אנחנו ממשיכים בסדרת הכתבות בנושא ירידת ערך והפעם בחרנו לבדוק מה קורה באחד הסגמנטים הפופולריים בישראל — סגמנט מכוניות הסופרמיני. לרשימה נכנסו 10 מכוניות הסופרמיני הנמכרות בישראל ע“פ נתוני איגוד יבואני הרכב בשנה מלאה (שנת 2019).

ולכן, ע“פ נתוני המסירות של שנת 2019, המכוניות שנבדקו הן: טויוטה יאריס (5,524 יח'), יונדאי i20 (עם 5,468 יח'), סוזוקי באלנו (2865 יח'), מאזדה 2 (עם 2,778 יח', כולל סדאן), סיאט איביזה (2,521 יח'), הונדה ג'אז (1,484 יח'), מיצובישי ספייסטאר (1,470 יח'), רנו קליאו (1,450 יח'), סוזוקי סוויפט (1,437 יח') וסיטרואן C3 (עם 1,426 יח‘).

היה נכון לטעמנו לבדוק דגמים ששווקו כאן ברציפות בשלוש השנים האחרונות, לכן שנת הדגם שנבדקה היא 2017 — כל המכוניות בסקירה זו שווקו בשנים 2017-2020. אחדות הגיעו לכאן ממש לאחרונה בדור חדש (ג‘אז, יאריס, קליאו) או לאחר מתיחת פנים (C3, ספייס סטאר). המחיר המובא כאן הוא מחיר המחירון הבסיסי (לפני שקלול) לפי מחירון הרכב של 'לוי יצחק'.

בידיעה זו נשלב גם מסקנות מכתבות קודמות בסדרה, כך נוכל להגיע לתובנות נוספות על התנהגות והעדפת הקהל הישראלי לא רק ברמת הדגם, אלא אפילו (אולי) ברמת המותג. לצד כל דגם נביא התייחסות למצב דגמים אחרים של היצרנית במידה ונבדקו בסקירת המשפחתיות (שנת 2018, שנת 2020) וסקירת רכבי הפנאי הקומפקטיים (שנת 2020).

להלן הדירוג:

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: מערכת אוטו

10. רנו קליאו
גרסה:
1.2 ל‘ טורבו, ’אקספרסיון‘
מחיר כחדשה (2017): 103,900 ש“ח
מחיר משומשת: 59,179 ש“ח, 43%-
מבין המכוניות שנבדקו רנו קליאו 2017 היא המכונית שמאבדת הכי הרבה מערכה בתקופה שנבדקה. בגרסה שנבדקה הקליאו, מקום שמיני במסירות 2019, מאבדת קצת יותר מ-43% מערכה לאורך שלוש השנים הראשונות.

עוד תובנות: בבדיקות שערכנו לאחרונה בתחום המשפחתיות ורכבי הפנאי הקומפקטיים — קדג‘אר וגרנד קופה התגלו כאלה שהכי מאבדים מערכם מבין המכוניות שנבדקו. גם בבדיקה שערכנו בשנת 2018 רנו מגאן האצ‘בק הייתה האחרונה (30 מתוך 30) מבין המכוניות שנבדקו.

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: מערכת אוטו

9. מאזדה 2
גרסה:
1.5 ל’, ’אקטיב‘
מחיר כחדשה (2017): 99,000 ש“ח
מחיר משומשת: 58,000 ש“ח, 41.4%-

מכונית הסופרמיני של מאזדה מגיעה למיקום מפתיע מבחינתנו לאור החיבה הכללית של הקהל למותג היפני ומיקומה הגבוה בטבלת המסירות. לפי מחירון לוי יצחק ה-2 מאבדת כ-41.4% מערכה לאורך שלוש השנים הראשונות. 

עוד תובנות: רכב הפנאי הקומפקטי של החברה (CX-5) מתמקם במקום טוב באמצע בבדיקה שערכנו בקרב חברי הסגמנט שלו. המשפחתית (מאזדה 3) לעומת זאת הגיעה למקום השני בבדיקה שערכנו לאחרונה ובבדיקה מ-2018 היא הייתה בשליש העליון של הטבלה.

