זה לא סוד שכאשר הישראלי הממוצע ניגש לרכוש רכב חדש - לצד שיקולי תדמית, נוחות וכו' - הוא מעניק משקל גדול לסעיפים שימושיים כמו מרחב, מחיר, צריכת דלק וכמובן - ירידת ערך. השיקולים הפרקטיים, ובראשם ירידת הערך הצפויה, הם חלק חשוב ממערך השיקולים של הלקוח הישראלי בבואו לקנות רכב חדש - וזה נכון, ככל הנראה, לכל הסגמנטים, למעט אולי רכבי יוקרה ופאר מסוימים. כנראה.
בתקופה זו, בה מהלך אימים על העולם וירוס קטן ששמו קורונה, נדמה לנו כי מערך השיקולים נוטה יותר מתמיד לצד הפרקטי-הגיוני; ולכן חשבנו שיהיה מעניין לבדוק דווקא עכשיו מי הן המשפחתיות ששומרות על ערכן יותר מכולן. אז פנינו למחירון 'לוי יצחק' ולהלן הממצאים.
5 המשפחתיות המובילות
בדקנו את מצבן של 5 משפחתיות בולטות בשנים ההן, וכאלה שהן (או יורשות שלהן) משווקות גם כיום כחדשות בשוק הרכב הישראלי. פרק הזמן שנבחר עומד על כ-4 שנים - והכוונה למכוניות שנמכרו כחדשות בשנת 2016.
1. טויוטה קורולה
גרסה: 1.6 ל', 'סאן
מחיר כחדשה: 129,000 ש"ח
מחיר כמשומשת: 79,000 ש"ח
2. מאזדה 3
גרסה: 1.5 ל', 'קומפורט
מחיר כחדשה: 132,000 ש"ח
מחיר כמשומשת: 79,000 ש"ח
3. יונדאי אלנטרה
גרסה: 1.6 ל', 'אינספייר'
מחיר כחדשה: 131,700 ש"ח
מחיר כמשומשת: 71,000 ש"ח
יונדאי אלנטרה (1.6 ל', 'אינספייר', 131,700 ש"ח כחדשה) ניצבת במקום השלישי מבין המכוניות שנבדקו. ע"פ מחירון לוי יצחק מחירה הבסיסי עומד על 72,000 שקלים המהווים אובדן ערך בשווי 45.3%.
4. סקודה אוקטביה
גרסה: 1.2 ל', 'אמבישן'
מחיר כחדשה: 135,000 ש"ח
מחיר כמשומשת: 72,000 ש"ח
במקום הרביעי, צמוד למתמודדת במקום החמישי, נמצאת סקודה אוקטביה (1.2 ל', 'אמבישן', 136,000 ש"ח כחדשה) שאיבדה 47% מערכה לאורך התקופה, ומחירה הבסיסי במחירון עומד כיום על 72,000 ש"ח.
5. הונדה סיוויק האצ'בק
גרסה: 1.8 ל', 'קומפורט'
מחיר כחדשה: 135,000 ש"ח
מחיר כמשומשת: 71,000 ש"ח
במקום החמישי מבין המשפחתיות שנבדקו הונדה סיוויק האצ'בק (1.8 ל', 'קומפורט', 135,000 ש"ח כחדשה) איבדה 47.4% מערכה לאורך השנים, ומחירה הבסיסי כיום ע"פ מחירון לוי עומד על 71,000 ש"ח.
בשנים האחרונות ישנה מגמה ברורה של מעבר רוכשים, הן במגזר העסקי והן בפרטי, לכלי רכב היברידיים. כך בשנת 2018 הייתה זו (לראשונה בהיסטוריה המקומית) יונדאי איוניק ההיברידית שהפכה למכונית הנמכרת בישראל, בשנת 2019 רכב הפנאי הקומפקטי הנמכר בישראל היה גם הוא היברידי (קיה נירו) והמכונית הנמכרת ביותר בישראל 2019 הייתה טויוטה קורולה שנמכרה בעיקר בגרסתה ההיברידית שהופיעה לראשונה בדור הנוכחי.
לכן החלטנו לבדוק האם יש לפופולאריות של הכלים ההיברידיים ביטוי גם בירידת הערך. לשם כך בדקנו את טויוטה קורולה, יונדאי איוניק וקיה נירו- המכוניות ההיברידיות המובילות בישראל. מכיוון ששיווק הקורולה ההיברידית החל במרץ 2019 ירידת הערך נבדקה על פני פרק זמן של שנה אחת בלבד. אולי רמז למה שצופן העתיד.
לפי הבדיקה שערכנו, ע"פ נתוני לוי יצחק יונדאי איוניק ('סופרים', 140,000 ש"ח כחדשה) מאבדת כ-20% מערכה בשנה הראשונה. קיה נירו ('EX', החל מ-143,000 ש"ח כחדש) צמוד אליה עם ירידת ערך רשמית של 19.6% בשנה הראשונה. גם במדגם זה טויוטה קורולה ('סנס', 135,000 ש"ח כחדשה) היא המכונית שמאבדת הכי פחות מערכה - 13.3% בלבד במהלך השנה הראשונה.
השוונו את הנתונים האלה לשלוש המשפחתיות מונעות הבנזין הנמכרות בישראל 2019 - סקודה אוקטביה, רנו מגאן גרנד קופה ומאזדה 3. ע"פ נתוני לוי יצחק משפחתיות אלה מאבדות מערכן בשנה הראשונה: רנו מגאן 23.5%, סקודה אוקטביה 21.7% ומאזדה 3 עם 19.2%.
שלוש ההיברידיות מאבדות בממוצע 17.6% מערכן בשנה הראשונה, זאת לעומת ממוצע של 21.5% במקרה של המשפחתיות הקונבנציונליות. לפחות בשנה הראשונה ברור שמכוניות היברידיות שומרות על ערכן טוב יותר ממכוניות מונעות בנזין, בשוק המקומי כמובן.
כדי לקבוע לאן נושבת הרוח בצורה מדויקת כמובן שצריך לעקוב אחר ירידת הערך של המכוניות לתקופה ארוכה יותר ולדגום מדגם רחב יותר. אך הבדיקה הקטנה שערכנו מספקת לנו הצצה למגמה שככל הנראה תלווה אותנו בשנים הקרובות.