיילים ומפקדים של צה"ל: ארגמן – מושב עובדים לזכר אריק רגב וגד מנלה – מפקדי צה"ל שנפלו בעת מרדף בבקעה. מושב יפית – על שם סא"ל יוסי יפה שנפל בסיני. מושב רועי – על שמו של עוזי יאירי, שנהרג בפעולה במלון סבוי.
חלק מהישובים מחברים את ההתיישבות להיסטוריה: קיבוץ גלגל – קם במקום בו חצו בני ישראל את הירדן ובו נמשח שאול למלוכה. מושב משואה – על שם המשואות שהיו מדליקים על ראש הסרטבה לבשר על ראש חודש עברי. מושב נתיב הגדוד – על שמו של גדוד נהגי הפרדות היהודי שלחם בטורקים במלחמת העולם הראשונה. קיבוץ ייטב – על שמו של מנהיג הקיבוץ המאוחד – יד יצחק טבנקין.
 
 
אוטו מטייל: בקעת הירדן
צילום: תומר פדר 
 
תחילת המסלול:
בשביל המסומן באדום המטפס מערבה אל מצוק הג'פתליק.
0.6 ק"מ צפונה מצומת אדם – פנייה שמאלה ומערבה לשביל המסומן בסימון שבילים אדום.
או 5.6 ק"מ דרומה מצומת ארגמן – פנייה ימינה ומערבה לשביל המסומן באדום.
צומת אדם נמצאת על כביש 90 שבבקעה, 12 ק"מ צפונה מצומת פצאל. צומת פצאל היא במרחק של כ-80 ק"מ או שעה ורבע נסיעה ממרכז הארץ - נוסעים מזרחה על כביש 5 עד לאריאל וממשיכים מזרחה על כביש 505 דרך מעלה אפרים למטה עד לצומת פצאל שעל כביש 90.
נ.צ. 1 – תחילת השביל האדום.

מתחילים ומאפסים מד אוץ  
פונים מערבה לשביל המסומן באדום ומטפסים לאורך מצוק הג'יפתליק. משמאל ומדרום, מתחת למצוק, אפשר לראות הפתחה הירוקה של אל-פרעה, מצומת אדם צפונה לצומת מכורה.
8.9 ק"מ – חוצים את העמק וממשיכים ישר וצפונה עם הסימון האדום (נ.צ. 23).
11 ק"מ – צומת T בו פונים ימינה (נ.צ. 22).
13.6 ק"מ – חוצים שביל וערוץ וממשיכים על השביל הראשי לכיוון רועי.
16 ק"מ – צומת בו פונים ימינה עם השביל הראשי הכבוש.
16.9 ק"מ – צומת שבילים עם סימון אדום וכחול מדרום ליישוב רועי.
נ.צ. 2 – צומת אדום – כחול.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה על השביל המסומן בכחול, לצד קו המתח המוביל לתחנת שאיבה של מקורות.
0.7 ק"מ – לאחר תחנת השאיבה, פונים ימינה ודרומה לשביל חום בין השדות המסומן בכחול (שימו לב! הסימון לא ברור בשטח וצומת תחילת השביל יכולה לזוז בעקבות חריש השדות).
נ.צ. 3 – צומת שבילים.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים על שביל בין השדות.
0.9 ק"מ – צומת בו פונים ימינה וממשיכים דרומה עם השביל הראשי.
1.1 ק"מ – צומת קטן עם פנייה מזרחה (שמאלה).
נ.צ. 4 – צומת קטן.

איפוס מד אוץ
פונים מזרחה ושמאלה חזק בכיוון העלייה על שביל מסומן בכחול.
1.3 ק"מ – צומת בו פונים ימינה ולמטה.
3 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה עם הסימון הכחול.
6.7 ק"מ – צומת בעמק, בו השביל הברור יותר פונה ימינה ואילו השביל המסומן בכחול פונה שמאלה לתוך השדה שבעמק (מיקום הצומת יכול להשתנות בהתאם לחריש של השדה הקטן שבעמק).
נ.צ. 5 – צומת בעמק.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לשביל שבעמק, תחילתו בשדות והמשכו לכיוון צפון מזרח ברור, מסומן בכחול ויורד בתוך ערוץ מקסים, עם מערות בגדה הצפונית.
1.9 ק"מ – השביל הכחול יוצא לכביש 90.
נ.צ. 6 – כביש 90.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה על כביש 90.
1.1 ק"מ – צומת פנייה שמאלה לכביש אספלט צר מסומן בירוק.
נ.צ. 7 – צומת כבישים.
 
איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לכביש האספלט ומטפסים איתו מערבה ולמעלה, עם הסימון הירוק.
0.8 ק"מ – בעיקול של האספלט ימינה – צומת עם שביל צר הפונה שמאלה ומטפס מערבה על השלוחה.
נ.צ. 8 – ירידה מהאספלט.
 
