הכתבה פורסמה באוטושטח.
כשאתה רוצה לצאת למדבר כדאי שתהיה מצויד בכלים הנכונים. לצד כובע רחב שוליים, מימיה וקרם הגנה, רצוי שגם כלי הרכב שלך יהיה ראוי. זה נכון פי כמה לרכב אשר מתפרנס מהובלת משלחות לעומק המדבר. משהו כמו לנדקרוזר 100. זהו הלנדקרוזר ב-'ל' רבתי. מושא החלומות של ג'יפאים ברחבי התבל, חומר שהאגדות עשויות ממנו.
ה-100 הוא האחרון בסדרה ארוכה ומפוארת של טירנוזאורים שעל-פי האגדות המלוות אותם שורדים עשרות שנים בלי לפתוח מנוע, עוברים במקומות שדיפנדר יסוג בחיל ורעדה, ומהווים כר נרחב לשיפצורים ותוספות.
וזהו, בדיוק, הלנדקרוזר נשוא המבחן הנוכחי – 100 ענק שעבר חיזוק והתאמה-למשימה, בעקבותיו הפך לכלי-משחית מדהים, נשק יעודי לצליחת מדבריות אפריקה.
מה שהופך את המבחן הזה למעניין עוד יותר היא העובדה העצובה כי הנשק-הקטלני הזה אולי יעודי, אבל לא ליהודים. יוניון מוטורס – יבואנית טויוטה – אינה מייבאת את ה-100 ארצה. הסיבה הרשמית היא תג מחיר גבוה מדי, שיהפוך את ה-100 למוצג מוזיאוני באולם התצוגה. נדירותו של הכלי – יש כמה בודדים ביבוא אישי – והמיתוס ההולך לפניו, הופכים את ה-100 לכלי אקזוטי ומיוחד שמעניין רבים וגם אותנו. מפגש עם אגדת שטח חיה.
ה-100 שפגשנו הוא מבציר 2001, בגרסה בסיסית (GX) שנועדה לשיווק במדינות בהן עדיין נוסעים בשטח באופן רגולארי. בשונה מהגרסה המערבית של הרכב המצוידת במתלה קדמי נפרד, כריות אוויר והנעה כפולה קבועה, ה-GX נותר עם סרן חי מסיבי בחזית, תיבת העברה פשוטה במרכז ומנוע דיזל טורי ללא מגדש טורבו. גם הפנים הוא על הצד הספרטני שלא לומר בסיסי. אין חלונות חשמל, אין ריפודי עור, אין בקרת אקלים ממוחשבת או מושבים מחוממים ואין כל מיני גאדג'טים פסבדו-שטחיים שאנו מכירים כל-כך טוב מכלים שנמכרים אצלנו. עיצוב הפנים תכליתי, ענייני ועשוי כל-כך טוב שבא לך לבכות. משטחי הפלסטיק מוצקים למגע, התאמת פאנלים ומשטחים שונים מושלמת, פתחי האוורור חסונים למגע וכל מתג עב-בשר ובריא גוף. הצבעים אמנם אפור/בז' חיוור אך בהקשר הזה אפשר לוותר לטויוטה. בעצם לא! אי אפשר לוותר לטויוטה על העניין הזה מכיוון שהיא לא בונה את ה-100! כן, באמת! אתם יכולים לבדוק בעצמכם. את הלנדקרוזר 100, כמו את כל קודמיו בשושלת ועוד אי-אלו אחרים מענפים אחרים בעץ של טויוטה, בונה ^קבלן משנה^ בשם אראקו (Araco) שהתכנס לפני כשנתיים לתוך טיוטה ונקרא היום ^טיוטה אוטו בודי^, שגם מריץ צוות מכובד ומצליח (ראשון בקטגוריה ו-18 כללי!) בראלי דקאר.
