הכתבה פורסמה במגזין אוטו בגיליון 234.
*המחירים המצויינים בכתבה נכונים ליום פרסומה במגזין.
גרסאות ספורטיביות של מכוניות קומפקטיות וקטנות מהוות כבר שלושה עשורים את הלחם והחמאה של חובב הרכב המצוי. מרגע הצגת הסגמנט יכלו גם פשוטי העם, שכיסם לא היה עמוק מספיק לקניית מכונית ספורט, ליהנות מחוויות נהיגה ספורטיבית מבלי לשלם על כך ביום-יום. המחיר הזול (יחסית) והתרחבות ההיצע עם השנים אפשרו לשוק המשומשות-ספורטיביות להתפתח גם בארצנו הקטנה. בשביל לעשות סדר בבלגן מובאות לפניכם הנציגות הפופולריות ביותר בז'אנר. אבל קודם כל - קצת הכוונה כללית.
איך קונים?
מכוניות ספורטיביות עוברות חיים קשים, לכן ההתייחסות אליהן כמשומשות צריכה להיות זהירה ביותר. הוט האצ' משומשת תמצאו, לרוב, בשני מצבים אפשריים: מלוקקת או שחוטה. למזלכם, ברוב המקרים ניתן להבחין בין שני הסוגים עוד לפני הבדיקה במכון (ועשו לעצמכם טובה - אל תוותרו על הבדיקה). גילוי מוקדם של הסימנים להתעללות יכול לחסוך לכם כאב לב גדול וכסף רב.
מכונית במצב רע מאובחנת לרוב על-ידי בעליה. אם הוא מתייחס בביטול לשאלותיכם ודבק בסיסמאות כגון ^הכי יפה בארץ^, אתם כבר יכולים לדעת שמשהו לא בסדר. מצד שני, אם הוא מציג בפניכם ספר טיפולים (או אפילו סתם קבלות) ועובר אתכם על כל פרט ברכב, מצבכם טוב. לא צריך לפחד מכמות תיקונים גבוהה, בתנאי שהעבודה נעשתה היטב. מכונית ספורטיבית עוברת לעיתים התעללות, ונוטה יותר לבעיות ממשפחתית מצויה, אבל כל תיקון שבוצע על ידי הבעלים הקודם הוא טיפול שנחסך מכם. מומלץ לשים לב לשינויים בגווני המרכב ולכיפופים וסימני תיקונים בתחתית הרכב או באזור מכסה המנוע או תא המטען, כל אלו משמעותם תאונה אחת או יותר בעברו של הרכב, ואם מדובר בתאונה קשה אשר פגעה גם בשלדתו (כזו אשר מכוני הבדיקה מציינים כבעלת ^משמעות גבוהה^), מומלץ להימנע מקנייתה אפילו אם מלבד זאת מצבה טוב. מכונית שעברה פגיעה קשה בשלדתה היא פחות בטיחותית, וכשמדובר במכונית ספורטיבית שננהגת חזק, נושא זה מקבל חשיבות מוגברת.
מלבד תאונות נוטים בעלי ההוט האצ'ים לבצע שינויים ושיפורים ברכבם, ולעיתים קרובות מדובר בתוספות קטנות ושינויים קוסמטיים קלים (וגם פילטר פתוח או אגזוז מרעיש נכנסים תחת ההגדרה הזו). במקרים אלו אל תתפתו להוסיף כספים רבים מעל למחירון, שכן משמעותם נמוכה מבחינת סחירות. מצד שני, כאשר אתם נתקלים באקזמפלר משופר למשעי, צפו לשלם מחיר גבוה משמעותית ממחיר המחירון. אין צורך לפחד ממכוניות משופרות באופן קליל, שכן ברוב המקרים השינויים הם הפיכים ואינם כרוכים בהוצאה כספית גדולה. אין צורך לפחד גם ממכונית שעברה בעלים רבים, במיוחד אם הבעלים הנוכחי החזיק בה זמן רב.
נקודה אחרונה לפני שממשיכים היא המחיר. המחירים המובאים בהמשך מהווים הערכות בלבד. בשוק קטן כשלנו מחירי אקזמפלרים שונים יכולים להיות רחוקים באופן משמעותי זה מזה ומהערכות המחירון. הסחירות מושפעת כאן מגורמים רבים, ואל לכם לפסול מכונית אם היא נסחרת במחירי שוק גבוהים יותר, שכן היקפו המצומצם של שוק הספורטיביות לא מאפשר ליוצרי המחירונים לנהל מעקב מדויק אחר ההיצע והביקוש.
ולהיצע...
בסקירה זו מוצגות ספורטיביות חדשות יחסית, ללא התייחסות (כמעט) למכוניות בנות 15 שנה ויותר. לא תמצאו כאן מידע על גולף GTI מהדורות הראשונים או על פיז'ו 205 GTI. יש כל כך מעט אקזמפלרים והם כה מושפעים מהבעלות עד כי אין טעם. סקירה זו מתמקדת בספורטיביות מודרניות, אשר יצאו לאוויר העולם לכל המוקדם בשנות התשעים, אך עדיין לא כל ההיצע בשוק מופיע כאן - גם מפאת חוסר מקום וגם מפאת רלוונטיות פחותה.
