בשבוע שעבר אישרה הממשלה להגדיל את מס הקנייה על רכב. האוצר טוען שזו העלאה "סלקטיבית", באמצעות מס סביבתי, ושנעשה אף ניסיון לארוז אותה בעטיפה חברתית על תקן של "מס ג'יפים", שיפגע בעיקר בשכבות החזקות.
זה עלבון לאינטליגנציה. המס החדש נועד לגייס מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה, מה שאי-אפשר לעשות באמצעות התמקדות בפלח שוק היוקרה, שתופס לא יותר מ-4% מהמכירות בשוק. כדי להפוך את ההכנסות למשמעותיות, חייבים להגדיל את המס על כלל השוק – וזה בדיוק מה שמתרחש כרגע.
בשלב ראשון מתבטל השלב האחרון של הפחתת מס הקנייה מהרפורמה של 2005, שתוכנן להיכנס לתוקף בסוף השנה. בשלב השני יועלה מחדש מס הקנייה על כל כלי הרכב החדשים, ובשלב האחרון יזוכו חלק מכלי הרכב, המוגדרים כירוקים, בזיכוי מוגדר.
מה יהיו הקריטריונים? מה יהיה גובה ההטבה? התשובה: כמה שרשות המסים תרצה. המס החדש כה מורכב, שאין סיכוי שמישהו יוכל לפקח עליו. ומה עם הפחתת נטל המס העקיף, שהוא הגבוה ביותר ב-OECD? היא תחכה.