המנוע האטמוספרי, גם אם הוא בנפח ראוי של 4.2 ל' ועם שישה צילינדרים, מפיק כ-130 כ^ס צנועים למדי ו-29 קג^מ. זה בדיוק אותו המנוע המשרת אצלנו בגרסאות השדה 73/75. לתיבת-ההילוכים הידנית חמישה הילוכים ולתיבת ההעברה LOW קצר ביחס 1:2.49 שנותן יכולת גרירה וטיפוס מרשימים ביותר. לדיפרנציאלים יחס הפחתה 4.11 (ממש כמו בטנדר היילקס) שמקנה חוסן מרשים ומאפשר חריגה למידת צמיגים גדולה יותר. בנוסף, יש נעילה מלאה לשני הדיפרנציאלים.
מערכת קפיצי הסליל שהוצגה בדור הקודם, לנדקרוזר 80, עברה אבולוציה אך נותרה בעיקרון ללא שינויים מרחיקי לכת. זרועות רדיוס חסונות אוחזים בסרנים באמצעות פרקים וצירים עבים ביותר וחזקים מאוד. תושבות הבולמים גבוהות ומוגנות מפגעי השטח, כמו גם נקודות המגע של מוטות הייצוב וסידור גחון עמיד יותר מקו המוצבים ברמת הגולן.
כל זה טוב ויפה ומסוגל לספק כל עכבר שטח מצוי (גם אני לא הייתי מגרש אותו מהחנייה) אלא שעבור הישאם נסים, שמוציא משלחות ארוכות טווח למדבר, זה לא מספיק. ל-100 שלו התאים הישאם מגדש טורבו וסעפת יניקה מלנדקרוזר 80, יחד עם מצנן ביניים (אינטרקולר) עם מאווררים חשמליים לקירור נוסף בנסיעת חולות איטית ומאומצת. לחץ הטורבו כוון ל-0.8 באר במצב רגיל, עם מתג מעקף שסוגר את שסתום הבקרה ומאפשר פרץ גדישה קצר ומטורף של יותר מ-2 באר! מתג נוסף שולט על סולנואיד המבקר את משאבת הסולר. ניתן לבחור בין מצב חסכוני למצב כוח הדורש כמות סולר מוגברת. רביעיית שעוני לחץ וחום בקונסולה המרכזית מדווחים על חריגה מתחומי הבריאות למנוע. צינור לחץ של פיקוד הוואקום מחובר בין מגדש הטורבו למשאבת הסולר ותפקידו להתאים את אספקת הדלק לכמות האוויר המוגברת. הישאם מתכנן לבחון בעתיד מערכת שתזריק תערובת של מים ואלכוהול על מניפות הטורבו כדי לקרר את המגדש ואת דפנות הצילינדר וכדי להרוויח הספק נוסף על-ידי פירוק המים.
כדי לטפל בכמות הגזים הרבה שמייצר עתה המנוע וכדי להותיר מקום למיכלי הדלק הנוספים הצמודים לגחון, יוצרה מערכת פליטה חדשה בקוטר 2.5 אינץ' המוותרת על כל דודי העמם למעט האחורי שמציץ עתה מהצד. הצליל שמפיק הדיזל הזה אינו דומה לשום דבר מוכר אצלנו ומלווה בשריקת טורבו ^ריוסית^ רמה וסקסית.
למערכת הדלק שנבנתה מגיעה התייחסות מיוחדת. למיכל המקורי בן 96 הליטרים נוספו ארבעה מיכלי-משנה נוספים אשר מגדילים את כמות הסולר הכללית ל-440 ליטרים (!). הסולר ממיכלי המשנה מוזן לתוך מיכל הדלק המקורי של ה-100. המיכלים עשויים מאלומיניום בעובי 2.5 מ^מ. צנרת גמישה מעוטרת בפלדה שזורה מוליכה את הנוזל למיכל הראשי. כל המיכלים צמודים לגחון מחלקו התחתון של הרכב ואף גרם משקל לא מרים את הראש מעל למפלס רצפת המרכב – חשוב מאוד להתנהגות הכלי, וחשוב עוד יותר כדי שלא יתהפך בקלות. אך הנתון המשמעותי והחשוב ביותר הוא טווח הנסיעה. 2500 ק^מ בין תדלוקים בנסיעת שטח נטו, או כ-3000 ק^מ אם תכניסו פנימה גם כמה מאות קילומטרים של שיוט על כבישים. עם ליטר סולר שעולה במצרים כ-40 אגורות העסק הופך להיות די אטרקטיבי. כמעט שכחתי... למסנן הסולר המקורי נוסף מסנן שני בטור – רק כדי להיות בטוח.