אופל אסטרה GSI
שני הדורות של האסטרה GSI הגיעו ארצה, עם רווח בן יותר מחמש שנים ביניהם. ה- GSI מהדור ראשון הייתה אחת מהקומפקטיות החמות המהירות ביותר באותה תקופה, ונהנתה גם מאבזור טוב ועיצוב קרבי. חסרונה הגדול היה בחדוות הנהיגה - היא סבלה מהיגוי ברמה נמוכה ומתלים קשיחים שמיוחד שלא תרמו ליציבות המרכב על כבישים משובשים. הדור השני של ה- GSI היה כבר מרוכך יותר, עם מנוע גמיש מאוד ומראה משפחתי. ההיגוי השתפר וכן התנהגות הכביש, אך הייעוד השתנה - פחות האצ'בק חמה יותר משפחתית מהירה. הוכחה לכך היא בקרת המשיכה, שניתוקה התאפשר בדור הראשון, אך לא בדור השני.
היסטוריה: הדור הראשון של ה- GSI נמכר כאן בין 92' ל-95' עם מנוע 2.0 ל' בעל 150 כ^ס ותיבה ידנית. המרכב היה בן 3 דלתות בלבד. הדור השני הגיע רק ב-01' ונמכר עם תיבה ידנית ואוטומטית. המנוע צמח ל-2.2 ל' 147 כ^ס והמרכב הוצע ב-3 או 5 דלתות.
עלויות: בשל מיעוט יחידות ומידע על הדגם החדש, הסקירה מתמקדת בדור הראשון בלבד, שגם במקרה שלו אין הרבה מידע. מה שכן ידוע הוא שהמנוע אמין ביותר אך חיוני לדאוג להחלפת רצועת התזמון כל 60,000 ק^מ בלבד. בתחילה היה מרווח הטיפול בטיימינג 120,000 ק^מ, אך מספר לא מבוטל של ראשי מנוע שנהרסו בעקבות התפרקות גלגלות הרצועה הובילו להקדמת הטיפול. בנוסף, נוטה חיישן גל הזיזים להתקלקל ולגרור הדלקת נורת אזהרה בלוח השעונים. תושבות המנוע רגישות להתעללות וריפוד הגג והמושבים נוטה להתבלות עם השנים. המחירון נע בין 15,000 ל-27,000 ש''ח* ומחירי הביטוח ממוצעים.
אלפא רומיאו 145 ו-146
כראוי למותג האיטלקי הידוע, מציעה ה-145 (ואחותה מחומשת הדלתות, ה-146) מראה ספורטיבי והרבה פלפל. היא נהנית ממנועים משובחים, היגוי מהיר והתנהגות מהנה. לחובתה תנוחת נהיגה גבוהה מדי ותא נוסעים מיושן. מעט מאוד אקזמפלרים נותרו על כבישי ישראל, ובכל זאת, לא רק אלפיסטים מושבעים יהנו ממנה.
היסטוריה: בשנת 95' הגיעו שני הדגמים (הזהים בבסיסם) עם מנוע הבסיסי: 1.6 ל' 103 כ^ס. לצערנו, הוא גם הנמכר ביותר מדגמים אלו בארץ. מנוע ה-1.7 ל' החזק יותר מספק 129 כ^ס והגיע גם הוא באותה שנה כשהוא משודך ל-145 משולשת הדלתות בלבד. ב-96' הצטרפה להיצע גרסת ה-2.0 ל' לשני הדגמים, לה מנוע ^טווין-ספארק^ ו-150 כ^ס, שהיא הנדירה בהיצע. בסוף 97' הופסק הייבוא.
עלויות: המנועים אמינים יחסית, אך דורשים טיפול צמוד והשגחה, בעיקר מבעיות התחממות. מערכת הקירור חלשה מדי ולעיתים יש צורך בהחלפת החיישן המפעיל את המאווררים בכזה הפועל בטמפרטורה נמוכה יותר. מומלץ להשתמש גם בנוזל קירור ייעודי למניעת קורוזיה בראש המנוע. רעשי שסתומים הם דבר נפוץ אך לא מהותי. רצועת התזמון דורשת החלפה מוקדמת יחסית, כל 50,000 ק^מ, ומומלץ להקפיד שכן קריעתה תגרור שיפוץ ראש. בחישני המנוע עלולים להיווצר קצרים הגורמים בין השאר להיתקעות המנוע ב-2000 סל^ד ובלימת ההאצה. החלפת המכלול הפגום, לרוב חיישן המצערת או חיישן הלמבדה, תפתור את הבעיה.
נקודת הפיצול של צמת החשמל היוצאת מהמצבר מפתחת קורוזיה וגורמת לכיבוי כל המערכות החשמליות ברכב. המצתים יקרים מאוד בכל הדגמים אך מחזיקים כ-100,000 ק^מ. איכות ההרכבה בתא הנוסעים איננה גבוהה ויש רעשים רבים בזמן נסיעה. מתגים ונורות עלולים לשבוק חיים או לפעול באופן קבוע בעקבות קצר או בעיית מגעים. ריפוד הגג והדלתות מאבד מאיכותו עם השנים ודורש טיפול. בעיות חלודה כמעט אין, מלבד הדוד האחורי שעלול לדרוש החלפה בעקבות החלדה.
הפרונט עלול לצאת מכיוון וידית ההילוכים עלולה לפתח חופשים בשימוש אגרסיבי, הגורר גם היחלשות מהירה של בולמי הזעזועים וכן של רפידות הבלם. הרפידות עצמן דורשות החלפה תכופה, לעיתים כל 10,000 ק^מ. המחירון נע בין 15,000 ל-35,000 ₪* והסחירות טובה לדגמים שמורים בשל נדירותם. עלויות הביטוח זולות.
