לאספקה הרציפה הזאת של חוויות חושניות יש מחיר גבוה הנוצר משילוב של מספר גורמים, חלקם קשורים למכונית עצמה, חלקם לסביבה, וגם המחיר בשקלים לא מסביר פנים – ולא רק מחיר הקנייה.
חיים של כיף והחיים עצמם
חושניות, העדפת ההנאה המיידית על השימושיות, והפגנת נראות אישית של מי שבחר במשהו כייפי, שהוא גם יקר מהדגם הסגור עליו הוא מתבסס, יוצרות לרכב כזה מקדם משיכה והכרזה ידוע. בסרטים, בכל אופן, המכונית הפתוחה נפוצה בהרבה מחלקה בצי הרכב, וגם מילאה "תפקיד הצהרה" על הגיבורים, העלילה וכל השאר.
התאווה לאור השמש בארצות קרות עשתה את המכונית הפתוחה לנחשקת – אבל בישראל, מה לעשות, העסק עובד פחות טוב. השמש לא רק שאינה מוסתרת רוב השנה, אלא שאורה חריף וחורך במהלך הקיץ, ובשפלת החוף נוספת לחוויה הלוהטת לחות מעיקה. בעיר מצטרפים לכך הרעש והלכלוך.
גם השימושיות מוגבלת. כאשר גג מתכת מופשל, נפח תא המטען נפגע משמעותית; גג בד מביא איתו בעיות אחרות – החל מרמת בטיחות פסיבית נמוכה יותר, דרך דרישות תחזוקה ייחודיות ועד לפגיעה בגלל וונדליזם; בעניין זה, רק חברות ביטוח מעטות מוכנות לבטח מכוניות פתוחות – והפרמיה גבוהה בהתאם. מגבלה נוספת נובעת מעצם הסרת גג המתכת מהרכב המקורי, הפוגמת בחוזק המבני של המכונית הפתוחה – תהליך חיזוק המרכב מביא להוספה משמעותית במשקל הרכב.
ולצד מחיר השימוש ברכב עם גג נפתח, ישנו גם עניין המחיר, פשוטו כמשמעו. שילוב של הוצאות ייחודיות בפיתוח ובייצור והיקף ייצור קטן, אחראי למחיר גבוה מזה של הדגם עליו המכונית הפתוחה מבוססת; במקרים בהם מדובר בדגם ייחודי, מחירו גבוה בהרבה מדגם סגור עם נתונים דומים.
לכל דבר מחיר
ובכל זאת, מסתבר שיש בארץ לא מעט דגמים במחירים נגישים יחסית, ואפשר לרכוש כיום מכונית פתוחה חדשה תמורת 70,000 שקלים, בערך; הדגמים הזולים האלה הם בעלי מבנה של 'קופסת סרדינים' – הגג נפתח לכל אורכו, אך קורות הצד והמסגרות לדלתות נשארות – כך שחווית הקבריולה איננה מלאה.
מחירה של קבריולה אמיתית מתחיל ב-200,000 שקלים לפחות, ואנחנו עצרנו את הרשימה בסביבות 300,000 שקלים – הרבה כסף, אבל עדיין לא בסטרטוספרה.
הרשימה מסודרת לפי מחירי הדגמים, בסדר עולה. עבור כל דגם ציינו את סוג המבנה שלו, מערכת ההנעה עמה הוא מוצע בישראל, קיומן של מערכות בטיחות מתקדמות וחובת התקנה מקומית של מערכת התרעה, ועוד מידע שכדאי לדעת.
_________________________________
עד 90,000 שקל
טויוטה אייגו/ סיטרואן C1/ פיג'ו 108
גג רך, פתיחה חשמלית; 'קופסת סרדינים'
מערכת הנעה 1.0 ליטר, 69 כ"ס; תיבה רובוטית חד-מצמדית (בטויוטה – גם תיבה ידנית); הנעה קדמית
מערכות בטיחות מתקדמות יש
מחיר טויוטה – 70,000 שקל לידני ו-76,000 לרובוטי; סיטרואן ופיג'ו – 79,000 שקל לרובוטי
דברים נוספים שכדאי לדעת שלושה דגמים זהים לחלוטין מכנית. מדובר במכוניות מיני, שבשל גודלן יתאימו בעיקר לצעירים. אחרי הוספת מערכות הבטיחות המתקדמות (בטויוטה – החל מאפריל 2017; בפיג'ו ובסיטרואן – החל מינואר 2018), רמת הבטיחות טובה למדי.
