המטרה העומדת בפני הפולקסווגן טיגואן ברורה מאוד ובהחלט ב"טווח יעיל"* - נתח משמעותי משוק הפנאי, שהיקפו 600 אלף יחידות בשנה בשוק האירופאי ו-1.5 מיליון יחידות בשנה בשוק האמריקאי, הנשלט ביד רמה בעיקר בידי שניים: טויוטה ראב4 והונדה CR-V. פולקסווגן מתייחסת לטיגואן (שם שנבחר על ידי הציבור במשאל אינטרנטי, ואמור להוות שילוב של טייגר ואיגואנה ...) כרכב הפנאי השני שלה וכאחיו הקטן של הטוארג. הקשר המשפחתי הזה בולט מאוד לעין גם למי שיצליח לפספס את הסמל של פולקסווגן על השבכה (מלאכה קשה בהתחשב בממדים אליהם טפח בדגם זה). הפרופורציות וקווי המתאר כמעט זהים, כך גם קווי השמשות ומבנה האחוריים. בסופו של דבר מדובר בטוארג קטן – עם שינויים מזעריים.
בתא הנוסעים ההבדל משמעותי יותר – הפנים מגיע ברובו מהגולף פלוס, איכותי בהחלט אבל אין כאן דונמים של עור, לוחות עץ ודיפוני אלומיניום אמיתי, למרות שה^דמוי^ נראה טוב למדי.המושב האחורי גבוה וזקוף מהקדמי כדי לתת שדה ראיה טוב יותר ליושבים מאוד ולערב אותם יותר בחוויה (ותודה ללנד רובר שלימדה אותנו את הטריק הזה). אולם לפנים חסרה אותה קריצה שובבה ועליזות שהיינו מצפים למצוא ברכב פנאי קומפקטי. לא ארכיטקטורה עליזה, לא צבעים מבהיקים ולא ריפודים מגניבים. בהשקה מצאנו מכוניות עם שני גווני פנים: שחור/שחור או שחור/בז' בשני המקרים הפנים נאה כשגרסה הבז' מוארת ונחמדה יותר לטעמי.
פולקסווגן מדגישים את העובדה שהטיגואן הוא רכב הפנאי הראשון אשר מונע אך ורק במנועים מוגדשים – בנזין ודיזל – עם יתרונות של הספק, זמינות כוח וזיהום מופחת. בהשקה נכחו שתי גרסאות מנוע: בנזין 1.4 ל' TSI עם 150 כ^ס (גרסת הספק ייחודית לדגם זה) והדיזל 2.0 ל' TDI עם 140 כ"ס (שמקבל הזרקת מסילה משותפת, שמאפשרת לו לעמוד בתקנות יורו5). בהמשך יורחב ההיצע עם עוד שני מנועי TSI (ה-1.4 ל' החזק שכבר פגשנו 170 ומנוע 2.0 ל' 200 כ"ס), ותתווסף הגרסה החזקה של מנוע ה-TDI (170 כ"ס). העברת הכוח נסמכת על תיבת הילוכים ידנית עם שישה הילוכים או DSG רובוטית, גם היא עם שישה יחסי העברה.
רכב פנאי חייב שיהיה כפול הנעה (לפחות מבחינתנו, בעולם הגדול זה כבר לא ממש כך) והפולקסווגן טיגואן מצויד בדור האחרון של מערכת ה-4מושן, שהיא גם דור רביעי לשושלת האלדקס. הטיגואן יוצע בשלוש רמות איבזור: טרנד&פאן וספורט&סטייל המכוונות לכביש ולאופי ספורטיבי; טראק&פילד, עם פגוש תלול-זווית ומתלי-שטח, לעבודת עפר מאומצת יותר. הגרסה הזו נהנית לא רק מזווית גישה חריגה בקטגוריה של 28 מעלות, אלא גם ממתג "שטח" המגייס מערך אלקטרוני שלם כדי להתגבר על מכשולים בשטח.