פיאט פונטו טורבו ו- HGT
שני דגמים שונים בתכלית של הפונטו נסקרים כאן. הראשון הוא דגם הטורבו מהדור הראשון של הפונטו, שהיה מהמהירים ביותר בתקופתו אך לא ריגש בפיתולים. השני הוא דגם ה- HGT (ואבארט) מהדור הנוכחי (לפני מתיחת הפנים) בעל המנוע האטמוספרי, שהיה פחות מהיר אך בעל התנהגות כביש עדיפה משמעותית. זה עדיין לא ברמה של הטובות מצרפת, בעיקר בגלל היגוי מנותק ומתלים קופצניים, אך היא עדיין מספקת לא מעט קורת רוח בכבישים מפותלים. בנוסף, ולמרות שהיצרן לא טען על שינוי כלשהו, דגמי 02' (ואילך) עברו שינויים במתלים ששיפרו את התנהגותם ביחס לדגמי 01'.
היסטוריה: בין השנים 95' ו-97' נמכרה כאן הפונטו טורבו, לה מנוע 1.4 ל' ו-133 כ^ס. החל מ-01' נמכרה ה- HGT, השייכת לדור החדש של הפונטו (ספייס), לה מנוע 1.8 ל' 16 ו-130 כ^ס. בשנת 03' הגיעה גרסת האבארט שעיקרה שינויים קוסמטיים.
עלויות: דגם הטורבו של הפונטו מציג במפתיע אמינות טובה מהצפוי (וממה שהשמועות מספרות). מנוע הטורבו מאריך חיים בשימוש נכון, ובמידה ויטופל בידי בעל מקצוע מבין ויעשה בו שימוש בשמן איכותי. המגדש דורש הקפדה על סגנון נהיגה רגוע לאחר הנעה ולפני כיבוי, בכדי לשמור עליו לאורך זמן. ורצוי לעשות כן, כי במידה ויתקלקל, עלות מגדש חדש מאמירה ל-10,000 ש''ח*, אם כי ניתן להזמין מגדש משופר מחו^ל בעלות מעט נמוכה יותר. צינורות הגדישה של הטורבו רגישים אף הם ועלות החלפת אחד (מתוך ארבעה) היא כ-200 ש^ח*. שסתום פריקת הלחץ נוטה לפתח בלאי ועלותו כ-300 ש^ח*.
דגם ה- HGT סובל מבעיות התחממות ואם לא תופסים את זה בזמן המשמעות היא שיפוץ ראש מנוע או אפילו בוכנות מטוגנות. הגיר רגיש להתעללות ורבים המקרים בהם הסינכרונים דורשים שיפוץ לא זול. חלקי הפלסטיק בתא הנוסעים אינם איכותיים וסובלים גם מקשיחות המתלים - הם נוטים להרעיש ולעיתים אף להישבר. צריכת הדלק של דגם הטורבו גבוהה תחת לחץ, ואילו ה- HGT חסכונית יותר.
מחירון ה- GT טורבו נע בין כ-20,000 ל-35,000 ש^ח*, ומחירון ה- HGT נע בין 60,000 ל-100,000 ש^ח*. מחירי הביטוח זולים יחסית.
PSA - סיטרואן ופיז'ו
לדגמי סיטרואן ופיז'ו יש דגשים ספציפיים המקיפים את כל הדגמים הספורטיביים ולכן ניתנת כאן התייחסות נפרדת. הדגשים מופנים בעיקר לדגמי ה/-106סקסו וה-306 / ZX: מכוניות שטופלו באהבה ולא ננהגו בחוסר תשומת לב ואחריות יציגו אמינות טובה למדי, אך לא נדירים רכבי ^לימון^ שמתקלקלים באופן תדיר. המנועים רגישים לטיפול ודורשים שימוש בשמן המומלץ על ידי היצרן ובמי קירור מקוריים. מנוע שלא טופל היטב יפתח קורוזיה ואיכול הראש מבפנים, מה שיצריך שיפוץ יקר. מנועי ה-8 שסתומים פשוטים וקלים יותר לטיפול. תיקון במנועי ה- 16V עלול לעלות פי שניים ויותר בעת תקלה. רוב המנועים נוטים לאכול מעט שמן לאחר יותר מ-100 אלף ק^מ בעקבות התייבשות גומיות השסתומים, מה שידרוש בסופו של דבר פתיחת הראש והחלפת אטם וגומיות בעלות של 1000 שקלים ומעלה (תלוי בסוג המנוע). מצמדים מקוריים של חברת Valeo אינם יקרים במיוחד (כ-800-1200 ש''ח * ברוב הדגמים). לעיתים תידרש גם החלפת כבל קלאץ' בעלות של מאות בודדות. רדיאטור החימום הפנימי בכל הדגמים נוטה לשבוק חיים והחלפתו דורשת פירוק הדשבורד. עלות הפירוק וההרכבה הגבוהה (מעל 1000 ש^ח*) גורמת לרבים לבטל את החימום במכוניתם באמצעות מעקף למערכת החימום. תושבות המנוע מתבלות מהר בעקבות עומס רב עליהן, והחלפתן יכולה להגיע למאות שקלים לאחת. חלקי הפרונט יסבלו מעומס גם הם וכלי רכב שעובדים קשה יחליפו משולשים (כ-500 ש''ח*), תפוחי הגה (כ-100 שקלים*) וציריות (בין 500 ל-1000 ש''ח לשיפוץ) בתדירות גבוהה יחסית. גלגלת (פולי) רצועת האביזרים עלולה לדרוש החלפה בעלות של כ-600 שקלים. מנוע הצעדים האחראי על ויסות סל^ד הסרק נוטה להיפגע מאדי שמן וקורוזיה וגורם לבעיות ייצוב סרק ולסתימות שמשמעותן עשויות להגיע עד כיבוי הרכב בעת נסיעה. עלות מנוע הצעדים יקרה למדי, כ-1000 שקלים לחדש ומחצית מכך למשומש. לעיתים מספיק רק לנקותו. ידית האיתות מתלכלכת מבפנים ומתחילה לתקתק. לעיתים מספיק גם כאן רק ניקוי, אך לפעמים יש צורך להחליפה (כ-300 ש''ח). מכוניות בצבעים כסוף, ירוק וכחול נוטות לסבול קשה יותר מפגעי מזג האוויר ולאבד מאיכויות הצבע עם השנים.