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: עמית אגרונוב

8. יונדאי i20
גרסה:
1.4 ל‘, ’אינספייר‘
מחיר כחדשה (2017): 105,000 ש“ח
מחיר משומשת: 63,000 ש“ח, 40%-
הסופרמיני הקוריאנית מתמקמת במקום ה-8. מחירה הגרסה שנבדקה היה 105,000 ש“ח כחדשה, ואילו כיום מחירון ’לוי יצחק‘ מעריך את ערכה ב-63,000 ש“ח המהווים ירידת ערך של כ-40%. 

עוד תובנות: בבדיקות שערכנו למשפחתיות הנציגות של יונדאי (אלנטרה ו-i30) נמצאו במקום טוב באמע. טוסון, רכב הפנאי הקומפקטי, גם הוא הגיע למקום מכובד — 6 מתוך 14 כלים שנבדקו בסגמנט.

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: יצרן

7. הונדה ג‘אז
גרסה:
1.3 ל‘, ’טרנד‘
מחיר כחדשה (2017): 104,000 ש“ח
מחיר משומשת: 63,000 ש“ח, 39.4%-
נציגה יפנית נוספת ברשימה, הפעם מדובר בהונדה ג‘אז — הסופרמיני החכמה והמרווחת של היצרנית. מחיר הגרסה שנבדקה כחדשה עמד על כ-104,000 ש“ח, ואילו כיום מחירון הרכב של ’לוי יצחק‘ מעריך את שוויה ב-63,000 ש“ח המהווים ירידת ערך של 39.4%. ממש לאחרונה החל שיווק ג‘אז חדשה והיברידית — מעניין לעקוב ולראות אם זה ישנה את המיקום בעתיד.

עוד תובנות: בבדיקה שערכנו בקרב המשפחתיות בשנת 2020 סיוויק יצאה אחרונה מבין 5 המכוניות שנבדקו (מדגם קטן למדי). לעומת זאת, בבדיקה שערכנו בשנת 2018 אותה הונדה סיוויק התברגה למקום ה-8 המכובד מבין 30 מכוניות שנבדקו.

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: מנהל

6. סוזוקי באלנו
גרסה:
1.2 ל‘, ’GLX‘
מחיר כחדשה (2017): 94,000 ש“ח
מחיר משומשת: 57,000 ש“ח, 39.3%-
סוזוקי באלנו צמודה ממש לג‘אז של הונדה עם אובדן ערך של כ-39.3% לפי נתוני מחירון ’לוי יצחק‘. כמו ג‘אז, גם הבאלנו היא סופרמיני מרווחת וחסכונית, אם כי ההצעה של סוזוקי מוגשת בצורה שגרתית יותר. 

עוד תובנות: אין. דגמי סוזוקי לא נבדקו בסקירות הקודמות.

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: תומר פדר

5. טויוטה יאריס
גרסה:
1.5 ל‘, ’סטייל‘
מחיר כחדשה (2017): 104,000 ש“ח
מחיר משומשת: 64,000 ש“ח, 38.4%-
טויוטה יאריס 2017 הגיעה כבר עם מנוע ה-1.5 ל‘ החדש דאז, מנוע שהחליף את ה-1.3 ל‘ הצנוע והוותיק ששירת אותה עד אז. מחירון הרכב של ’לוי יצחק’ מעריך את אובדך הערך שלה בתקופה שנבדקה בכ-38.4%, מספיק בשביל למקם אותה במקום החמישי בדירוג — בדיוק באמצע. יהיה מעניין לראות איך הדור החדש והמעוצב יתנהג בעתיד.

עוד תובנות: ראב4 ההיברידי התמקם, ממש כמו יאריס, במרכז הטבלה בסגמנט שלו (7 מתוך 14). הקורולה המשפחתית לעומת זאת מככבת: בסקירה משנת 2018 היא התמקמה במקום ה-1 (מתוך 30!) ובסקירה מ-2020 התייצבה במקום הראשון הכללי וגם בקרב המשפחתיות ההיברידיות. מרשים.