רנו טווינגו
גג רך, פתיחה חשמלית; 'קופסת סרדינים'
מערכת הנעה 0.9 ל' טורבו, 90 כ"ס; תיבה רובוטית דו-מצמדית; הנעה אחורית
מערכות בטיחות מתקדמות יש; כן נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית
מחיר 87,000 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת לטווינגו מבנה ייחודי – מנוע אחורי והנעה אחורית. שילוב שכזה נמצא כיום, פחות או יותר, רק בפורשה 911 וכמובן בסמארט פורפור ופורטו, החולקות עם טווינגו רצפה, מבנה ומכלולים.
_________________________________
עד 135,000 שקל
פיאט 500
גג רך, פתיחה חשמלית; 'קופסת סרדינים'
מערכת הנעה 1.2 ליטר, 69 כ"ס; תיבה רובוטית חד-מצמדית; הנעה קדמית
מערכות בטיחות מתקדמות אין
מחיר מ-101,000 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת בשנים הראשונות לתחילת השיווק (מדצמבר 2009), הוצעה 500C גם עם מנוע 1.4 ליטר (100 כ"ס), ואפשרות לתיבה ידנית גם ב-1.2 וגם ב-1.4 ליטר. דגם מחודש מוצע מינואר 2016, עם מנוע 1.2 ליטר בלבד.
אופל אדם 'רוקס'
גג רך, פתיחה חשמלית; 'קופסת סרדינים'
מערכת הנעה 1.4 ליטר, 87 כ"ס; תיבה רובוטית חד-מצמדית; הנעה קדמית
מערכות בטיחות מתקדמות אין
מחיר 110,000 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת גרסת 'רוקס' היא לא רק גרסת גג-נפתח לאדם, אלא גם גרסת פנאי – עם הופעה חיצונית קרבית יותר (חגורות פלסטיק, חישוקי "17-"18) ומרווח גחון גדול ב-1.5 ס"מ. מוצעת בישראל מאז יוני 2015.
סמארט פורטו
גג רך, פתיחה חשמלית; 'קופסת סרדינים'
מערכת הנעה 1.0 ליטר, 71 כ"ס או 0.9 ל' טורבו, 90 כ"ס; תיבה רובוטית דו-מצמדית; הנעה אחורית
מערכות בטיחות מתקדמות יש; נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית
מחיר 129,000 שקל ל-1.0 ל', 135,000 שקל ל-0.9 ל' טורבו
דברים נוספים שכדאי לדעת לפורטו אותו מבנה ייחודי כמו לרנו טווינגו – מנוע אחורי והנעה אחורית, והרצפה זהה. הפורטו קצרה בהרבה, מציעה שני מושבים בלבד ומאשרת פירוק של שתי קורות הגג, להגדלת האווריריות.
_________________________________
מ-200,000 שקל
אופל קסקדה
גג רך, פתיחה חשמלית
מערכת הנעה 1.6 ל' טורבו, 170 כ"ס; תיבה אוטומטית; הנעה קדמית
מערכות בטיחות מתקדמות יש
מחיר 200,000 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת הקבריולה האמיתית הזולה ביותר בישראל. חזרה לשיווק מקומי (אפריל 2018) אחרי שלוש שנות היעדרות ועם מערכות בטיחות מתקדמות.
אבארט 595
גג רך, פתיחה חשמלית; 'קופסת סרדינים'
מערכת הנעה 1.4 ל' טורבו, 165-180 כ"ס; תיבה רובוטית חד-מצמדית או ידנית; הנעה קדמית
מערכות בטיחות מתקדמות אין
מחיר מ-200,000 שקל לגרסה ידנית, ומ-210,000 שקלים לגרסה רובוטית
דברים נוספים שכדאי לדעת הגרסה הספורטיבית של פיאט 500C, ששמה שונה במסגרת מתיחת הפנים (אוקטובר 2016). הגרסה היקרה ('קומפטציונה', 180 כ"ס) היא מכונית ספורטיבית אמיתית – גם חזקה יותר וגם בעלת יכולת דינמית גבוהה בהרבה, בייחוד אם מותקן בה דיפרנציאל מוגבל החלקה.
