בשבוע האחרון התפרסמו תוצאות סקרי שביעות רצון השנתיים שעורכת חברת J. D. Power בצרפת ובגרמניה, זאת לאחר שסקר דומה התפרסם בחודש שעבר כן עבור השוק הבריטי. הסקרים הללו מבוססים על תשובות מבעלי מכוניות שתוחקרו לאחר שנתיים של בעלות, ומכילים גם רכיב של עלויות אחזקה ורמת השירות; הם מספקים לנו חתך מענין של ההעדפות השונות בשלושה מארבעת שווקי הרכב הגדולים באירופה (הרביעי הוא איטליה) – ומענה, לפחות חלקי, על השאלה האם איכות ושביעות רצון הם ענין של גיאוגרפיה.
ובכן בענין אחד אין כל חילוקי דעות. המכונית שזכתה לציונים הגבוהים ביותר בכל שלושת הסקרים היא הטויוטה פריוס – והיא עשתה זאת בפערים ניכרים. המכונית ההיברידית של טויוטה הולכת וצוברת לה אוהדים, ומגלה – בינתיים – אמינות גבוהה. אפשר להניח כי חלק משביעות הרצון נובע מעצם העובדה כי אחזקת מכונית כמו הפריוס מהווה תרומה לחברה, אך עדיין מהוות התוצאות הללו צל^ש מכובד לטויוטה. אצל הבריטים קיבלה הפריוס ציון של 901 נקודות מתוך 1,000 אפשריות, זאת לעומת ממוצע כללי בסקר של 803 נקודות. שניה אצל הבריטים סיימה ההונדה ג'ז עם ציון של 872 נקודות, ושלישית – לקסוס IS עם 861 נקודות. אצל הגרמנים זכתה הפריוס ל-888 נקודות כאשר הממוצע הכללי עמד על 815 נקודות; במקום השני דורגה הונדה אקורד עם 870 נקודות, לפני הטויוטה אוונסיס עם 857 נקודות. ואילו אצל הצרפתים קיבלה הפריוס ציון של 867 נקודות לעומת ממוצע כללי של 791; ב.מ.וו סדרה 5 דורגה שניה עם 833 נקודות, ומרצדס C-קלאס שלישית עם 832 נקודות.
הפריוס איננה היחידה לגביה יש תמימות דעים. ההונדה ג'ז דורגה במקום הראשון בקטגוריית 'מכוניות קטנות' בכל שלושת הסקרים, והטויוטה יאריס – במקום השני בכולם. בקטגוריית ^מכוניות בסיסיות^ דורגה הטויוטה אייגו הקטנה במקום הראשון על-ידי הבריטים והגרמנים, בעוד הצרפתים בחרו בסיטרואן C1 שהיא למעשה אותה מכונית. עוד מכוניות הזוכות להערכה כמעט גורפת: טויוטה קורולה וורסו דורגה ראשונה בקטגוריית מיניוואן בצרפת וגרמניה, ושלישית אצל הבריטים; הונדה CR-V הצטיינה בקטגוריית SUV בכל שלושת הסקרים עם מקום ראשון בבריטניה, שני בגרמניה ושלישי בצרפת. ב.מ.וו סדרה 5 דורגה ראשונה בקטגוריית היוקרה בצרפת ובגרמניה, אך לא הגיעה לשלישיה המובילה בקטגוריה אצל הבריטים. טויוטה קורולה, בקטגוריה המוגדרת Lower Medium, המקבילה למשפחתיות אצלנו, דורגה שניה בצרפת ובבריטניה אך מחוץ לפודיום בגרמניה; ההונדה סיוויק באותה קטגוריה דורגה ראשונה אצל הגרמנים, שלישית בבריטניה ומחוץ לשלישיה אצל הצרפתים.
