בחישוב שנתי, הירידה בהיקף המסירות עם סופה נשארה ברמה דומה לזו שהייתה בכל הרבע האחרון של 2020. כזכור, שיעור הירידה של השוק בסוף מאי היה 28%, לאחר שבאפריל נמסרו 2562 מכוניות.
בחודש דצמבר 2020 נמסרו בישראל 4458 מכוניות, כרגיל, נתון זה נמוך משמעותית מזה של נובמבר, אבל הפער השנה גדול יותר; בנובמבר נמסרו 15,000 מכוניות, 10,542 יחידות ו-236% יותר. השוואה לדצמבר 2019 מעלה כי אז נמכרו 5581 יחידות – 1123 ו-25.2% יותר מכוניות מאשר בדצמבר 2020.
לתשומת לב הקוראים: מידע זה מובא במתכונת דומה לזו המלווה דיווח זה כל חודש (אך עם הרחבה נוספת). מידע מפורט בהרבה ביחס למרכיבים נוספים של שוק הרכב בישראל – דגמים, קטגוריות, רכב חשמלי וכו' – יפורסם ממש בקרוב.
מותגים
גם ב-2020 שמרו חמשת המותגים המובילים על מיקומם בטבלת המסירות. שלושת המותגים המובילים – יונדאי, טויוטה, קיה – מסרו השנה הרבה פחות מאשר ב-2019, ירידה מממוצעת של 19%, המותג הרביעי והראשון מאירופה, סקודה, שמר על אותו היקף מכירות, כך שהגדיל את חלקו בשוק לאחר עלייה יחסית, ואילו מיצובישי החמישית ירדה, אבל פחות מכלל השוק.
מבין כלל המותגים, יצוין MG (במקום ה-23), שרשם גידול של 35.8% ו-385 יחידות ל-1461, בזכות הגרסה החשמלית – 700 יחידות, 45% מכלל המסירות של רכב חשמלי.
מנגד, המותגים הבאים רשמו ירידה גדולה במיוחד, מעל 30%: הונדה, 51.2%; דאצ'יה, 35.1%; ניסאן, 32.8%; ב.מ.וו 30.2%.
במוניות (שיש להן רישום נפרד ואינן מופיעות בנתונים הנ"ל), נמסרו 2480 יחידות ב-2020. ששת המותגים הבאים אחראים ל-94.5% מכלל המסירות בענף: סקודה – 850 יחידות; מרצדס – 568 יחידות; רנו – 348 יחידות; סיטרואן – 290 יחידות; טויוטה – 157 יחידות; קיה – 131 יחידות.
מותגי יוקרה
19 מותגי היוקרה מסרו בשנת 2020 14,544 יחידות (ללא המסחריות של מרצדס), ואלה מהוות 6.8% משוק הרכב הישראלי. נתונים אלה משקפים ירידה של 2149 מכוניות ו-12.9% ביחס ל-16,693 יחידות בתקופה זו אשתקד. ב-2019 היוו מכירות מותגי היוקרה 6.6% מכלל שוק הרכב בישראל – כלומר: שוק היוקרה ירד, אבל פחות מכלל שוק הרכב; חלקו היחסי השנה עלה (במעט).
מבין מותגי היוקרה, אודי מסר ב-12 החודשים הראשונים של 2020 פחות מכוניות מאשר באותה תקופה ב-2019, עדיין במקום הראשון בין מותגי היוקרה, עדיין במקום ה-16 הכללי, עדיין מקדים במקום אחד את מרצדס גם במיקום הכללי. ב.מ.וו שלישי כאן, אך ירד במקום אחד למקום ה-20, לאחר שנעקף בקו הגמר (וב-5 יחידות) ורשם השנה את שיעור הירידה הגדול ביותר בין מותגי היוקרה, כאשר אלפא ומיני, המותג השני בקבוצה, עם שיעורי ירידה קרובים וגבוהים מאוד.
מותג וולוו שמר על היקף מסירות כמו בשנה שעברה, לגידול יחסי בשוק; לקסוס עם ירידה הנמוכה משיעור הירידה הכללי.
מבין מותגי היוקרה, רשם קאדילק את הגידול הרב ביותר, 5.2%; לנד רובר עם עלייה נומינלית קטנה, עלייה יחסית משמעותית יותר.