סיטרואן ZX וולקן ו- 16V
ה- ZX מתבססת על אותה רצפה של ה-306, אך בעזרת כיול אחר היא מצליחה לייצר חווית נהיגה שונה, ולטענת רבים - מהנה לא פחות. הוולקן משלבת אופי משפחתי עם יכולות ספורטיביות, בעוד ה- 16V מציעה יותר כוח, כיול מוקשח, הגה קצר וחווית נהיגה הדוקה ומערבת יותר. לרוכשים החדשים נמליץ להגביר את קצב הנהיגה במתינות בשל אופיו המטעה והעצבני משהו של ההיגוי האחורי הפסיבי.
היסטוריה: הוולקן הגיעה לארץ יחד עם שאר דגמי ה- ZX בשנת 92'. מנוע 1.9 ל' סיפק 130 כ^ס ושודך לתיבה ידנית בתחילה, שהוחלפה בתיבה אוטומטית ב-93'-94'. במקום הגרסה הידנית הוצעה גרסת 2.0 ל' חלשה יותר (123 כ^ס) ב-93' שקיבלה ב-95' תיבה אוטומטית אף היא. ב-95' עברה ה- ZX מתיחת פנים והוולקן המשיכה להימכר עד שנת 96' בגרסאות 3 ו-5 דלתות. חובבי ההארד-קור קיבלו ב-94' ו-95' את ה- 16V בעלת 152 כ^ס, מרכב 3 דלתות וגיר ידני בלבד.
עלויות: מלבד הדגשים הכלליים המצוינים מעלה, מנוע ה-1.9 ל' רגיש מאוד להזנחה ונוטה לפתח סדקים בבלוק האלומיניום, שגורמים בסופו של דבר להחלפתו בעלות גבוהה (יותר מ-6000 ש^ח). צמת החשמל מתוכננת רע ואינה שורדת את השנים: מים הנוזלים עליה ממערכת הקירור גורמים לקורוזיה בחיבורים ולזיופי מנוע. חיישן סיבובי המנוע רגיש במיוחד לנזק בעקבות כך (עלות החלפת צמה כ-1000 ש''ח), ולעיתים קשה לאבחן חיישנים משובשים בעקבות מערכת מחשב מיושנת.
מנוע ה-2.0 ל' אמין יותר אך דורש גם הוא טיפול מסור (על מנוע ה- 16V, ראו ב-306). יש לשים לב במיוחד לנזילות שמן ממחזירי השמן במנוע. הסרן האחורי מפתח חופשים ואכילת מסבים. החלפתם בזמן בכמה מאות שקלים תחסוך שיפוץ סרן בכמה אלפים. משאבת הדלק נוטה לשבוק חיים ועלות החלפתה לחדשה (לא מקורית) עומדת על כ-600 שקלים. מערכת המזגן עלולה להיות רגישה גם היא, במיוחד לנזילות. יש לבדוק שצינורות המזגן וכן צינורות המים לקירור תקינים. צינורות החימום עלולים לסבול מתלאות השנים ועלותם כ-400 ש''ח.
נזילות שמן מההגה משמעותן טיפול לבולם ההידראולי ולעיתים גם למסרק, בעלות של בין 600 ל-1400 ש''ח. תושבות המנוע נקרעות בתדירות גבוהה עקב עומס יתר. בנוסף, בעיות חיווט גורמות לכשל במאווררי הרדיאטור בעקבות נתקים הנובעים מקורוזיה במחברי החוטים. עלות תיקון היא מאות בודדות לטיפול במערכת החשמל. מחירי המחירון נעים בין 10,000 ל-20,000 ש^ח* ומכוניות במצב טוב תימכרנה במחירים גבוהים יותר. עלויות הביטוח זולות מאוד.
פיז'ו 306
עם יציאת ה-306 הספורטיבית לאוויר העולם, קשרו לה כתבי הרכב כתרים רבים בתחום ההנאה מנהיגה. גם כיום היא מתבלטת לטובה בתחום זה, אפילו מול מתחרות מודרניות. ה-306 מציעה שילוב נפלא של יכולת שלדה גבוהה, כיול מתלים משובח והיגוי נהדר, כמעט ללא מתחרים.
היסטוריה: ה-306 הוצגה לעולם ב-93' ודגמיה הספורטיביים נעים על כבישי ארצנו כבר מ-94' (חלקם הגיעו בייבוא אישי). בשנים 94'-95' הגיעו דגמי ה- XSI (2.0 ל' 123 כ^ס) וה- S16 (152 כ^ס), בגרסאות 3 ו-5 דלתות. בשנת 96' המשיכה רק ה- XSI ובשנת 97', עם מתיחת הפנים שעברה ה-306, הופיעה ה- GTI, לה ששה הילוכים ו-167 כ^ס. ה- XSI מצידה קיבלה תוספת כוח ל-135 כ^ס.
