זה לא בדיוק מה שחשבתם
סין היא יצרנית החיקויים הגדולה בעולם, ובמידה רבה – הכי חסרת בושה. בסין מייצרים כל דבר כחיקוי על מנת, בעיקר, לשווק ולמכור בשוק המקומי העצום, אך גם מעבר לגבולות המדינה הענקית.
חובבי האנתרופולוגיה ימצאו אולי כר נרחב למחקרים, אם ישוו את "תרבות" החיקוי הסינית לעומת התהליכים שעברו מעצמות רכב צעירות כמו יפן או קוריאה; גם שם חיקו את מוצרי המערב, וגם שם "קיצרו תהליכים" וחסכו במשאבי פיתוח על מנת להגיע לרמה המערבית המבוקשת, אך איך שלא מסתכלים על זה – היו גבולות מינימאליים, קווים אדומים שאותם לא חצו – לא ביפן ולא בקוריאה. הסיבות כנראה מגוונות, אך די לאזכר את העובדה שיפן וקוריאה גנבו והעתיקו מיצרניות מערביות ותיקות – במטרה להגיע לרמת מוצר שתוכל להתחרות במערב; אם לא שמתם לב – הם גם הצליחו בכך, בסופו של דבר.
בסין נראה שהכללים הם שונים וכי – למרות מה שאולי נדמה לנו – לא תמיד השוק המערבי מעניין אותם. השוק המקומי כה גדול ועצום – והוא רק בתחילת מיצוי הפוטנציאל שלו – שלא מעט יצרניות סיניות "מסתפקות" בו, לפחות לעת עתה. רוצים האמר? אין בעיה – הנה דונגפנג EQ2050 שנראה ממש דומה, והוא הרבה יותר זול. לא משנה מה יש מתחת לפח. הסינים רוצים
טויוטה יאריס?
מיני קופר?
סובארו פורסטר?
פיאט פנדה? אולי סמארט? יש הכל ובזול. רק בושה אין.
כתבה זו היא הראשונה בסדרה של שלוש בהן נציג בפניכם את הגרסה הסינית ולצידה המקור או ההשראה המוכרים גם לנו. נתחיל עם רכבי השטח והפנאי, או ה-SUV. חלק מהמכוניות נראות כשעטנז שברח באמצע העבודה, אך עדיין ניתן להבחין באי-אלו קווי עיצוב ש... איך לומר – לא ממש סינים-מקוריים; חלק מהמכוניות פשוט מדהים ברמת ההעתקה המביכה כמעט, שנראה לעיתים כאילו פשוט העתיקו אחד לאחד מוצר "מערבי" (בכלל זה גם יפני) ו... זהו. חלק מהמקרים כאמור מביך, חלק ביזארי וחלק משעשע. הנה, אם כן, החלק הראשון בפינת "זהה את המקור" לשיפוטכם. אותנו זה אולי משעשע, אך נראה שאי-אלו יצרניות רכב מכובדות ומוכרות צוחקות קצת פחות.
צילום: מנהל Beiqi B80VJמוכר? ב"מרצדס G הסיני" יש לא רק קווים מובהקים של ההשראה הגרמנית – לא צריך הרבה מאמץ לזהות גם גנים גנובים של סוזוקי ג'ימיני, בעיקר בחזית.
צילום: מנהל מרצדס G-קלאס
צילום: מנהל בריליאנס A3בריליאנס היא שותפה של ב.מ.וו בסין, מה שלא מנע את הופעת הפאדיחה הזו, בהשראת ב.מ.וו X1. בעצם, גם השם מוכר – רק מסרט אחר...
צילום: מנהלב.מ.וו X1
צילום: מנהל לנד-ווינד X8כמו ההשראה, גם ל-X8 מנועי מיצובישי, רק דור-שניים אחורה.
צילום: מנהל מיצובישי אאוטלנדר
צילום: מנהל גרייט וול פרי SUV"תוספות העיצוב" כאן לא מצליחים להסתיר את המקור אותו חיקו גרייט וול, אבל לבטח מוסיפים עוד קורטוב של גיחוך ליצירה שלפנינו.
צילום: מנהלפיאט פנדה קרוס
צילום: מנהל לנד-ווינד X6ללנד ווינד X6 אמנם אין עיצוב ממש מקורי, אבל חלק חשוב מהעפת מכוניות סיניות מאירופה לאחר מבחני ריסוק משכנעים במיוחד (הרכב באמת התרסק...) שהחזירו את אלופי החיקויים אל שולחן השרטוט, להשלמת שיעורי בית.
צילום: מנהלאופל פרונטרה
צילום: מנהל שאנגהואן UFOכנראה שאם מצמידים לטויוטה ראב4 שם חללי, הוא נראה לפתע אחרת... או שלא?
צילום: מנהלטויוטה ראב4
צילום: מנהל דונגפנג EQ2050אין ספק שהיצירה שלפנינו בהחלט זכאית לתואר "הכי נועזת", וזה לאו דווקא בגלל היכולות הקרביות. חיקוי כה חסר בושה קשה למצוא ורק על כך מגיע לחברים מדונגפנג נקודות רבות...
צילום: מנהל האמר H1
צילום: מנהל ימה SQJ6451פורסטר לאחר מתיחת פנים? לא בדיוק. אבל חבר'ה – לפחות תתעדכנו במודל – אנחנו כבר דור קדימה...
צילום: מנהל סובארו פורסטר
צילום: מנהל צ'רי ריצ' X1זה ממש דומה למשהו מוכר – אבל לא בדיוק; סיאט אלתיאה פריטראק יכולה להירגע או שהחיקוי בוטה מדי?
צילום: מנהלסיאט אלתיאה פריטראק
צילום: מנהל JAC רייןלמעט כשמביטים מקרוב, הריין נראה כיונדאי סנטה-פה לכל דבר.
צילום: מנהל יונדאי סנטה-פה
צילום: מנהל לייבאו SRVמילא להעתיק כמעט אחד לאחד, אבל מה הבעיה למצוא שמות קצת יותר קליטים?
צילום: מנהל הונדה CR-V
צילום: מנהל דאדי שאטלטויוטה פראדו הסינית. קשה לפספס את כוונות המשורר כאן, לא?
צילום: מנהל טויוטה פראדו
צילום: מנהל BAW 'נייט' SUVמילא ג'יפ, אבל למה לא להתעדכן בגרסאות העכשוויות?
צילום: מנהל ג'יפ צ'ירוקי