הופיעה בגיליונות 281, 287, 300
בישראל של שנת 2017, סכום של כ-80,000 שקלים מאפשר להציב בחנייה גרסאות מאובזרות של מרבית מכוניות המיני המוצעות בארץ, מספר דגמי סופרמיני (לעתים גם עם תיבה אוטומטית) ואפילו משפחתית קטנה. לפני פחות מעשר שנים שפע כזה היה חלום, והמודעות למכוניות מיני בישראל התבססה בעיקר על שמועות.
מחירים מקוריים
ב-2009 הגיעה לכאן יונדאי i10, אולם מי ששינתה את הקטגוריה והשפיעה אמוד על שוק הרכב הישראלי היא סוזוקי אלטו. תחילה הגיעה אלטו בגרסה אוטומטית (יוני 2009) והייתה למכונית האוטומטית הזולה בישראל – פחות מ-80,000 שקלים עם 4 כריות אוויר, בקרת יציבות (פריט לא שכיח בתקופה ההיא) ומערכת שמע מקורית. לעל אלה נוספה התדמית החיובית של מותג סוזוקי.
אבל הגרסה המשפיעה ביותר של אלטו הייתה זו הידנית (נובמבר 2009), שתומחרה ב-60,000 שקלים בלבד – מחיר חסר תקדים לרכב חדש בזמנו. ההצלחה לא איחרה לבוא, ובשנתה המלאה הראשונה בישראל, 2010, הייתה אלטו למכונית המיני הנמכרת ביותר, כאשר 85% מהמכירות היו מהגרסה הידנית (הצלחתה של תיבה ידנית בישראל אז היא אירוע מכונן בפני עצמו). בהמשך, במסגרת מבצעים כאלו ואחרים, הוצעה אלטו במחיר שנשק לכ-50,000 שקלים לגרסה הידנית וכ-60,000 שקלים לאוטומטית.
התשלום על המחיר
הצלחתה של האלטו נבעה בעיקר ממחיר הקנייה הזול. מדובר במכונית בסיסית במובן הזול של המילה, עם נוחות ואיכות נסיעה נמוכות ביותר – בידוד הרעשים לא קיים וכך גם כושר הבידוד מפני הדרך, ויחד עם מושב נהג שאינו מתכוונן לגובה ואינו נוח, נהיגה באלטו עלולה להיות מעייפת. התנהגות הכביש גבולית – צמיגים צנומים, מתלה אחורי פשוט ובלמים חלשים, יחייבו נהיגה מאוד שלווה.
תא הנוסעים בסיסי ביותר, כהה עם חומרי דיפון בסיסיים וזולים, אבל הוא בנוי היטב. אלטו מורשית לארבעה נוסעים, ובפעול זה אינו חיסרון גדול, כי גם הדגמים שהורשו להסיע חמישה נכשלו בכך באופן מעשי. החלונות האחוריים אינם נפתחים במלואם, אלא לכדי חרך – וגם כאן, לא מדובר בחיסרון נורא, במיוחד אם המושב האחורי יאוכלס בילדים.
מה שנורא הוא דירוג הבטיחות – שלושה כוכבים בלבד במבחן הריסוק הישן (2009) של EuroNcap, ולמרות שאבזור הבטיחות היה טוב למקובל בזמנו. בתחילת 2012, ניתנה אפשרות להוסיף בתשלום שתי כריות אוויר נוספות (כריות וילון), אך השפעתה של תוספת זאת על רמת הבטיחות לא נבדקה. מספר כריות האוויר מוצג ברישיון הרכב.
אלטו הוצעה רק עם מנוע בנזין אחד, 1.0 ליטר ו-3 צילינדרים. למנוע שני גלי זיזים ותזמון שסתומים משתנה ליניקה; מיוני 2012 תזמון השסתומים נעשה גם בשסתומי הפליטה. נתוני המנוע – 68 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-9.2 קג"מ ב-3400 סל"ד – לא השתנו, אבל נתוני פליטת המזהמים וצריכת הדלק כן השתפרו; נתון משולב של 19.6 ק"מ/ל' עם תיבה אוטומטית ו-23.2 ק"מ/ל' בידנית (19.2 ק"מ/ל' ו-22.7 ק"מ/ל', בהתאמה, לפני העדכון). גם הביצועים נותרו ללא שינוי: 14 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש בגרסה הידנית (5 הילוכים), או 17 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש באוטומטית (4 הילוכים).
