כילד שגדל בשנות השמונים והתשעים על קומפקטיות חמות, במיוחד צרפתיות, וכבוגר שנוהג בסיטרואן ZX וולקן, הוט האצ' מהעידן ההוא היא לדעתי חובה בכל חניית חלומות. פיג'ו GTi 205, רצוי בגרסת 1.6 ליטר הקלה יותר, היא הבחירה האידאלית, אך יש בעיה להשיג כזאת. באנגליה נמכרה אחת עם מנוע 1.9 ליטר ו-80,000 מייל ב-31,000 ליש"ט – מספיק לגולף GTI חדשה עם עודף של 3500 ליש"ט. כך גם ביחס ל-GTi 306, ראשונה מסוגה עם הילוך שישי – אטרקציה אז, בלתי מושגת כיום.
תחליף ראוי היא צרפתייה חמה אחרת אותה ניתן עדיין להשיג במקומותינו. רנו קליאו RS (מ-1998 והלאה) המשיכה את המסורת, כאשר פיג'ו נטשה את הדרך ופולקסווגן פנתה לטורבו. עם 172 כ"ס ממנוע שעף ל-6250 סל"ד, ה-RS היא מכונית מודרנית שמעניקה ריגושים מהסוג שיצרו GTi 205 וגולף GTI דור שני. שלא לדבר על קליאו וויליאמס.
להט - חניית החלומות של אופיר שקד
צילום: מנהל
חיפוש קצר העלה RS כסופה מ-2001 עם 200,000 קילומטר; המוכר דרש 25,000 שקלים והבטיח שמרבית המכלולים הוחלפו לאחרונה ושהיא נוסעת כמו "חדשה". אני סקפטי, שם בצד עוד 15,000 ליישור קו, משאיר 360,000 שקלים – וממשיך.
את החלל שהותירה ה-GTi 205 ניתן למלא בצורה יצירתית, דרך 309. לפני מספר שנים רכשתי פיג'ו GLX 309 במצב מצוין עם 140,000 קילומטר תמורת כ 6000 שקלים מתוך כוונה לשפצה ולהסב אותה ל-GTi. חישוקים, בלמים, בולמים ואפילו ספוילר מקורי יובאו מאנגליה בעלות של 20,000 שקל ועלו בלא מעט טרטורים והתרפסות בפני אגף הרכב במשרד התחבורה. כעת נותר למצוא מנוע MI16 או 8V 1.9 להשתלה. מנוע כזה וצביעה של כל המכונית יעלו 20,000 שקלים – והנה לכם GTi 309, גם אם אינה
מקורית.
להט - חניית החלומות של אופיר שקד
צילום: מנהל
מן הראוי שגם לאיטלקים תהיה נציגה באוסף שכזה, ואלפא 145 ראויה לכך. בדגם זה נפטרה אלפא מתחלואי החלודה והאמינות, אבל שמרה על האותנטיות והאופי האיטלקיים בכל מה שקשור לעיצוב ולצליל מנוע. דגם כסוף מקורי כמעט לחלוטין משנת 97' יד רביעית בלבד עם מנוע 2.0 ליטר שהוא הדבר האמיתי, מוצע למכירה תמורת 20,000 שקלים. כבעל ניסיון עם מכוניות על גבול הקלאסיות ובהתחשב בעובדה שהאלפא עברה כ-230,000 ק"מ, יש להשאיר סכום זהה לעלות המכונית לצורך יישור קו ותיקונים שונים. בקיצור, 40,000 שקלים.
כעת חסר משהו אמין ושימושי לנהיגה יומיומית, משהו עם הנעה אחורית. ומי שיכולה להרוג את שתי הציפורים האלו במכה אחת היא ב.מ.וו M135i. מכונית מודרנית עם הספק (320 כ"ס), מומנט (45.9 קג"מ) וביצועים (4.9 ש' ל-100) שהיו מנת חלקן של מכוניות-על (פרארי 360) או לפחות מכוניות ספורט פר אקסלנס לפני עשור. מספר המכוניות שנמכרו עם תיבה ידנית, ועבורי זה תנאי, קטן מאוד, אך למזלי מוצעת אחת כזו למכירה תמורת 205,000 שקל; שנת 2014, יד ראשונה, 35,000 ק"מ מאוד סבירים, צבע לבן.
וכל אלה בגרסת חמש דלתות מה שהופך אותה לשימושית ביותר, לא פחות מכל מכונית אחרת ללא יומרות ספורטיביות, ומבלי למשוך תשומת לב מיותרת. הטוב ביותר מכל העולמות.
הכסף שנותר, 95,000 שקלים, ישמש לתחזוקת חניית החלומות של הקומפקטיות החמות. הן דורשות הרבה.
להט - חניית החלומות של אופיר שקד
צילום: מנהל