אין ספק כי מערכת כזאת, המוצעת כיום בישראל על-ידי מספר יצרנים, מוסיפה רבות לבטיחות, וחשיבותה רבה מכיוון שזו תותקן בדגמים שאינם כוללים מערכת מקורית של היצרן. הבעיה היא שמערכת כזאת זוכה להטבת מס זהה לזו של מערכת מקורית, כך שהתמריץ ליבוא דגם עם מערכת מקורית אינו גדול. מערכת שאינה מקורית לא רק שאינה מיטבית ככל שניתן בדגם נתון (מיקום המצלמה או התקן הרדאר), אלא שזו אינה משתלבת במערכות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה. וכאמור, ליבואן אין תמריץ להביא את המערכות האלה בתצורתן הפעילה והיעילה בהרבה.
יחד עם זאת, בסקירה הנוכחית – העוסקת בדגמי מיני (City Cars) – יש לסייג ולומר שמערכות בטיחות מתקדמות אינן פופולריות בפלח שוק זה גם ברמה העולמית; מכוניות אלה מיועדות לתנועה בתוך העיר, והן זולות ופשוטות.
ואף על פי כן
יחד עם זאת – ובלי קשר לחוק הישראלי – ישנם יבואנים שכן מציעים מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים המשווקים על ידם, כולל כאלה שהן מעל המינימום הנדרש בחוק. לאור זאת, ומכיוון שאנחנו סבורים שלמערכות כאלה יש חשיבות רבה ביותר, החלטנו לבדוק אלו מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בפלח המיני, שעד לפני כשנתיים היה פופולארי כל כך בישראל.
מכוניות המיני - זן הולך ונעלם בישראל
הרשימה מחולקת לארבע קבוצות: א. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות מעל הנדרש בחוק; ב. דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות, אך נדרשים להתקנה מקומית של מערכת התרעה; ג. דגמים עם מערכות בטיחות שאינן תקניות; ד. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל.
הדגמים מסודרים בכל קבוצה לפי סדר א'-ב'. הסקירה כוללת את מערכות הבטיחות התקניות המקוריות, את הנוספות לפי גרסה/רמת גימור ואת ציוני המבחנים לפי יורו NCAP.
הסקירה פורסמה במקור במרץ 2018, ועודכנה במרץ 2020.
___________________________________________
א. דגמים עם מערכות בטיחות מעל הנדרש בחוק
טויוטה אייגו – החל מ-75,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (ללא זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017, עם 'חבילת בטיחות') 4 כוכבים; מבוגרים 82%; ילדים 63%; הולכי רגל 64%; מערכות בטיחות 57%
באפריל 2017 החלה טויוטה לשווק בישראל את טויוטה אייגו עם מערכות בטיחות מתקדמות, באופן תקני – זאת אחרי קצת יותר משנה (מאז התחלת שיווקה, בינואר 2016) בה הוצעה אייגו ללא מערכות כאלו כלל. באוקטובר 2018 החל שיווק הדגם המעודכן, ללא שינוי במפרט אבזור הבטיחות.
למרות שמדובר במכונית ותיקה יחסית (2014), אייגו מצליחה לבלוט גם ברמת דירוג הבטיחות – במבחן שנערך לה ב-2017 קיבלה אייגו דירוג גבוה יחסית של ארבעה כוכבים, בין השאר בזכות 'חבילת בטיחות', המוצעת בישראל באופן תקני.
המבחן שעברה אייגו ב-2017 הוא המבחן השני שלה; במקור, נבחנה אייגו ב-2014 וקיבלה גם אז דירוג של ארבעה כוכבים, אז ללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל. המבחן של 2017 מחמיר מזה של 2014, הן בריסוק והן ברמת הדרישות בתחום המערכות.
יצוין כי תאומותיה של אייגו, סיטרואן C1 ופיג'ו 108, אינן מוצעות בישראל מסוף 2019.
