קטגוריה: אנדורו

מתחרים בולטים: הונדה CRF450X, הוסקוורנה FE450, ק.ט.מ EXC450, קוואסאקי KL450

מחיר הגרסה הנבחנת: 60,000 שקלים
"תגיד", שאל חבר שרכב לידי, "מה עובר עליך היום? אתה רוכב כמו משוגע, מחצץ באבנים, נותן פול גז בכל ישורת. מה הסיפור? החברה זרקה אותך?". בפראפזה על "זה לא את, זה אני" - זה האופנוע.
ימאהה WR450F - מבחן דרכים
צילום: חזי עלון
הוא אשם
זה ה–450 של ימאהה שגורם לרוכב הגון ורגוע (לרוב) להתנהג באנטיפטיה כזו, לשכוח מהחברים ולתת בגז כאילו אין מחר (או תהום בסוף הישורת). ה–450 הוא אופנוע אגרסיבי, חזק, גדול וגבוה שמצריך רגליים ארוכות כדי להגיע לרצפה מהמושב, והקשר לאופנוע מוטוקרוס קיים דרך חלקים משותפים, כולל מנוע ושילדה, עם YZ.
דגם 2016 שונה מאוד, והוא דגם אחר, ועם מנוע "הפוך" כמו ב–250 שנבחן; פתח היניקה נמצא בחזית והפליטה מאחור, לשיפור זרימת אוויר והורדת מרכז הכובד.
אין בשורה בעיצוב, בעיקר ביחס למתחרים האירופים. הוא לא מכוער, אבל נראה כאילו ימאהה ויצרנים יפנים אחרים החליטו במודע שבשטח, בניגוד לכביש, הנראות פחות חשובה, ואולי הם צודקים. הרי ה–WR בדגמיו הקודמים היה לשם דבר בתחום האמינות. הדור החדש אמור להיות כזה למרות שהוא מתוחכם בהרבה, עם הזרקת דלק וחיבור למחשב בעזרת מערכת GYTR כדי להתאים את אפיוני המנוע לצורכי הרוכב.
ימאהה WR450F - מבחן דרכים
צילום: חזי עלון
ל–WR שלדת קורה כפולה מאלומיניום שמוספה לקשיחות יחד המתלי הקאייבה העבים שגם הם לא מתרגשים מבאמפי ענק (אמרנו מוטוקרוס?) ומיכל הדלק קטן ובעייתי שנכנס לרזרבי כבר באזור ה–80 קילומטרים.
במדבר ובסינגל
רכבנו איתו במדבר יהודה ובנחל שורק ובאר שבע, בסינגלים, בחול ובנחלים צפופים אבל גם בישורות מהירות. ה–450 מסתדר עם טוב מאוד עם שבילים צפופים כל עוד הם לא איטיים וטכניים מדי. הגובה, המשקל הרב והמנוע שרוצה כל הזמן קדימה - יעשו את העבודה שם ליותר קשה. הוא טוב מאוד, כצפוי, ובישורות ארוכות שם הוא יודע להגיע למהירויות באזור ה–150 קמ"ש. למרות שבארצנו מעטים האנשים (והמקומות) שיזדקקו לזה, אפשר רק לשער מה הוא היה יודע לעשות עם הילוך שישי. אלו מהירויות שמתאימות יותר למרחבי דיונה גדולים בסהרה, ואכן עם מיגון רוח ומיכל דלק גדול אפשר להבין מדוע הוא כלי מוצלח כל כך בראלי כמו דקאר. למעשה המנוע שלו הוא כל כך מוצלח שאי אפשר שלא לחשוב כמה כיף היה איתו בגרסת סופרמוטו, או אפילו בגרסאת נייקד מופרעת.
הגדול במשפחת ה–WR הוא אופנוע חזק מאוד שלא יבהיל גם רוכבים פחות מנוסים, ועם זאת, בעידן שבו הרוב מבקשים כלים קטנים יותר, הוא יהיה כלי ייחודי לאנשים שמחפשים בדיוק אותו.


ימאהה WR450F
מנוע ציל' יחיד, 449 סמ"ק, 5 שס', הספק/סל"ד -/-, מומנט/סל"ד -/-, תמסורת מצמד רב-דסקי רטוב, 6 הילוכים, שרשרת, שלדה אלומיניום, גובה מושב 960 מ"מ, משקל (רטוב) 124 ק"ג, מיכל דלק 7.5 ליטר, מחיר 60,000 שקלים
ימאהה WR450F - מבחן דרכים
צילום: חזי עלון