קנייה
לפי מחירון לוי יצחק, שוויה של אלטו מהדגמים הראשונים משנת 2009 מוערך ב-18,500 שקלים לגרסה הידנית וב-23,000 לאוטומטית. עבור הדגמים האחרונים משנת 2015 מדובר -ב-35,000 שקלים לידנית ו-39,500 שקלים לאוטומטית.
לפי מחירון אתר יד 2, שוויה של אלטו מהדגמים הראשונים משנת 2009 זהה לזה המופיע במחירון לוי יצחק. יחד עם זאת, עבור הדגמים האחרונים משנת 2015, הערכות המחיר של יד2 גבוהות מאלו של לוי יצחק - עם הערכות של 37,000 שקלים לידנית ו-45,000 שקלים לאוטומטית.
כמובן, בדיקה של מודעות המכירה דרך אתר יד2 מעלה כי סוזוקי אלטו מוצעת, ברוב המקרים, במחיר נמוך מערכה במחירונים – כ-11.5% פחות עבור הגרסאות האוטומטיות, וכ-15%-20% פחות לגרסאות הידניות.
שגרת אחזקה
שגרת האחזקה של סוזוקי אלטו מחייבת טיפול כל 15,000 ק"מ או שנה (המוקדם ביניהם). מפרט הטיפולים שגרתי, וההבדל בין הטיפולים הוא בהחלפה של נוזל הקירור בכל 3טיפולים/45,000 ק"מ, החלפה של הרצועות המפעילות את משאבת המים ואת מדחס המזגן בכל 6 טיפולים/90,000 ק"מ (רגע, את שני הצרכנים האלו לא מפעילה רצועת אביזרים?) ובכל 7 טיפולים/ 105,000 ק"מ נדרשת החלפת מצתים (אירידיום?). עלות הטיפולים ל-60,000 ק"מ עומדת על כ-4100 שקלים.
התזמון נעשה על-ידי שרשרת, כך שלא נדרשת החלפה יזומה, ואין צורך גם להחליף את נוזל התמסורת האוטומטית. מעבר לכך, לדברי אייל בן ארי, יועץ השירות במוסך "דרך השטח" המורשה לטיפול ברכבי סוזוקי, מכלולי האלטו עמידים ביותר, והפעם היחידה בה זכורה לו החלפת מנוע הייתה כתוצאה משימוש ברכב ללא נוזל קירור (כתוצאה מדליפה).
תקלות ורגישויות ייחודיות/ קריאות לתיקון
במהלך השנים, נקראו בעלי אלטו לשתי קריאות תיקון – שתיהן מ-2010 – כאשר קריאה אחת נוגעת לתקלה בחיווט תאורת הבלימה (תקלה שעלולה הייתה לגרום לבלאי מואץ של נורות הבלם, ולעתים אף להיתקעות תיבת ההילוכים האוטומטית במצב "חנייה") ואחת נוגעת לאטם לקוי של משאבת הדלק (שגרמה לדליפת דלק). מעבר לכך, התקלה האפידמית היחידה הידועה של אלטו נוגעת לאי-עמידות של בוכנות דלת תא המטען.
שווה קנייה?
כמכונית משומשת, אלטו היא קנייה טובה בכלל עמידות גבוהה ומחירי אחזקה נמוכים. כמכונית בפני עצמה, האלטו נכשלת כמעט בכל הסעיפים. עם זאת, כשהייתה חדשה, פער המחיר של אלטו מול יתר המתחרות (בראשן יונדאי i10) היה גדול – סביב 20%-25% – מה שעשה אותה תחרותית, בעיקר בגרסה הידנית.
כמכונית משומשת, האלטו המומלצת היא דווקא האוטומטית, מכיוון שבטווח המחירים בהן היא מוצעת, יש מעט אופציות לקטנה עם תיבה אוטומטית ומוניטין אמינות חיובי. חשוב לציין שוב, כי אלטו תתאים בעיקר לנסיעות קצרות. ניתן להגיע עם אלטו לכל מקום בארץ, אבל החוויה אינה נעימה, ורמת הבטיחות לא מבטיחה.