למענם וגם למען אלה שמכירים טוב יותר, להלן מדריך המתייחס לכל נורת אזהרה ולמשמעותה וגם לנורות נוספות.
ניתן לחלק את סוגי הנורות המופיעות בלוח המחוונים לפי ייעודן המצוין בצבע שונה: נורות מידע בכחול ובירוק; נורות המתריעות על תקלה המאפשרת המשך נסיעה וטיפול בהמשך, וצבען צהוב; נורות המתריעות על תקלה חמורה המחייבת עצירה וטיפול מיידי, וצבען אדום.
______________
נורות מידע כחולות
אור דרך ("אור גבוה"). האור הנכון בכבישים משניים וחשוכים, אבל חשוב לזכור כי אור כזה מסנוור לא רק את הנהגים הבאים ממולכם אלא גם את הנהג שלפניכם, מכיוון שהתאורה מוקרנת במראת האמצע של הרכב שלו.
מנוע קר. נדיר בישראל, אך בימים קרים במיוחד, בהתנעה הראשונה, נורה המציינת כי המנוע קר, תידלק. מומלץ לצאת לדרך לאחר שהמנוע התחמם, ולהמתין עד שמאמצים אותו.
______________
נורות מידע ירוקות
אור מעבר ("אור רגיל"). נורית זאת מציינת כי התאורה הרגילה פועלת, וחשוב לשים לב אליה. לוח מחוונים מואר, תאורת לד-יום ו/או תאורת רחובות ודרכים, גורמים לכך שהנהג סבור שהתאורה ברכב שלו פועלת כמו שצריך. בנוסף, החוק מחייב לנסוע עם אורות מעבר בתקופת החורף, ונורית זאת מציינת שתאורה זו הופעלה.
איתות. פועלת בהבהוב עם הפעלת המאותת בצד הרלוונטי, מופסקת עם החזרת המאותת, או פוסקת אוטומטית לאחר 3 הבהובים אם הלחיצה עדינה (מעבר נתיב). עם הפעלת איתות החירום (ראו בהמשך), באמצעות כפתור גדול עם ציון משולש, יופעלו כל ארבעת פנסי האיתות בחוץ, כל ארבע נוריות החיווי והנורית בכפתור עצמו בפנים.
בקרת שיוט ("קרוז קונטרול") בפעולה. מערכת זו מאפשרת שמירה על מהירות קבועה לאחר שנקבעה; המערכת פוסקת לפעול עם נגיעה בדוושת התאוצה או הבלם, והיא מאפשרת העלאת המהירות או הורדתה באמצעות לחצנים על ההגה או על בורר בצמוד לו. במידה ויש בעיה במערכת, צבע החיווי ישתנה לצהוב/כתום.
דימום/התנעה (Stop&Go; "עצור וסע"). כאשר המערכת פועלת (וזו ברירת המחדל בדגמים בהם היא מותקנת) – הרכב כבה בכל עצירה ומותנע אוטומטית עם הסרת הרגל מדוושת הבלם – נורית המציינת זאת דולקת בלוח המחוונים.
לחיצה על דוושת הבלם. בדגמים רבים, יש ללחוץ על דוושת הבלם כדי לאפשר התנעה וגם הוצאה ממצב P; מטרת נורית זאת להזכיר זאת.
פנס ערפל דולק. תקנות התעבורה מתירות להפעיל פנסי ערפל רק בתנאי תאורה לקויים ביותר בגלל ערפל, גשם כבד, סופות חול, אובך כבד וכו'.
סטייה מנתיב. מערכת זו, העוקבת אחרי סימוני כביש ומתריעה בצפצוף או ברטט על סטייה מנתיב – מעבר עליהם ללא איתות – מוצעת בדגמים רבים, וכאשר היא פועלת, יש לכך חיווי.