עלויות: מלבד הדגשים הכלליים המצוינים מעלה, יש להרחיב בנושא מנועי ה-16V המופיעים גם כאן וגם ב- ZX הספורטיבית ביותר: מנוע ה- 16V המוקדם (של ה- S16) הוא מנוע מורכב למדי, לו סעפת יניקה משתנה ופרפר מצערת נפרד לכל צילינדר. הדיאפרגמות של סעפת היניקה מתבלות ועלותן כ-350 ש''ח. מערכת ההצתה רגישה ומפתחת זיופים במנוע. עלות סלילי הצתה מגיעה ל-1000 ש^ח.
מנוע ה- GTI-6 פחות מסובך לטיפול. חיישן טמפרטורת מנוע מווסת את פעולת המאווררים ואת תערובת הדלק ונוטה להתקלקל, מה שגורם להתחממות ופעולה לא סדירה. עלות החלפת המחבר שלו היא כ-200 ש^ח ואם החיישן דורש החלפה גם הוא המחיר מטפס לכ-500 ש^ח. נזילות שמן מבתי גלי הזיזים וממחזיקי השמן יכולות לעלות עד כ-800 ש^ח לתיקון. סל^ד גבוה מדי לאורך זמן (או העלאת מיקום מנתק ההצתה באמצעות צ'יפ) עלול לפגוע בשסתומים ולגרור שיפוץ ראש יקר. ^מחזיקי^ המנוע המחוברים לתושבות עלולים להישבר גם כן. המחירים נעים בין 20,000 ש^ח* ל- XSI מוקדמת ועד כ-75,000 ש^ח * ל- GTI מאוחרת. עלויות הביטוח זולות.
פיז'ו 106 וסיטרואן סקסו
ה-106 ואחותה הכמעט-זהה, הסקסו, זכו לשבחים רבים על התנהגות הכביש התזזיתית, ההיגוי המתקשר ויכולת הכיוון באמצעות הדוושות לנהגים המנוסים. במיוחד הרשימה גרסת הראלי של ה-106, שהייתה קלה וזריזה תודות לאבזור מינימלי, וכן גרסאות ה- GTI/VTS בעלות המנוע החזק בהיצע.
היסטוריה: ה-106 נמכרה כאן החל משנת 93' בגרסת XSI שסיפקה כ-95 כ^ס ממנוע 1.4 ל'. בשנת 95' הוחלף המנוע ב-1.6 ל' 105 כ^ס. כמו כן הגיעה במקביל גרסת הראלי הספרטנית בעלת מנוע 1.3 ל' שסיפק 100 כ^ס. בשנת 97' עברה ה-106 מתיחת פנים מקיפה ושדרוג לגרסאות הספורטיביות. הראלי קיבלה מנוע 1.6 ל' שסיפק 103 כ^ס וזכתה לאבזור רב יותר. ה- XSI הפכה ל- S16 (וב-98' ל- GTI) וקיבלה מנוע 1.6 ל' 120
כ^ס. מבית סיטרואן הגיעו שתי הגרסאות הספורטיביות של הסקסו - VTR (1.6 ל' 90 כ^ס) ו- VTS (1.6 ל' 120 כ^ס) בשנים 97'-98', אך יחידות מעטות מאוד נמכרו מכל אחת מהן.
עלויות: מלבד הדגשים הכלליים לדגמי PSA, ניתן להגיד באופן כללי כי הדור השני של ה-106 אמין משמעותית מהדור הראשון, ואף מתוכנן טוב יותר לגישה ולטיפול. דגמי הסקסו דומים באיכותם לאלו של ה-106 דור שני. מנועי ה-8 שס' קלים וזולים לטיפול. הם סובלים בעיקר מנזילות שמן מתחת לראש המנוע ועל הרצועות, מה שדורש בסופו של דבר פירוק והחלפה של האטם. מנוע ה-16 שס' מורכב הרבה יותר ותיקוני ראש-מנוע יקרים בו משמעותית. מוטות החיבור לתיבת ההילוכים (שטאנגות) רגישים ולעיתים נדרשת החלפה של חלקם בעלות של כ-100 ש^ח ויותר. משלב הילוכים שנהרס עקב התעללות יעלה כ-700 ש^ח. גומיות מסרק הגה מתבלות ועלותן כ-300 ש''ח ועם השנים מתפתחים חופשים בזרועות ההגה שעלותם גבוהה משמעותית. מכוניות מסוימות סובלות מבעיות התחממות הנובעות מהמאווררים ומערכת החשמל שלהם. טיפול למערכת הפיקוד יעלה כ-300 ש^ח. עלות מאוורר כ-1000 ש^ח. צנרת המזגן, גם בדגמים בהם הוא מקורי וגם באלו בהם הוא בהרכבה מקומית, רגישה לדליפות. לעיתים מספיק מילוי גז במזגן מדי מספר חודשים, אך לעיתים נדרש טיפול מקיף למערכת בעלות גבוהה. מזגן לא מקורי סובל מעוצמת אוויר חלשה ויעילות קירור נמוכה. מנוע תריס מיחזור-אוויר (סירקולציה) מתקלקל ועלותו כ-700 ש''ח.