בדירוג המותגים אפשר למצוא התאמה סבירה בין שלושת השווקים, וגם כמה ניגודים בולטים. אבל אם נבדוק באופן פשוט את המיקומים בכל שלושת הסקרים, הרי שמותג אחד נמצא משכמו ומעלה: הונדה. הגרמנים דירגו את הונדה במקום הראשון, בעוד אצל הצרפתים והבריטים היא סיימה במקום השלישי. ממוצע שלושת הציונים – כן, ברור לנו שזה לא הכי מדעי בעולם – מעניק להונדה את המקום ראשון אירופי מטעם כותב שורות אלו... ב.מ.וו הצטיינה בצרפת (מקום ראשון) וגרמניה (מקום שני), אך אצל הבריטים דורגה במפתיע במקום העשירי בלבד. בשל כך היא מופיעה בדירוג המשוקלל אחרי טויוטה שזכתה למקום שלישי בגרמניה,רביעי בבריטניה ושישי בצרפת, ואודי שסיימה במקום השני המכובד בצרפת, רביעי בגרמניה ושביעי בבריטניה. גם סקודה (מקום שני בבריטניה, חמישי בצרפת ו-8 בגרמניה) מקדימה את ב.מ.וו. אגב, אם אתם שואלים איפה לקסוס, מצטיינת קבועה בסקרים מסוג זה, נסביר כי מותג היוקרה של טויוטה דורג אמנם ראשון אצל הבריטים, אך פשוט אינו מופיע בסקרים האחרים בשל כמויות קטנות מכדי לקבל מדגם סטטיסטי מייצג. פרט ללקסוס, עוד מותגים שחסרים בדירוג המשוקלל הם סובארו, לנד רובר ויגואר שמופיעות רק בסקר הבריטי, דייהטסו שמופיעה רק אצל הגרמנים (במקום שישי מכובד, אגב), אלפא רומיאו וקרייזלר שדורגו רק בצרפת (קרוב לתחתית בשני המקרים), מיני (חסר דירוג גרמני), מיצובישי (אין דירוג צרפתי) וג'יפ שאינה מופיעה באף אחד מהסקרים.
בצד השני של סקלת הציונים בולטת לרעה שברולט. אצל הגרמנים היא דורגה הרחק מאחור במקום האחרון, אצל הצרפתים – במקום הלפני-אחרון, ואצל הבריטים במקום ה-26, רק שניים מעל המקום האחרון. גם לסוזוקי אין במה להתגאות: היא האחרונה בין היפניות עם מקום אחרון בצרפת, לפני אחרון בגרמניה ו-20 אצל הבריטים. עוד מותגים המדורגים בתחתית בכל שלושת הסקרים הם קיה ופיאט.
ומה לגבי הענין הגיאוגרפי? ובכן העדפות מקומיות לא בהכרח משחקות תפקיד. ב.מ.וו, אודי ומרצדס, למשל, דורגו כולן גבוה יותר בצרפת מאשר בגרמניה. לעומת זאת, המותגים הצרפתיים מצליחים בבירור בארצם יותר מאשר מחוץ לה. סיטרואן, רנו ופיז'ו קיבלו ציונים מעל הממוצע הכללי בצרפת והמותגים הללו ניצבים במקומות 9-11 שם. בגרמניה, לעומת זאת, ציוניהם נמוכים מהממוצע: רנו מדורגת 14 (מ-23), פיז'ו 17 וסיטרואן במקום ה-20. הבריטים דירגו את הצרפתיות במקומות 22-24 מתוך 28.
הטבלה המשוקללת המלאה – רק עם מותגים שמופיעים בשלושת הסקרים – לפניכם. הציון המופיע הוא ממוצע הציונים שהתקבלו בשלושת הסקרים. כדאי לשים לב לנקודה חשובה: הפער בין הונדה במקום הראשון לשברולט במקום הלפני-אחרון הוא פחות מ-10%. זה הכל!
שביעות רצון באירופה: דירוג מותגים
(ממוצע של צרפת, גרמניה ובריטניה; הציון מתוך 1,000 נקודות אפשריות)
1. הונדה, 836
2. טויוטה, 828
3. אודי, 827
4. סקודה, 826
5. ב.מ.וו, 824
6. מרצדס, 823
7. מאזדה, 816
8. וולוו, 807
(ממוצע כללי: 803)
9. ניסאן, 801
10. פולקסווגן, 798
11. פורד, 797
12. רנו, 795
13. פיז'ו, 791
14. אופל/ווקסהול, 790
15. סיטרואן, 789
16. סיאט, 785
17. יונדאי, 780
18. פיאט, 778
19. קיה, 778
20. סוזוקי, 772
21. שברולט, 756