שינוי מהותי בקייטרהאם 7 איננו התרחשות נפוצה. המכונית הספרטנית המיתולוגית החלה את חייה כלוטוס בשנות ה-50 והיא מבוססת עד היום על התכנון המקורי של קולין צ'פמן המיתולוגי לא פחות. זה לא מפריע לגרסאות קיצוניות של ה-7 לשבור שיאי ביצועים ולקבוע במסלולים זמני הקפה המביישים מכוניות-על יקרות פי כמה – אבל עכשיו הוחלט בקייטרהם שהגיע בכל זאת הזמן לשנות.
אתמול חשפה קייטרהאם את הגלגול הטרי ביותר של ה-7, העונה לכינוי CSR. השינויים הבולטים: עיצוב חדש ואוירודינמי, מיתלים חדשים לגמרי – וצמד מנועים חדשים המבוססים על מנוע פורד 2.3 ל'. צמד המנועים, בהספקים של 200 ו-260 כ^ס, פותחו עבור קייטרהאם על-ידי חברת קוזוורת' (המיתולוגית לא פחות מקייטרהאם...). כל דגמי קייטרהאם העכשוויים מצויידים במנועי סדרה K של רובר, בנפחי 1.4 עד 1.8 ל' (למעט ה-R500 ^אבו^, שם הוגדל המנוע ל-2.0 ל'); המעבר למנועי פורד התבצע, בין היתר, מאותה סיבה שגרמה ללוטוס לעבור למנוע טויוטה באליז: עמידה בתקני זיהום (וגם רעש) מחמירים, ובאמצעות זאת גישה טובה יותר לשווקי יצוא. מנוע ה-200 כ^ס עומד כבר עכשיו בתקני יורו 4. שלא במפתיע, נתוני הביצועים המוצהרים הינם דרמטיים: גרסת ה-200 מאיצה מ-0 ל-60 מייל/שעה (כ-96 קמ^ש) בתוך 3.7 שניות בלבד, וגרסת ה-260 עושה זאת ב-3.1 שניות!
השינויים במיתלים פותחו בסיוע חברת
מולטימטיק הקנדית, המתמחה בין היתר בפיתוח מערכות מיתלים למכוניות נישה. מלפנים, השינוי העיקרי הוא מעבר למיתלה בסגנון מכוניות פורמולה 1, כאשר בולמי-הזעזועים מותקנים בתוך גוף המכונית ומופעלים באמצעות מוט ארוך, זאת להבדיל מה-7 הנוכחית בה הבולמים מותקנים אלכסונית מחוץ לגוף המכונית ובחיבור ישיר, כפי שניתן לראות בתמונה משמאל של ה-R500. יחד עם השינוי בתצורה הוגדל מפשק הסרן הקדמי ב-5 ס^מ. מאחור, השינוי דרמטי עוד יותר: במקום סרן הדה-דיון העתיק קיבלה ה-CSR מיתלים נפרדים, בתצורה הקלסית של עצמות-עצה כפולות. עדכוני המיתלים חייבור תכנון מחדש של שלדת הצינורות, שהביא להגדלת הקשיחות-לפיתול ב-25%.
חיצונית נבדלת ה-CSR, כאמור, בעיצוב חדש המביא עימו שיפור ניכר בתכונות האוירודינמיות. עדיין אי אפשר לטעות בזיהוי המכונית, אבל כנפיים חדשות וצמודות מסייעות להקטנת הגרר, ותכנון חדש ומוארך של החרטום מקטין את העילוי במהירויות גבוהות ב-50%. כתוצאה מכך מוקטן משמעותית תת-ההיגוי במהירות אלו. ואילו פנים המכונית עבר את השינוי המקיף ביותר בהיסטוריה בת 48 השנים של הקייטרהאם: לוח השעונים השטוח המקורי הוחלף לטובת קונסולה קמורה הנושאת מתגים מודרניים. יש גם הגה חדש ועדכני, תא אכסון בין המושבים, גימור בסגנון אלומיניום וכן הלאה.
ורק למקרה שאתם מתעניינים: מחיר התענוג עומד על 27,450 ליש^ט לגרסת ה-200, ו-33,950 ליש^ט ל-260.