אילוסטרציה
הליך לימוד הנהיגה בישראל עובר מהפיכה. שר התחבורה, ישראל כץ, הגיש היום (ה') תוכנית לרפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה, וביום ראשון הקרוב ועדת השרים לענייני חקיקה תתבקש לאשרה. התוכנית החדשה תאפשר לקבל רישיון נהיגה בגיל צעיר יותר (16 שנים ותשעה חודשים, לעומת גיל 17 כיום), אך מנגד תחמיר הן את דרישות הליווי (חצי שנה במקום שלושה חודשים) ותעלה את רמת הלימוד.
מרגע אישור התוכנית, לימוד הנהיגה יתבצע במרכזי לימוד נהיגה (מל"ן), שיחליפו את בתי הספר הקיימים כיום. בישראל יוקמו 100 מרכזים כאלה, בהם בין 20 ל-40 מורי נהיגה, והתלמידים יידרשו ל-24 שעורים שיכללו לימודים תיאורטיים ומעשיים במקביל.
תוכנית הלימוד תכלול 52 מטלות ותחולק לשלושה שלבים, שבשלושתם חלק מעשי ועיוני. בחלק הראשון יילמדו התמרורים, חוקי הנהיגה, כללי דרך ונהיגה מונעת, ואילו בפן המעשי ילמדו התלמידים להכיר את הרכב ותעולו, ויעברו הדרכה לגבי סטייה מנתיב, אחת הסיבות העיקריות לתאונות קטלניות.
בשלב הלימוד השני יילמד חומר תיאורטי בנוגע לצמתים, פניות וזכות קדימה, ובחלק המעשי יינתנו שיעורים על כבישים, נתיבים, גישה לצמתים ומסילות ברזל ומתן זכות קדימה. בשלב השלישי והאחרון, הלימוד התיאורטי יהיה בנושא מגבלות נהיגה בחושך, סוגי דרכים, החלקה, בטיחות, תקינות הצמיגים ומגבלות נהג חדש. הפן המעשי יעסוק בנהיגה באזור בו יש הולכי רגל, חניה נכונה, תגובה במקרה סכנה ונהיגה באזור הררי.
בתום תוכנית הלימוד, אליה יוכלו לגשת תלמידים בני 16 וחצי ומעלה, יעברו התלמידים מבחן עיוני ומעשי פנימי. הצלחה בשני המבחנים תאפשר להם לגשת למבחן הנהיגה המעשי הרשמי של משרד התחבורה. בתום התהליך, התלמידים יקבלו היתר נהיגה בליווי למשך חצי שנה, ובסוף התקופה יתקבל הרישיון הקבוע. זאת, בתנאי שיבצעו 50 שעות נהיגה בליווי לפחות, כולל שלושה חודשים של ליווי ביום ובלילה, ושלושה חודשים נוספים עם ליווי רק בשעות הלילה.
במקביל לשינוי שיעבור על המבקשים להוציא רישיון, במשרד התחבורה מבטיחים שיפור גם לרמת הלימוד, באמצעות השתלמויות ובחינות תקופתיות למורי הנהיגה. בנוסף, יבוצעו פעולות שמטרתן להביא לאחידות באיכות ורמת הלימוד בכל מרכזי המל"ן.