תחילה סברנו כי השינוי בשיטת רישום שנת הדגם הוא שאחראי לכך – הרי ההאטה בשוק הרכב החלה בחודש מאי 2008. אך מסתבר שכנראה יש גורמים נוספים המשפעים על הרגלי הקניה של הצרכן הישראלי כמו למשל המיתון העולמי ומחירי הדלק הנמצאים כעת קרוב מאוד לשיא כל הזמנים. CTS - מזניקה את קאדילק לפנים
ואם כבר נגענו בשוק מותגי היוקרה, אז מרצדס נמצאת בראש הפרמידה עם 188 מסירות ועליה של כ-5 אחוז לעומת נתוני יולי 2007 (כאשר 104 מתוכם הם מסחריות), וולוו שניה וב.מ.וו שלישי עם 101 מסירות ועלייה של 9.8 אחוז. בראייה רחבה יותר, גם עבור מרצדס וגם עבור ב.מ.וו מדובר בהחלשות שכן בחישוב מצטבר מתחילת השנה, השתיים מכרו פחות כלי רכב לעומת נתוני ינואר-יולי בשנה שעברה (וולוו וקאדילק למשל, מכרו כל אחת באותה התקופה כ-150 אחוז יותר).
גם שאר יצרניות היוקרה אינן מלקקות דבש; אודי ירדה ב-27 אחוז לעומת יולי 2007 (עם 84 מסירות ביולי), לקסוס ירדה בכמעט 46 אחוז (26 יחידות), אלפא ירדה ביותר מ-53 אחוז (7 יחידות) וכך גם מותגי פורשה והאמר המציגים כל אחד ירידה של כ-88 אחוז (כל אחד מהם מסר מכונית אחת בחודש יולי שחלף). המותגים היחידים שעלו (בנוסף לוולוו וקאדילק) הם ביואיק (עליה של כ-3 אחוז ו-72 מסירות ביולי 2008), לנד-רובר שרשם עליה מרשימה של כ-367 אחוז לעומת יולי 2007 (14 מסירות) ויגואר (עליה של 100 אחוז ו-12 יחידות שנמסרו). זו האחרון נהנה מהגעת ה-XF החדשה לחופי ישראל ומכאן הנתונים המלבבים עבור המותג הבריטי-הודי.
אגב, למרות שבחודש שחלף שוק הרכב הישראלי התכווץ בכשישה אחוזים, קטגוריית רכבי השטח, ג'יפים, ג'יפונים וקרוסאוברים עלתה ב-11.5 אחוז; 1,552 יחידות ביולי 2008 לעומת 1,392 כלים ב-2007. כן, דווקא בתקופה שבה הדלק – יותר מתמיד – מהווה שיקול בקניית כלי רכב, נמכרו בחודש שחלף יותר כלים מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. נתונים אלה מתחדדים יותר כאשר מביטים על שאר הקטגוריות שהתכווצו: פרטיות – ירידה של 6.8 אחוז, מסחריות – ירידה של 8.7 אחוז וטנדרים – ירידה של יותר מ-36 אחוז.
בנוסף, החודש קטגורית הג'יפים למיניהם גם חצתה לראשונה השנה את קו חמשת הספרות; לא פחות מ-10,782 כלים עלו על הכביש מתחילת השנה וזאת ביחס ל-7678 כלים שעלו במהלך אותה תקופה ב-2007 – עליה של 40.4 אחוז מתחילת השנה.
יולי-08 | שינוי ב-% | מצטבר 2008 | שינוי ב-% |
|
מאזדה | 3163 | 3.5% | 23902 | 40.0% |
יונדאי | 1907 | -28.4% | 15022 | 9.0% |
טויוטה | 1758 | -12.8% | 13950 | 4.5% |
שברולט | 1351 | 42.4% | 9920 | 62.1% |
פורד | 1243 | 2.7% | 7165 | -15.6% |
הונדה | 1060 | 76.7% | 8897 | 69.2% |
מיצובישי | 1055 | -17.0% | 5770 | 15.0% |
דייהטסו | 828 | -22.0% | 4871 | -15.1% |
פולקסווגן | 804 | -14.5% | 4937 | 8.7% |
סובארו | 751 | -19.6% | 4801 | -23.5% |
סיטרואן | 715 | -24.4% | 5575 | 45.4% |
סוזוקי | 711 | -11.5% | 5240 | 15.4% |
סקודה | 615 | 112.8% | 3380 | 221.9% |
רנו | 614 | -20.2% | 5481 | 21.7% |
קאיה | 516 | 21.7% | 2214 | 76.7% |
ניסאן | 486 | 99.2% | 3437 | 87.7% |
פיאט | 302 | -58.4% | 1536 | -28.1% |
פיג'ו | 284 | -60.6% | 2803 | 0.7% |
מרצדס | 188 | 5.0% | 1002 | 0.6% |
וולוו | 147 | 512.5% | 653 | 151.2% |
איסוזו | 127 | -40.1% | 1022 | 10.6% |
קרייזלר/סופה | 120 | 1.7% | 1007 | 65.9% |
ב.מ.וו | 101 | 9.8% | 492 | -3.9% |
אאודי | 84 | -27.0% | 530 | 14.7% |
ביואיק | 72 | 2.9% | 500 | -17.2% |
סיאט | 67 | 36.7% | 263 | -1.9% |
אופל | 51 | 218.8% | 243 | 120.9% |
סאנגיונג | 43 | 22.9% | 211 | 3.9% |
לקסוס | 26 | -45.8% | 291 | 1.0% |
קאדילאק | 24 | 2300.0% | 103 | 151.2% |
לנד רובר | 14 | 366.7% | 90 | 57.9% |
יגואר | 12 | 100.0% | 74 | 164.3% |
אלפא רומיאו | 7 | -53.3% | 75 | 7.1% |
פיאג'ו | 6 | - | 16 | - |
האמר | 1 | -87.5% | 40 | -48.7% |
פורשה | 1 | -88.9% | 18 | -21.7% |
מיני קופר | 1 | - | 36 | - |
סאאב | 0 | - | 1 | -66.7% |
סה"כ | 19255 | -6.6% | 135568 | 19.9% |