המסירות בתשעת החודשים הראשונים של 2021 גבוהות ב-37.9% מאשר אלה באותה תקופה בשנה שעברה, ("שנת קורונה"). כידוע, עם תום שנת 2020 התמתנה הירידה ביחס לשנה שקדמה לה ועמדה בסופה על 15.5%.
נתון המסירות הממוצע בתשעה החודשים הראשונים בארבע השנים 2016-2019 עמד על 231,590 יחידות, כך שהנתון השנה משקף גידול של 7.5% ביחס לתקופה שלא הושפעה מהקורונה, וכללה את שנות השיא במסירות הרכב עד שנה זו.
נתון המסירות הגבוה ביותר לתשעה חודשים היה ב-2016, שנת השיא במסירות רכב עד כה, עם 245,131 יחידות.
מותגים
ארבעת המותגים הראשונים – יונדאי, טויוטה, קיה, סקודה – שומרים על אותו סדר כמו ברוב השנה שעברה ומתחילת השנה. בתקופה המקבילה אשתקד ולמעשה בכל מהלכה, ירדו מסירות שלושת המותגים הראשונים בכ-20% בממוצע, יותר מאשר הירידה בכלל השוק; לאחר ספטמבר מציינים אלה במקומות השני והשלישי גידול מעבר לכלל השוק, עם הישג נאה לטויוטה (54.4%) וטוב יותר לקיה (58.2%); יונדאי עלתה עד כה בדיוק כמו כלל השוק (37.9%).
שלושת הראשונים חצו את רף ה-30,000 יחידות כל אחד, הראשון מתקרב ל-40,000 יחידות – לסך כולל של 41.6% מכלל השוק – ואילו מהמקום הרביעי הנתון נמוך מ-20,000 יחידות.
יצוין כי סקודה במקום הרביעי שמרה על נתונים חיוביים גם בשנה שעברה. מאזדה, במקום החמישי, רשמה את הגידול הגבוה ביותר בעשירייה הראשונה (65.5%). סיאט, המשמרת את המגמה החיובית שרשמה גם בשנת הקורונה, חודש שני במקום החמישי, לאחר שמיצובישי רשמה ירידה ביחס לשנה שעברה (יחידה בקבוצה זו).
ניסאן במקום השביעי מציינת גידול מכובד ביותר ביחס לשנה שעברה, שנייה רק למאזדה וקרובה מאוד אליה בעניין זה (64.5%) בקבוצה זו.
כמו באוגוסט, גם בספטמבר מסרה קיה את מספר המכוניות הרב ביותר (2142 יח'), טויוטה ויונדאי וטויוטה אחריה (1772 ו-1642 יחידות); כל השאר עם פחות מ-800 יחידות.
מעבר לעשירייה
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-ספטמבר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-ספטמבר 2020): רנו – 6949 יחידות (5790 יח'); פיג'ו – 6838 יחידות (4764 יח'); סיטרואן – 5369 יחידות (5051 יח'); טסלה – 4707 יחידות (0 יח'); סובארו – 4542 יחידות (3109 יח').
רנו במקום ה-11 החליפה מקום עם פיג'ו, שירדה שלב, ושאר המקומות ללא שינוי.
בהמשך (עד מקום 25), בולטת MG – במקום ה-21 עם 2318 מסירות וגידול של פי 2; פורד במקום ה-23 עם 2067 יחידות, פי 2.1. הונדה במקום ה-20 מסרה 26.9% יותר מאשר אשתקד, ל-2762 יחידות; פולקסווגן במקום ה-16, מסרה 1.0% יותר ל-3695 יחידות.
כניסות ראשונות
טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית, נשארה במקום ה-14 אליו הגיעה בחודש שעבר, ומסרה החודש 239 יחידות לסך 4707 יחידות; זה גל המסירות החמישי שלה הכולל בשלב זה רק דגם אחד, מודל 3.
קופרה, המותג החדש של סיאט, מסר באוגוסט 30 מכוניות, לסך כולל של 1011 יחידות בשבעת החודשים הראשונים של פעילותו.
ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, גם הוא לאחר שבעה חודשי פעילות, העלה לכבישים 289 יחידות, 28 מהן בספטמבר.
מותגי יוקרה
הגידול במסירות של מותגי היוקרה בתשעת החודשים הראשונים של 2021 גבוה מזה של כלל השוק; 19,292 מכוניות של מותגים אלה נמסרו השנה, 12,678 יחידות בשנה שעברה – עלייה של 52.2% ושל 6614 יחידות (ללא המסחריות של מרצדס), פי 1.4 מאשר כלל השוק. כיום, מהווה שוק היוקרה 7.7% מכלל שוק הרכב הישראלי, נתון גבוה מזה שבשנה שעברה שעמד על 7.0%.
