המסירות בעשרת החודשים הראשונים של 2021 גבוהות ב-37.2% מאשר אלה באותה תקופה בשנה שעברה ("שנת קורונה"). כידוע, עם תום שנת 2020 התמתנה הירידה ביחס לשנה שקדמה לה ועמדה בסופה על 15.5%.
נתון המסירות הממוצע בעשרת החודשים הראשונים בארבע השנים 2016-2019 עמד על 248,833 יחידות, כך שהנתון השנה משקף גידול של 7.6% ביחס לתקופה שלא הושפעה מהקורונה, וכללה את שנות השיא במסירות הרכב עד שנה זו.
נתון המסירות הגבוה ביותר לעשרה חודשים היה ב-2017, שנייה לשנת השיא המלאה במסירות רכב עד כה (2016), עם 258,943 יחידות.
מותגים
ארבעת המותגים הראשונים – יונדאי, טויוטה, קיה, סקודה – שומרים על אותו סדר כמו ברוב השנה שעברה ומתחילת השנה. בתקופה המקבילה אשתקד ובכל מהלכה, ירדו מסירות שלושת המותגים הראשונים בכ-20% בממוצע, יותר מאשר הירידה בכלל השוק; לאחר אוקטובר מציינים אלה במקומות השני והשלישי גידול מעבר לכלל השוק, עם הישג סביר לטויוטה (44.7%) וטוב יותר לקיה (51.0%); יונדאי עלתה עד כה כמעט כמו כלל השוק (35%).
שלושת הראשונים חצו את רף ה-35,000 יחידות כל אחד, הראשון עבר 40,000 יחידות – לסך כולל של 42% מכלל השוק – ואילו הנתון של המקום הרביעי נמוך מ-20,000 יחידות, כמחצית מזה של המותג במקום השלישי.
קיה מצידה מסרה מעל 4000 יחידות, וכעת היא קרובה מאד לטויוטה במקום השלישי, עם פער של 427 יחידות. זאת ואף זאת: קיה ראשונה ובפער עצום בתחום רכבי הפנאי; עד כה מסרה 24,323 יחידות כאלה – 12.4% יותר מאשר יונדאי וטויוטה גם יחד (21,633 יחידות); 418 יחידות יותר מאשר שלושת המותגים הנמצאים אחריה – כ-20% מכלל פלח השוק הזה.
סקודה במקום הרביעי שמרה על נתונים חיוביים גם בשנה שעברה. מאזדה, במקום החמישי, רשמה הגידול השני בטיבו בעשירייה הראשונה (64.7%), שנייה לניסאן שהחליפה אותה בעניין זה (66.3%). מיצובישי עלתה למקום החמישי על-חשבון סיאט, לאחר שהשוותה כמעט לגמרי את המסירות השנה לאלה של 2021, לאחר שלפני חודש הייתה עדיין במצב ירידה. סיאט, משמרת את המגמה החיובית שרשמה גם בשנת הקורונה. ניסאן במקום השביעי מציינת גידול מכובד ביותר ביחס לשנה שעברה, כאמור ראשונה בעשירייה הראשונה בתחום זה.
מסירות ינואר-אוקטובר 2021, עשרת המותגים המובילים
מותג 2021 2020 שינוי שנתי חודשי
יונדאי 41,347 30,638 35.0%+ 2839
טויוטה 35,720 24,688 44.7%+ 1923
קיה 35,293 23,358 51.0%+ 4052
סקודה 18,367 17,042 7.8%+ 799
מאזדה 14,405 8745 64.7%+ 730
מיצובישי 12,315 12,330 0.0% 1154
סיאט 11,383 9902 15.0%+ 244
ניסאן 10,781 6484 66.3%+ 905
סוזוקי 9465 7698 27.3%+ 825
שברולט 8281 6226 33.0%+ 307
סך הכל 267,684 195,086 38.3%+ 26,547
מעבר לעשירייה
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-אוקטובר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-אוקטובר 2020): פיג'ו – 7256 יחידות (5161 יח'); רנו – 7191 יחידות (6367 יח'); סיטרואן – 6071 יחידות (5380 יח'); סובארו – 5070 יחידות (3312 יח'); טסלה – 4707 יחידות (0 יח').