משקלו היבש של 100 רגיל עומד על כ-2500 ק^ג אך תוספת המשקל הרבה דורשת גם טיפול מקיף במתלים. קפיצי הסליל הוחלפו לקפיצים מחוזקים וארוכים יותר של Old Man Emu האוסטרלית. קפיצים אלו לא רק שתומכים טוב יותר במרכב ומסוגלים לעמוד בעומס רב יותר, הם גם מרימים אותו כ-45 מ^מ. ארבעה בולמי-זעזועים טעוני גז, גם הם מ-Old Man, ממוקמים במקום הבולמים המקוריים. אליהם נוספת רביעייה שניה של ראנצ'ו 9000 אשר הישאם התקין בשל האפשרות לכוון את השיכוך שלהם.
הרמת המרכב איפשרה להתקין צמיגי מישלין X בקוטר 34 אינץ' על חישוק 16 אינץ' מקורי של טויוטה. הצמיגים הגדולים מחייבים בוקסות בגלגלים וניקוי פנים הכנפיים מזיזי מתכת ופח בולטים. המישלן X הוא צמיג חולות ייעודי בעל סוליה מיוחדת שדוחסת את החול עליו הרכב דורך. בנוסף יש ל-X דופן גבוהה (100% מרוחב הסוליה) שמקנה לו גמישות רבה וגם אפשרות להוריד המון אוויר ולהרחיב את שטח המגע עם הקרקע.
פריטי אבזור נוספים כוללים מערכת GPS של מגלן, גגון אלומיניום קל, מדרגות סולם לטיפוס על התקרה ו...זהו.
כשעומדים ליד ה-100 הזה קשה שלא להתרשם מהעוצמה שמפעפעת מעצם גודלו. בעיקר עם הצמיגים הענקיים הללו כשמכסה המנוע מגיע לי כמעט עד לסנטר, הקרוזר מעביר מסר עוצמתי, כמעט מעורר יראה, אך יותר מכל גורם לך לרצות לחבק אותו בכוח כמו דוב גריזלי גדול ופרוותי. הנהיגה והתפעול של הרכב אינו שונה מהותית מכל רכב שטח אחר ורק משחק זהיר במתג השולט על הטורבו מגלה כמה חזקה התפלצת. הישאם הודה שהוא סובל מהחלקה מוגזמת של המצמד בגלל המנוע החזק וכי יש בכוונתו להתקין מצמד מחוזק.
2.5 טונות נעלמות חיש מהר תחת שכנוע דוושת התאוצה שמפיקה זינוקים ותאוצות ביניים מרשימות עבור אוטו במשקל כזה. נסיעה מהירה, כ-90 קמ^ש, על פני שטח משובש, זרוע בורות וגבנונים נוחה ונעימה מאוד. המתלים המשופרים מספקים גיהוץ אדוק של פני השטח ושיכוך מצוין של תנודות מרכב גדולות הנגרמות מכניסה מכוונת לבורות עמוקים.
אבל בזמן שבקו ישר המשקל כמעט ונעלם, הוא מורגש מייד כשההגה מסתובב. הקרוזר הגדול רוכן, מביט לכיוון, וממשיך ישר בתת-היגוי מביך. ממש כמו ספינת משא קטנה, דורש הקרוזר את הזמן שלו ואת התכנון כדי לשנות נתיב. לוקח זמן להתרגל לזה ובתחילה זה מתסכל כשהאוטו לא פונה מייד. כשמתרגלים ו^מבינים^ את הכלי העסק מתחיל לעבוד טוב. בעת נסיעת המבחן היו כ-350 ליטרים סולר במיכלי הדלק שהוסיפו את שלהם להתנהגות הגמלונית אך לא ממש עשו רושם על המנוע המחוזק.