 
אוטו מטייל: בקעת הירדן
צילום: תומר פדר 
 
איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לשביל ומטפסים על השלוחה
2.7 ק"מ – צומת שבילים.
השביל הירוק פונה ימינה ואילו הפנייה שמאלה מגיעה לחמדת.
נ.צ. 9 – צומת שבילים.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה על השביל הירוק שמעל קו הרכס.
2.7 ק"מ – פנייה חדה ימינה ולמטה לפני המוצב הנטוש.
4 ק"מ – השביל הירוק יוצא לכביש 90.
נ.צ. 10 – כביש 90.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים צפונה על כביש 90.
4.3 ק"מ – פנייה שמאלה מכביש 90 לשביל מסומן בירוק.
נ.צ. 11 – שמאלה לירוק.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לשביל הירוק
3.7 ק"מ – צומת עם שביל כחול בו פונים ימינה ולמעלה עם השביל הירוק.
5.2 ק"מ – פוגשים בכביש אספלט צר של מעלה שי (כביש שבין ברוש הבקעה למצפה פלס).
נ.צ. 12 – כביש מעלה שי.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה וצפונה על כביש האספלט.
3.1 ק"מ – צומת עם שביל מסומן בשחור משמאל לכביש.
נ.צ. 13 – שמאלה לשחור.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור היורד ועולה וחוצה שלוחות וערוצים. מסביב ריבוי שבילים ויש להמשיך על השביל המרכזי המסומן באופן ברור בסימון שחור.
1.8 ק"מ – פונים ימינה בערוץ עם הסימון השחור.
2 ק"מ – חוצים שביל וממשיכים עם הסימון השחור.
2.5 ק"מ – פונים שמאלה על שביל טוב, עולים לכיפה שבראשה כלי רכב משוריין, ויורדים קרוב למטע הזיתים של משכיות.
3.2 ק"מ – צומת שבילים לצד מטע הזיתים של משכיות.
נ.צ. 14 – צומת מטע הזיתים.

איפוס מד אוץ
0.1 ק"מ – פונים שמאלה על השביל הטוב.
0.5 ק"מ – השביל מגיע לכביש הכניסה להתיישבות משכיות (משמאל).
נ.צ. 15 – אספלט בכניסה למשכיות.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה על הכביש ויורדים לכיוון מטה.
0.7 ק"מ – צומת T על כביש 578 " דרך אלון" בו פונים ימינה.
1.3 ק"מ – צומת בכביש עם פנייה שמאלה לכיוון טובאס וחמאם אל מליח.
נ.צ. 16 – צומת טובאס.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה עם השילוט לכיוון טובאס על כביש 5799.
2.7 ק"מ – צומת הכניסה לחמאם אל מליח – משמאל לכביש מבנה אבן טורקי דו-קומתי ולפניו עצי דקל.
פונים שמאלה ויורדים עד הנחל. מימין מאגר מים קטן של החמאם ומשמאל במורד הנחל מבנה תחנת קמח עתיק. באזור חיים בדואים – נוודים של צפון הבקעה שגרים באוהלים ובמבנים ארעיים.
בערוץ הנחל מעיינות חמים שהם חלק מהמעיינות החמים השופעים לאורך השבר הסורי-אפריקאי.
נ.צ 17 – חמאם אל מליח.

איפוס מד אוץ
ביציאה מהחמאם פונים שמאלה ומטפסים מערבה עם הכביש הראשי 5799.
2.7 ק"מ – משמאל לכביש תחילתו של שביל המסומן בשחור.
נ.צ. 18 – שמאלה לשחור.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים דרומה על השביל הראשי המסומן בשחור.
6.1 ק"מ – צומת שבילים, כשמדרום גדרות בסיס אימונים של צה"ל.
נ.צ. 19 – צומת שבילים.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון כביש האספלט.
0.35 ק"מ – כביש 578 – כביש אלון בו פונים ימינה ודרומה.
2.1 ק"מ – חולפים על פני צומת הכניסה לחמדת.
5.1 ק"מ – משמאל צומת הכניסה למושב רועי - כביש עם סימון שבילים אדום.
נ.צ. 20 – כניסה לרועי.

איפוס מד אוץ
1 ק"מ – חוצים את שער הכניסה ונכנסים למושב רועי.
1.3 ק"מ – שער היציאה מזרחה מהיישוב רועי.
נ.צ. 21 – יציאה  מרועי.
 
אוטו מטייל: בקעת הירדן
צילום: תומר פדר
 
 
איפוס מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן באדום ויוצאים מהמושב רועי מזרחה.
0.4 ק"מ – חולפים על פני צומת אדום – כחול (נ.צ. 2).
6.3 ק"מ – צומת שבילים.
נ.צ. 22 – צומת שבילים.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום.
2.1 ק"מ – צומת שבילים אדום וכחול.
נ.צ. 23 – צומת שבילים.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה לשביל המסומן בכחול.
4.1 ק"מ – השביל הכחול מגיע לאספלט מצפון ליישוב ארגמן.
נ.צ. 24 – צפון ארגמן.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה ויורדים מזרחה עם האספלט.
1.2 ק"מ – כביש 90.
נ.צ. 25 – כביש 90.

סוף מסלול – עד כאן 82 ק"מ של מסלול הטיול.
פנייה שמאלה וצפונה על כביש 90 לכיוון בית שאן.
פנייה ימינה  ודרומה על כביש 90 לכיוון צומת פצאל (כביש חוצה שומרון) וירושלים.
להתראות בטיול הבא...