בחודש יוני 2021 נמסרו בישראל 31,722 מכוניות, כך נמסר מאיגוד יבואני הרכב. זה הנתון הגבוה ביותר בחודש אחד שאינו החודש הראשון בשנה, והוא מביא את היקף המסירות לשיא של 183,801 מכוניות.

מסירות יוני גבוהות ב-18.4% וב-4922 יחידות מאלה של מאי 2021. המסירות במחצית 2021 גבוהות ב-54.1% מאשר אלה בשנה שעברה. 

יצוין כי נתון המסירות הממוצע בששת החודשים הראשונים בארבע השנים 2016-2019 עמד על 163,700 יחידות, כך שהנתון השנה משקף גידול של 12.3%. נתון המסירות הגבוה ביותר למחצית שנה היה ב-2017, עם כ-168,197 יחידות; בשנת השיא, 2016, נתון זה הגיע ל-165,461 מסירות.  

מחצית 2021 – שיא מסירות
צילום: יואל פלרמן

מותגים
ארבעת המותגים הראשונים – יונדאי, טויוטה, קיה, סקודה – שומרים על אותו סדר כמו ברוב השנה שעברה ומתחילת השנה. בתקופה המקבילה אשתקד ולמעשה בכל מהלכה, ירדו מסירות שלושת המותגים הראשונים בכ-20% בממוצע, יותר מאשר הירידה בכלל השוק; גם לאחר יוני, השניים הראשונים מציינים גידול מעבר לכלל השוק; סקודה שמרה על נתונים חיוביים גם בשנה שעברה, וכך גם סיאט שממשיכה את המגמה החיובית שרשמה גם בשנת הקורונה.  

מחצית 2021 – שיא מסירות
צילום: יואל פלרמן

מאזדה, במקום החמישי ממשיכה במסעה לשיפור התוצאות, עם גידול מכובד ביותר של 78.6% ביחס לשנה שעברה. כך גם ניסאן, המציינת את הגידול הרב ביותר מבין מותגי העשירייה הראשונה, 83.4%. במקום העשירי (ועל חשבון פיג'ו), סוזוקי, עם גידול מתון הרחוק מזה של כלל השוק, שהגיעה לכאן מהמקום ה-12 בחודש הקודם. 

יצוין כי טסלה (ראו גם בהמשך), מסרה ביוני 1876 מכוניות, נתון שמיקם אותה ביוני במקום ה-5, ורק 8 יחידות פחות מאשר סקודה. כידוע, טסלה מוסרת בשלב זה רק דגם אחד, את מודל 3.

מחצית 2021 – שיא מסירות
צילום: מערכת אוטו

מעבר לעשירייה
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-יוני 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-יוני 2020): פיג'ו – 5386 יחידות (2764 יח'); רנו – 5364 יחידות (3863 יח'); סיטרואן – 4130 יחידות (3423 יח'); סובארו – 3792 יחידות (2093 יח'); טסלה – 2917 יחידות (0 יח').

כאן, כמובן, בולטת טסלה הנמצאת במקום ה-15 בטבלת המסירות לאחר שהחלה לפעול בפברואר, עם שלושה גלי מסירות, עיקרי שבהם כאמור ביוני. עוד יצוין כי מודל 3 שלה, הדגם היחיד בשלב זה המיובא לישראל, נמצא במקום השני בטבלת הדגמים בחודש יוני, ורק קורולה מקדימה אותו. פיג'ו חזרה למקום ה-11, אך הגידול מרשים ביותר: 95%. גם לסובארו ביצועים טובים מאוד, עם גידול של 81.2%. 

מחצית 2021 – שיא מסירות
צילום: עמית אגרונוב

בהמשך (עד מקום 25), בולטות עליות של MG – מקום 20, עלייה מהמקום ה-23 עם 1774 יח', פי 2.4; פורד שירדה למקום ה-24 (3 שלבים), עם 1496 יח', פי 3.1. מנגד, פולקסווגן במקום ה-18, עלתה רק ב-15.5% ל-1940 יחידות; הונדה, שירדה שלב למקום ה-21, מסרה רק 13.1% יותר מאשר אשתקד, ל-1765 יחידות.

