בחודש דצמבר, כצפוי, נמסרו 5,581 מכוניות בלבד - שיפור של 9% מדצמבר אשתקד אך רחוק מכדי להספיק כדי למנוע ירידה שנתית של יותר מ-13,500 יחידות בהשוואה ל-2018. הירידה העקבית במכירות בשלוש השנים האחרונות היא חדשות רעות לא רק לקופת האוצר באופן ישיר (מכירות רכב הן ממקורות ההכנסה הגדולים ביותר במסים) אלא גם עשויות להצביע על האטה כללית במשק.
בדירוג המותגים, יונדאי סגרה שנה נוספת של הובלה וגם רשמה מספר שיא כל הזמנים של מסירות למותג בודד בישראל: 40,286 יחידות (שיפור של 5% מ-2018). במקום השני ניצבת טויוטה עם זינוק מרשים של 32% ל-35,898 יחידות, שאיפשר לה לעקוף בבטחה את קיה - כעת במקום שלישי עם 31,978 יחידות (ירידה של 10%). טויוטה הייתה המותג הנמכר ביותר בדצמבר, עם 1,032 יחידות - לפני קיה עם 666 ורנו עם 492.
מכיוון שחודש דצמבר מסורתית נחשב לחלש ולקוחות רבים דוחים קבלת רכב לשנת הדגם החדשה בינואר, נוצרו כמה חריגות יוצאות דופן במיקומים של מותגים שונים - למשל סובארו שהצליחה עם 268 יחידות להתמקם שישית בדצמבר (15 בדירוג השנתי), פולקסווגן במקום השמיני עם 235 מכוניות (16 בדירוג השנתי) וב.מ.וו שמגיחה לעשירייה המובילה במקום התשיעי (177 יחידות, מקום 20 בדירוג השנתי).
ואם כבר הזכרנו את ב.מ.וו, בדירוג מותגי היוקרה השנתי מובילה אודי עם 3,827 יחידות, ירידה של 5%. מרצדס במקום השני עם 3,115 יחידות (13%-) או בשלישי אם מנכים מנתון זה את המסחריות - חטיבת נפרדת בדיימלר - שנמסרו ב-509 יחידות. בלעדיהן נמסרו 2,606 מרצדס (18% פחות משנה שעברה). ב.מ.וו במקום השלישי עם 2,958 יחידות (לא כולל מיני) וירידה של 11%.
למול הירידות אצל היצרניות הגרמניות, וולוו ולקסוס רושמות עלייה של 7% כל אחת - היצרנית השוודית ל-1,743 יחידות והיפנית ל-1,618. שני מותגי רכבי פנאי ושטח שמתחרים באופן לא ישיר אף הם בפלח היוקרה, רשמו השנה צמיחה מרשימה: ג'יפ עם 1,329 מכוניות (31%+) ולנד רובר עם 485 יחידות (55%+).
בקרב מותגי המיינסטרים החדשים יחסית בישראל, בולטת MG הסינית-בריטית עם יותר מהכפלת מסירות 2018 - בשנת 2019 נמסרו 1,076 יחידות. מנגד, דצ'יה שהחלה את דרכה בישראל עם עליות נאות, סבלה מ-2019 חלשה ואיבדה יותר מרבע מהמסירות בהשוואה ל-2018 (3,162 יחידות ב-2019).
מוניות וטנדרים
בתחום המוניות (שלא נכלל בדו"ח המסירות הרגיל של האיגוד למניין השנתי), נרשם זינוק במסירות עם 4,729 יחידות לעומת 3,831 אשתקד (23%+). שליטת סקודה נשמרה עם 1,653 יחידות, בעוד את המקום השני לקחה טויוטה (758 מוניות) בפער זעום מהממוקמת שנייה אשתקד, מרצדס (756 השנה).
בפלח הטנדרים נרשמת שוב הובלה של איסוזו (1,518 יחידות) לפני טויוטה (1,205), פולקסווגן (982), מיצובישי (626) וניסאן (83). מאחיו התאום של מיצובישי טריטון, פיאט פולבק, נמסרו 54 יחידות בלבד.
בסך הכל פלח הטנדרים רשם גידול של 4% ב-2019 לעומת 2018. פלח המכוניות הפרטיות התכווץ ב-11%, פלח רכבי הפנאי עלה ב-5% ובמסירות ואנים חלה ירידה חדה של 14%.
המכונית הנמכרות ביותר
בשנת 2019, כמו 2018, המכונית הנמכרת ביותר בישראל צוידה בהנעת כלאיים. במקום יונדאי איוניק שהובילה ב-2018, אשתקד הייתה זו טויוטה קורולה - ממנה נמסרו 14,951 יחידות (כולל 430 אוריס). האיוניק נמסרה השנה ב-11,071 יחידות, ואחריה קיה פיקנטו - המיני הנמכרת בישראל - עם 8,528 יחידות, יונדאי i10 עם 8,333 וקיה נירו - רכב הפנאי הנמכר בישראל - עם 7,716 יחידות.
בעשירייה השנייה התברגו קיה ספורטאז' (7,576), יונדאי טוסון (7,199), סקודה אוקטביה (7,141), מיצובישי אאוטלנדר (5,773) וטויוטה ראב4 עם 5,556 יחידות. טויוטה יאריס שפספסה את העשירייה במעט (5,524 יחידות, מקום 11), היא הסופרמיני הנמכרת ביותר ב-2019.