בכביש
בכביש הטיגואן נייטראלי מאוד. גם אם כבישי ההשקה בפרברי בודפשט היו טובים להפתיע ועמוסים להכעיס, היה צריך לעשות משהו ממש אנטי-סוציאלי כדי לגרום למכונית לצאת משלוותה. האצה פרועה תוך-כדי-פניה תגרום מייד לתת-היגוי שינוטרל בגסות הראויה על ידי ESP אסרטיבי למדי. ההגה בעל התגבור החשמלי, מנותק ומעורפל, כפי שהתרגלנו לקבל לאחרונה מיצרנים רבים, והתקשחותו ביציאה מהמרכז ובמהירות גבוהה מוגזמת ויוצרת מדרגה משונה. שלא תחת-תאוצה תגובת השלדה להעברות משקל נכונה וחיובית מאוד. מינון הבלימה טוב, אם כי לדוושה מהלך מת מעט ארוך מדי לפני תחילת הפעולה. סביבת הנהג קורקטית וצפויה – הכל במקום ושום דבר לא ממש מלהיב (למעט אולי מע' המולטי-מדיה החדשה שבטח לא תגיע אלינו) או יוצא דופן ביחס לכל פולקס' מהדור האחרון. הייתי מצפה ל-NVH טוב יותר כשדי הרבה רעשי רוח, פני כביש ורחש הנעה, חודרים לתא בצורות שונות. 1.6 טון זה הרבה משקל להזיז, גם אם עוזרים לך צמד מגדשים, ומנוע ה-1.4 ל' TSI אכן מתקשה להעביר משהו משמחת החיים שיש בתיק העיתונות אל המציאות. בתשובה לשאלתי טען מנהל הפרוייקט כי המנוע הזה נבחר בשל היותו "ירוק" יחסית עם פליטת CO נמוכה, וזה חשוב כשמציגים מכונית חדשה – והבטיח שה-2.0 ל' TSI (נתוני ההספק והמומנט של המנוע הזה זהים לשל מנוע ה-TFSI המוכר, אבל בחברה מתעקשים שזה מנוע חדש לחלוטין) יעמוד בדרישה. לידית ההילוכים מהלך ארוך מדי ושילוב לא מספיק מדויק – וזה חזר על עצמו בשלוש מכוניות בהן נהגתי בהשקה – ובכל מקרה השילוב של TDI ו-DSG נראה הדינאמי ביותר, החסכוני ביותר, ובסופו של דבר הנכון ביותר למכונית מהזן הזה.
בשטח
כן, היה גם מסלול שטח עם כמה מכשולים מאתגרי מתלים/מע' הנעה ובק"ה. שם גילינו מע' בקרת ירידה במורד יעילה ביותר אשר עובדת לשני הכיוונים (גם ברוורס) וזה סופר-חשוב כדי להיחלץ בביטחון מניסיון עליה שנכשל. מעצור יד חשמלי אשר הופך זינוקים בעליה לדבר של מה בכך, ומערכת הנעה אשר ברירת המחדל שלה היא "נעול" וזה יעיל מאוד כדי לצאת מהצלבת שני גלגלים. בנוסף לזה יש גם בקרת משיכה יעילה ומנגנון היגוי אשר חוזר בעצמו למרכז לאחר שהוא מוסט מאבן שתולה או מדרגה חד-גלגלית. וזה נותן כיסוי בפועל לטענת "היכולת מעבר לאספלט" של הטיגואן, טענה שמתחריו הרבים לא תמיד מצליחים לעמוד מאחריה.
מותג חזק, ציר שנפתח בהצלחה רבה על-ידי הטוארג, מראה משפחתי רב חשיבות ו...תג מחיר שהוא פשוט סנוקרת לכל המתחרים. לפי נציג צ'מפיון שנכח בהשקה, אמור הפולקסווגן טיגואן לעלות אצלנו כ-220,000 ₪. זה אומנם יותר ממה שעולה טוסון, למשל, אבל עם ניחוח היוקרה שצמוד למותג בארץ מדובר בהפרש זניח. עובדה זו לבדה די בה כדי שתעצור את המכירות של מובילות הסגמנט (למעט אלו בעלות שבעה מושבים – למי שצריך). וזוהי מגמה עולמית של פולקס' שנועדה להציב "צלב על" מרכז הכובד של הסגמנט. זו הסיבה מדוע העדר הצהרה רשמית על נפח מכירות מהפרזנטציה המושקעה והמרשימה היה נראה מוזר כל כך. לבסוף מקור עלום שם ידע להלשין על נפח ראשוני של 450 יח' ליום (בערך 100,000 יחידות בשנה!) אשר יגדל בהמשך ל-900 יח' ליום! וזה כבר חייב אותי לקרא למלצרית ולבקש כוס שניה עבורי.
*ביטוי מעולם הנשק – טווח בו הנשק עדיין מדויק ויכול לגרום נזק
פולקסוואגן טיגואן – טבלת נתונים 1.4 ל' TSI
מנוע בנזין כפול-מגדשים תזמון גל-זיזים עילי-כפול
נפח 1390 סמ"ק
מהלךxקדח 76.5X75.6 מ^מ
הספק/סל"ד 150כ”ס/5800
מומנט/סל"ד 24 קג"מ/1750
מהירות מרבית (יצרן) 192 קמ"ש
0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 9.6 קמ"ש
2.0 ל' TDI
מנוע טורבו דיזל מסילה משותפת תזמון גל-זיזים עילי-כפול
נפח 1968 סמ"ק
מהלךxקדח 81X95.5
הספק/סל"ד 140 כ"ס/4200
מומנט/סל"ד 32 קג"מ/1750
מהירות מרבית (יצרן) 186 קמ^ש
0 ל-100 קמ^ש (יצרן) 10.5 ש'
מרכבמידות
בסיס גלגלים 260 ס"מ
אxרxג 445X181X169 ס"מ
משקל 1600 ק"ג
תא מטען 505 ל'
מיכל דלק 64 ל'
הנעה כפולה קבועה, 4מושן
הילוכים ידני 6, DSG 6
מתלים ק' תמוכות מקפרסון
מתלים א' רב-חיבורי
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ESP, HDC