מיני קבריולה
גג רך, פתיחה חשמלית
מערכת הנעה 1.5 ל' טורבו, 136 כ"ס, או 2.0 ל' טורבו, 192 כ"ס (ב-S), או 231 כ"ס (ב-JCW); תיבה אוטומטית, או ידנית (רק ב-S); הנעה קדמית
מערכות בטיחות מתקדמות אין
מחיר מ-210,000 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת דגם מחודש צפוי להגיע בקיץ (רבעון שלישי). והוא יוצע עם תיבה רובוטית דו-מצמדית עם 7 הילוכים, או – ככל הנראה – עם תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים בגרסת JCW (במקום 6 הילוכים כיום). הפעם צפויות גם מערכות בטיחות מתקדמות.
_________________________________
מ-240,000 שקל
מאזדה MX-5
גג רך, פתיחה ידנית
מערכת הנעה 2.0 ליטר עם 160 כ"ס; תיבה ידנית; הנעה אחורית
מערכות בטיחות מתקדמות יש; נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית
מחיר מ-243,000 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת רודסטר – דגם פתוח לשניים – נדירה ברשימה זו. MX-5 מוצעת בגרסה מעודכנת (מאפריל 2018), עם שינויים בכיול המתלים וההיגוי.
אודי A3
גג רך, פתיחה חשמלית
מערכת הנעה 1.5 ל' טורבו עם 150 כ"ס, או 2.0 ל' טורבו עם 190 כ"ס; תיבה רובוטית דו- מצמדית
מערכות בטיחות מתקדמות יש; נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית; אופציה לחבילת בטיחות מתקדמת המבטלת את הצורך באותה התקנה
מחיר מ-255,000 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת מדצמבר 2017 מוצעת A3 בישראל עם מנוע 1.5 ל' טורבו במקום מנוע 1.4 ל' טורבו (150 כ"ס בשניהם).
ג'יפ רנגלר
גג קשיח, פתיחה ידנית
מערכת הנעה 3.6 ליטר, 285 כ"ס; תיבה אוטומטית; הנעה אחורית או כפולה; יחס העברה נמוך
מערכות בטיחות מתקדמות אין
מחיר מ-265,000 שקל ל-3 דלתות, מ-290,000 שקל ל-5 דלתות
דברים נוספים שכדאי לדעת רכב השטח הפתוח היחיד שמוצע בישראל. הדגם הנוכחי (JK) הוא דגם וותיק (2006), ודגם חדש לגמרי (JL) הוצג לפני חודשים אחדים – ויוצע בישראל לקראת סוף 2018. גרסת 'רוביקון' מוצעת עם מפרט עדיף לשטח (יחס העברה קצר יותר, סרן קדמי מעובה, מוט מייצב מתנתק חשמלית ועוד).
אבארט 124
גג רך, פתיחה ידנית
מערכת הנעה 1.4 ל' טורבו עם 170 כ"ס, תיבה אוטומטית; הנעה אחורית
מערכות בטיחות מתקדמות אין
מחיר 300,000 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת רודסטר. בבסיסה תואמת מאזדה MX-5 – אבל עם שינויים במערכות המתלים וההגה, וגם במערכת ההנעה: מנוע טורבו ותיבה אוטומטית. מוצעת בישראל מנובמבר 2016.
ב.מ.וו סדרה 2
גג רך, פתיחה חשמלית
מערכת הנעה 2.0 ל' טורבו, 184 כ"ס, או 3.0 ל' טורבו, 340 כ"ס; תיבה אוטומטית; הנעה אחורית
מערכות בטיחות מתקדמות יש
מחיר מ-306,500 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת מנובמבר 2017 מוצע בישראל דגם מעודכן, עם מערכות בטיחות מתקדמות.
אודי TT
גג רך, פתיחה חשמלית
מערכת הנעה 1.8 ל' טורבו, 180 כ"ס, או 2.0 ל' טורבו, 230 כ"ס; תיבה רובוטית דו-מצמדית
מערכות בטיחות מתקדמות יש; נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית
מחיר מ-309,500 שקל
דברים נוספים שכדאי לדעת רודסטר; תיבת 7 הילוכים למנוע הקטן, 6 הילוכים לגדול. לגרסת 2.0 ל' אופציה להנעה כפולה.