נתוני אפריל מביאים את נתוני המסירות של סוף השליש הראשון של 2021 ל-125,279 יחידות, עלייה של 42.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כזכור, באפריל 2020 נרשם הנתון הנמוך ביותר בשנת הקורונה, וממאי הנתונים החלו להשתפר משמעותית.
כאן יצוין כי נתון המסירות הממוצע בשליש הראשון בארבע השנים 2016-2019 עמד על 115,000 יחידות, כך שהנתון השנה משקף גידול הקרוב ל-10%.
מותגים
ארבעת המותגים הראשונים – יונדאי, טויוטה, קיה, סקודה – שמרו על אותו סדר כמו ברוב השנה שעברה. בתקופה המקבילה אשתקד ולמעשה בכל מהלכה, ירדו מסירות שלושת המותגים הראשונים בכ-20% בממוצע, יותר מאשר הירידה בכלל השוק; השנה שלושתם עלו במסירות, יונדאי וטויוטה מעבר לכלל השוק; סקודה שמרה על נתונים חיוביים גם בשנה שעברה.
לאחר תום השליש הראשון, גם לסקודה נתון חמש-ספרתי, וסך המסירות שלהם כולל כמעט את מחצית השוק (48.9%). יונדאי מסרה כמעט כפול מאשר סקודה שכה מרשימה בביצועיה, ונתח השוק שלה הוא 15.7%; מסירות קונצרן יונדאי-קיה בישראל הן 27.4% מכלל השוק.
עוד יצוינו: מאזדה רשמה עלייה מרשימה ביותר של 62.7% ביחס לשנה שעברה, והגדולה ביותר בעשירייה הראשונה; ניסאן החליפה מקומות עם רנו, לאחר ירידה ביחס לשנה הקודמת ברבע הראשון, הודות למסירות מצוינות באפריל.
מעבר לעשירייה
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-אפריל 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-אפריל 2020): פיג'ו – 3726 יחידות (1874 יח'); סוזוקי – 3618 יחידות (3608 יח'); סיטרואן – 2889 יחידות (2356 יח'); סובארו – 2741 יחידות (1471 יח'); אודי – 2100 יחידות (1453 יח').
שינויים: פיג'ו עלתה מהמקום ה-12 ל-11, מחליפה את סוזוקי – לאחר גידול של 100% במסירות(!); סיטרואן עלתה מהמקום ה-14 ל-13, מחליפה את סובארו – שתיהן ממשיכות במסע לשיפור המיקום, מצטרפות לחיזוק פעילות PSA. סוזוקי מסרה יותר מאשר בשנה שעברה, אבל בפער קטן ורחוק מאוד מהשינויים בשוק. סובארו, למרות ירידה במיקום, רושמת גידול משמעותי של 86.3%. אודי, מותג היוקרה הראשון ברשימה, שומר על מקומו בחמישייה זו.
בהמשך (עד מקום 25), בולטות עליות של פורד (עלייה של שלב למקום ה-22 עם 1052 יח', פי 3.9); אופל (במקום ה-25, עם 832 יח', פי 3.6), MG (במקום ה-23, ירידה של שלב עם 884 יח', 82.0%).
מנגד, פולקסווגן במקום ה-18, מסרה בכל התקופה רק 38 יחידות יותר; הונדה, לאחר ירידה מהמקום ה-21 ל-24, מסיימת את הרבעון הראשון עם ירידה מוחלטת של 8 יחידות.
כניסות ראשונות
קופרה, המותג החדש של סיאט, מסר באפריל 192 מכוניות, לסך כולל של 214 יחידות בחודשיים הראשונים של פעילותו. ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, העלה לכבישים בחודשיים הראשונים לפעילותו 59 מכוניות, 26 מהן באפריל. טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית, מסרה בחודש מרץ 230 מכוניות של מודל 3, ולא מסרה כלל באפריל.
מותגי יוקרה
הגידול במסירות של מותגי היוקרה בשליש הראשון של 2021 גבוה בהרבה מזה של כלל השוק; 10,534 מכוניות של מותגים אלה נמסרו השנה, 6110 יחידות בשנה שעברה – עלייה של 72.4% ושל 4424 יחידות (נתונים אלה אינם כוללים את המסחריות של מרצדס) – פי 1.7 מאשר כלל השוק. כיום, מהווה שוק היוקרה 8.4% מכלל שוק הרכב הישראלי, נתון גבוה ביותר.
מותג אודי משמר את מקומו הראשון בין מותגים אלה לאחר שהגיע אליו במרץ; הוא ומרצדס שאחריו, גם בטבלה הכללית, רשמו גידול מכובד ביותר של כ-45%. בכל הקשור לגידול במסירות ביחס לשנה שעברה, ב.מ.וו, הממוקם מיד אחריהם בטבלה הכללית, גדל בהרבה במסירות, פי 2.28, וגם ג'יפ התעלה, עם גידול פי 2.13; וולוו רשם אף הוא גידול מכובד, הגבוה ב-10% מזה של כלל השוק.
עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-אפריל 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-אפריל 2020): לקסוס – 850 יחידות (560 יח'); קדילאק – 366 יחידות (130 יח'); לנד רובר – 323 יחידות (207 יח'); אלפא רומיאו – 273 יחידות (52 יח'); מיני – 222 יחידות (145 יח').
כאן יצוינו: אלפא רומיאו שמסר פי 5.25(!); קדילאק גדל פי 2.8; לנד רובר עם גידול של 56%; לקסוס מסר 51.8% יותר. פורשה מסר 105 יחידות, 43.8% יותר מאשר באותה תקופה אשתקד.
מנגד, מותג אינפיניטי ירד מ-84 מכוניות ב-2020 ל-31 יחידות השנה; יגואר מסר 29 יחידות ב-2021, ירידה משמעותית ביחס ל-92 ב-2020.