יונדאי i10 – החל מ-70,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל; ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות טרם נבחנה
הדור החדש של יונדאי i10, שהושק בישראל בפברואר 2020, מוצע בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות; נכון למועד כתיבת שורות אלו, מדובר במערך הבטיחות המקיף ביותר בסגמנט. עם זאת, הדור החדש טרם נבחן במבחני הריסוק האירופיים.
מיצובישי ספייסטאר – החל מ-78,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית; כולל זיהוי הולכי רגל, אך ללא זיהוי דו"ג), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2013) 4 כוכבים; מבוגרים 90%; ילדים 72%; הולכי רגל 73%; מערכות בטיחות 55%
החל מפברואר 2020 מוצעת מיצובישי ספייס סטאר הוותיקה (2013) במהדורה מחודשת, לראשונה עם מערכות בטיחות מתקדמות. ציוני מבחן הבטיחות תקפים לדגם המקורי, ללא מערכות הבטיחות המתקדמות, והם מתקן ישן ומחמיר הרבה פחות.
שברולט ספארק – החל מ-82,500 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (ללא זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות טרם נבחנה
שברולט ספארק אינה משווקת באירופה בשנים האחרונות, ולכן הדגם החדש שלה (2015) לא נבחן במבחן הריסוק של 'יורו NCAP'.
החל מינואר 2019 מוצעת בישראל גרסה מעודכנת של שברולט ספארק - עם מערכות בטיחות כמו גם 10 כריות אוויר, כחלק מהמפרט התקני.
________________________________________
ב. דגמים עם מערכות מתקדמות, החייבים גם במערכת התרעה
קיה פיקנטו – החל מ-68,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני בלימת חירום אוטונומית (ללא זיהוי הולכי רגל)
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017, עם 'חבילת בטיחות') 4 כוכבים; מבוגרים 79%; ילדים 64%; הולכי רגל 54%; מערכות בטיחות 47%
הדור השלישי של המכונית הנמכרת ביותר בישראל ב-2017 מוצע אצלנו, מתחילת הדרך (מרץ 2017), עם מערכת בלימה אוטונומית תקנית – מערכת המוגדרת כ'חבילת בטיחות', שבזכותה קיבלה פיקנטו דירוג של ארבעה כוכבים.
יחד עם זאת, על פי התקנות החדשות, המפרט של קיה פיקנטו אינו עומד בתקן הנדרש בחוק – ולכן נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית.
נכון למרץ 2020, פיקנטו היא מכונית המיני הזולה ביותר בישראל. לקראת סוף השנה צפוי להתחיל שיווק של של דגם מחודש.
____________________________________________
ג. דגמים ללא מערכות בטיחות מתקדמות, כחלק מהמפרט התקני
נכון למרץ 2020, אין דגמי מיני המוצעים עם מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות בתוספת תשלום.
____________________________________________
ד. דגמים ללא מערכות בטיחות
פיאט 500 – החל מ-98,000 שקלים
מערכות המוצעות באופן תקני אין
מערכות נוספות אין
מבחן בטיחות (2017) 3 כוכבים; מבוגרים 66%; ילדים 49%; הולכי רגל 53%; מערכות בטיחות 27%
בהיותה מכונית שהוצגה לפני 13 שנה, פיאט 500 מתקשה להציע רמת בטיחות עדכנית. בעוד שבמבחן הראשון שלה, ב-2007, קיבלה 500 דירוג של חמישה כוכבים, במבחן עדכני שנערך לה ב-2017 היא קיבלה שלושה כוכבים בלבד, עם ציונים נמוכים למדי לפי התקן המקובל כיום. מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות אין בכלל.
דור חדש של 500 הוצג במרץ 2020, וצפוי להגיע לישראל בתחילת 2021.
_________________________________
דגמים שעתידים להגיע בחודשים הקרובים
רנו טווינגו
מבחן בטיחות 4 כוכבים (2014)
צפי התחלת השיווק לא ידוע
הערות דגם מחודש
קיה פיקנטו
מבחן בטיחות 4 כוכבים (2017)
צפי התחלת השיווק רבעון רביעי, סוף 2020
הערות דגם מחודש.