כאשר הוצגה ה^חיפושית החדשה^ ב-1998 ציפו רבים למחליפה – או לכל הפחות: ממשיכת הדרך –
לחיפושית המקורית, המכונית המצליחה בהיסטוריה. לאחר שנדמו תופי חגיגות הלידה וההשקה, האבק שקע והרוכשים הפוטנציאליים נאלצו לכתת רגליהם אל הסוכנויות ולשלוף ארנקים – התבררה האמת הבעייתית. במקום מכונית לצעירים, זולה, אמינה, פשוטה ו-חמודה בעיצובה, ציפתה להם גולף מודרנית מחופשת לחיפושית. סמל סטטוס, מכונית ל^יאפים^ שבהחלט לא היתה – ועודנה – זולה במיוחד. אם בפולקסוואגן ניסו להציע את הדבר האמיתי (מה שלא ממש בטוח), מכונית לכל פועל במחיר שווה לכל נפש, הרי שהעניינים השתבשו במקצת; נתוני המכירות היו נאים – ביחס למכונית 'קאלט' אולי, אך לבטח שלא בהשוואה לרב-מכר או להיט לצעירים דלי אמצעים. אם בארה^ב עוד ניתן לקבל את נתוני המכירה של החיפושית החדשה – למרות שבשנה החולפת נרשמה ירידה של 10% במכירות הגרסה הסגורה (המכונה שם 'קופה') ו-20% במכירות הקונברטיבל – הרי שדווקא במולדתה גרמניה היא זכתה (וזוכה) לכתף קרה ואף לקיטונות של רותחין; ^יותר מדי טכנולוגיה, יותר מדי כסף, יותר מדי גולף...^. ^חסר לה המנוע האחורי^, רטנו חלק. ^איפה הפשטות?^ כעסו אחרים ו^מה הקטע? החיפושית החדשה היא כמעט ההיפך המוחלט מזו המקורית^ טענו בצדק רבים. עתה נראה כי בפולקסוואגן החלו להפנים, ככל הנראה בעקבות הבאז האדיר – וההצלחה המיידית – של
הפיאט 500 המחודשת; שם דאגו אנשי הקונצרן החבוט ליצור ממשיכת דרך – לפחות בעיצובה החמוד –
לאגדה ששימשה כהשראה. גם ה-500 החדשה אינה עולה פרוטות, אך העיצוב מוצלח מזה של החיפושית החדשה וקרוב יותר למקור, ולא פחות חשוב – תמחורה אטרקטיבי מספיק (באירופה) בכדי להופכה ללהיט בקרב צעירים, ו
הנתונים מדברים בעד עצמם. לראיה: כיום ה-500 הקטנה מתבררת כאחד הסוסים היותר חזקים שנרתמו להוציא את עגלת פיאט מהבוץ.
בתערוכות פרנקפורט וטוקיו האחרונות עורר פרויקט ה-
UP! של פולקסוואגן עניין רב. מכונית הקונספט הקטנה הציעה את רוב מרכיבי הנוסחה המוכחת של החיפושית המקורית – ממדים קומפקטיים, פשטות מכאנית (יחסית לימינו, כמובן), מכלולים זולים ו...מנוע הממוקם מאחור.