בעיות פלסטיקה: מכסה תא הכפפות שביר ב-106. מראות הצד רגישות למכות. פלסטיקה חיצונית מאוד שבירה ואיננה מהודקת היטב. מחירי הראלי נעים בין 12,000 ל-25,000 ₪*. ה- GTI מגיעה עד למעלה מ-40,000 ₪*. מחירוני הסקסו הספורטיביות נמוכים משמעותית מאלו של ה-106 למרות הדמיון ביניהן. שני הדגמים נמכרים מעל למחירון ברוב המקרים. מחירי הביטוח זולים מאוד.
פיז'ו 206 GTI
המחליפה של ה-205 הציגה גם דגם ספורטיבי אשר היה פחות מכוון מטרה, אך עדיין היווה אחד ממובילי הקטגוריה. הפעם פנתה החבילה לא רק לחובבי הספורט: ה-206 היא מכונית נאה מאוד וגרסת ה- GTI כללה גם אבזור רב כסטנדרט.
היסטוריה: ה-206 GTI הגיעה לארץ כמודל 00' עם מנוע 2.0 ל' 137 כ^ס ותיבה ידנית בלבד. בסוף 01' הגיעה מתיחת הפנים הראשונה ל-206, בה שונתה בעיקר מערכת החשמל (למולטיפלקס) וכן תוספות זניחות אחרות. ממודל 04' נעשתה מתיחת פנים עיצובית ובה שינויים לפנסים ולפגושים, שיפור באיכות החומרים ותוספות לאבזור הסטנדרטי.
עלויות: נכון להיום מציגה ה-206 אמינות טובה למדי, עם מספר מועט של בעיות חוזרות, ביניהן ניתן למצוא זיופים מסלילי ההצתה (כ-1000 ש^ח*), רעידות מאזור תושבת המנוע העליונה (400 ש''ח החלפה), גלגלת (פולי) מנוע המחלידה (כ-700 ש^ח) ומחווני חום וסל^ד מנוע שמתקלקלים (כ-600 ש''ח לאחד). מערכת המולטיפלקס איננה בעייתית בדגם זה והמנוע עצמו לא מציג בעיות אמינות מיוחדות. המחירים נעים בין 70,000 לכ-140,000 ש^ח*, עלויות הביטוח זולות.
סיאט איביזה GTI וטורבו
שני דגמים עיקריים בהיצע הספורטיבי של האיביזה נסקרים כאן. הראשון הוא ה- GTI משנים 98'-00', לה מנוע אטמוספרי חזק, הופעה מוחצנת (במיוחד בגרסת הקופרה) והתנהגות כביש מהנה למדי. בדור הבא, שנמכר בשנים 01'-02', קיבלה האיביזה מנוע טורבו ואיכות הייצור שופרה. עם זאת, נפגעה התנהגות הכביש וההיגוי פחות הצטיין אף הוא.
הגרסה הקודמת של ה- GTI, שהגיעה מ-94' (115 כ^ס), אינה מסוקרת בכתבה זו בשל מיעוט אקזמפלרים.
היסטוריה: כאמור, בשנים 98'-00' נמכרה ה-GTI עם מנוע 2.0 ל' 150 כ^ס. ב-98' הוצעה גם גרסת הקופרה המוחצנת. הדור הבא (01-02') עזב את תג ה- GTI לטובת תג 20VT שמשמעותו מנוע 1.8 ל' 20 שס' ומגדש טורבו, שמציב את ההספק על 156 כ^ס.
עלויות: ה- GTI וה- 20VT מציגות שתיהן אמינות מכנית טובה. מנוע הטורבו אמין ביותר אם דואגים לטיפול הולם ולא מאמצים את המנוע לאחר הנעת בוקר ונותנים לו זמן מנוחה בסרק לפני כיבוי. קיימת כאן בעיית החלונות הנופלים הידועה של הקונצרן, שעלות הטיפול בה יכולה להגיע למאות עד אלפי שקלים. מערכת החשמל רגישה במיוחד בדגם הטורבו: הפיוז של המאוורר נוטה להישרף ולעיתים אף לגרום להמסת קופסת הפיוזים. חיישן האוויר מתקלקל (בעיקר בשימוש עם פילטר פתוח) וגורם לקשיי הנעה בבקרים ולירידה בביצועים בגלל בעיות ביחס של תערובת האוויר והדלק במנוע. עלות החלפתו כ-700 ש''ח. סליל הצתה פגום יגרום למחסור בהצתה לצילינדר, לרעשים ולירידה בביצועים. עלות החלפת סליל כ-900 ש''ח. כבלי כריות האוויר בצידי המושבים נוטים להיפגע בעת הזזה אגרסיבית של המושבים, וגורמים להדלקת נורת אזהרה, שניתן לכבותה עם חיזוק הכבלים ואיפוס המחשב במוסך. ^יוניט^ האורות האחוריים נוטה לשבוק חיים ועלותו נמוכה. נורת ^בדוק מנוע^ נדלקת ללא סיבה נראית לעין ולעיתים קשה למצוא את מקור הבעיה. איפוס המחשב לא תמיד יעיל שכן אי טיפול בבעיה יגרור הדלקת הנורה שוב וחוזר חלילה. הצמיגים המקוריים יקרים מאוד אך מומלץ לא לוותר עליהם (או על מקבילים איכותיים). המחירון של ה- GTI נע בין 35,000 ל-60,000 ש^ח* וזה של ה- 20VT נע בין 60,000 ל-70,000 ש^ח* לערך. עלויות הביטוח מעט גבוהות לנהגים צעירים.
רבות המכוניות המשופרות במידה זו או אחרת והן נסחרות לרוב במחירים גבוהים במעט ממחירי המחירון. יש לשים לב שמכונית משופרת מאוד תגרור לרוב בלאי גדול של שאר מרכיבי ההנעה (תיבת הילוכים, מתלים וכולי).