הגידול במסירות של מותגי היוקרה בתשעת החודשים הראשונים של 2021 גבוה מזה של כלל השוק; 18,343 מכוניות של מותגים אלה נמסרו השנה, 11,602 יחידות בשנה שעברה – עלייה של 58.1% ושל 6741 יחידות (ללא המסחריות של מרצדס), פי 1.25 מאשר כלל השוק. כיום, מהווה שוק היוקרה 7.8% מכלל שוק הרכב הישראלי, נתון גבוה מזה שבשנה שעברה שעמד על 7.3%.
שלושת מותגי היוקרה המובילים נמצאים במקומות 17 (אודי), 18 (מרצדס), 19 (ב.מ.וו) בטבלת המכירות הכללית, לאחר שפולקסווגן עלה שלב על חשבון אודי.
אודי משמר מאז מרץ את מקומו הראשון בין מותגים אלה; מרצדס שומר על מקומו השני, אבל ב.מ.וו – עם גידול מכובד ביותר במסירות של 70.6% – מסר 10.9% יותר מכוניות נוסעים/פנאי מאשר מרצדס לאחר ניכוי המסחריות (3200 יח' מול 2885 יח'). שני המותגים הראשונים מכרו השנה יותר מאשר אשתקד, אבל הגידול שלהם נמוך בהרבה מזה של השוק בכלל, שוק היוקרה בפרט.
ג'יפ, במקום הרביעי לאחר גידול מרשים ביותר של 88.2% ביחס לאותה תקופה אשתקד; וולוו רשם אף הוא גידול נאה, אם-כי נמוך מזה של כלל השוק.
עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-ספטמבר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-ספטמבר 2020): לקסוס – 1550 יחידות (1232 יח'); קופרה – 1011 יחידות (0 יח'); לנד רובר – 677 יחידות (414 יח'); קדילאק – 596 יחידות (387 יח'); אלפא רומיאו – 500 יחידות (207 יח').
מבין המותגים האלה יצוינו: קופרה, שהחל לשווק רק בפברואר, כעת במקום ה-7 בין מותגי היוקרה; לנד רובר (גידול פי 1.6) יותר מקדילאק (גידול פי 1.5); לקסוס שגדל ב-35.9%; אלפא רומיאו, שמסר פי 2.4 מאשר אשתקד.
מנגד, מותג אינפיניטי מסר יחידה אחת בספטמבר, ירד מ-151 מכוניות ב-2020 ל-44 יחידות; יגואר מסר 52 יחידות ב-2021, רק 1 בספטמבר, ירידה משמעותית ביחס ל-151 יחידות ב-2020.
בקצה העליון, מסרה פורשה 183 יחידות, 32.6% יותר מאשר ב-2020; מזראטי עלתה ל-51 יחידות, 25 יותר מאשר באותה תקופה אשתקד; 21 יחידות של בנטלי נמסרו עד כה, מול 17 עד סוף ספטמבר 2020; 15 פרארי נמסרו בישראל, 9 יותר מאשר באותה תקופה ב-2020.
מסירות עשרת הדגמים הנמכרים ביותר, ינואר-ספטמבר 2021
1. טויוטה קורולה – 12,942
2. יונדאי איוניק – 10,957
3. קיה פיקנטו – 8389
4. קיה ספורטאז' – 6642
5. סקודה אוקטביה – 6280
6. קיה נירו – 6214
7. יונדאי i20 – עם 5941
8. טויוטה ראב4 – 5836
9. יונדאי i10 – עם 5485
10. טסלה מודל 3 – 4706
מוניות – תשעת החודשים הראשונים
מסירות של מוניות אינן חלק מהנתונים הנ"ל, מכיוון שאלה נרשמות אצל היבואנים. עד סוף ספטמבר 2021 נמסרו בישראל 3034 מוניות חדשות, מתוך כ-21,000 מוניות המיועדות לנסיעות מיוחדות. סך המסירות של המותגים האלה הוא 96.3%; עוד מספר מותגים מסרו עשרות יחידות כל אחד.
ששת המותגים המובילים בענף המוניות
1. סקודה – 802
2. מרצדס – 660
3. רנו – 514
4. טויוטה – 412
5. סיטרואן – 360
6. קיה – 174