על פי שיטת הניקוד הנוכחית, נהג הצובר לחובתו 6 נקודות, מוזמן להשתלמות בנהיגה נכונה, שבסיומה נמחקות כל הנקודות שצבר וכך הוא יכול לצבור נקודות חדשות בתקופה קצרה, מבלי להסתכן בשלילת רשיונו. שר התחבורה ציין כי השיטה החדשה מתמודדת טוב יותר עם עברייני תנועה מועדים. בשיטה החדשה, צבירת הנקודות תתבצע על פי מועד ההרשעה ולא ביום ביצוע העבירה. זאת כדי לבטל את התמריץ הקיים היום, לדחות את תשלום הקנס או המשפט, כדי שהנקודות ירשמו באיחור, כך שהן יתיישנו. לא תהיה מחיקת נקודות לאחר ביצוע "אמצעי התיקון", כנהוג בשיטה הנוכחית, אלא רק בתום "תקופת הצבירה".
במסגרת שיטת הניקוד החדשה ישונה קורס הנהיגה הנכונה. במקום הקורס האחיד הקיים היום, יונהגו שלושה קורסים שונים. האחד בסיסי והוא מיועד כאמצעי תיקון ראשון ואחיד לכל הנהגים. מי שיחויב באמצעי תיקון נוספים, יופנה לאחד משני קורסים יעודיים, כאשר המיון ביניהם יתבסס על פי סוג העבירות שביצע הנהג.
דרוג חומרת העבירה ישונה משלוש דרגות כיום (2,4,6) ל- 5 דרגות (2 נקודות עד 10), כאשר כל דרגה תבטא את חומרת העבירה ותיצור אבחנה ברורה בין עבירה קלה (נסיעה ללא אורות ביום - 2 נקודות), לבין עבירה חמורה (אי מתן זכות קדימה, או נסיעה באור אדום - 10 נקודות).