_____________________
נורות אזהרה צהובות/כתומות
.ABS ניתן להמשיך בנסיעה גם כאשר מערכת זאת תקולה, אך מומלץ מאוד לטפל בבעיה במהירות האפשרית. מערכת זו, המונעת נעילת גלגלים ומכאן החלקה ואובדן שליטה גם בהיגוי, חיונית במיוחד בתקופת החורף, וחשובה מאוד גם על תשתית עם מקדם אחיזה נמוך.
ESP מנותקת/תקלה. מערכת בקרת יציבות המותקנת בכל כלי הרכב החל מ-2010 (וקיימת בדגמים רבים החל מסוף שנות התשעים). בדגמים רבים ניתן לנתק את המערכת באופן יזום. הניתוק כמעט תמיד חלקי, ורק במצבים ייעודיים ובמעט מאוד דגמים ניתן לנתק באופן מלא.
בולמים אדפטיביים. בדגמים בהם מערכת כזאת, המשנה את פעולת הבולמים לפי תנאי הדרך או רצון הנהג, עלולה להיווצר בעיה בשליטה האלקטרונית או בפעולת הבולמים עצמם.
דלק. נורית התרעה על כך שנשאר מעט דלק, וזה הזמן לחפש תחנת תדלוק. בדגמים רבים, בנוסף, מופיע כיתוב ו/או נוצרת התייחסות לכך במד הדלק.
הגה הכוח. תקלה אפשרית במנוע החשמלי לתגבור ההגה, במערכת הבקרה הקשור לו, או בדגמים מעטים, במערכת ההידראולית.
טיפול שגרתי. נורה בצורת מפתח שבדי מציינת כי הטיפול התקופתי מתקרב. המוסך אמור לאפס את המערכת האחראית לנורה עם הטיפול.
כרית אוויר מנותקת/אינה פועלת. נורת חיווי זו פועלת כאשר יש תקלה במערכת או כאשר כרית הנוסע מלפנים מנותקת בכוונה על-ידי הנהג, בגלל התקנת מושב בטיחות לתינוק.
לחץ אוויר בצמיג. נורית אזהרה המתריעה על לחץ אויר נמוך מדי בצמיגים, עם/בלי מידע על נתוני לחץ האוויר. חובה לבדוק מיד את לחץ האוויר בצמיג בתחנת הדלק הקרובה ובהמשך לגשת לצמיגאי, פנצ'ר מאכר בעברית. ייתכן והבעיה היא בחיישן, ואז יש לטפל בעניין זה; החיישן ייעודי לרכב שלכם. לאחר מילוי אוויר בתחנה, יש לוודא שהנורית כבתה; לצורך זה יש לכבות את הרכב, להתניעו מחדש ולעיתים לנסוע למרחק קצר.
מנוע בעירה פנימית. חיווי למצת-חימום במנוע דיזל. אם החיווי דולק לפני ההתנעה, יש להמתין שייכבה ואז להתניע. אם מופיע תוך כדי נסיעה, מדובר בתקלה במצת.
מפשיר אדים אחורי. אם החלון האחורי נקי מאדים, יש לנתק את מערך ההפשרה.
מצבר. תקלה במערכת הטעינה, ומשמעותה שהמצבר אינו טעון כנדרש או אינו נטען כראוי. אם הנורה נדלקת רצוי לכבות אלמנטים שצורכים חשמל ברכב, בעיקר מזגן, ולהגיע למוסך לבדיקה כל עוד הרכב מניע.
נוזל שמשות. יש למלא את המיכל בנוזל שמשות, להשיג בכל תחנת דלק. חשוב תמיד, חשוב במיוחד בחורף.
ניהול מנוע ומערכות היקפיות. ההתרעה על תקלות אלה, לרוב עם כיתוב באנגלית Check Engine, מצביעה על תקלה בתפקוד המנוע שיכולה להיגרם בגלל הצתה לקויה, בעיות בהזרקת דלק, תקלה במערכת הפליטה ועוד. במצב זה ניתן להמשיך בנסיעה, אך יש להגיע למוסך בהקדם האפשרי.
סטייה מנתיב. המערכת העוקבת אחרי סימוני הכביש ומתריעה בצפצוף או ברטט על סטייה מנתיב (מעבר עליהם ללא איתות), מתריעה על כך גם דרך נורית חיווי כתומה.
