רגולציה חכמה קובעת מסגרת עבודה עם רשת חוקים וכללים – צפופים במידה המתאימה: לא יותר מדי ולא פחות מדי – כך שלמעשה מתאפשר לציבור למצות את היתרונות של דרגות חופש מחד, עם שמירה על רמת מינימום הכרחית בתחומים הקריטיים.
ענף הרכב מתאפיין הן ברמת מיסוי גבוהה, הן במספר רב של מסים, והן ברגולציה כבדה ובשילוב "קטלני" של אמוציות שלא יאומנו שקשורים לבבת עינו של הציבור הרחב – הרכב שלהם.
המיסוי הירוק

הונדה CR-Z (צלם תומר פדר)
אין צורך לייצר התייחסות שונה לרכב ידני או לרכב אוטומטי; אין צורך להתייחס לרכב דיזל באופן שונה מרכב בנזין; אין צורך לנסות ולנחש מה תהיינה הפליטות מרכב היברידי, גז, או חשמלי. כל דגם רכב מקבל ציון משלו, המדד הירוק, ומשויך לאחת מדרגות הזיהום מ-1 עד 15. ככל שדרגת הזיהום נמוכה יותר, הרכב יקבל זיכוי מס גדול יותר, ובכך מס הקניה שלו יפחת. ג'יפ יקר ומזהם ימוסה בשיעור של 83%, ורכב קטן ולא מזהם ימוסה בשיעורים נמוכים בהרבה – אפילו פחות משיעור המס הממוצע באירופה שעומד על כ-40%. שילבנו ברפורמה גם מעבר לשווי שימוש ליניארי – כלומר, כאחוז ממחיר המחירון ולא לפי קבוצת המחיר כדי שגם לנהגי הליסינג תהיה מוטיבציה לעבור למכוניות פחות מזהמות (ולכן זולות יותר).
לא מנסים לדפוק אתכם
אז לא. אין לי כוונה לשכנע אתכם שהמס בישראל הפך לזניח וממשלת ישראל התחפשה לאוהבת רכב. ולא – אני לא טוען ברצינות שרכב בישראל הפך למוצר עממי. ועדיין, כל כך הרבה ביקורת ספגה הרפורמה הזו, גם באתר ובירחון אוטו המכובדים. הנוסחה מגוחכת ומסובכת; אנחנו ממציאים את הגלגל ולא מאמצים מה שיש באירופה; האוצר רק מחפש את הדרך לייצר עוד הכנסות; אין סיכוי שהציבור הישראלי יבגוד ברכב משפחתי אוטומטי 1,600 ועוד.
וגם אי אפשר להימנע מלחשוב על כמות הביקורת שספגו היבואניות – הן יעבירו את הכל לכיס שלהם; הם ימכרו רק מה שנוח להם; אנשי האוצר והיבואניות עשו יד אחת לדפוק את הציבור... אבל היבואניות הרימו את הכפפה. זה לקח זמן, הצריך אמונה, סבלנות ועדיין עוד רחוקה הדרך – כי מהפכות לא קורות בין לילה בנושא הזה – אבל זה כבר התחיל.
אז אני מת להגיד "אמרתי לכם", אבל אני אתאפק...

השינוי כבר מתחיל
נכון, עדיין קשה להתרשם מהמכירות של פורד פוקוס ידנית ביחס לאוטומטית, אבל חברים יקרים – רק תספרו את מספר מבחני הדרכים למכוניות המיני, הסופרמיני, המיני סופר, וכל וריאציה אחרת למכונית זולה, לא מעליבה, שנמכרת חדשה לגמרי בפחות מ-75,000 שקל. המהפכה כבר כאן. האחידות בדגמים ובגרסאות שאפיינה את העשורים הקודמים מפנה מקום לעולם אחר, עם חזון אחר – כזה שהחזיר את התיבה הידנית לחיים, למשל. במהלך הדיונים על המיסוי הירוק שוחחתי עם טל שביט (ז"ל) כמה פעמים והוא הפליא בביקורת המחודדת שלו בשני נושאים – האפליה בנושא הדיזל, והמחשבה הנאיבית שלי שהישראלים יחזרו לנהוג במכוניות ידניות. את נושא הדיזל נשמור לפעם אחרת. בסוגיה הידנית, אני חושב שטל שמח להסתכל מלמעלה ולגחך שאולי הפעם, לשם שינוי, הוא זה שטעה.

אין ספק שהחזון והחרות המחשבתית של המיסוי הירוק, תוך שימוש אגרסיבי במיסוי פרצו את הדרך לעולם חדש ומרתק של התערבות ממשלתית חיובית ביצירת כלים רגולטוריים ופיסקליים – ולא רק בענף הרכב – כדי להגשים את המטרות החיוביות שניצבות בדרך להפיכת העולם לירוק יותר. תפקידן של היבואניות היה אף הוא משמעותי מתוך גלגול חלק ניכר מהמס המופחת על רכב ירוק יותר לצרכנים, באומץ להביא מכוניות שכשלונן לכאורה היה מובטח בעת היבוא, ועוד.
אבל ההצלחה נרשמת בעיקר לזכותכם, ציבור בעלי הרכב והנהגים (בעידן הליסינג אין זהות...), שגירדו שכבות של חלודה מעל הביקוש הכבוש למכוניות מהנות, ידניות, זולות, חסכוניות ואף מוכנים לרכוש מכוניות שסוטות מעט מהרכב ה"סטנדרטי". עדיין הדרך ארוכה לשכלול שוק הרכב בישראל, אבל כל מסע מתחיל בכמה צעדים קטנים. בהצלחה.