כוכב אחד בלבד, ולמעשה פחות. זה מה שקיבל
הטנדר של ניסאן, הנאווארה, עבור הגנה על מבוגרים במבחני NCAP האירופיים (סרטון וידאו של הריסוק הקדמי
כאן). הנאווארה הוא אחד משני הטנדרים הראשונים שבחן הארגון. הטנדר השני, אגב, הוא האיסוזו D-מקס, הטנדר הנמכר ביותר בישראל, שגם הוא לא הבריק וקיבל תוצאה של 2 כוכבים בלבד. אבל את אנשי NCAP הטרידה במיוחד רמת הבטיחות של הנאווארה: לדבריהם, בשל תכנון לקוי, תאונה עם הנאווארה עלולה להיות קטלנית ליושביו. מתברר כי הבעיה העיקרית נעוצה בכריות האוויר של הנאווארה, אשר נפתחו לאט מדי, אך בדו^ח NCAP המתפרסם באתר צוינו בעיות נוספות של התעוותות וקריסה היוצרות רמת סיכון גבוהה לנוסעים במושבים הקדמיים. רמת הסיכון הגבוהה התגלתה במבחן הריסוק הקדמי, בו צבר הנאווארה רק נקודה אחת מתוך ה-16 האפשריות, עם רמת הסיכון הגבוהה ביותר האפשרית (מסומנת באדום באיור משמאל) לראש הנהג, לרגלו השמאלית ולכף רגלו הימנית. אזור החזה הוגדר אף הוא ברמת סיכון גבוהה בשל פגיעה בהגה. בריסוק הצידי דווקא השיג הנאוורה ניקוד מלא של 16 מ-16 (אם כי לא נבחן בריסוק כנגד עמוד, בשל העדר כריות-וילון בציוד התקני). אלא שהציון הירוד בריסוק הקדמי גרם ל-NCAP לא רק להעניק לנאווארה כוכב אחד בלבד, אלא גם לסמן אותו בקו אדום – שמשמעותו פחות או יותר חצי כוכב.
ניסאן פרסמה אתמול הודעה לעיתונות בה היא מודה כי היא מאוכזבת מהתוצאות שהושגה על-ידי הנאווארה, אך באותה נשימה מביעה גם אכזבה על כי NCAP מיהרה לפרסם את התוצאות ולא המתינה לפרסם את תוצאותיה של בדיקה חוזרת אשר תתבצעה לבקשת ניסאן. מתברר כי בעקבות תוצאות הריסוק ובהתייעצות עם NCAP, ביצעה ניסאן כבר בדצמבר עדכון לתוכנת ההפעלה של כריות האוויר אשר יושמה בטנדרים שיוצרו מאז. במקביל הוצאה קריאת שירות לבעלי טנדרים קיימים משנת הדגם הרלבנטית, 2008, כדי לעדכן את התוכנה במכוניותיהם. ניסאן מסרה ל-NCAP טנדר עם התוכנה המשודרגת לבדיקה חוזרת, ולדבריה היא ממתינה בקוצר רוח לפרסום התוצאות החוזרות – ובטוחה כי הפעם ישיג הנאווארה ציון ^תחרותי^. גם בדיווח NCAP על תוצאות הבדיקה של הנאווארה מוזכרת העובדה כי בידיה טנדר בעל התוכנה המעודכנת לבדיקה חוזרת, אשר תתבצע ^בעתיד הקרוב^.
בינתיים גם החליטה ניסאן, שוב בהתייעצות עם NCAP, להרחיב את קריאת השירות ולכלול בה את כל הטנדרים שעלו על הכביש מאז תחילת ייצור הנאווארה ב-2005. בעת כתיבת שורות אלו טרם התקבלה תגובה מיבואני ניסאן בישראל. למיטב הבנתנו, דגמי נאווארה שנמכרו בישראל אמורים לעבור אף הם את עדכון התוכנה.
יש לציין כי תוצאת הריסוק של הנאווארה מאכזבת במיוחד עבור ניסאן, לאחר שבשנה שעברה
השיגה את ציון הריסוק הגבוה ביותר בהיסטוריה של NCAP עם הקשקאי – שקבע 36.83 נקודות מתוך 37 אפשריות.
לדו^ח ניסאן נאווארה באתר NCAP >