פיג'ו במקום ה-11 החליפה מקום עם רנו, שירדה שלב; סובארו במקום ה-14 החליפה מקום עם טסלה שירדה שלב לאחר שלא מסרה כלל באוקטובר.
בהמשך (עד מקום 25), בולטת MG – במקום ה-21 עם 2595 מסירות וגידול של פי 2; פורד במקום ה-23 עם 2163 יחידות, פי 2.1. הונדה במקום ה-20 מסרה 28.2% יותר מאשר אשתקד, ל-2965 יחידות; פולקסווגן במקום ה-16, מסרה 3.0% יותר ל-4203 יחידות.
כניסות ראשונות
טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית, ירדה כאמור שלב בגלל שלא מסרה יחידות באוקטובר. עד כה מסרה טסלה 4707 יחידות של מודל 3 בלבד בחמישה גלים.
קופרה, המותג החדש של סיאט, מסר באוגוסט 111 מכוניות, לסך כולל של 1122 יחידות בשמונת החודשים הראשונים של פעילותו.
ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, גם הוא לאחר שמונה חודשי פעילות, העלה לכבישים 329 יחידות, 40 מהן באוקטובר.
מותגי יוקרה
הגידול במסירות של מותגי היוקרה בעשרת החודשים הראשונים של 2021 גבוה מזה של כלל השוק; 20,600 מכוניות של מותגים אלה נמסרו השנה, 13,753 יחידות בשנה שעברה – עלייה של 49.8% ושל 6847 יחידות (ללא המסחריות של מרצדס), פי 1.4 מאשר כלל השוק. כיום, מהווה שוק היוקרה 7.7% מכלל שוק הרכב הישראלי, נתון גבוה מזה שבשנה שעברה שעמד על 7.0%.
שלושת מותגי היוקרה המובילים נמצאים במקומות 17 (אודי), 18 (מרצדס), 19 (ב.מ.וו) בטבלת המכירות הכללית.
אודי משמר מאז מרץ את מקומו הראשון בין מותגים אלה; מרצדס שומר על מקומו השני, אבל ב.מ.וו – עם גידול מכובד ביותר במסירות של 70.7% – מסר 12.3% יותר מכוניות נוסעים/פנאי מאשר מרצדס לאחר ניכוי המסחריות (3383 יח' מול 3012 יח'). שני המותגים הראשונים מכרו השנה יותר מאשר אשתקד, אבל הגידול שלהם נמוך בהרבה מזה של השוק בכלל, שוק היוקרה בפרט.
ג'יפ, במקום הרביעי לאחר גידול מרשים ביותר של 91.5% ביחס לאותה תקופה אשתקד; וולוו רשם אף הוא גידול נאה, אם-כי נמוך מזה של כלל השוק.
עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-אוקטובר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-אוקטובר 2020): לקסוס – 1699 יחידות (1299 יח'); קופרה – 1122 יחידות (0 יח'); לנד רובר – 693 יחידות (443 יח'); קדילאק – 628 יחידות (422 יח'); אלפא רומיאו – 533 יחידות (260 יח').
מבין המותגים האלה יצוינו: קופרה, שהחל לשווק רק בפברואר, כעת במקום ה-7 בין מותגי היוקרה; לנד רובר (גידול פי 1.6) יותר מקדילאק (גידול פי 1.5); לקסוס שגדל ב-35.9%; אלפא רומיאו, שמסר פי 2.1 מאשר אשתקד.
מנגד, מותג אינפיניטי מסר יחידה אחת באוקטובר, ירד מ-159 מכוניות ב-2020 ל-45 יחידות; יגואר מסר 53 יחידות ב-2021, רק 1 באוקטובר, ירידה משמעותית ביחס ל-162 יחידות ב-2020.
בקצה העליון, מסרה פורשה 191 יחידות, 33.6% יותר מאשר ב-2020; מזראטי עם 51 יחידות, אף לא אחת באוקטובר, 25 יותר מאשר באותה תקופה אשתקד; גם בנטלי לא מסרה בחודש זה, כעת עם 21 יחידות, מול 17 עד סוף אוקטובר 2020; כך גם לגבי פרארי שנשארה עם 15 מסירות, 9 יותר מאשר באותה תקופה ב-2020.