התוכניות המקוריות של פולקסוואגן עם הצגת ה-!UP היו להציע מכונית שתמוקם הרבה יותר נמוך מהחיפושית החדשה, ובעצם בתחתית שרשרת המזון של הקונצרן. הגרסה המוכנה לייצור תוכננה להימכר החל מבעוד כשנתיים ומחירה הבסיסי צפוי היה לנוע סביב ה-6,000 יורו. לאחר שטאטא ההודית חשפה את ה
נאנו, ^מכונית 2,500 הדולר^ שלה, המספרים דרשו חזרה אל שולחן השרטוט. בפולקסוואגן לא מתכוונים, כמובן, להתחרות בטאטה הזולה משמעותית, אך נדרש בהחלט תג מחיר אטרקטיבי כאשר על תכנון חכם ומכלולים מודרניים – בעיקר בטיחותיים – כמובן שגם אסור לוותר. עתה נוסף לתוכניות פולקסוואגן לגבי ה-!UP הסדרתית מרכיב נוסף: אמוציות. ואת זאת מקווים להשיג באמצעות ...עיצוב. השמועות המבוססות עליהם אנו מדווחים כאן מדברות על ^חיפושית חדשה^ – חדשה (...), אמיתית, כזו שתוצע במחיר שווה לכל נפש, עם המראה הנכון ולא פחות חשוב – עם הרעיונות (והביצוע) הנכונים. כבסיס תשמש כאמור פלטפורמת ה-!UP, מה שמבטיח מנוע אחורי – כפי שמנוע צריך להיות ממוקם בחיפושית, ממדים נדיבים ביחס לגודל החיצוני, פשטות מבנית ומכאנית, עמידה בתקני הבטיחות מודרניים וכמובן – עיצוב שלא ניתן לטעות בו. מגזין הרכב הגרמני רב ההשפעה Auto Bild מצטט את ואלטר דה-סילבה, מעצב הבית של פולקסוואגן, אומר ש^ל-!UP ולחיפושית (המקורית, ד.ש) יש הרבה מן המשותף. שתיהן פשוטות, אמינות וחכמות^. בסעיף האחרון תולה דה-סילבה רבות כאשר הוא מצוטט אומר כי ^החוכמה היא להתאים חוכמות מן העבר לימינו אנו. אם הדרישה העיקרית ממכונית קטנה היא הרבה מקום, למשל, אזי מיקום המנוע מאחור כלל אינו בגדר רעיון טיפש^. העיצוב יישען כמובן – כנראה אף ביתר שאת מבחיפושית הנוכחית – על ההשראה הקלאסית והמדובר על 3 גרסאות מרכב, באורכים שונים: 345, 360 ו-375 ס^מ, מה שמרמז על גרסאות 2 דלתות, 4 דלתות ואולי מיקרו-וואן או סטיישן קטנה. מידע פנים שדלף ממטה פולקסוואגן מוסיף עוד קצת פרטים על המיזם העתידי: ^קונספט שכזה מציע וורסטיליות מדהימה^ צוטט בכיר בחברה. ^אפשר יהיה לייצר ממנו כמעט הכל: מכונית חשמלית, 'חיפושית' עם מנוע אחורי ו-2 דלתות, סטיישן או אף באגי...^.
כיחידות הנעה ניתן יהיה לבחור בין כמה אופציות, בהן טווין כל-חדש בנפח 750 סמ^ק בנזין, תלת-בוכנתי בנפח ליטר מוזן דיזל או בנזין, ועד ארבע-צילינדרי בנפח 1.4 ליטר עם 125 כוח-סוס. בכדי להציע את החיפושית העתידית במחיר האטרקטיבי ביותר יוותרו בגרסאות הבסיסיות על לא מעט תוספות נוחות כמו גם על מכלולים מכאניים דוגמת הגה כוח, גיר אוטומטי או – בחלק מהשווקים – אף מכלולי בטיחות כמו כריות אויר לנוסעים או מערכות עזר אלקטרוניות למיניהן.
בינתיים, עד לבוא ה^חיפושית האמיתית^ שוברים אנשי פולקסוואגן את הראש לגבי החיפושית הנוכחית; ברור שעל בסיס הקונספט הקיים לא ניתן להציע ^חיפושית זולה^ חדשה, ולהניח לאייקון שכזה לגווע סתם כך – לא ממש בא בחשבון. הדור הבא צפוי לצאת כבר בשנה הבאה והוא יתבסס שוב על פלטפורמת הגולף (הנוכחית) ויציע שוב מנוע מלפנים והנעה קדמית. בחברה נשקל בכובד ראש ייצור גרסאות רודסטר ('ספידסטר'), סטיישן (מישהו הזכיר
מיני קלאבמן?), מיקרו-וואן ואף טנדר. אם כבר קאלט, אז עד הסוף.