המגזין הבריטי Top Gear מפרסם בגליון דצמבר את תוצאות סקר שביעות רצון (Satisfaction) השנתי שלו. הסקר השנה כלל 137 דגמי מכוניות של 35 יצרנים, משנות דגם 1999 עד 2002, וכלל מעל 43,000 צופי תכנית הטלביזיה וקוראי המגזין. כמו בסקרים קודמים, העונים לסקר התבקשו לדרג את מכוניותיהם בתחומי אמינות, הנאה מנהיגה ושירות; כמו בעבר, ננקטו אמצעי ביקורת על מנת לוודא כי העונים אכן בעלי המכוניות אותן דירגו, כדי למנוע התחזויות ונסיונות הטיה של התוצאות. (כרגיל, אנו מבקשים להדגיש כי מדובר בסקר שביעות רצון, התלוי גם בציפיות מהמכונית – ולכן מי שרוכש סופרמיני ומקבל תמורה טובה לקנייתו יכול לדרגה גבוה לא פחות מבעליה של מכונית-פאר יוקרתית. תוצאות הסקר אינן מהוות מדד לאיכות כוללת.) יגואר XJ היא המנצחת הגדולה של הסקר, כאשר דורגה במפתיע במקום הראשון – זאת לאחר שבסקר בשנה שעברה דורגה במפתיע במקום ה-48 בלבד! מדובר כמובן, להזכירכם, בדגם הקודם של ה-XJ. טויוטה יאריס, במקום השני, ממשיכה להראות שגם מכוניות קטנות יכולות להנות ולספק את בעליהן. סקודה אוקטביה, ממצטיינות השנה שעברה, מפגרת בעשירית האחוז בלבד אחרי היאריס במקום השלישי, לפני מנצחת הסקר דאשתקד, לקסוס IS200 במקום הרביעי. מספר שינויים בולטים לעומת השנה שעברה. סובארו פורסטר, למשל, השניה בדירוג הדגמים אשתקד, ירדה למקום 17 בלבד – אך עדיין מדובר בהישג נאה עבור סובארו עם 3 דגמים בין 20 הראשונים (לגאסי במקום העשירי, אימפרזה מדגמי 2000 ואילך – במקום 15). אפילו קבוצת טויוטה, כולל לקסוס, לא הצליחה יותר מכך (אם כי דגמיה מדורגים גבוה יותר – כולם בעשיריה הראשונה). המכונית הנמכרת ביותר בישראל, מאזדה לנטיס (323 באירופה), זכתה להכרה בשעה טובה גם אצל הבריטים, כאשר זינקה ממקום 46 בסקר 2002 ישירות לעשיריה הראשונה השנה – מקום תשיעי מכובד; גם למאזדה שלושה דגמים בין 20 הראשונים, יחד עם MX-5 (מקום 5, לעומת 12 אשתקד) ו-626 (מקום 18). שיפור ניכר רשמה ב.מ.וו: בשנה שעברה היתה המיני המכונית הטובה ביותר של הקבוצה, במקום 19 בלבד – השנה הצליחה ה-Z3 להתברג למקום השמיני, ו-X5 – למקום 16. המיני, לעומת זאת, הדרדרה למקום 34 הלא-מחמיא. הסמארט הקטנה ירדה ממקום 3 אשתקד למקום 19 השנה, והפורשה בוקסטר שהיתה מקום אחד אחריה ב-2002 ירדה בהתאמה למקום 20 (ונעקפה על-ידי אחותה הגדולה, ה-911, המדורגת 12). הישג יפה רשמה MG, כאשר הכניסה את ה-ZT למקום 12. כדאי לשים לב לפופולריות של מכוניות ספורט פתוחות: לא פחות מ-3 מהן מדורגות בעשיריה הראשונה. עוד מספר פרטים פיקנטיים וקוריוזים. המכונית הקוריאנית הראשונה היא יונדאי קופה (הדגם הקודם), במקום 26. האודי הראשונה היא ה-A4 הקודמת, במקום 37 – קצת לפני הפורד הראשונה, פומה, במקום 41. ואיפה המרצדס הראשונה? פרט לסמארט המוזכרת לעיל, זו ה-E-קלאס הממוקמת – אאוץ'! רק במקום ה-57... אחרי, אגב, הסיטרואן ברלינגו (מקום 51), שהיא הצרפתייה הראשונה בדירוג. ואילו הפולקסווגן המשביעה-רצון ביותר היא הפאסאט, במקום ה-78. גולף? מחוץ ל-100 הראשונות. 10 הגדולות 1. יגואר XJ 2. טויוטה יאריס 3. סקודה אוקטביה 4. לקסוס IS200 5. הונדה S2000 6. מאזדה MX-5 7. טויוטה סליקה 8. ב.מ.וו Z3 9. מאזדה 323 10. סובארו לגאסי ומה מתרחש בתחתית הרשימה? לא נעים. המכונית שהכי פחות מספקת את בעליה היא פולקסווגן שאראן במקום ה-137 והאחרון, שהשיגה ציון עלוב של 67.1% בלבד – לעומת 90.9% שקיבלה היגואר המנצחת. גם רנו ופיז'ו יעדיפו בודאי לשכוח את דירוגן של האספאס (136) ו-307 (מקום 135). עוד אפשר למצוא בעשיריה התחתונה – באופן מאד לא מפתיע – נציגות של אלפא, פיאט, לנד רובר וסיטרואן; ואילו ה-M-קלאס ממשיכה להראות שמותג יוקרתי אינו בהכרח מבטיח הנאה מהבעלות. איכות הייצור של ה-M-קלאס מהווה עקב-אכילס מסורתי בדגם זה. 10 הגרועות 128. סיטרואן סקסו 129. פורד גאלאקסי 130. לנד רובר פרילנדר 131. אלפא 156 132. פיאט פונטו 133. מרצדס M-קלאס 134. רנו לגונה 135. פיז'ו 307 136. רנו אספאס 137. פולקסווגן שאראן את התוצאות המלאות של הסקר ניתן לראות באתר טופ-גיר, שם מתפרסמים גם הדירוגים לפי קטגוריות וסוגי הרכב.