חדש, לא ממש
ולמה אנחנו נזכרים בו פתאום עכשיו? בזכות מנוע חדש, שגם אינו כזה. לא, לא מחליפים את מנוע הדיזל החדש יחסית (הגיע ללנד קרוזר רק לפני כשנתיים) — והפעם מדובר במנוע בנזין, שחוזר למבחר הישראלי לאחר היעדרות. הוא לא כולל שום דבר חדשני או אפילו חדש — V6 עתיר נפח (4.0 ל') וסוסים (281 כ"ס) — כאשר ההמשך זהה לזה שבגרסת הדיזל: תיבת שישה הילוכים אוטומטית, תיבת העברה עם יחס נמוך והנעה כפולה קבועה.
גרסת הבנזין מוצעת רק ברמת האבזור 'לקשרי', אחת לפני הבכירה בהיצע רמות האבזור של הלנד קרוזר דיזל. רשימת האבזור טובה למדי — יש גג שמש, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, מפתח חכם, עור ומושבים חשמליים — אך התחושה בתא הנוסעים יותר פרקטית מאשר יוקרתית. פועל שהתלבש יפה לכבוד אירוע, ולא איש עסקים בכיר בחליפה איטלקית. בתחום הבטיחות מותקנת רק מערכת מובילאיי.
ואגב פרקטיקה — יש שפע מקום בשתי השורות הקדמיות, אך כמקובל השלישית תתאים לכל היותר לבני עשרה צעירים. כשהשורה השלישית פתוחה תא המטען יספיק לפיקניק, כשהיא מקופלת יש מספיק מקום לציוד לקמפינג משפחתי, למרות רצפה גבוהה יחסית.
בזכות השקט
אבל את כל זה ידענו כבר על הלנד־קרוזר. מה שלא ידענו הוא איך יתפקד מנוע הבנזין. במשפט? אם לא אתם משלמים על הדלק, קחו את הבנזין. יודעים מה? גם אם אתם כן משלמים על הדלק, אבל לא נוסעים הרבה, שווה לקחת את הבנזין. הנהם השקט והבטוח של V6 גדול מצדיק זאת כמעט לבדו. הביצועים עדיפים (בכל זאת עוד מאה ומשהו כוחות סוס לעומת הדיזל) ותגובת דוושה טובה יותר (בכל זאת בנזין אטמוספרי ולא טורבו־דיזל), הם כבר בונוס. אך בעניין הביצועים יש לציין כי המנוע לא ממש אוהב לעבוד בסל"ד גבוה, ומייצר שם צליל לא נעים ותחושה מאומצת. גם תיבת ההילוכים לא מצטיינת תחת עומס, ומעבירה הילוכים בצורה גסה.
מחיר הביצועים הוא כמובן בתחום הדלק — במבחן שלנו נעה צריכת הדלק בין שבעה לשמונה קילומטרים לליטר (כאשר חלק נכבד מהקילומטרים הם בשיוט בין עירוני), כ־25% יותר מאשר גרסת הדיזל. מעניין עד כמה המנוע הזה מסתדר עם הסבה לגז...
בונוס לא צפוי היה בתחום התנהגות הכביש — גרסת הבנזין קלה בכמאה ק"ג מגרסת הדיזל, כשעיקר ההבדל מרוכז כנראה בחרטום. יש גם הבדלים בקפיצים/בולמים (לפחות ברמת המקטים), והתוצאה הסופית היא חרטום הרבה יותר מרוסן בכבישים מפותלים או בשבילים. זה משפר את הנוחות בכביש ובשטח, וגם את היכולת לשמור על קצב מהיר בטיולי שבילים. בקטעים הטכניים יותר מציג טויוטה לנד קרוזר בנזין את כל התכונות שחיבבו אותו על אנשי השטח לאורך השנים — גחון גבוה, זוויות מרכב טובות ומהלך מתלה מרשים (בעיקר מאחור).
ואז נשארנו עם שורת המחיר — 400,000 שקלים. הרבה כסף.
מבחן דרכים זה פורסם לראשונה במגזין 382