פלטפורמה לעידן חדש
כאמור, בבסיס איוניק 5 פלטפורמה חשמלית חדשה. ככזו, מאפשרת הפלטפורמה גמישות רבה יותר בתכנון ומקסום המרחב הפנימי — תכונה שאם מנצלים אותה כראוי נותנת יתרון מובהק לכלי רכב חשמליים.
ביונדאי ניצלו זאת היטב, ומציגים רכב בעל פרופורציות מאוד חריגות. אורכו עומד על 463.5 ס“מ, ממש באמצע הדרך בין טוסון ובין סנטה פה החדשים, ורוחבו, 189 ס“מ, קרוב לזה של סנטה פה, כידוע רכב פנאי בינוני (D-SUV, עם 190 ס“מ). הגובה, לעומת זאת, נמוך אפילו מזה של טוסון הקומפקטי (C-SUV), ומגיע ל-160.5 ס"מ, 4.5 ס"מ פחות מאשר בדגם המוכר. בסיס הגלגלים, מנגד, נמצא כבר באזור חיוג אחר – 300 ס“מ, 10 ס“מ יותר מזה של יונדאי פליסייד הגדול (E-SUV). המשמעות: רכב קצר יחסית עם פוטנציאל למרחב גדול מאוד לנוסעים בפנים. לתא המטען נפח של 531 ליטרים (1,591 ל‘ עם קיפול מושבים), ונוסף לו תא מטען קטן מלפנים בנפח של 57 או 24 ליטרים בהתאם לגרסה.
הפרופורציות הייחודיות תופסות את העין ומקנות לו מראה של האצ‘בק מגודל. אלה מגובות בעיצוב רטרו-עתידני מוצלח ביותר, שתורגם היטב מרכב הקונספט ’45‘ שהוצג ב-2019, מצדו מחווה לרכב הקונספט הראשון של יונדאי (אז של ג'וג'ארו).
בכל מקרה, מידותיו החריגות ממקמות אותו בין כמה סגמנטים ללא שייכות מובהקת לאחד מאלה המוכרים והמקובלים. ביונדאי מתייחסים אליו כ“קרואסאובר השייך לסגמנט מידסייז CUV“; במושג "מידסייז" הכוונה לרכב בגודל בינוני, במקרה זה D-SUV. אלא שיונדאי משתמשת במושג קרוסאובר (ומכאן ה-C), כדי להגדיר את הרכב; בארה"ב, המושג SUV מגדיר גם דגמי שטח כמו טויוטה לנד קרוזר. ואם הגדרה זו ממעיטה ביחס לבסיס הגלגלים, כדאי לציין כי יונדאי תציג גם איוניק 7 – רכב פנאי גדול (E-SUV) או קרוסאובר גדול (E-CUV). מה שיבוא.
מנועים וסוללות
איוניק 5 יוצע בשתי גרסאות הנעה, קדמית או כפולה, לכל אחת שתי סוללות לבחירה: 58 קוט"ש או 72.6 קוט"ש.
לגרסה הבסיסית – 58 קוט"ש, הנעה אחורית – הספק של 168 כ“ס, מומנט של 35.6 ק“מ, והיא מסוגלת להאיץ ל-100 קמ“ש ב-8.5 שניות. עם אותה סוללה ובגרסת הנעה כפולה – 2 מנועים, הספק של 232 כ“ס, מומנט של 61.7 קג“מ ותאוצה ל-100 קמ“ש ב-6.1 שניות.
לגרסת הטווח הארוך (72.6 קוט"ש) עם הנעה אחורית הספק של 215 כ“ס, מומנט של 35.6 קג“מ ומשך האצה של 7.4 שניות ל-100 קמ“ש. עם אותן סוללות, 2 מנועים והנעה כפולה הנתונים מרשימים בהחלט: 302 כ“ס, 61.7 קג“מ ו-5.2 שניות ל-100 קמ“ש.
לא נמסרו נתונים מלאים לגבי טווח הנסיעה בגרסאות השונות, פרט לזו עם 72.6 קוט"ש והנעה אחורית; יותר מ-470 ק“מ בין טעינות לפי WTLP. בכל מקרה, כל הגרסאות מסוגלות לקצב טעינה של 350 קילוואט, כך שטעינה מ-10% ל-80% צפויה להימשך כ-18 דקות, ו-5 דקות טעינה יספיקו ל-100 ק“מ של נסיעה.
איפה שיושבים
לפי יונדאי, בתכנון הדגם היא שיחקה היטב עם הקלפים שמאפשרת הפלטפורמה החדשה, וזו טוענת למרחב פנימי גדול מאוד ביחס למקובל בכלי רכב במידות דומות. הדשבורד תוכנן ועוצב כך שכמעט לא יחדור למרחב הרגליים של הנוסעים, הקונסולה המרכזית תוכננה עם חללי אחסון ענקיים ואפשרות להזזה לאחור(!) עד 14 ס“מ, הרצפה מלפנים ומאחור שטוחה לגמרי ולכל המושבים אפשרויות לזוויות הזחה גבוהות מהמקובל, כך יונדאי.
עיצוב סביבת הנהג נקי ומינימליסטי ובמרכזו שני מסכים מלבניים גדולים — אחד ללוח המחוונים ואחד למולטימדיה — דרכם יתופעלו מרבית מערכות הרכב, ולרכב בנוסף תצוגה עילית עשירה. ביונדאי מתגאים שחלקים גדולים של תא הנוסעים עשויים מחומרים ממוחזרים (בקבוקי פלסטיק, למשל), ונעשה שימוש בחומרים טבעיים כמו צמר, או צבע שאינו מבוסס על תוצרי נפט. אגב, ביונדאי יציעו לא פחות מחמישה צבעים לסביבת הנהג.
בישראל, וגם ג‘נסיס
איוניק 5 צפוי לעלות על כבישי אירופה כבר במחצית השנה, ולישראל יגיע לקראת סופה. כאן המקום לציין, כי במקביל להכרזה העולמית על איוניק 5 ועם ההשקה המקומית של מותג ג'נסיס, גם מותג היוקרה של יונדאי ישווק כאן דגם כל-חשמלי – רכב הפנאי החדש GV60, החולק בסיס עם איוניק 5, וגם הוא צפוי להגיע לישראל לקראת סוף 2021.