ממשל ארה"ב מזרים 25 מיליארד דולר לדטרויט!
הקונגרס האמריקני אישר: סיוע עתק ליצרניות הרכב האמריקניות, באמצעות הלוואות בתנאים נוחיםשלושת יצרני דטרויט הגיעו למצב הקשה הנוכחי בעיקר בשל עליית מחירי הדלק, אשר גרמה לציבור הקונים לנטוש את הבחירה האמריקנית המסורתית – רכבי פנאי כבדים וטנדרים מגודלים – ולעבור למכוניות נוסעים, חסכוניות יותר. כלי רכב אלו היוו במשך עשורים את הפרה-החולבת של שוק הרכב האמריקני, עם מתח-רווחים גבוהים ביותר, אלא שהחגיגה הזו הסתיימה ובתחומים אחרים – בעיקר מכוניות נוסעים קומפקטיות – האמריקנים פשוט אינם עומדים בתחרות מול טויוטה, הונדה וניסאן.
הפעם האחרונה בה הושיט הממשל האמריקני סיוע שכזה ליצרן רכב היתה ב-1980, כאשר קרייזלר קיבלה הלוואה מיוחדת של 1.5 מיליארד דולר – שווה ערך ל-4 מיליארד כיום. אלא שאז, בניגוד להיום, היה על קרייזלר לעמוד בשורה ארוכה של תנאים מגבילים. ההלוואות הנוכחיות מיועדת אמנם, על הנייר, למימון פיתוח אמצעי הנעה חדשים ויעילים מבחינת איכות הסביבה ולהערכות לייצור דגמים חדשים, אבל אלו תחומים בהם החברות המדוברות פעילות ממילא; כך שיוכלו בסיוע ההלוואות לפנות משאבים לכל תחום אחר. עוד הבדל חשוב לעומת ההלוואה מ-1980: מקרייזלר דאז היתה חברה ציבורית, ואילו קרייזלר כיום מקבלת למעשה סוג של מענק ממשלתי כחברה פרטית לגמרי (להבדיל גם מ-GM ופורד, שהן חבורת ציבוריות).
המעניין הוא שדווקא בימים אלה, סיוע בהיקף ענק שכזה עובר בקלות יחסית ואינו מכה הדים. הסיבה היא שגם סכום של 25 מיליארד הוא טיפה בים לעומת התמיכה שמתכנן הממשל האמריקאי להזרים לענף הפיננסים שספג מהלומות כבדות לאחרונה. שם מדובר על היקף של 700 מיליארד דולר (!), לעומתם 25 המיליארדים לתעשיית הרכב נראים כסף קטן.
הבעיה היא שמדובר בכסף קטן גם יחסית לבור העמוק שחפרו לעצמן שלושת היצרניות מדטרויט. בשנה הבאה, ככל הנראה, יבקשו מהממשל עוד 25 מיליארד בהלוואות סיוע... עם סיכוי רב לקבל את מבוקשן.