עדת מעופפים התלבשה על אזור צאלים בשבת האחרונה. ולא, לא מדובר בשרידי להקת הארבה מליל-הסדר, אלא על כלי רכב שקיפצו להנאתם בבאמפים של צירי החול שבאזור...
האירוע, שהיה אמור להתקיים בתחילת השנה נדחה כמה פעמים מסיבות בטחוניות, ורק עתה ניתן היה סוף-סוף לחזור לאזור. בשונה מהמתווה הרגיל של אירועי הניווט, אירוע זה היה במתכונת של "הקפות", היינו: מסלול של כ- 30 קילומטרים אותו הקיפו המשתתפים 5 פעמים: 3 הקפות ברצף, הפסקה של כשעתיים ולאחריה עוד 2 הקפות רצופות. נכון, לנווטים עדנה אך אל דאגה – גם לנהגים נתפס החיוך מתחת לקסדה.
המסלול המעגלי החל סמוך לקיבוץ צאלים בנגב, והתנהל בשבילים האופייניים לאזור – צירי "באמפים" חוליים, חלקם על קרקע טרשית וחלקם חול עמוק, לעיתים שבילים ולעיתים צירי טנקים או צירי תנועה שקועים בערוצים רדודים. באופן כללי צירים די ברורים, כשהאזורים הפחות ברורים היו מסומנים על ידי המארגנים (אם כי במשך האירוע כמה מהסימנים פשוט "הורדו" על ידי רכבים תועים או טועים). אופי קרקע כזה, וההיכרות המוקדמת עם המסלול אפשרו מהירויות גבוהות למדי – מה שכאמור הביא את המעזים לקפיצות מרהיבות (וכמה מתלבטים ל-"טראחות" לא פחות מרהיבות...)
נועם תכנן (והצליח) להפיק את האירוע כחגיגת הנאה מוטורית. קטגוריות האופנועים, טרקטורונים והרכבים הופרדו לשלושה מקצים כפולים נפרדים. הדבר אמנם האריך את האירוע (שנמשך זמן רב, ואף קצת יותר מדי), אבל הציב סטנדרטים חדשים מבחינת בטיחות על המסלול. וטוב שכך – המסלול המאובק והחולי הקשה מאוד על עקיפות של הרכבים הגדולים, גם מבחינת הרוחב הפיזי וגם מבחינת תנאי ראות נאותים. מצד שני, אופי הקרקע איפשר לצופים להתפרש יחסית בנוחות לאורך כמה קטעים מן המסלול, אם ברגל ליד כמה תלוליות אכזריות במיוחד ואם ברכב לאורך צירים שקועים שנתנו נקודת מבט ייחודית על הרכבים המשתתפים.
ואכן, ההיענות היתה רבה ועשרות צוותים התייצבו לדגל (השחמט). במיוחד הפתיעו האופנוענים – בכירי רוכבי האנדורו והמוטוקרוס התאספו ובאו. בלטו שתי הקבוצות הרשמיות של יבואן אופנועי ימאהה ויבואן אופנועי סוזוקי (נוסף על התמיכה הרשמית בטרקטורונים), כל אחת על צמד רוכביה: מדובר ב-"יריבות" מסורתית (אבל כזו שגם כוללת חיבוקים ודאחקות לפני ואחרי), ובפעם הראשונה ראינו את שתי הקבוצות הללו מתייצבות יחד לתחרות ראלי, כשלחלק מהרוכבים זו הפעם הראשונה באירוע כזה.
גם בתחום הרכבים מד-המתח שלנו הצביע על מספרים גבוהים במיוחד. שי שמעוני חזר עם ציפיות גבוהות ופוקוס מאוד ברור על הרכב הצהוב של הלל ורז. קטגוריית T2 חמה תמיד כשיש מספיק מתחרים, והתייצבה בהרכב כמעט מלא. קטגוריית הג'יפים הסטנדרטיים קיבלה זריקת מרץ – לבד מהמאגנום הקבועה של אוטווויק, רון גל חבר (שוב, לאחר הפסקה של כמה שנים) עם ארנון הלחמי (והשניים מקבלים כעת גם חסות רשמית של יבואן "קוני"), והגיעו גם יובל מלמד ומיקי יוחאי תחת חסות יפנאוטו, יבואני סובארו.
ואכן, המסלול המאתגר סיפק את הסחורה, ובגדול.
בקטגוריית T1 שי שמעוני דלק אחרי הלל ורז ואף הדביק אותם כבר בהקפה הראשונה. אולם להגיע עד לרז, ולעקוף אותו – אלו שני סיפורים שונים לגמרי. הקצב הגבוה והמסלול התובעני (והטובעני) נתנו את אותותיהם וכנראה שהבוכנות לא עמדו בעומס – מנוע הפאג'רו הכמעט חדש של שי כשל בהקפה השלישית ובצער רב הוא נאלץ לפרוש ולהשאיר את ההובלה לצוות הצהוב. פרישתו של שי העניקה את המקום השני לצוות של אלון שחף ואיגור זבלודה, שנתקעו בדרך והצליחו להגיע לסוף המסלול ממש עם שריקת הסיום.
גם בקטגוריית T2 ההמולה היתה רבה. 6 צוותים, כולם תחרותיים ועם רצח בעיניים: אלון אסולין ואייל עובדיה מאוטוויק, ניצן שקל עם גדי חן (טלפארמה), גל שחם עם נווטו החדש בן לאוטרבך (מוטורוני / דרך הים), איציק בריל עם חזי בצלאל (רמות / פטרוטק), איציק כרמי ואייל חתואל (כרמי אקספורט) ויפתח שובל עם צחי הרצוג בצוות מוטורוני השני. בהיעדר אתגר ניווטי אמיתי, ובהינתן מסלול באמפים מהיר עם הפתעות פה ושם, היה ברור שתקלות טכניות יכריעו את הכף ומי שינצח יהיה מי שילחץ הכי חזק על הגז – ושיוכל להימנע מתקלות ומליפול למלכודות המכשולים השונים.
