ביום אביך להפליא שכאילו מדגיש בכוונה את העתיד המאוד-מעורפל של תעשיית הרכב בימים אלו, ואולי אני סתם רואה צל הרים כהרים, אנחנו עם האודי Q5 ועם אופציית המנוע הבסיסית, למרות שהמילה "בסיסית" אולי קצת לא עושה צדק במקרה זה: מדובר במנוע ה-TFSI שני-ליטר-טורבו המאוד מוכר של אימפריית VAG, בגרסתו העדכנית שמוציאה 211 כ"ס ומומנט מירבי של 35.6 קג"מ שמגיע כבר ב-1500 סל"ד. מנוע זה הגיע, יחד עם הפלטפורמה עליה יושב ה-Q5, מהאודי A4 הנוכחית. מה שהגיע ולא משם היא תיבת ה-S-טרוניק 7 הילוכים הרובוטית כפולת-המצמדים: ה-Q5 היה הרכב הראשון בקונצרן פולקסווגן בו משודכת תיבה זו (שמוכרת יותר, בכינוייה DSG) למנוע אורכי. במפרט הזה תעלה ה-Q5 כ-293,000 שקלים. נהג חשמלי, בקרת אקלים בלתי-מפוצלת, חיישני חניה וגשם וכן הלאה. גרסת המבחן עולה קצת יותר כי היא מצוידת בחבילת ה-Luxury שכוללת ריפודי עור במקום בד, פנסי קסנון עם תאורת-יום LED אופנתית, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע משודרגת וכיוון חשמלי גם למושב הנוסע. כל זה מוסיף כ-40,000 ש"ח למחיר ומכניס את ה-Q5 לטריטוריית המתחרים.מקום בחלל
אז עכשיו, אם המספרים לא הרדימו אתכם, אפשר לראות עם מה יש לנו עסק. מבחוץ קיים דמיון בולט לאודי Q7; וכמו במקרה של ה-Q7, יש ל-Q5 נוכחות ורושם. קשה להגדירו "קומפקטי", עם אורך של 4.63 מ' ורוחב של 1.88 מ'. לא שזה חריג בסגמנט, אבל זה רק מעיד על היחסיות של המונח... הקומפקטיות מגיעה לתא הנוסעים, שהוא פחות מרווח ממה שהיינו חושבים – במימד האורך, על כל פנים. מבסיס גלגלים של 2.81 מ' אתה מצפה ליותר, אבל כמו עם ה-A4 זהו נתון מטעה שכן הוא מושג על-ידי קונץ שמזיז את הגלגלים קדימה יחסית למנוע אך לא מפנה עוד מקום לנוסעים. מרווח-רגליים אחורי מצומצם הוא הטענה היחידה שלנו למרחב הפנים, ופרט לכך זו סביבה "אודית" טיפוסית, הווה אומר איכותית ומלוטשת כמקובל באודי. עוד כמה מלים הכרחיות לגבי האלמנט הפרקטי, כדי להפטר מזה כבר עכשיו. המושבים האחוריים מטופלים באופן חכם ונוח מאד. אם ניגשים מאחור, מתא המטען, שחרור המושבים לצורך קיפול נעשה באמצעות מנופים על הדפנות הפנימיות של תא המטען, משני הצדדים. נוח מאד.
תנועה בחלל
ברגע שיוצאים לדרך משתלטת יחידת ההנעה על העניינים ומשכיחה ממך את כל היתר. על הנייר זהו אינו מנוע חזק במיוחד – למעשה, החלש ביותר בקטגוריית הפרימיום הקומפקטית אם מתייחסים לגרסאות המובאות ארצה; אבל בפועל הוא אינו חלש כלל וכלל, בזכות פרץ המומנט המשתלח שהמנוע יודע להפיק בכל סל"ד שתבקש ממנו – ובזכות יעילותה של תיבת ה-S-טרוניק. בדיקה של נתוני התאוצה מראה כי האודי, עם 211 כ"ס בלבד, משיגה תוצאה מעולה של 7.2 שניות. הנתונים הללו בהחלט מגובים בתחושה על הכביש, היכן שהאודי Q5 לא רק מזנק כנשוך נחש ביציאה מרמזורים אלא מצטיין גם בתאוצות ביניים, צובר מהירות בקלילות בכל לחיצה על הדוושה. אלא שהמנוע קצת חזק מדי, כמעט אלים. בשימוש רגוע בעיר למשל. שיא המומנט מגיע אמנם מוקדם מאד, אך מתחת לו אין כמעט כלום. המשמעות היא שאתה יוצא מהרמזור בלחיצת מצערת מתונה, שנייה-שתיים לא קורה הרבה – ואז המכונית נזרקת קדימה בפתאומיות מטרידה. קשה לצאת מהמקום בצורה חלקה ונינוחה עם ה-Q5. זאת ועוד: המנוע הזה נשמע קצת מחוספס וחקלאי, ואולי לא מתאים כל כך לרכב שאמור לשדר יוקרה ונינוחות. מבחינה זו, וככל הנראה רק מבחינה זו, גרסת ה-V6 – אופציית המנוע הנוספת היחידה המוצעת כרגע – תהיה כנראה עדיפה. תיבת ההילוכים מתבלבלת לפעמים בנסיעה איטית ומעבירה הילוכים בצורה לא חלקה (ופעמיים במבחן גם בחבטה של ממש). במצב רגיל של האצה מתונה היא ממהרת מאד להעלות הילוכים ואתה יכול למצוא עצמך בשביעי כבר ב-70 קמ"ש, מה שגורם להרבה הורדות הילוכים כאשר אתה רוצה להאיץ קצת יותר מהר. אבל פרט לכך ה-S-טרוניק לא פחות מנהדרת – במיוחד צריך לשמוע כיצד היא מורידה הילוכים במוד "ספורט", שהוא באמת ובתמים ספורטיבי, מחזיק הילוכים מתי ואיך שצריך, לא ממהר להעלות הילוך ומקדים להוריד, ובכלל יעיל מאד כאשר רוצים לייצר קצת יותר אדרנלין במחזור הדם. מתגי תפעול-ידני של ההילוכים על ההגה, כפי שהורגלנו בעת האחרונה בדגמי פולקסווגן, פשוט מתבקשים, אבל היבואן בחר לוותר עליהם, כך שתאלצו להסתפק בשימוש במצב הידני של הבורר.
