נועם ראה את המכונית האוטונומית מתקרבת לאיטה. הוא פתח את הדלת ונכנס. "בוקר טוב" היא אמרה בקול מתכתי. הוא לא טרח לענות, התיישב והחל לקרוא מיילים. במכוניות אוטונומיות מהדור השלישי אין ממשק למשתמש. הזמנת המכונית והזנת יעד הנסיעה נעשות דרך הטלפון החכם, וכל שנותר לעשות במהלך הנסיעה זה לנצל את הזמן לעבודה או לבידור.
בצומת כרמיאל הפעיל נועם אפליקציית האקינג כדי להשתלט על המכונית. עוד לחיצה אחת ו... זהו. לקראת הכביש המתפתל מכרמיאל לתפן המכונית נשלטת על–ידו. הניהוג אינו דומה במאום למה שהיה פעם, עם מכונית שהיו לה הגה, הילוכים ודוושות; השליטה היא באמצעות חיישני הטלפון הנייד.
הפיתול הראשון מתקרב; נועם החזיק את הטלפון כמו הגה וניווט את המכונית בפיתולים. כמה כיף זה לשלוט במכונית, לבלום לפני הפנייה, לזרום בתוכה ולהאיץ ביציאה. למרות שזה כמו משחק מחשב, עדיין קמצוץ מההתרגשות המוטורית נמצא שם.
היו ימים
הדיבורים על המכונית האוטונומית התחילו כבר אחרי מלחמת העולם הראשונה, אבל קיבלו דחיפה משמעותית בסוף המאה הקודמת. בעשור הראשון של המאה ה–21 החלו הדיבורים לקבל צורה של מכונית שבאמת מסתדרת לבד, פחות או יותר אבל בעיקר פחות. כבר ב–2010 השתתפה אודי TTS ללא נהג במירוץ פייקס פיק, ובאותה שנה השלים רכב אוטונומי של ויסלאב האיטלקית מסע של כ–16,000 ק"מ בעולם ללא נהג. ב–2012 שיגרה גוגל ללאס וגאס מכונית ללא נהג.
אחרי שהמכונית הפכה אוטונומית / טור אישי
צילום: מנהל
מספר מדינות בארה"ב אישרו שימוש במכוניות כאלה וגם כמה ערים באירופה. יצרניות הרכב הגדולות הוסיפו עוד ועוד ודגמי ניסיון, טסלה הכריזה על מערכת נהיגה אוטונומית ב–S, מרצדס הציגה את E החדשה שגם היא ננהגה אוטונומית בנבאדה. זה היה הדור הראשון שידע לנהוג לבד - אבל תמיד אפשר היה לקחת ממנו את ההגה.
הגיעו ימים
ההתחלות היו קשות, היו בעיות, אבל ככל שיותר ויותר מכוניות כאלה עלו על הכביש, כך הסתבר שהן בטוחות הרבה יותר. תאונות בינן לבין מכוניות רגילות היו באשמת הנהג שנהג באלה האחרונות. יותר אנשים קנו - פחות נפגעו, פחות נהרגו. ב–2025 הופיע הדור השני: חשמליות, ללא דוושות וללא הגה. כל שהיה צריך זה לומר למכוניות האלה לאן להגיע.
לא היה צורך ברישיון, וילדים מגיל 14 היו רשאים להשתמש במכוניות כאלה - ממש כמו במעלית. בבתי הספר בבוקר הורידו מכוניות אוטונומיות ילדים וחזרו ריקות הביתה לבעליה, ואם סבתא הזמינה את המכונית, גם נכדים צעירים יכלו להגיע אליה. ב–2028 החלה ארה"ב בגריטת המכוניות שנועדו לנהיגה בידי אדם, ושנה לאחר מכן העביר הקונגרס חוק שאסר על אנשים לנהוג. תוך מספר שנים הלכו מדינות העולם בעקבות ארה"ב.
2034 הייתה השנה הראשונה בה היו 0 תאונות. 148 שנים לאחר המכונית הראשונה לא נפגעו אנשים בתאונות דרכים - והאנושות נפרדה מהאסון הזה. וגם מהמכונית שנהגה בה.
אחרי שהמכונית הפכה אוטונומית / טור אישי
צילום: מנהל
אז הופיע הדור השלישי. השליטה במכונית ובמסלול הנסיעה נעשית על–ידי מחשב מרכזי. כל תנועת המכוניות נוהלה על–ידו, וזה שלט בתנועה, בהתנהלות המכונית עצמה ומקסם את היעילות האנרגטית ואת משך הזמן שנועד להגעה. הרמזורים פורקו ונגרטו גם הם, חוץ מכמה שהושארו כמוצג מוזיאוני, מזכרת לטכנולוגיה עתיקה.
השליטה במכוניות ייתרה את כריות האוויר, אזורי הקריסה ובכלל את הצורך לבנות רכב מוגן מתאונות. תפעול חשמלי וכזה שמבוסס על תאי דלק היה אחראי לנסיעה, והחידושים הטכנולוגיים הביאו גם הם להפחתה משמעותית במשקל.
לא רק המכונית השתנתה, גם הבעלות עליה. צי ענק של מכוניות הועמד לשירות המזמינים - למעשה, מונית אוטונומית. היא הגיעה בדיוק בזמן, לא דנה איתך על פוליטיקה, לא השתתקה בגלל שאתה אוהד את הקבוצה הלא נכונה - והביאה אותך ביעילות ונוחות למחוז חפצך. ביעילות ובנוחות, אבל ללא כל מעורבות. משעממת.
אלא אם כן יכולת, לכמה זמן, לפרוץ את המערכות שלה ולנהוג בה, ממש, כמו פעם, בפיתולים.
געגועים
פאתי תפן כבר נראים באופק ונועם מנתק את האפליקציה וחוזר למיילים. כמה הוא מתגעגע לאותם רגעים קסומים שלא העריך בזמנו עם מכונית ידנית ומנוע בנזין. כמה נהנה כל בוקר להגיע לעבודה אחרי הכביש המפותל. מי האמין אז, רק לפני 25 שנים, שהמכונית האוטונומית תשתלט ככה.
אחרי שהמכונית הפכה אוטונומית / טור אישי
צילום: מנהל