פולקסווגן פולו 16V ו- GTI
הדור הקודם של הפולו קיבל ב-97' גרסה חמה עם מנוע 16V וביצועים טובים ביחס לנפח. האבזור ואיכות הייצור היו גבוהים כמצופה אך התנהגות הכביש וההיגוי אכזבו. בשנת 00', עם מתיחת הפנים המקיפה שעבר הדגם, נדחקה ה- 16V לאחור בעקבות הגעתה של גרסת ה- GTI החזקה. את התנהגות הכביש וההיגוי היה קשה לשפר, אך המנוע היה חזק משמעותית והאבזור זכה לשדרוג מרשים.
היסטוריה: בשנת 97' הוצעה ה- 16V עם מנוע 1.4 ל'. ההספק עמד על 100 כ^ס והיא נמכרה בתצורה זו עד שנת 00'. בשנה זו הבליחה ה- GTI (1.6 ל' 125 כ^ס) לשנה אחת בלבד.
עלויות: טיפולים שגרתיים אינם יקרים במיוחד, בניגוד למה שנהוג לחשוב, והמכונית מציגה אמינות מכנית טובה. אחת הבעיות המרכזיות היא גיר רגיש להתעללות, אשר עלות החלפתו יכולה להגיע עד 4000 ש''ח. קלאץ' מקורי איננו זול אף הוא. החלונות נופלים גם בדגם זה של פולקסווגן ועלות התיקון מגיעה למאות שקלים. דגם ה- GTI נדיר וכן נדירים המוסכים המכירים אותו, עלויות חלקים מסוימים בו גבוהות יותר מבגרסאות הפולו הרגילות. המחירון נע מ-30,000 ש^ח* ל- 16V מוקדמת ועד כ-60,000 ש^ח* ל- GTI. עלויות הביטוח זולות.
פולקסווגן גולף VR6
עם הגעתה של ה-VR6 לכבישי ישראל נבנה סביבה הייפ גדול שנראה מעט מוגזם כיום. במבט לאחור, התשבחות אותן קיבלה הגרסה החזקה ביותר של הגולף באותה עת (בארץ) (גם מצד מגזין אוטו), נראות מעט מוגזמות. היא נהנית אמנם ממנוע חזק ביותר ואבזור רב, אך חובב ההגה ימצא אותה רכה מדי, בעלת עודף תת היגוי והגה מנותק. עם זאת, קשה למצוא בשנתונים (ובמחירים) הללו מכונית שתספק יכולת גמיעת מרחקים נינוחה ומנוע כה גמיש ורב-און.
היסטוריה: בשנת 94' הגיעה ארצה ה- VR6 עם תיבה ידנית ואוטומטית. המנוע היה 2.8 ל' בתצורת V6 צרת זווית והוא לא השתנה לכל אורך חיי הדגם. לקראת סוף הייצור נוספו ל- VR6 מספר שינויים קוסמטיים ופרטי אבזור.
עלויות: מנוע ה- V6 צר הזווית (15 מעלות בלבד) יוצר כ-50% יותר חום ממנוע סטנדרטי, לכן דרושה תחזוקה צמודה למערכת הקירור, הרגישה במיוחד בחיבורי הצינורות שנוטים לפתח קורוזיה. באופן כללי, מחירי הטיפולים והתיקונים של מנוע זה יקרים למדי. מערכת החשמל רגישה במיוחד כאשר חוטי ההצתה נוטים לשבוק חיים, בדגמים הראשונים בעיקר. חיישן האוויר מתלכלך במיוחד בשימוש בפילטר פתוח ודורש ניקוי או החלפה בכמה מאות שקלים. ממסר משאבת הדלק רגיש והחלפתו איננה יקרה, אך אם מתקלקלת המשאבה העלות קופצת לאלפי שקלים. תושבות הגומי של מזרקי הדלק מתייבשות וגורמות לחדירת אוויר למערכת ההזרקה. משמעותן בפועל של כל תקלות אלו הם זיופי מנוע, מחסור בכוח, צריכת דלק גבוהה ואף כיבוי הרכב בנסיעה. לרוב יקבל הנהג חיווי של תקלה והמידע יישמר במחשב הרכב גם לאחר התיקון, כך שחשוב לאפסו. משאבת הסחרור נוטה להתקלקל ועלותה כ-1000 ש''ח. מערכת החימום הפנימית נוטה לקרוס והחלפתה יקרה ומגיעה לאלפי שקלים (בעבר הועברה בקשת ריקול מצד היצרן לתיקון בנושא).
גם הגולף סובלת מבעיית החלונות הנופלים הנפוצה בפולקסווגן, ועלות התיקון יכולה להגיע ל-1000 ש^ח. תושבות הבולמים מתבלות במהרה ורעשים מכיוון הפרונט בעת מעבר על מהמורות יצביעו על כך. החלפת התושבות כרוכה בכיוון פרונט והעלות הכוללת עלולה לעבור את ה-1000 ש''ח. המחירים נעים בין כ-30,000 ל-60,000 ש^ח*. הביטוח יקר למדי, במיוחד לנהגים צעירים.
רנו קליאו RSI וספורט
הספורטיבית מהדור הראשון של הקליאו, ה- RSI, היוותה אלטרנטיבה מעניינת לצרפתיות מבית PSA. היא נהנתה משלדה, מתלים והיגוי טובים ששודכו למנוע רב מומנט. בחו^ל הייתה גם גרסת וויליאמס בעלת 150 כ^ס שנחשבת לאחת מהקטנות החמות הטובות ביותר אי פעם. הדור השני הנחית את גרסת ה^ספורט^, אשר למרות הגה לא מושלם ותנוחת נהיגה בעייתית הייתה ועודנה הבולטת ביותר בקבוצתה.