מהלך מתלה ארוך יחד עם שלדה גמישה ומתפתלת מקנים יכולת אחיזה מרשימה מאוד בקרקע. דווקא כשרצינו לצלם הצלבה מרשימה על מדרגה גבוהה, פיתל ה-100 מותניים, הוריד רגל יציבה לקרקע והותיר שלושה אנשים נבוכים עומדים לצדו. ה-LOW מספיק קצר כדי להוציא את הקרוזר מצרות וגם להפיק בלימה יעילה מאוד במורד. מי שמכיר את ההיילקס הקודם (עם הסרן בחזית), אותו דבר. פשוט תלוי באוויר בשיפוע בלתי סביר בעליל.
עם מתג הטורבו על הצד העצבני, הופכות התאוצות – מהמקום וביניים למופע אורקולי של עשן שחור המיתמר מהמפלט ויבבת טורבו גבוהה – ואז, בבת אחת, הקרוזר מאיץ בעוצמה ובמהירות מפתיעה. פרצי הכוח הללו חיוניים כשנקלעים ל^מלכודת^ (אזור בלתי ניתן לאיתור של חול רך מאוד) בים החולות הגדול. שם, כאשר הרכב עמוס לעייפה, כל תוספת כוח חיונית כדי להימנע משעות של חפירה ומאמצים פיזיים להיחלץ.
על הכביש ל-100 תכונות לימוזיניות מובהקות. מעט רעש רוח נשמע מכיוון המראות אך חוץ מזה הרכב חרישי ונוח מאוד. להגה מעט חופש במרכז והבלמים יכולים להיות חזקים יותר, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד. לכן אולי לא מפתיע לגלות שלקסוס, חטיבת היוקרה של טויוטה, מייצרת גרסה משלה של ה-100 לשוק האמריקני, LX470 המפואר שנהנה ממתלים נפרדים בחזית, כריות אוויר, מנוע בנזין V8 32 שסתומים חזק ודונמים של עור ועץ. אגב, גם הלקסוס מיוצרת במפעלי אראקו ביפן.
אחרי המפגש עם ה-100 לא קשה להבין כיצד השם לנדקרוזר הפך לאגדה. איכות יצור מעולה, פנים וחוץ, רכיבים מכניים חסונים ואמינות מופלגת. יכולת השטח קובעת את הסטנדרטים לפיהם נמדדים כל רכבי השטח האחרים יחד עם איכות חיים, קלות תפעול ושימושיות כשל רכב רגיל מהשורה. כיאה לספינת דגל אמיתית גם ל-100 מידות כבירות – מלכה אמיתית.
טויוטה לנדקרוזר 100 GX - נתונים:
מנוע
מנוע 6 ציל', טורי אורכי
תזמון גל-זיזים עילי 18 שס', 4164 סמ^ק
מהלךXקדח 94X100מ^מ
הספק/סל^ד 131 כ^ס/3800
מומנט/סל^ד 30 קג^מ/1400
מרכב
הנעה כפולה חלקית, LOW 1:2.48
הילוכים ידני, 5
מתלים ק/א סרן קשיח, קפיצי סליל, מוטות רדיוס/סרן קשיח, קפיצי סליל, מוטות רדיוס, מוט פנהרד
בלמים ק/א דיסקים מאוררים
ABS תקני
צמיגים 275/70R16
מידות
בסיס גלגלים 285 ס^מ
אXרXג 489X194X192 ס^מ
משקל 2465 ק^ג
מיכל דלק 96ל'
תא מטען 830ל' (או שבעה מושבים)
ביצועים
מהירות מירבית 170 קמ^ש
0 ל-100 קמ^ש 14 ש'
מרווח גחון 22 ס^מ
קוטר סיבוב 12.8 מ'
זווית גישה 52
זווית נטישה 32
זווית גחון 148