כניסות ראשונות
טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית, עלתה כאמור למקום ה-15 לאחר סבב מסירות שלישי – מסכמת 2917 מכוניות על הכביש; במרץ נמסרו 230 מכוניות, באפריל כלל לא, במאי 806 יחידות ואילו ביוני 1876.  

מחצית 2021 – שיא מסירות
צילום: מערכת אוטו

קופרה, המותג החדש של סיאט, מסר ביוני 203 מכוניות, לסך כולל של 581 יחידות בארבעת החודשים הראשונים של פעילותו.

ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, גם הוא לאחר פעילות של ארבעה חודשים, העלה לכבישים 128 יחידות, 43 מהן ביוני (וכפול מאשר בחודש הקודם). 

מותגי יוקרה
שלושת מותגי היוקרה המובילים נמצאים במקומות 16 (אודי), 17 (מרצדס), 19 (ב.מ.וו) בטבלת המכירות הכללית. 

הגידול במסירות של מותגי היוקרה בשליש הראשון של 2021 גבוה מזה של כלל השוק; 14,697 מכוניות של מותגים אלה נמסרו השנה, 8742 יחידות בשנה שעברה – עלייה של 71.2% ושל 6625 יחידות (ללא מרצדס מסחריות) – פי 1.3 מאשר כלל השוק. כיום, מהווה שוק היוקרה 8% מכלל שוק הרכב הישראלי, נתון גבוה מזה שבשנה שעברה שעמד על 7.3%. 

מחצית 2021 – שיא מסירות
צילום: מערכת אוטו

מותג אודי משמר את מקומו הראשון בין מותגים אלה לאחר שהגיע אליו במרץ; מרצדס שומר על מקומו השני, אבל ב.מ.וו – עם גידול מרשים ביותר במסירות, פי 2 – מסר יותר מכוניות נוסעים/פנאי מאשר מרצדס לאחר ניכוי המסחריות (2436 יח' מול 2308 יח'). 

ג'יפ, משמר את מקומו הרביעי בטבלה לאחר הכפלת הכמות; וולוו רשם אף הוא גידול מכובד, הגבוה מזה של כלל השוק.  

מחצית 2021 – שיא מסירות
צילום: מערכת אוטו

עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-מאי 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-יוני 2020): לקסוס – 1161 יחידות (814 יח'); קופרה – 581 יחידות (0 יח'); לנד רובר – 489 יחידות (271 יח'); קדילאק – 473 יחידות (222 יח'); אלפא רומיאו – 370 יחידות (140 יח').

מבין המותגים האלה יצוינו: קופרה, שהחל לשווק רק בפברואר, כעת במקום ה-7 בין מותגי היוקרה; לנד רובר (גידול פי 1.7) שעבר את קדילאק (גידול פי 2.2) ; לקסוס שגדל ב-42.6%; אלפא, שמסרה פי 2.1 מאשר אשתקד.  

מנגד, מותג אינפיניטי ירד מ-96 מכוניות ב-2020 ל-41 יחידות השנה; יגואר מסר 46 יחידות ב-2021, ירידה משמעותית ביחס ל-113 יחידות ב-2020.

מחצית 2021 – שיא מסירות
צילום: יואל פלרמן

עשרת הדגמים הנמכרים – ינואר-יוני 2021
1.    טויוטה קורולה – 9,019 יח'
2.    יונדאי איוניק – 7,718 יח'
3.    קיה פיקנטו – 6,096 יח'
4.    יונדאי i20 – עם 5,418 יח'
5.    סקודה אוקטביה – 5,402 יח'
6.    קיה ספורטאז' – 4,868 יח'
7.    טויוטה ראב4 – 4,483 יח'
8.    יונדאי i10 – עם 4,047 יח'
9.    טויוטה יאריס – 4,014 יח'
10.    קיה נירו – 3,934 יח'

מבין עשרת הדגמים הנמכרים בישראל, שלושה הם משפחתיות, כולל שני המקומות הראשונים; לשניהם, כידוע, מערכת היברידית הנהנית עד סוף 2021 מהטבות מיסוי. שלושה דגמים הם רכבי פנאי, גם כאן, לשניהם צמודות הטבות מאותן סיבות. עוד בצמרת מצעד הדגמים: שני דגמי סופרמיני, ושני דגמי מיני, שמקורם ובסיסם, בפועל, אחד.

מחצית 2021 – שיא מסירות
צילום: יואל פלרמן