היסטוריה: ב-94' נחתה כאן ה- RSI עם מנוע 110 1.8 כ^ס. היא נמכרה כאן עד 97'. הדור הראשון של הקליאו ספורט הגיע ב-01' ולו מנוע 2.0 ל' 172 כ^ס. הדור השני של הקליאו ספורט הוא זה שלאחר מתיחת הפנים של הקליאו B. הוא עבר עדכון קליל של המנוע לשיפור המומנט והמכונית כוילה מעט אחרת ואיבדה קצת מהחדות. כמו כן שופרו חומרי הפנים ורמת האבזור עלתה. שימו לב כי היא נמכרה משנת המודל 02' (ועד 05'), כך שיש גם דור ראשון וגם דור שני משנתון זה.
עלויות: נתחיל ב- RSI רצועת הטיימינג רגישה ואי החלפתה בזמן עלולה לגרור קריעה והרס של השסתומים. שיפוץ ראש במכונית זו יקר ועלול להגיע אף ל-8000 ש^ח. מחשב ההזרקה עלול להתקלקל ועלותו גבוהה (עד 6000 ש^ח). הסימפטומים הם מנוע מזייף, רעידות ואף כיבוי של המנוע בעת נסיעה. אלו גם יכולים להיות סימפטומים של מנוע צעדים מקולקל, והחלפתו תעלה רק כמה מאות שקלים. חיישנים מסוימים נוטים להתקלקל, כדוגמת חיישן למבדה (כ-800 ש^ח) וחיישן חום מנוע (כ-400 ש^ח). המצערת ב- RSI משתמשת בפוטנציומטר העלול לפתח קצר או תקלה אחרת במעגל החשמלי. העלות נעה בין 600 ל-1500 ש^ח כתלות בבעיה ובחלק בו משתמשים (חדש או משומש). יחידת הבקרה של המזגן נוטה להתקלקל ועלותה מעל 1000 ש^ח. מסבי גלגל, תושבות מנוע וכבל מצמד - כולם נוטים להתבלות עם הזמן ובשימוש אגרסיבי. רדיאטור החימום הפנימי נוטה להתקלקל ועלות החלפתו גבוהה עקב צורך בפירוק הדשבורד. הפתרון הזול הוא ביטול של החימום ברכב. גג השמש עדין ביותר ונוטה להתקלקל לאחר שנים, עלות התיקון מגיעה לאלפי שקלים. הפלסטיקים בתא הנוסעים רגישים וכן דיפוני הדלתות והמושבים שנוטים להיקרע עם הזמן.
בקליאו ספורט, חוסר ידע בטיפול מצריך טיפולים במוסך המרכזי, ומומלץ גם לתדלק באוקטן 98.
החלפת רצועת טיימינג ומשאבת מים יקרה מאוד ועלולה להגיע ל-5000 ש^ח. הפלאגים בדגם זה עשויים אירידיום ועלותם קרובה ל-1000 ש^ח לסט. חלקים מגלגלת (פולי) המנוע נוטים להתבלות ועלות התיקון נעה בין מאות בודדות ועד ל-3000 ש^ח, תלוי בחלקים המוחלפים. עלות החלפת המצמד עומדת על כ-3000 ש^ח. תיבת ההילוכים רגישה בעיקר בדור הראשון ושימוש אגרסיבי עלול לשחוק סינכרונים ולדרוש שיפוץ גיר בעלות גבוהה. הציריות רגישות יחסית להתעללות (במיוחד הימנית) ועלות החלפתן גבוהה. תקלה במצערת החשמלית עלולה לגרום לבעיות במחשב, עלות מצערת חדשה כ-2000 ש^ח. בולמי הזעזועים האחוריים שובקים חיים מוקדם יחסית, עלותם כ-1200 ש^ח לזוג. תושבות (כריות) הבולמים מתבלות מהר ואת זאת תרגישו היטב דרך ההגה. עלות החלפתן: 200 ש^ח. תושבת מנוע עליונה רגישה להאצות ובלימות אגרסיביות, החלפתה עולה כ-400 ש^ח.
לעיתים סובלת המכונית מהנעה קשה בבקרים. החלפה לשמן איכותי יותר מטפלת בבעיה ברוב המקרים. מחבר (קונקטור) חשמלי של כרית האוויר מתחת למושבים הקדמיים עלול להתנתק, מה שיגרור הדלקת נורית חיווי לכרית אוויר. התיקון קל ופשוט. הגה העור המקורי בדור הראשון נוטה להתקלף. החלפתו במקורי עולה באזור ה-3000 ש''ח, אך הבעיה תחזור על עצמה.
מחירי ה- RSI נעים בין 18,000 ל-25,000 ש^ח*, כאשר אקזמפלרים טובים ו/או משופרים מקבלים יותר. מחירי הקליאו ספורט נעים בין 60,000 ל-75,000 ש^ח* לדור הראשון ו-90,000-150,000 ש^ח* לדור השני. עלויות הביטוח סבירות בשני הדגמים (ה- RSI זולה יותר).
תודה לחברי פורום www.carsforum.co.il על העזרה במידע לכתבה, ועל השתתפותם בצילומים
*המחירים המצויינים בכתבה נכונים ליום פרסומה במגזין.