על הדלתא החדשה של לנצ'יה
סיפרנו לכם לפני חודש, עם פרטים ראשונים. עכשיו, אחרי החשיפה בז'נבה, אפשר להבין עד כמה המכונית הזו חשובה ללנצ'יה: התצוגה בתערוכה כללה לא פחות מ-5 מכוניות דלתא – ואף לא דגם אחר! השאלה היא האם אכן נפתח כאן פרק חדש בתולדות לנצ'יה, והאם הדלתא תצליח להחיות את ימי הזוהר של המותג הותיק.
אם לשפוט לפי העיצוב, הרי שסימן שאלה מרחף מעל הרנסאנס המיוחל של המותג. יש ללנצ'יה בעיה עם הגריל הקדמי, אשר מקנה לדגמיה מראה של חוטם פולשני ומכוער; כך היה עם התזיס הכושלת, וכך זה גם עם הדלתא. מעבר לכך, הדלתא החדשה היא מוצר-פרימיום מובהק, וככזה קשה לצפות לו הצלחה מסיבית. אנו צופים כי המחירים יהיו קרובים לאלו של ב.מ.וו סדרה 1 ואודי A3, מה שאומר ששבכל מקרה לא מדובר על מוצר המוני – וכי התחרות לא תהיה קלה.
בידיעה הקודמת סיפרנו לכם כבר כי הדלתא משתמשת בפלטפורמה של הפיאט בראבו, אך עם הארכה של בסיס הגלגלים ב-10 ס"מ; בעקבות החשיפה המלאה בז'נבה אנו יכולים להביא פרטים נוספים אודות היצע המנועים, האבזור ומערכות העזר. בשלב ראשון יוצעו שלושה מנועים: ה-T-ג'ט 1.4 ל' טורבו שיוצע בשני הספקים, 120 או 150 כ"ס, וה-1.6 ל' דיזל מולטיג'ט החדש שעליו הוכרז לא מכבר עבור הפיאט בראבו. לאחר מכן יצטרפו עוד שני מנועי דיזל חדשים, 2.0 ל' מולטיג'ט עם 165 כ"ס וה-1.9 ל' מולטיג'ט כפול-מגדשים עם 190 כ"ס מרשימים. לבסוף יושלם ההיצע עם מנוע בנזין טורבו הזרקה-ישירה חדש, Di טורבוג'ט, שמפיק 200 כ"ס מנפח של 1.8 ל'. מערכות העזר כוללות פונקציות מיוחדת הנכללות בבקרת היציבות: LTF, ראשי תיבות של Linearization Torque Feedback, שאמורה לשפר את התחושה בהיגוי בעיקר במהירויות גבוהות (אין לנו מושג איך), או TTC, דהיינו Torque Transfer Control, מערכת המדמה דיפרנציאל ננעל אלקטרוני ותורמת למשיכה ביציאה מפניות. יש גם הגה אקטיבי, DST או Drive Steering Control, המסייע בביצוע תיקונים קטנים במקרה, למשל, של היגוי יתר על משטחים חלקים. רוצים עוד? מה דעתכם על מערכת חניה חצי-אוטומטית, SPS, או מערכת HALF שמשמעותה Haptic Line Feedback שפירושה... ואללה, לא ברור. ההודעה לעיתונות אומרת שתפקידה להתריע כאשר התיבה יוצאת מהילוך. שו? נראה לנו יותר כמו בלבול בתרגום...
אבל כל זה לא יעזור, אנו חוששים, לדלתא החדשה לשחזר את ההיסטוריה. הדלתא המקורית היתה חיה אחרת לגמרי, שהחלה את חייה כמכונית עממית וצנועה והגיעה לגדולה בימי האינטגרלה העליזים. הדלתא רשמה 6 תארי אליפות עולמיים ב-WRC בין השנים 1987 ל-1992. היא יוצרה במשך 15 שנה, מ-1979 עד 1994, ונמכרה ביותר מחצי מיליון יחידות. הדלתא החדשה כנראה לא תמכר בכמויות שכאלו וגם לא תגיע – אנו מהמרים – אל מסלולי הראלי; אנו מצדנו נסתפק בגרסה ספורטיבית שתזכיר לעולם מה היתה לנצ'יה פעם.