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: רונן טופלברג

4. מיצובישי ספייס סטאר
גרסה:
1.2 ל‘, ’אינסטייל‘
מחיר כחדשה (2017): 80,000 ש“ח
מחיר משומשת: 49,450 ש“ח, 38.1%-
מיצובישי ספייס סטאר כמעט ועולה לפודיום עם אובדן ערך משוער של 38.1% לפי מחירון לוי יצחק. מחירה ההתחלתי נמוך ביחס לשאר המכוניות שנבדקו, האם זה עמד לטובתה? תחליטו אתם. בכל מקרה, דגם מחודש בעל עיצוב נועז ובולט מבעבר נחת בישראל לפני חודשים אחדים.

עוד תובנות: למיצובישי לא הייתה נציגות בתחום המשפחתי בשנים האחרונות, ומנגד ההיצע שופע רכבי פנאי קומפקטיים. מיצובישי אאוטלנדר המוכר והמצליח הגיע למקום השני והסופר מכובד (מתוך 14) בבדיקה שערכנו בסגמנט הפנאי הקומפקטי.

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: עמית אגרונוב

3. סיטרואן C3
גרסה:
1.2 ל‘, ’שיין פק‘
מחיר כחדשה (2017): 100,000 ש“ח
מחיר משומשת: 63,000 ש“ח, 37%-
סיטרואן C3 החדשה היא הראשונה שעולה לפודיום. הסופרמיני הצרפתית, זוכת ’אוטו השנה‘ בסגמנט הסופרמיני לשנים 2018-2020, מאבדת מערכה רק 37% לאורך שלוש השנים הראשונות לפי נתוני מחירון הרכב של ’לוי יצחק‘.

עוד תובנות: C4 עם מנוע ה-1.2 ל‘ התמקמה בשליש התחתון בבדיקה שנערכה ב-2018. מעבר לכך אין מידע רלוונטי - לסיטרואן לא היו נציגים בסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים (C5 איירקרוס חדש בזירה) ובסגמנט המשפחתיות כבר שנים שהיא ללא ייצוג משמעותי. 

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: יואל פלרמן

2. סוזוקי סוויפט
גרסה:
1.2 ל‘, ’GLX‘
מחיר כחדשה (2017): 94,000 ש“ח
מחיר משומשת: 61,000 ש“ח, 35.1%-
הקרב על ראש הטבלה צמוד, והסוויפט כמעט ולוקחת את ההובלה. מחירה כחדשה היה זהה לשל באלנו שכבר הוצגה בסקירה זו אך סוויפט הצעירה והמעוצבת שומרת על ערכה טוב יותר מהאחות מבית. מחירון ’לוי יצחק‘ מעריך את שוויה כיום ב-61,000 ש“ח המהווים אובדן ערך של 35.1% בלבד לאורך התקופה שנבדקה.

עוד תובנות: אין. דגמי סוזוקי לא נבדקו בסקירות הקודמות.

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: תומר פדר

1. סיאט איביזה
גרסה:
1.0 ל‘, ’סטייל‘
מחיר כחדשה (2017): 97,000 ש“ח
מחיר משומשת: 63,000 ש“ח, 35%-
סיאט איביזה היא המכונית ששומרת על ערכה בצורה הטובה ביותר מבין המכוניות שנבדקו בסקירה זו. האיביזה, אחת ממכוניות הסופרמיני הפופולריות בישראל (מקום חמישי ב-2019) כמכונית חדשה, מצליחה ככל הנראה לשמור על הפופולריות שלה גם בתור מכונית משומשת. מחירון לוי יצחק מעריך את שוויה כיום ב-61,000 ש“ח המהווים אובדן ערך של 35.1% בלבד לאורך התקופה שנבדקה. מחירון ’לוי יצחק‘ מעריך את שוויה כיום ב-63,000 ש“ח המהווים אובדן ערך של 350% בלבד לאורך התקופה שנבדקה.

עוד תובנות: בבדיקה שערכנו בשנת 2018 סיאט לאון סטיישן הייתה במקום ה-4 המרשים מבין 30 מכוניות משפחתיות שנבדקו. סיאט אטקה, רכב הפנאי הקומפקטי של היצרנית, הגיע למקום השלישי בסקירה שערכנו לכלים בסגמנט. נתונים נאים ליצרנית מספרד.

מי הסופרמיני שהכי שומרת על ערכה? ומי פחות?
צילום: מערכת אוטו