איציק בריל זינק ראשון ומיד פתח מבערים. המסלול "תפור" עליו והוא אכן הוביל משך רוב האירוע, אבל המזל הרע המשיך להכות בפא'גרו האדום... בריל מספר שפחות או יותר כל החלקים ברכב כבר הוחלפו מרוב תקלות, אולי למעט המשולשים. אז זהו, שהפעם המשולשים הם אלו כשלו ואחד פשוט נשבר באמצע הנסיעה בסטייג' הרביעי אפילו ללא קפיצה או בור או אירוע מיוחד אחר. ולא רק המשולש שלהם: גם ברכב של ניצן שקל וגדי חן נתגלתה בעייה במשולש קדמי שמנעה מהם לזנק לחלק השני. הפאג'רו של אלון אסולין ואייל עובדיה מצוות אוטוויק סבל אף הוא מתקלה לא צפויה כשהרדיאטור השליך את מימיו והם נאלצו לפרוש. כל אלה הותירו בחוד את גל שחם ובן לאוטרבך, שנתנו נהיגה מהסרטים. למרות שנאלצו לרדת מהשביל כדי לעקוף טרקטורים של בדואים מהאזור ומיד שקעו בחולות העמוקים לצידי המסלול, השניים נכנסו ל- "מוד אטרף", חזרו ועקפו בסטייג' השני את צוות מוטורוני השני של יפתח שובל, את צוות כרמי ועוד ניסו לעבור רכבים מקטגוריות אחרות שעקפו אותם בזמן שהיו תקועים בחול. עם הסיום הם קיבלו בחיוכים רבים את גביע הקטגוריה ומחיאות הכפיים.
גם בקטגוריית הג'יפים הסטנדרטיים היו קרבות קשים. אולם יובל מלמד ומיקי יוחאי פתחו במספר הקפות מהירות והצליחו לעקוף את שאר רכבי הקטגוריה (ואף לא מעט רכבים מקטגוריית המשופרים). לדברי יובל, הוא נהג יחסית לא מהר (מדי), מתוך כוונה קודם כל לסיים. נראה שהזהירות השתלמה ושאצל יובל לאט זה רק "קצת יותר לאט" כיוון שהם הגיעו למקום הראשון על הפודיום כשאחריהם צוות אוטוויק וצוות קוני.
בקטגוריית הבאגים סוף סוף היתה לארז אברמוב עדנה, והוא ניצח את הקטגוריה לאחר נהיגה מהירה וללא תקלות. אחריו הצוות של גלעד מוניקנדם, שי יחיאלי ושילה שפיגל, בעוד ששאר הבאגים פרשו עקב תקלות קלאץ' ואחרות.
בין הפתעות היום היו הטרקטורונים. במקצועיים אמנם ניצח יובל שרון הוותיק, אולם לשם שינוי היה מתחרה חדש שנתן לו פייט רציני, וזאת דווקא מקטגוריית ה- Raid. שי אליהו, בחור בן 16 בלבד שהשתתף תחת חסות קבוצת עופר-אבניר רכב כמו הרוח ואף הצליח לעקוף את יובל בסטייג' השני (!). ברכות, ונקווה לראות אותו משתתף גם באירועים הבאים.
ומה נסגר עם האופנוענים? ובכן, לאחר תחרות צמודה ולא מעט קפיצות מרהיבות (להנאת הצופים), ניצח יוני לוי (אבניר-סוזוקי) שגם הוכרז כ-"אלוף האלופים" באירוע. אחריו הגיע בטיסה בגובה נמוך דן מיה (מטרו-ימאהה) שזה אירוע הראלי הראשון בו הוא משתתף, ושלישי הגיע בן-זוגו של יוני בקבוצת סוזוקי, זיו כרמי.
תוצאות
ג'יפים אב-טיפוס (T1)
1. רז הימן והלל סגל (ליוגב / פוינטר / מיצובישי)
2. אלון שחף ואיגור זבלודה
ג'יפים משופרים (T2)
1. גל שחם ובן לאוטרבך (מוטורוני / דרך הים)
2. יפתח שובל וצחי הרצוג (מוטורוני)
3. אייל חטואל ואיציק כרמי (משק כרמי)
ג'יפים סטנדרטיים (T2-s)
1. יובל מלמד ומיקי יוחאי (סובארו, איתוראן, פז, BFGoodrich )
2. איציק אסולין ואלעד רחמים (אוטווויק)
3. רון גל וארנון הלחמי (קוני)
באגים
1. ארז אברמוב ואיברהים עיסא
2. גלעד מוניקנדם, שי יחיאלי ושילה שפיגל (צמיגי ורד)
טרקטורונים מקצועיים
1. יובל שרון (עופר אבניר / אבנוע / רוטשילד אופנועים / המיבדקה / פארק ניצנים)
2. אלי אוחיון (עופר אבניר)
3. דורון אוחיון
טרקטורונים Raid
1. שי אליהו (עופר אבניר)
2. ליאור הראל
3. גיא ורברג
אופנועים מקצועי
1. יוני לוי (עופר אבניר)
2. דן מאיה (מטרו מוטור)
3. זיו כרמי (עופר אבניר)
אופנועים כללי
1. חאלד זניד
2. חי סגל
3. ליאור שוורץ