ייצור אדרנלין זה משהו שהאודי Q5 בכלל מצטיין בו, ולא רק בגלל המנוע. ההגה מנותק אך מדויק ומהיר (שוב, כמעט מהיר מדי בתגובה להפניה ראשונית), האחיזה שמייצרים צמיגי ה-"18 בחתך 60 מצוינת, השילדה מתנגדת באופן מעורר הערכה לזוויות גלגול מוגזמות, ורק "הימרחות" קלה בכניסה לפניה מעידה כי זה בכל זאת רכב גבוה יחסית עם צמיגים בחתך גבוה יחסית. מערכת ההנעה מחלקת את הכוח כך ש-60% הולכים אחורה (ויודעת לשנות את החלוקה בעת הצורך, מיותר אולי לציין), מה שנותן התנהגות קרובה לזו של הנעה אחורית. אלא שמהר מאוד תגלה שבקרת היציבות מציבה גבולות ברורים לאלמנט הפאן – ושאי אפשר לנתקה. לעומת זאת אפשר גם אפשר לבחור במוד "שטח" עבור כלבי-הבאסקרוויל האלקטרוניים ולהורידם לרמת פודלים בלתי-מזיקים; זהו מוד שנועד לתת יותר חופש פעולה ויותר אפשרות החלקה לצמיגים בקרקע מעוטת אחיזה. בשטח זה יכול להיות ההבדל בין לעמוד במקום לבין התקדמות, אבל בכביש זה ההבדל בין תסכול לכיף. במצב 'שטח' המערכת מאפשרת לזנב לזוז ולא ממהרת להפעיל אמצעי ייצוב, ובסופו של דבר מצאתי עצמי נוסע במצב זה באופן קבוע. הבלמים התגלו כרגישים וחזקים במידה הנכונה, ושמרו על יכולת סבירה גם תחת התעללות בלתי סבירה.
ZONE
ומה באמת בשטח? אני מניח שלא שאלתם את זה ברצינות, כי מי קונה רכב כזה כדי לנסוע עימו בשטח. אבל במפתיע, אודי לא נטשה את התחום לגמרי. המכשול העיקרי היא הגיאומטריה, דהיינו מרווח-הגחון המוגבל וסרחי העודף הארוכים; אבל בדיקת הגחון מגלה שיש מיגון כלשהו למנוע ולתיבת ההילוכים, בקרת המשיכה פועלת ביעילות ומתגברת על הצלבות ללא בעיה מיוחדת, ובין מערכות העזר התקניות נמצא גם בקרת גלישה במורד שפועלת היטב בכביש וגם בשטח – וגם בנסיעה אחורה. לעומת זאת, אותו אופי מנוע מתפרץ מפריע גם כאן כאשר מנסים להתגבר על מכשולים שמחייבים נסיעה איטית וזהירה. מגע עדין על המצערת ומינון מדויק של הכוח הכרחיים במצבים מסוג זה והאודי Q5 פשוט מתקשה להיות עדין. יותר מדי פעמים מגיע פרץ כוח ברגע הלא נכון. אבל בינינו, מראש לא הייתם צריכים להגיע למצבים כאלו עם רכב מסוגו של ה-Q5. שני שבחים: קוטר הסיבוב פשוט מצוין ומקל על התמרון – בעיר או במשעולים צרים. השני: ה-Q5 זוהר בכל הקשור לצריכת דלק. בהשוואת נתוני היצרן האודי עולה על מתחריו בפער ניכר, וגם לפי המדידות בפועל צריכת הדלק מצוינת – או לפחות יכולה להיות כזאת אם תרצה. כמו במרבית המנועים המוגדשים ובהחלט בשאר מנועי משפחת ה-TSI/TFSI, קיימת תלות חזקה עוד יותר מהרגיל בין אופי השימוש לצריכת הדלק. על כל פנים, בשיוט רגוע אפשר בהחלט להתקרב לנתון הרשמי המוצהר של 11.8 ק"מ לליטר.
מעגן
השורה התחתונה? ה-Q5 מציע מכאניקה מצוינת, התנהגות ספורטיבית, תחושה מלוטשת ומוגמרת היטב, רמה גבוהה של שימושיות, ואפילו תג מחיר סביר לסמל. אנו מוכנים לסלוח למנוע על שהוא קצת נשמע כמו דיזל, ומוכנים לסלוח לתיבה על שיגיונות פה-ושם – כי כמעט כל הזמן העסק פשוט עובד, ועובד טוב. אפשר אפילו ללכלך את ה-Q5 באבק ולהרשים את השכנים בפיתוח.
הכל על דגמי אודי המשווקים בארץ - תמצאו כאן