אקדח הלייזר נרכש על ידי משטרת התנועה בשנת 1993 במטרה להוות את הנשק סטנדרטי אצל שוטרי התנועה עקב מחירו הנמוך ויעילותו הגבוהה.
גם כיום 15 שנה אחרי כניסתו לשירות מבצעי אמצעי זה הינו האמצעי המוביל לנושא אכיפת מהירות לא חוקית.
כדי להגדיל את האפקטיביות של השימוש בו בדרך כלל האקדח יופעל בקטעי כביש אשר אין כל קשר בין המהירות המותרת למהירות המאפשרת נסיעה בטוחה, בצורה זו משיגים הכחוליפ שתי מטרות: האחת, כמות דו"חות מוגדלת. השניה, נהגים מתוסכלים.
מקורו של אקדח הלייזר הינו באמצעים למדידת מרחק הנמצאים בשימוש על ידי מודדים וכן בשימושים צבאיים רבים.
הבשורה הטובה היא שאקדח הלייזר אינו מצויד במצלמה ולכן אם לא נעצרת על ידי השוטר משמע לא נתפסת.
קצת פיסיקה
כדי לקבל קריאת מהירות האקדח מאיר קרן לייזר צרה ביותר באורך גל 904 ננומטר (תחום אור לא נראה לעין) לעבר רכב המטרה.
מהירות הרכב מחושבת על ידי מדידת המרחק המשתנה של רכב המטרה מהאקדח וחלוקתו בזמן.
אקדח הלייזר קיבל את הכינוי אקדח בגלל צורתו הדומה לאקדח גדול מימדים.
שמו העברי של אקדח הלייזר הינו ממל"ז שפירושו מד מהירות לייזר.

אקדח לייזר - הזוית של השוטר
הפעלה של הממל"ז הינה פשוטה ביותר, מכוונים את האקדח אל עבר לוחית הרישוי הקדמית של הרכב (שטח ניצב להחזרה טובה של הקרן) ואחרי פרק זמן של 1/3 שניה מתקבלת קריאת מהירות וטווח הרכב. ניתן גם להחזיק את הדק האקדח לחוץ עד 3 שניות רצוף. במידה והאקדח אינו מצליח לקבל קריאת מהירות תוצג הודעת שגיאה בצד המכשיר. הממל"ז יודע להציג מספר הודעות שגיאה כאשר הנפוצות ביותר הינן:
1. שגיאה עקב פגיעת קרן הלייזר בשני עצמים או שני כלי רכב
2. שגיאה עקב מהירות או טווח שאינם בטווח המותר
טווח הפעולה המורשה הינו עד 300 מטר ביום ובלילה, בפועל טווח המדידה יכול להיות גדול יותר אולם במשפט תקדימי קבע בית המשפט בארץ כי ללא שימוש בחצובה אין להפעיל את הממל"ז לטווחים גדולים מ-300 מטר.

קיימות מספר שיטות הפעלה:
שוטר העומד בצד הדרך – בד"כ באכיפה עירונית, שיטה המאפשרת לשוטר להסתער במהירות לתוך נתיב הנסיעה של הנהג ולעצור אותו
שוטר היושב בניידת בצד הדרך – בד"כ נפוץ באכיפה בינעירונית על מנת לאפשר לשוטר להיות מוכן למרדף שיכול להתפתח
שוטר המתחבא בתחנת אוטובוס – בד"כ נפוץ באכיפה עירונית, שכן תחנת אוטובוס מעניקה מסתור מושלם.
היו לא מעט מקרים בהם נפגעו שוטרים שהסתערו לעבר נתיב הנסיעה של נהג ממהר, וימשיכו להיות מקרים כאלה כל עוד ממשיכים להשתמש בשיטת אכיפה זו.
לאחר עצירת הרכב הנמדד, יקח השוטר את רשיון הנהיגה של הנהג, יבדוק במסוף את עברו התעבורתי ויחליט כיצד לנהוג בו.
אקדחי הלייזר בניגוד למה שחושבים חלק מהנהגים בארץ אינם כוללים מצלמה ולכן על מנת לרשום דו"ח חייב השוטר לעצור את הנהג, ואינו יכול לרשום את הדו"ח בעצמו. במידה והשוטר שעוצר אותך שואל אותך לגבי עברך, אל תשקר לו !
קיימת אפשרות לחבר את אקדח הלייזר למערכת הכוללת מצלמת וידאו, אולם טכנולוגיה זו מסרבלת את השימוש בממל"ז וטרם נכנסה לשימוש בארץ, וכנראה לעולם לא תיכנס לשימוש בארץ.

אקדח הלייזר הזוית של הנהג
קנה גלאי רדאר/לייזר אינטגרלי (מהדור האחרון), מקם אותו מעל לוח השעונים של רכבך וכוונו קדימה. לרוב השוטר המפעיל יבצע
מספר יריות מטווחים גדולים מ-300 800 מטר) מטר (אפילו על מנת לאתר את הרכב המהיר מבין קבוצת רכבים או פשוט לראות
אם רכבך הינו קורבן פוטנציאלי. יריות אלה הינן היריות שאנו מחכים להן היות וגלאי לייזר טוב יגלה אותן בקלות יחסית, יש להאט מיד ובזהירות על מנת שהיריה הבאה תבוצע כאשר מהירות הרכב ירדה.
יש לזכור שאם היריה הראשונה תבוצע בשליפה בטווח הקטן מ-300 מטר סיכויי הבלימה הינן אפסיים (מהירות התגובה של אדם שווה ערך למהירות הפעולה של האקדח אולם זמן להאיט לא נשאר).
בחן את מהירות התגובה שלך מול אקדח הלייזר!

רושמים לך דו"ח
לטווחים הקרובים העיניים הן הפתרון היחיד כאשר ניתן להסתייע ברכב קדמי יותר המשמש מסתור סביר. קיימים בשוק משבשי לייזר אולם השימוש בהם אסור (להבדיל מגלאים) וכמו כן אקדח הלייזר מבחין בכך שמנסים לשבש את פעולתו עם חלקם. למרות זאת משבשי הלייזר הטובים הינם האמצעי היחיד המוכח כנגד אקדח הלייזר.

טיפים
כשמדובר בלייזר אין דבר כזה שנקרא התראות שווא, (למעט לעיתים באזור נתב"ג, אולגה ושלטי מדיה) כל גילוי הוא גילוי אמת (כמעט תמיד). אם בכל זאת נתפסת והשוטר מראה לך את המהירות בה נתפסת, בקש לראות את המרחק שבו נתפסת, אם המרחק גדול מ- 300 מטרים הדו"ח כלל לא ירשם.
בדרך כלל נראה את אקדח הלייזר בשימוש כאשר הכביש מבקש לנסוע מהר מהמותר בחוק, זו דרכה של המשטרה
להשיג דו"חות רבים וקלים יותר. כיום כאשר האקדח מוגבל לפעולה עד 300 מטרים מארבים מחוץ לעיר הפכו נדירים יותר.

גיא ברלס “מלכודות מהירות בישראל” www.ispeed.co.il