פנס ערפל אחורי פועל. הפעלת פנס/פנסי ערפל, שאורם חזק ומסנוור, מותרת רק בתנאי תאורה לקויים ביותר.
שמן מנוע. מצריך עצירה ובדיקה בעזרת המדיד עד כמה חסר שמן. במידה ואין שמן (עקב נזילה) מחייב העמדת הרכב. במידה ויש חוסר קל, ניתן להוסיף גם בתחנת הדלק (רק רצוי לברר מראש באיזה סוג שמן השתמש המוסך בטיפול האחרון) במידה והאור ממשיך לדלוק או חוזר לדלוק לאחר תקופה קצרה יש לגשת למוסך. לעיתים נורית זאת בצבע צהוב היא התרעה על בעיה, וכזו באדום מחייבת עצירה במקום (ראו בהמשך).
תאורה חיצונית. נורית המציינת כי נורה שרופה, ויש להחליפה באופן מיידי.
________________
נורות אזהרה אדומות
בלם חנייה לא משוחרר/בעיית בלמים/ABS. נורית זאת דולקת כאשר בלם החנייה בפעולה, ועם הספקת פעולתו היא אמורה להיכבות. אם האור אינו כבה, או נדלק במהלך הנסיעה, יש בעיה במערכת הבלימה (רפידות, שמן בלמים), ויש לטפל בכך באופן מיידי. במידה והתקלה ב-ABS, תידלק גם נורית החיווי של מערכת זו.
דלת פתוחה. הנורית מתריעה כי אחת הדלתות אינה סגורה כראוי; יש לטפל בבעיה באופן מיידי.
הבהוב חירום יזום, ארבעת פנסי האיתות. חובה להפעיל אותו עם עצירה בצידי הדרך, כמובן בנתיב נסיעה אם הרכב נתקע. רצוי להפעיל כאשר מזהים בעיה המחייבת בלימה/האטה לא צפויה. ההפעלה באמצעות לחצן שצבעו והתאורה אדומים, וחיווי נוסף הוא ארבע נוריות האיתות המופעלות יחד.
מנוע, חום יתר. בעיה זו, המחייבת עצירת הרכב, יכולה לנבוע בגלל תקלה בפעילות מערכת הצינון (פעולת מאוורר, פיקוד אלקטרוני) או בגלל מחסור בנוזל (נזילה, בעיה בראש-מנוע). אין למלא נוזל כאשר המנוע חם, מכיוון שהנוזל הרותח במצנן עלול לגרום לכוויות. יש דרך לעשות זאת, ורצוי להשאירה לבעל מקצוע.
מנוע, מחסור בשמן (חמור מהמצב הצהוב). חובת עצירה מיידית. בדיקת שמן באמצעות המדיד, למרות שאינה מדויקת במצב זה, חובה אם רוצים להמשיך לפני שמגיע איש מקצוע. יש להוסיף לפי הצורך בתחנת דלק, ולהקפיד על אותו סוג שמן שבו המוסך השתמש, וביקור בו מומלץ.
מערכת הבלימה, חום. יש לעצור את הרכב מייד. לאחר שהמערכת התקררה, יש לגשת למוסך.
מצבר. עלולה להיות חמורה יותר מאשר עם נורית החיווי הצהובה, לרוב בעיית הטענה (אלטרנטור, למשל). יש לכבות צרכני זרם כבדים (מזגן), להקפיד לא לכבות את הרכב ולגשת למוסך.
נורת רפידות הבלמים. נורית חיווי שונה מזו המתייחסת למערכת הבלימה, וזו מתריעה על שחיקת-יתר של רפידות הבלימה. עם זאת, צלחות בלימה פגומות וגם מעט מדי נוזל בלמים עשויים להפעיל נורית זאת.
תיבה אוטומטית, חום. יש לעצור מייד. יש להמתין לכך שהמערכת תתקרר ולגשת למוסך לבירור התקלה.